Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Idag har det kläckts 3 kopparmaraner här :laugh: Och för 1½ vecka sedan kläcktes det en hel hög med dv.kochinkycklingar och värpkorsningar varav 5 dv.k och 1 vk är kvar här hemma.

Fö har jag en hel knippe gröna och blå värpkorsnings (och isbar) ägg i kläckarna som jag väntar kläckning på framöver :angel:

Alla i värphönsgruppen en knatar nu fritt på och runt gården och gillar verkligen att krafsa runt både i skogsdungarna vi har och nere på lägdorna i det mkt frodiga gräset :D

Dv.kochingruppen får nöja sig med att husera i trädgården och just nu i en inhägnad eftersom vi tagit bort en del av nätet runt trädgården pga projekt: gräva ankdamm :eek:

Nu på fredag bär det av till Mariestad för att införskaffa 10 st 5 dagars d.kochin.
Några frisserade, blå, vit & nån svart.
Ska bli så spännande!! Det blir i pallkrage de får bo den första tiden...det kommer bli fint!
/I ;)

:DNu på fredag bär det av till Mariestad för att införskaffa 10 st 5 dagars d.kochin.
Några frisserade, blå, vit & nån svart.
Ska bli så spännande!! Det blir i pallkrage de får bo den första tiden...det kommer bli fint!
/I ;)

Har några damer som verkar vara på g att vilja ruva här med.. De "kniper med kroppen" och kurrar lite när man hämtar äggen under dem, men ligger inte platt någon längre stund så än är det lugnt på ruvfronten.

Har dock ägg så det räcker och blir över när de vill ruva och eftersom hönsantalet ökat sedan i fjol så försvinner ju inte äggproduktionen nästan helt även om 4-5 stycken bestämmer sig för att ruva samtidigt :D

Mina damer ligger still i stort sett hela dagen tar dock en vatten och matpaus mitt på dagen sen smyger de upp igen i redena. Det ska bli spännande! Är ju genbanksdamer jag har :)

Dv.kochingruppen får nöja sig med att husera i trädgården och just nu i en inhägnad eftersom vi tagit bort en del av nätet runt trädgården pga projekt: gräva ankdamm :eek:

Åh, ankor har jag drömt länge om att ha! Men det kommer nog att förbli en dröm, som det ser ut nu kommer jag inte att bo med en damm tillgänglig än på länge... Men du kan väl dela med dig av lite bilder!

Det kommer nog bilder när grävningen börjar. Har en vän med grävmaskin som lovat komma hit och gräva :laugh:

Lär dock ta tid innan det är klart eftersom det är fullt upp både för honom och mig ett tag framåt och just nu finns ett växthus och ett trädgårdsland där dammen ska vara dessutom :angel:

Jag har också blivit med höns :D

En grönvärpargrupp flyttade in för några månader sedan, och sen upptäckte jag hur många kul raser och äggfärger det finns :cool:

En grupp stora MESar spatserar runt och inne i badrummet huserar 10 araucanakycklingar under värmelampan.
I kläckaren ligger det grönvärparägg och så några ägg från butik som jag stoppade i på vinst och förlust.

Måste bara fråga.
Vad för stora raser finns d inom höns???
Duvhöken va här å tog min blommetupp igår å funderar nu på att gå över till större ras som inte duvhöken kan ta...
Har ju hönsen frigående på gården å får inte smälla upp värsta hönsgården för hyresvärden här ute :S

:}Funderar på; hur ger ni era hönor grus? Tar de ur sandbadet eller har ni en skål med "lagom" korn i? Fattar att de pickar i sig det i naturen men jag undrar för mina pycklingars skull för de kommer inte va ute på ett tag...

Sen; hur tidigt ger ni kycklingarna säd? I "hönsbibeln" står det från 1 v, att de ska få pröva, men innebär det att de har fri tillgång på det?

Ja det är många funderingar som far igenom knoppen...;)
/I:)

Varför får jag alltid två likadana inlägg efter varannat?!?!
Grymt irriterande!
/I:)

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara fråga.
Vad för stora raser finns d inom höns?

Alltså jag är ganska ny på detta men när jag har kollat raser så finns nästan alla dvärgar som stora.
Jag är ju förtjust i den "bulliga" hönan så därför har jag valt bla dvärg kochin & de finns som en stor ras. Sedan finns ju Orpington & Brahma som ska vara lugna raser & det kan ju vara bra om de ska gå lösa mycket... Jag vet inte om höken orkar lyfta med dem, det får nån annan svara på...

Låna en bok på biblan eller sök på nätet.
Lycka till!
/I ;)

Duvhöken va här å tog min blommetupp igår å funderar nu på att gå över till större ras som inte duvhöken kan ta...
Det finns inte, såvitt jag vet.

Enda skillnaden mellan stora och mindre höns i det fallet, är att duvhöken inte orkar flyga iväg med de förstnämnda. Men slår dom gör den, och sitter sedan på hönan/tuppen och kalasar. Trots att offret fortfarande kan leva! När duvhöken har käkat av kroppen under en eller ett par dagar, så flyger den iväg med resterna.

Det enda som hjälper är att vara lyhörd för hönsens läten och beteende. Vi "räddar" på det viset flertalet höns från att bli hökmat.

Kolla gärna på de stora lanthönsraserna om du tänker byta.

LIA

Strunta i sand den första tiden. Mal istället ner höns/kycklingfodret till små små korn för de första 1-2 veckorna. Därefter ger du kycklingarna tillgång till allt dom kommer att äta som vuxna. Dom väljer vad dom kan och vill äta.
Viktigt att dom har vatten!
Våra höns har alltid fri tillgång till foder etc.

Det är bara att iaktta djuren och hantera utifrån det. :idea:

LIA

Ja jag hörde ju ett jäkla liv där ute å sprang ut så fort jag kunde men d va tyvärr redan för sent :(

Det är tyvärr den risken man tar om man vill ha sina höns gå fritt ute. Man utelämnar sig delvis till naturen, på gott och ont.

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 454
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur