Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

*kl*

Åh jag är också intresserad av att ha höns i framtiden, mest för att det ser mysigt ut när dom sprätter runt! :love:
Jag är väl inte så intresserad av ägg osv, får jag ett par är jag nöjd men jag känner mig så elak som tar deras barn ifrån dom... :o:o:o:o För äggen lär ju vara befruktade och påväg till att bli kycklisar om man har en tupp?

Jag vill ha typ 10 hönor och 1 tupp! :D Absolut inte mer!!

Det var någon som har en riktigt läcker tupp, han såg ut som en rockare i svart och vitt, en sån vill jag ha! Vad hette rasen nu igen? Tror att jag skrev i början av tråden men det är så segt att bläddra och leta! :p

Och tror även att hönorna var ungefär likadana men det var inte samma ras, dom var "rundare" men också superfräcka! Någon som minns?

Kan det vara denna du tänker på? Appenzeller.

21379094.jpg

Tror nog du tänkte på mina små vithättor

DSC_0472.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0155.jpg

Eftersom du svarade så här när jag visade dessa bilder tidigare i tråden:

Oh de va en snygg en! Han såg riktigt lyxig ut, prceis det jag sökte! :d :d

:D

*kl*

Jag är väl inte så intresserad av ägg osv, får jag ett par är jag nöjd men jag känner mig så elak som tar deras barn ifrån dom... :o:o:o:o För äggen lär ju vara befruktade och påväg till att bli kycklisar om man har en tupp?

Om du vill ha garanterat obefruktade ägg får du köpa ägg från burhöns.

Jag har kläckt fram kycklingar från både ekologiska ägg och från frigående inomhus.

De kan vara befruktade, men utvecklingen till kyckling startar inte förrens de ligger i 37-38 graders värme.

Dessa här små har jag kläckt fram från ägg köpta i affären, ena från ett paket ekologiska och den andra från ett paket från frigående innomhus.

P1010774.jpg

Och sen är det stor skillnad i smaken på ägg från höns som är ute och äter gräs och på de som inte gör det.

Men hur blir de befruktade?

Är inte de frigående hönorna inomhus placerade i avdelningar bara för hönor? Finns det verkligen tuppar i dessa avdelningar också? Eller har jag missat någonting väldigt viktigt i processen eftersom jag inte förstår hur det praktiskt kan gå till? Det är väl inte så att äggproducenterna inte kan se skillnad på tuppar och hönor?

Det händer ibland att det slinker igenom en tupp vid sorteringen och den brukar då tydligen få gå kvar.

Sen vet jag inte om det finns hönserier som har några tuppar med sina frigående inomhus för att de blir lugnare eller något sådant.

Jag köpte frigående ägg inomhus från två olika leverantörer och ett paket ekologiska ägg.

Från de ekologiska var det många som var befruktade (syns om man lyser genom ägget efter en vecka i kläckaren) men bara en som blev kyckling.

Från de frigående var det befruktade ägg från båda paketen, men inte lika stor % som från de ekologiska.

Har även provat bruna ägg från frigående inomhus, två olika leverantörer, men där var alla obefruktade.

Har inte hittat bruna ekologiska ägg har i Uppsala, om jag gör det så åker de in i kläckaren :p

Hur ser man på dem att de är befruktade? Kan man gå en kurs någonstans eller får man lära sig av någon som redan kan?

Tar du emot en arbetande student så man kan lära sig någonting? ;)

När äggen lagat under höna/ i kläckare lyser man dem med en led-lampa och då syns en tydlig fosterutveckling, som en liten spindel av blodkärl och en liten klump som är den blivande kycklingen :laugh:

På ägg som du knäcker så kan du se om det finns en ljus liten "bullseye" på gulan. Gör det det så är ägget befruktat.

agg.jpg

Befruktat ägg, vilket syns på "bullseye" på gulan nere till höger.

Hålla nu har jag bekymmer!
Har två hönor som barrikerar redet...de övriga hönorna har helt sonika börjat värpa i naturen så nu går jag på äggjakt varje dag. Skitsurt!

Vad göra?

Jag har slängt ut damerna två gånger om dagen & då äter de en stund sedan går de in igen.

Idag surade jag till & stängde helt enkelt igen hönshuset så nu kommer de inte in alls :-9
De går runt huset & letar efter öppningen...börjar ana var begreppet "hönshjärna" kommer ifrån...
Nä skämt åt sido. Är det så här man ska göra? Eller har nån här på tråden ett annat förslag?
Är lite trött på att skutta runt i höggräs & snår efter mina frukostägg...
/I ;)

Fixa fler reden?!

Ja de är på G men just nu bor de i sommarhuset & där får det bara plats ett rede...
Men snart är hönshuset helt klart & då får de många fler att välja på!

Fler förslag tages tacksamt emot hihihi
/I;)

"Automatredena" tycker jag du ska skippa. I ditt fall ser jag inte ens hur dom skulle kunna fungera, eftersom du inte vill plocka äggen inne i hönshuset. Det blir svårt att ordna att äggen rullar ut genom väggen.

Fast just det redet Ramona hade på bild är ju gjort för att man ska kunna sätta in det i väggen, och plocka äggen på andra sidan väggen, alltså slippa gå in i hönshuset.

Liknande trådar

• Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 452
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar