Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Förslag på lantras som är genbanksansluten?
Det var den här frågan jag var osäker på.

Väljer du lantraser slipper du dubbla gulor. Enstaka ägg kan ju få det, men inte generellt.

Hur stora ägg har du tänkt dig? Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!

LIA

Ibland kan det bli dubbla gulor, men det är inget som är/ska vara speciellt vanligt hos någon ras.

Tror ingen av lantraserna lägger direkt stora ägg faktiskt, så du får sikta in dig på att få mellanägg :)

Vad var det???

1-hona.jpg

Ähhh.. Det var bara matte med kameran.. Hmm, undrar om det finns nått matnyttigt här?

hona-2.jpg

Senast ändrad:

Här kommer lite bilder på mina djur :)

Först ut är Isbartuppen
P1010770.jpg

Sedan kommer en av mina MEShönor
P1010773.jpg

Sonens Araucanakyckling (han paxade den som nykläckt)
P1010777.jpg

Och så till sist en bild på de två kycklingar som jag kläckte fram från matägg köpta i affären
P1010774.jpg

Och så till sist en bild på de två kycklingar som jag kläckte fram från matägg köpta i affären
P1010774.jpg

Wow köpeägg! Menar du att det funkar! Då blev det ju billiga kycklingar hahaha ;) hoppas det är hönor. Prövade du för skoj skull eller har du gjort det tidigare? Blir nog fina värphybrider.
Lycka till :)
/I ;)

Frågan är väl exakt hur små äggen är hos dvärgraserna? Vi vill ju gärna ha lite ägg som går att göra någonting med. Vill inte ha pyttesmå liksom.

Nu har jag ingen lantras men däremot dvärgwyandotte. Förväntade mig små ägg då det är en dvärg men de lägger riktigt stora ägg ungefär som dem man köper i 15 pack i affären. Då jag bakar lägger jag bara till ett extra ägg & det blir kalas!

Har även dvärgkockin men de brukar värpa mycket mindre ägg så där blir det två för ett "vanligt". Beror nog mycket på rasen.

Ring runt & fråga! Det gjorde jag innan jg skaffade höns & fick mycket hjälp av alla snälla hönsägare.
Lycka till!!
/I;)

Wow köpeägg! Menar du att det funkar! Då blev det ju billiga kycklingar hahaha ;) hoppas det är hönor. Prövade du för skoj skull eller har du gjort det tidigare? Blir nog fina värphybrider.
Lycka till :)
/I ;)

Prövade för skojs skull :p Men billiga blev de knappast då jag inhandlade 24 ägg (olika leverantörer, samma butik) och dessa två kom ut.

Har dock stoppat ett 6-pack från annan butik och leverantör i kläckaren och hittills är det 5 kycklingar som utvecklas och ska kläckas om ca 1,5 vecka.

Hoppas givetvis på att de är hönor :D

Det var den här frågan jag var osäker på.
Det var följdfrågan till att vi ville ha stora ägg. Vilken lantras lägger störst ägg? :)

Hur stora ägg har du tänkt dig
Jag förstår ju givetvis att äggen från lantraserna inte kommer att vara lika stora som de extra stora i affären. Men jag vill inte ha pyttesmå ägg.

Ibland när man läser om hönsraser så står det att de lägger stora ägg, typ 60 gram. Och ibland står de att de lägger ägg som väger 35 gram, tex. Tyvärr står det ju inte på alla raser och det står ingenting på lantraserna förutom på svarthöna som någon hade skrivit ca 55 gram. Men 55 gram måste ju ändå vara stora i lantrasstorlek menat?

Jag tycker att många av raserna är mer lockande är svensk lantras, men på något vis vill jag ändå ha lantraserna.....men man kanske ska tänka om?

Jag kanske ska skaffa mig holländsk vithätta eller någon annan cool sort istället? Men då känner jag mig lite som en svikare av någon underlig anledning...:crazy:

Ja vill du ha någorlunda stora ägg, ska du inte välja Holländsk Vithätta. Visst ser de roliga och fräna ut, men jag hade en hiskelig otur med tuppar i den rasen. Alla blev typ folkilskna.

Visst ser de roliga och fräna ut, men jag hade en hiskelig otur med tuppar i den rasen. Alla blev typ folkilskna.
Oj, oj, det går ju inte! Vi ska ha lugna höns inkl tupp som kan knalla runt i trådgården när vi är hemma.

Lugna och snälla är ledordet...plus normalstora ägg. :)

Jätteäggen du kan hitta i affärer kan inga lantraser prestera, som tur är. Dom äggen är väldigt plågsamma för hönorna att lägga, och ibland kan dom inte ens pressa ut det. Djurplågeri!

LIA

Vad är det för jätteägg?

Jag har iaf inga sett som är större, väger mer, än de vi har på våra hönor.

Mina hönor är ju stora och de verkar inte besvärade av att deras ägg också är det, det är liksom inte konstigt att äggen följs med hönans storlek och vad är det för djurplågeri med det???:confused:.

Jätteäggen du menar i affären är väl storlek XL, väger alltså mer än 73 gram, om man går efter viktskalan så ligger mina ägg på XXL och även XXXL.

Ingen som vet om hönan ger upp om det skulle visa sig att det inte lyckas bli någon kyckling alls, eller ligger hon troget kvar??

Jag har sällan höns som misslyckas, men i år hade jag en vars ägg var helt tomma( antagligen hade hon varit uppe och vi inte märkt det, typ kanske blivit instängd i hönshuset under natten), och hon gick därifrån-dagarna hon skulle kläckt.

Annars så var det väl din som kurrade lite, jag skulle vänta ut hönan, låta henne ligga lite till, det kan vara så att hon pratar med sina ägg och det är något på gång.:laugh:

Sedan kan de ligga längre än 21 dgr, min egen enkla forskning förra året, och någon annan här i tråden, vi har haft hönor som legat runt 25 dagar.

Tack, då låter jag henne ligga ett tag till :) Hon ligger och "skrockar" i redet och vänder huvudet neråt äggen....håller tummarna att det snart kommer någon/några kycklingar..

Jag kollade bakåt i tråden och den 13.onde juni så hade du lagt henne, frågan är hur långt innan det inlägget, en dag eller några dagar?

Men det spelar ingen roll, din höna får säkert kycklingar i dagarna, jag är rätt säker på att det är därför hon pratar med äggen, ja, det gör hon ju inte, hon diskuterar med kycklingarna, eller rättaresagt, de med henne och talar om att de är på gång så hon kan sluta vända på äggen och bara ligga stilla och få upp fuktigheten istället.;)

Enligt statistiken variera äggvikten från c:a 45 till c:a 60 gram. Dom raser som ligger i övre nivån är Blommehöna, Ölandshöna och Gotlandshöna. Orusthönan ligger på c:a 48 g.

Eftersom jag är så nyfiken, varför denna fixering vid stora ägg?

Jag tycker att många av raserna är mer lockande är svensk lantras, men på något vis vill jag ändå ha lantraserna.....men man kanske ska tänka om?
Nej, varför det? Lantraserna är ju "anpassade" till våra svenska förutsättningar sedan massor av generationer. Väg in alla aspekter på hönsägande inkl gensparandet. :)

LIA

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25