E
Emma
Sv: Stora Hönstråden!
Kollade på alternativ.nu den var bra Tack
Kollade på alternativ.nu den var bra Tack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man måste först söka och bli godkänd som genbanksuppfödare. Bl a kontrolleras att man har sina höns på godkänt sätt, att dom inte kan blandas med andra raser, att dom livhöns man skaffar kommer från genbanksbesättning mm.Om man köper genbankshöns, vad krävs för att man ska få fortsätta regga dom som genbankshöns ni som har flera olika raser, har ni separata gårdar? boxar?
Håller med om att det brister en del i informationen vad gäller lanthönsklubbens hemsida. Ser fram mot en bättring där.Jag tycker att det är synd att det inte står någonting om temperamentet vad gäller de olika raserna. Bara hur fjädrarna ser ut.
Så får du det om du väljer en lantras, åtminstone om jag ska gå efter dom jag har erfarenhet av. Dom är lugna och fungerar bra i flock. Ibland kan det bli fight inom hierakin tupparna emellan, men lugnet lägger sig snart igen.Jag kommer ihåg min gammelmormors höns som var snälla och gick omkring på gården och pickade utan att flaxa omkring. De knallade själva in i hönshuset på kvällen. Så vill jag också ha det!
Jag kommer ihåg min gammelmormors höns som var snälla och gick omkring på gården och pickade utan att flaxa omkring. De knallade själva in i hönshuset på kvällen. Så vill jag också ha det!
Bra råd!Flaxiga höns tyder för mig på att man har obalans i flocken eller har en miljö som gör hönsen oroliga och lättskrämda.
Alldeles riktigt, det vimlar av tuppar. Orsaken är inte att det skulle vara fel på dom, utan att uppfödarna får lika många tuppkycklingar som hönkycklingar, och eftersom alla vill köpa flest hönkycklingar så blir tupparna över.Är det svårt att få tag på en vettig tupp? Det verkar ju som att det finns hur mycket tuppar som helst som säljs billigt eller ges bort. Jag tror ju helt klart att vi ska börja med en skock äldre hönor och en gammal tupp. Inte för gamla, men tillräckligt för att ha det värsta av energin ute ur sig och dessutom vet de lite om livet och hur saker och ting går till. Lite som läromästare!
Våra höns bryr sig inte det minsta om vad som händer, så länge man inte drar igång en motorsåg över huvudet på dom. Höns är nyfikna av sig och undersöker allt nytt i sitt "revir", men störs inte ens om man gräver eller grejar på deras favoritställen. Men dom vill gärna vara med och kolla om det finns något ätbart.Dock undrar jag hur känsliga de är för sin omgivning? Jag ska ju ha dem på torpet och där är det ju väldigt lugnt i sig...men under sommaren kommer vi att ta ner massor med träd och restaurera betesmarken som finns runt huset så det kommer ju att vara livat. Men höns kan ju inte vara värre än andra djur än att så länge de inte är mentalt kassa så tar de livet med relativt lugn trots oljud etc?