Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

nu e det ju så genant att alla watt o eldragargrejer e som kinesiska för mej:crazy:
men som gubben sa,för dom pengarna köper man rätt så många ägg.dom kostar ju inte mycket inte..men nog e det ju nåt helt annat med egna ägg..

2x3 meters utrymme hade jag tänkt, och någon liten ras,max 10( antagligen 5-7) hönor o tupp.kan man ha så många på så litet utrymme månne..

Kan det kan man...
Men du borde inte tycker jag. Alldeles för litet. Synd om djuren.

Däremot är det lättare att ge värme och dessutom behålla den i ett
mindre utrymme så där har vi väll det positiva. kanske.

Många uttrycker det som att höns tåler kyla och isolering räcker, basta.
Enligt mig måste du ha en värmekälla.

litet utrymme, mycket isolering, minimal värmekälla.
Bästa vinterplaneringen till minimal summa. "Vad är för litet?"

nu har jag inte läst på någonstans om lagar och bestämmelser.men hur många småhöns tycker DU att det skulle gå att ha i ett så litet utrymme?
bygger vi bara hönshus så får man det större,men jag har lite funderat på att beställa ett flyttbart stall, och då är bredden 3 meter,och längden skulle passa bäst på 2...
någon värmelampa har jag nog tänkt att de ska ha .

2x3 meters utrymme hade jag tänkt, och någon liten ras,max 10( antagligen 5-7) hönor o tupp.kan man ha så många på så litet utrymme månne..
Visst kan man ha det. I varje fall om hönsen får gå ut dagtid.

Uppvärmning? Behövs inte för hönsens skull, om hönshuset är välbyggt. Dom har egen isolering. :) Däremot får man byta vatten 1-2 ggr/dag eftersom det fryser.

Betr hundar är det i första hand en fråga om ras och i andra en uppfostringssak. Finns ingen anledning att ens egna hundar ska angripa hönsen. Hundarna ska vakta och skydda ens egendom, inkl hönsen.

I inlägget talar jag om lantrashöns, som anses robusta och anpassade för vårt svenska klimat. Olika raser kan kanske vara olika även i det hänseendet?

LIA

Nu ingick denna vid köp men tror inte den ska användas.
Strömmen är dyr idag. Finns lampor som ger 150 men bara drar 100.
Troligtvis en lösning för mig.
??? En lampa som avger 150W men bara drar 100W? I så fall har du hittat en variant på Perpetuum Mobile! :)
Jag antar du menar att lampan avger ljus med det förhållandet?

Elen kostar (beroende på avtal mm) runt 1:50 per kW. 10 timmar med en 100 Watts-lampa kostar alltså 1:50.

Vill man trots allt tillföra värme i hönshuset, bör man enligt min uppfattning inte göra det medelst lysande lampor. Det finns s k värmelampor som inte lyser utan endast omvandlar elen till värme.

Att värma upp hönshuset kostar alltså relativt stora pengar och är dessutom onödigt, enligt min mening.

LIA

*lån*

Nu har surtanten ruvat igen och just nu är det 7/10 kycklingar som kläckts och på 2 av de 3 okläckta äggen är det pickat hål :bump:

surtant-1-1.jpg

kycklingar-7.jpg

Andra hönan som ruvar lär det kläckas under denna vecka också :laugh:

Dags att återuppliva tråden tycker jag..

Vad har ni för planer inför nästa år?

Jag har redan nu bokat in ett gäng ägg av indisk stridshöna, som jag ska ha som beståndsdel i min uppfödning av matkycklingar i framtiden :d

Förutom det, så är det isbar och dv.kocin som ska vidareavlas på av renraserna. Grönvärparna som kläckts i somras ska få gå med en egen isbartupp i sommar för att stärka grönvärparanlagen och den gruppen ska ju bli min värpgrupp när den är klar.

Här har jag blivit med två italienska gäss, så det ska nog bli lite gässlingar, Likaså är det pärlhöns, vita, grå och lavendel, Dv Cockin(vita/gul/röd), Storbrahma Rappad/blårapp, Isbar, och gul colombia dvärg Brahma som troligtvis kommer att kläckas.

Jag hoppas få ihop avelsgrupper av stor Faverolle laxfärgad, wyandotte svart/silver randad och New Hampshire. Har flera höns av alla dessa men skall välja ut dom finaste framåt våren.

Jag sitter mest och njuter av att mina Hedemora (Genbank) har börjat värpa :) I alla fall någon av de 4 hönsen!

Vart har gulan tagit vägen?

Efter jobbet ställde sig sambon min för att laga mat, pytt i panna med stekt ägg!

Men när han knäckte ägget fanns där ingen gula! :confused:

Var har den tagit vägen?

kl

Mina små hedemorisar började värpa på julaftons morgon! Första ägget kom när jag och sambon stod och tittade på dom! :D Vilken julklapp :)

I slutet av februari ska jag hämta hem 1+3 indiska stridshöns + att jag ska få hem ägg i mars för kläckning och sedan bör jag ha en bra grundflock :laugh:

Har satt igång första kläckomgången med lite olika ägg. Främst för att se hur befruktningen ligger till så här mitt i vintern, då många förfrågningar om avelsägg kommit in och jag vill ju veta att det är bra befruktning innan jag skickar.

Några bilder på diverse tuppar:

tupp-2.jpg

tupp-3.jpg

De 2 isbartupparna ovan går med den äldsta isbartuppen tillsammans med isbarhöns, lohman och mina korsningshöns och får vara med och sprida sina gener till mina grönvärparkorsningar det här året.

gronv-1.jpg

Lohman/isbarkorsning som kläcktes i slutet av oktober. Så synd att det inte är en höna, då jag gillar teckningen..

Bilder lär komma på stridisarna när de är hämtade :D

En sån snygg isbartupp har jag gående här med!! Dom kläcktes i början av september, så det tar nog ett tag innan hönorna i gruppen börjar värpa. men kan bara erkänna att dom är för :devil: :a snygga..

Jag fick ett gåsägg av mina italienare häromdagen och det var bland det värsta i äggväg jag sett.. Nu håller honan på att bygga bo och dom är allt annat än glada så det ska bli spännande att se hur detta slutar. Gäss är väl som ankor och måste ha vatten för att få befruktade ägg?

Nu väntar jag på vår så jag kan ta ut hönsena och separera dom efter raserna igen. :laugh:

KL

Hej!

Hittade er tråd tidigare idag, och fastnade. Har lusläst alla 22 sidorna med stort intresse, tagit åt mig fakta samt Oooh:at och Aaa:at åt alla ljuvliga kycklingar och vackra hönor! :love:

Har alltid velat ha höns när jag "blir stor" och flyttar till en liten gård, men det här har öppnat en helt ny värld för mig. Att det fanns så mycket raser hade jag ingen aning om! Ett par-tre raser kände jag till sedan innan, men det finns ju mängder!

Har speciellt fastnat för Orpington (de orange-gula!), Welsumer och RIR. :love:

Nu kan jag knappt bärga mig tills jag hittar min gård och mina hönor... :D

Det här ägget var i normal storlek.
Men ingen som vet varför det inte fanns nån äggula?

Inte så konstigt, proceduren tillverka ägg har börjat tillverka ägg utan att första skedet,en mogen gula som släpps från äggstocken, funnits med.
Ibalnd släpper hönan två gulor som kommer väldigt nära varandra, då kan tillverkaäggproceduren, ta det som ett anlag och göra ett jätteägg med två gulor och då en vita med skal runt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama