Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

"För att få bra med ägg av normal storlek eller lite större, så skulle i af jag skippa lantraserna och satsa på någon annan trevlig ras som uppfyller de önskemål ni har på era blivande höns."
Hade kanske för bråttom även här, och missuppfattade vad du menade med "bra"? Ber om ursäkt för det.

Dock kvarstår min fråga om inte 60 gram är att betrakta som normal äggstorlek?

Tråkigt att du inte vill förstå värdet av lantraser och genbankerna.

LIA

javisst har du rätt i det! Men, för min del är det i alla, fall så att det är rätt stor skillnad på att betala 2000 kr på ett bräde för 10 stycken, än att betala 500 som jag gjorde nu för kycklingar. Att det sedan kostar att föda dem osv är ju självklart, men det gör det oavsett hur gamla de är. Detsamma med försäljning av kycklingar, säljer jag så kommer jag ta samma pris som övriga med samma ras tar så det går nog på ett ut. ;)

Jag är väldigt nöjd med mina "dotter" än så länge i alla fall, himla trevliga och sociala små dunbollar :)

Det är inte helt ovanligt att nån enstaka kyckling/höna dör "hux flux" och så länge det är just nån enstaka så skulle inte jag bekymra mig speciellt mkt.

Tack för svaret! Jag hade för mig att det var så, men kan ju inte låta bli att oroa mig och kolla dem flera gånger extra.. :o

javisst har du rätt i det! Men, för min del är det i alla, fall så att det är rätt stor skillnad på att betala 2000 kr på ett bräde för 10 stycken, än att betala 500 som jag gjorde nu för kycklingar.
Du hade ju inte betalat 2000:- för kycklingar av lantrashöns anslutna till genbank heller, så det argumentet fallerar ju.

Hönor är hönor, kycklingar är kycklingar. Man får vad man betalar för.

Mitt svar: "Du vet inte vad du talar om. Våra lantras-ägg ligger ganska prick på 60 gram, många av dom lite drygt, några strax under. Undantaget fjolårshönorna som inte kommit upp i storlek ännu."
och:
"Vari ligger ditt intresse i att snacka ner lantraserna?"

Varför annars ditt inlägg?

LIA

Bara för att det finns flera lantraser som ligger en bra bit under 60 gr., det hjälper liksom inte att alla dina ligger på 60 och däröver.:cool:

Och snacka ner, får du verkligen sådan ågren för att man tycker deras ägg är av modell mindre?:D

OCH undrar om du kan svara på min fråga på ditt PÅSTÅENDE om stora ägg o djurplågeri?, ska väl inte behöva citera det ännu en gång?

Förtydligar för andra så inte Lias påhittade upprepningar tas som sanning, jag har inget emot lantraser, alla som skaffar och har genbank gör ett gott jobb, men jag har simpla blandisar och trivs med dem, jag gillar mina olikfärgade höns och deras mångfärgade o prickiga ägg.Dessutom föder vi upp tupparna, stora hönor,det blir stora tuppar och mer att äta.

Förtydligar för andra så inte Lias påhittade upprepningar tas som sanning, jag har inget emot lantraser, alla som skaffar och har genbank gör ett gott jobb

Norpar texten, eftersom jag instämmer helt i den.

Vore ju trist om folk som läser tror att man "snackar ner" lantraserna enbart för att man (som jag) påpekar att det finns många andra raser som kanske passar individens behov bättre än just lantraserna..

För mig är det viktigare att man som djurägare skaffar sig det man vill ha och som passar in på ens behov, än att man kompromissar "bara för att".

Att köpa den typ av höns som ger en det man vill ha i fråga om äggstorlek + antal ägg/höna och år, det ger enligt mig störst chans till en nöjd och glad hönsägare :)

Bara för att det finns flera lantraser som ligger en bra bit under 60 gr., det hjälper liksom inte att alla dina ligger på 60 och däröver.
Om du läser mitt inlägg #679 så ser du att jag redogjort för "storleksgap" och vilka raser som ger de största äggen.
Om man har som krav att få ägg på c:a 60 gram, så väljer man naturligtvis någon av dom. Alltså kan man påräkna den storleken.
Raser som ger mindre (men i allmänhet ändå tillräckligt stora) ägg väljs för att man prioriterar andra egenskaper.

Så jag undrar fortfarande vari ditt intresse ligger att förvränga uppgifter till men för lantraserna?

Vad är det för "påhittade upprepningar" du och Gnist anklagar mig för?

Varför detta tjat om för stora ägg? Du vet mycket väl vad jag menar, och det blandar inte in dina jättehöns.

LIA

Att köpa den typ av höns som ger en det man vill ha i fråga om äggstorlek + antal ägg/höna och år, det ger enligt mig störst chans till en nöjd och glad hönsägare
Tur då att det finns människor som även kan lägga in andra aspekter. Sätt dig gärna in i vad dom olika lantrasföreningarna gör och varför!

Eftersom du rekommenderar Ramona att skippa lantraserna, trots att hon skrivit att ägg på 53-60 g är helt OK och flera av lantraserna bevisligen producerar så stora, så är det svårt att inte ha intrycket att du motarbetar lanthönsen.

LIA

Om du läser mitt inlägg #679 så ser du att jag redogjort för "storleksgap" och vilka raser som ger de största äggen.
Om man har som krav att få ägg på c:a 60 gram, så väljer man naturligtvis någon av dom. Alltså kan man påräkna den storleken.

Javisst om man är intresserad av någon av de raserna, det finns ju faktiskt inte så många att välja på.

Och vad gäller det här:
Varför detta tjat om för stora ägg? Du vet mycket väl vad jag menar, och det blandar inte in dina jättehöns.

Vad menar du med det där djurplågeriet o stora ägg?

*kl*

Så, bara för att man inte har lantrashöns OCH är medlem i en genbank så är man sämre? Har sämre höns?

Ska alla vi andra som ser tjusningen med andra raser (som inte är svenska) nacka av våra höns och hoppas att de utrotas från Sverige och istället införskaffa någon lantras och ingå i den heliga genbanken?
För att bara skaffa lantrashöns och skippa genbankspappret går inte för sig, då har man inte rena lantrashöns!

Nä, om vi alla med häst även ska passa på och slakta av alla våra kusar och istället enbart hålla oss till Nordsvenskar och Russ :angel:

:crazy:

Jo, men när man uppmanar dig att "skippa lantraserna" och grundar det på oriktig "information", så anser jag att det är att motarbeta.
Det här är dessutom inte första gången vi haft den här typen av "diskussioner".

Jag ska inte argumenera mer i just denna sak, för du verkar ha allt klar för dig när det gäller ditt val.

LIA

Är ditt inlägg tänkt att tillföra något av värde?
Hånfulla och otrevliga "inlägg" klarar vi oss utan.

LIA

Man ska ju givetvis välja den ras man själv vill ha. Jag har haft många olika raser allt från gamla fabrikshöns som inte hade en enda fjäder knappt på kroppen, holländska vithättor, diverse korsningar, lohman, kochin men nu sist blev det Hedemorahöns då jag blivit mer nyfiken på det här med genbank och fick tillfället på nära avstånd hitta en liten flock.

Det ska ju tilläggas nackdelen med att köpa t.ex. genbankshöns är att få en tillräckligt stor grupp från början för många säljer oftast en tupp och två hönor dessutom kanske är 12 veckor gamla, vilket gör att man kan få vänta länge innan de där efterlängtade äggen kommer med sin härliga gula.

Jag tycker inte man ska döma någon för att de väljer bort lantraser för inom hönsraser finns det många fräna som har ett speciellt utseende med mera. Man ska välja ras efter eget tycke, egna förutsättningar och behov.

Jag ska inte argumenera mer i just denna sak, för du verkar ha allt klar för dig när det gäller ditt val.
Ja, lantras blir det i alla fall. Det är en sak som är säker. Jag vill dessutom ha genbanksanslutna, det är viktigt. Jag hade aldrig köpt en hund som inte hade stamtavla och detta känns lite likadant. Dessutom vill vi ha lugna och snälla hönor som kan picka omkring i trädgården under uppsyn.

Lantras kommer det att bli. Frågan är bara vilken. :)

Jo, men när man uppmanar dig att "skippa lantraserna" och grundar det på oriktig "information", så anser jag att det är att motarbeta.
LIA

Så det är oriktigt att:

De flesta lantraser inte värper 55-60 g ägg?
Lantraser lägger färre ägg per år än många icke lantraser gör?
Man bör ta hänsyn till bla sitt behov av ägg när man väljer ras?

Du min vän ger mig intrycket av att vara en "genbankstaliban" som inte tål att läsa att jag (och andra) rekommenderar/tipsar Ramona om att det finns andra fina raser, som kanske skulle passa henne bättre, baserat på det jag läst i tråden och att du dessutom drar upp en 2 år (?) gammal diskussion (som du benämner inom "") förstärker det intrycket.

Vem ids minnas vad vi debatterade då ens?
Dessutom verkar du ha det faktum att jag inte är genbanksfrälst utan har höns av andra raser och korsningar som passar mina behov och önskemål som grund för detta agg du visar upp mot mig som person :crazy:

Lantras kommer det att bli. Frågan är bara vilken. :)

OM jag skulle ha lantras skulle jag ha Bohuslän-dals svarthöna. Jag gillar typen och tycker de är väldigt vackra. Kanske för att min favorithöna här i flocken är kolsvart, med svart skinn, svart kam & slör :love:

Hon är dock större än svarthönsen och lägger normalstora ägg, men för mig är inte äggstorleken viktig alls, eftersom jag är allergisk mot äggvitan och alltså bara äter gulorna och små ägg innehåller % sett mer gula än stora ägg :D

Senast ändrad:

Ja, svarthönorna är coola. Men lite väl enfärgade samtidigt. Jag har inte alls bestämt mig utan hade tänkt att åka ner till Ingelstads Naturbruksgymnasium i Småland när jag är i krokarna någon gång. De har nämligen alla lantraserna där. Så kan man se och jämföra.

Egentligen ska man väl inte göra så stor grej av det hela, men eftersom jag egentligen är livrädd för fåglar och sambon är helt grön på höns så kommer vi att få välja någonting som passar våra behov bra. Nu har vi ju folk i närheten som är hönskunniga och vi är rätt så pålästa själv, men vi är ju trots allt nybörjare.

Då tycker jag du ska fundera på Hedemorahönsen. Tåliga, lugna, bra födosökare (som de flesta höns iofs) kommer i alla möjliga färger och lägger ägg med bra storlek.

Senast ändrad:

På tal om att vara livrädd för fåglar, så var jag inte speciellt förtjust i hanteringsbiten när jag skaffade mina första. Hu för flaxande, flygande höns som for runt skallen :eek: Och nu har jag både kalkoner och ankor och fångar mina flaxande höns utan att fasa öht, så man vänjer sig vid sina hönor :love:

Däremot är jag inte lika förtjust i att fånga andras flaxande fjäderfän.. De känner jag ju inte :cool:

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25