Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Idag kom snälla maken hem med ett lämpligt hönshus till mina stora hönor och med delvis hjälp från Prillan har jag också hägnat in ca 200 kvm utegård till dem så nu går de förnöjt och inspekterar sina nya sommardomäner :)

Till den gruppen kommer också 10 till höns om ca 4 veckor.

Kvar att bygga utegård åt är nu korsningsgruppen, så att de får flytta till nya domäner även de. De är ju just nu i kycklingarnas utegård som jag utökat tills vidare, men snart ska kycklingarna flyttas ut så då blir den i sin ursprungliga storlek igen.

Och för de som funderar: alla mina höns har separata sommarbostäder och egna utegårdar. Ingen är längre kvar inne i lagården utan nu avnjuter de sandbad i solen, friska vindar och spirande gröngräs fram till hösten då kylan kommer. Då flyttar de inomhus igen till nybyggda separata utrymmen i lagården.

Undrar fortfarande över det där med genbanksansvariges påståenden. Jag räknade med att du skulle PM:a mig namn eller ras.

LIA

En av fröknarna undrar visst vad jag pysslar med egentligen när jag fotade utgångsslussen :D

100514-4.jpg

Kolla in den blicken :cool:

surtant-1.jpg

Häxan Surtant is in da house...

9 ägg ligger hon på och jag hoppas hon ligger tiden ut och att det var rätt tid att låta henne ligga. Hon har ju senaste 1½ veckan varit kurrig när man kikat efter ägg, men inte plattat ut sig över dem utan gått därifrån.

Nu har hon i 1 dygn legat tämligen platt, och låter mkt olycksbådande om man tar på henne och absolut inte klivit från redet = hon fick byta ut gipsäggen som hon tryckte på mot 5 welsumerägg + 4 brahmaägg som hon genast gonade in under sig :laugh:

Brahmaäggen ska bli spännande att se om där blir ngt av, för där hade postgången hanterat kartongen så illa att 8/12 ägg var äggröra när de kom fram trots att de var bra packade.

Håller tummarna för dig och dina ägg :laugh:

Har själv fått en Sussexsurtant som jag stoppade under några Barnevelderägg idag. Hoppas det blir några småttingar där med :love:

Det är en unghöna från i fjol, så det är första ruvningen för henne = spännande att se om hon ligger tiden ut. Hon själv liksom övriga i den gruppen är dock framruvade av en höna så det bör vara bra chanser för att det går bra.

Hade dv.kochintuppar med dessa efter att deras egen tupp olyckligtvis skadade sig illa och fick tas av daga, men de lät inte kochintupparna komma "till skott" så nu har de fått en ny snygg Isbartupp och de gillar honom vad det verkar. Han är nog mer "manlig tupp" :love: för dem skulle jag tro.

Han anlände sent i går kväll, så jag fotade honom och tjejerna (förutom häxan Surtant då såklart. Hon ligger som en pannkaka på sina ägg) idag.

isbar-1.jpg

grupp-1.jpg

Stilig kille tycker jag :banana:

Ja det var en riktig HUNK-tupp :d
Förstår att hönorna blev alldeles till sig i fjädrarna :D

Min Sussex är kläckt i fjol hon med.. Fast ur maskin, hoppas hennes ursprungliga instinkter sitter i.
Hade en New Hampshirehöna förra året som la sig på ägg men hon var ovanligt klumpig. Trampade sönder sina ägg och de ägg som lyckades hålla sig hela och kläckas (2 st) där trampade hon ihjäl de nya kycklingarna :cry: Klumpfia.

Kl.
Idag var vi på Fjärderfämarknad(!?) och kollade. Eller ja, tääänkte att vi skulle kolla. :p
Slutade med att vi kom hem med både Plymouthrock kyckligar, silkestupp och jag fick tre silver sebrigh:D
Jag blev helt förälskad i mina små Sebrigh :d
Utöver det har jag sedan innan några Dvärg Kochin höns + tupp :D
Bara jag som älskar sådana "prydnads" höns? :love:

Mina Silver Sebright:
89946_1274035332.jpg

Ursäkta för dålig bild, fotade med min mobil :o

Grattis till att ha utökat den befjädrade skaran :banana:
Sebright är urläckra, men för pyttiga för min smak :D

Tack :D
Jag blev förälskade i dem för de var så små :d

En fråga bara, han jag köpte dem utav sa att jag skulle dra av stjärtfjädrarna på tuppen. Varför? :confused: Fick inte riktigt svar på det. Tycker det låter hemskt och lär ju inte göra det! :crazy:

Det lät ju.... Märkligt och som en mkt plågsam upplevelse för tuppstackaren :eek:

Inget jag hört/läst om i samband med rasen i alla fall och personligen skulle jag aldrig i livet göra det.

Nä, jag har heller aldrig hört det. Därför jag fråga här :p
Och jag tänker inte dra av dem, Stackarn. :cry:

Dv.kochinkycklingarna ute första gången häromdagen.

DSC_0005.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0104.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0124.jpg

Nu har de varit ute några gånger och också fått en lite större inhägnad att utforska. Där det finns både buske och sandgrop + gräs och annat smått och gott såklart.

Underbar tråd!
jag skaffade ett gäng värphybrider förra våren som fick sällskap av en Brahmatupp i vinter. Nu i vår fick jag fem burhöns av en kompis som varit förbi hönseriet och plockat reda på ett tjugotal hönor som skulle gasas..
Mina bruna värphönor tycks dock inte vilja acceptera de nya så jag har fått dela upp dem igen.. (jag satt in dom nya på natten och möblerade om lite efter tips jag fick.. )
Vad tror ni, om jag skaffar en tupp åt de stackars fula burhönsen så de får "bonda" lite in private, skulle det kunna gå bättre sedan så de kan gå ihop i stor flock?
Nu är det en tupp på elva hönor, och han är ute hela dagen (de kan gå ut o in hur de vill) så de bruna kan gå in och härja fritt med de stackars nya som inte törs gå ut.. :mad:
Annars brukar väl en tupp sas "hålla ordning i hönsgården" Men han är lite tam av sig.. Ingen pondus direkt!

Konstaterar att du inte svarar på frågan om den genbanksansvariga. Förutsätter att det beror på att du förstått, att den information du meddelade i tråden angående genbankshöns var felaktig. Tråkigt om din tystnad innebär att uppgifterna sprids till fler, utan möjlighet till tillrättaläggande.

Som det nu är, så är risken att dom som läser denna tråd tar fasta på det du skrivit och tror det är sanning! Vi får dock hoppas att det inte blir så.

Tråkigt också att du inte väljer lantraser, inte minst för att raserna behöver breddas för att minska inaveln! Här kan alla med hönsintresse göra en insats.

LIA

För min del är frågan avslutad i den här tråden.

Den som vill veta mer om genbanksanslutna höns och dess avel får själva helt enkelt: Ringa och prata med de som håller på med genbankade höns och utifrån det dra sina egna slutsatser och göra egna bedömningar om det är något som passar dem. Det hoppas jag att de flesta gör oavsett vad för djur/ras de ska köpa.

För mig var inte genbankade höns det som kändes bäst och roligast, men för andra är genbankade höns det ultimata i fjäderfäväg. Smaken är som baken: Delad, som tur är.

Du får gärna tycka att mitt val av olika rashöns är tråkigt, men det är vad jag kommit fram till passar mig och jag gillar de raser jag har för deras olika egenskaper och till viss del deras olika utseenden (både djuren och äggen) också så klart.

Fast problemet är inte om folk kollar här eller där, utan att du kommit med felaktiga uppgifter i tråden, förmodligen till mindre insatta. Uppgifter som du inte verkar intresserad av att korrigera?

"Genbankade höns" är f ö ett märkligt uttryck. :confused:

Det tråkiga med att du inte valde lantrashöns är, att där behövs alla goda krafter för att bevara dom. Ett viktigt kulturarv alltså. Dessutom behövs fler uppfödare och fler flockar, framför allt för att undvika den inavel du skrev om!

LIA

Isbargruppen växer sakta men säkert :D

Fick köpa en vuxen isbarhöna från samma ställe där jag köpte tuppen (de 2 är helt obesläktade) + att jag också fick med mig 5 kycklingar därifrån. Även dessa i gråfärg = me like :love:

Hönan:

isbarhona.jpg

Lite blöt, men det regnar här så... :angel:

Kycklingarna har jag inte fotat ännu, men de är runt 6 veckor gamla och kommer snart att få sällskap av ett gäng (obesläktade) kycklingar till från annat ställe och sedan är gruppen förhoppningsvis komplett. Misstänker att 2 av de 5 som kom igår är tuppar, vilket är helt ok då jag behöver minst 1 isbartupp till för mitt lilla "projekt" ;)

Första isbarägget har anlänt :D

isbaragg-1.jpg

Fotade kycklingarna idag också:

Rättar mig på det jag tidigare skrev att jag trodde det var 2 T + 3 H. Misstänker efter en närmare titt att det är 3 T + 2 H, eller vad tror ni?

Höna?
5.jpg

Höna?
4.jpg

Tveksam på, men misstänker tupp?
3.jpg

Tupp?
2.jpg

Tupp?
1.jpg

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama