Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaktlagen §23:Min undran är var det finns för jaktbestämmelser på hök & andra rovfåglar?
http://www.bokborsen.se/Annette+Grandin-bok-till-salu-15037831_1.htmJag undrar om någon vet var man kan få tag på boken "Hönsraser" av Anette Grandin?
*kl*
Har läst hela tråden och massor på kackel och alternativ senaste dagarna då vi går i hönstankar här hemma. 3-4 hönor av typen hedemora eller bohus svarta hönor är planen, lite beroende på vad vi hittar.
Men jag har massa frågor som återstår. (Ska se till att skaffa en bok om höns när jag kan)
Jag har hundar, den ena har varit vid hönor innan utan att bry sig och tittar inte ens åt grannarnas hönor, men den yngre är nyfiken på dom såklart, bör jag skaffa vuxna hönor, unghönor eller kycklingar? Tänker att det kanske är svårt att hitta hundvana vuxna? Vänjer dom sig fort? Mening är att hålla hundarna utanför hönsgården naturligtvist men har en förhoppning att hönorna kan gå runt i trädgården ibland.
Ska dom ha både foderkalk och snäckskal? eller räcker det med det ena? Är det enkelt att få tag på snäckskal?
Om foder i allmänhet, äter hönorna det de behöver eller behöver man ge visst mått 2 gånger om dagen?
Grannen två hus bort har hönor och tupp, kommer tuppen hit om han får nys om mina eventuella damer eller nöjer han sig med sina egna?
Hur många reden ska jag ha?
Har 9 träd på tomten mest björk och äppleträd, flyger de upp i dom? Kommer dom tillbaka i så fall?
Det är hundarna du behöver vänja vid hönsen, inte tvärtom.Jag har hundar, den ena har varit vid hönor innan utan att bry sig och tittar inte ens åt grannarnas hönor, men den yngre är nyfiken på dom såklart, bör jag skaffa vuxna hönor, unghönor eller kycklingar? Tänker att det kanske är svårt att hitta hundvana vuxna? Vänjer dom sig fort? Mening är att hålla hundarna utanför hönsgården naturligtvist men har en förhoppning att hönorna kan gå runt i trädgården ibland.
Ska du ha lantraser så ska du inte ge dem värpfoder för konventionella hönor, eftersom det blir alldeles för mycket för lantraserna. Lantraserna är tåliga och lättfödda. Har du hästar kan du jämföra fullblod med kallblod. Lantraserna är "kallblod".Ska dom ha både foderkalk och snäckskal? eller räcker det med det ena? Är det enkelt att få tag på snäckskal?
Man fyller upp foderautomaten så äter det de vill äta.Om foder i allmänhet, äter hönorna det de behöver eller behöver man ge visst mått 2 gånger om dagen?
Lagen säger 1 rede till 5 hönor. Men nog tycker jag att man kan ha fler reden än så.Hur många reden ska jag ha?
Lagen säger 1 rede till 5 hönor. Men nog tycker jag att man kan ha fler reden än så.