Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Immer, vad säger du?

Och därefter vore det intressant om ni ville lägga in någon AR-ryttare utan dessa (fetstilade) brister och som man kan ryyyysa av (på ett positivt sätt rysa alltså!) :bow:

Jag säger att jag måste be att få återkomma, jag är bara inne som hastigast och modererar och svarar på några inlägg.

Vad gäller filmer har jag några stycken, helt privata från våra kurser, som är riktigt bra. Men då ryttarna inte vill bli dissekerade här på Bukefalos så lägger jag inte ut filmerna.

Jodå, det var minst ett par AR ryttare som var pigga på att kommentera hur illa Briar rör sig konsekvent IRL : ) och hur illa Brink rider också : )

Nu är det nog dags att du går in och läser i tråden Taktfel i ökad trav och friskar upp minnet. För hur jag än läser är det ingen kritik mot Brinks ridning från AR-håll. Däremot är det en icke-ARmänniska som skriver att h*n aldrig tyckt om Brink, och en annan icke-ARmänniska skriver att Briars ökningar var hans stora problem.

Ja du, det undrar jag också. Men du får väl fråga dem som ber andra hålla truten.

Det har jag aldrig någonsin sett :confused:
Jag hoppas verkligen att du trianglar och gör mig uppmärksam på saken om det händer igen!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Senast ändrad:

I vårt samhälle, som ju Bukefalos är en del av, råder en stor frihet att göra som man vill. Det finns ingenting som säger att man måste delge alla sin synpunkt eller uppfattning på ett forum. Man kan tycka vad man vill om en film, men ingen kan tvingas till att skriva ner det för allmän beskådan.

Så nu ber jag samtliga att sluta trycka på en viss användare att h*n ska säga vad h*n tycker om en viss film.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

OK, jag ska triangla. Dock är det emot mina principer då jag i annat fall endast trianglar personliga påhopp och kränkningar.
Iof kan man ju se det som kränkande när man ombes att inte yttra sig...

Nu är det nog dags att du går in och läser i tråden Taktfel i ökad trav och friskar upp minnet. För hur jag än läser är det ingen kritik mot Brinks ridning från AR-håll. Däremot är det en icke-ARmänniska som skriver att h*n aldrig tyckt om Brink, och en annan icke-ARmänniska skriver att Briars ökningar var hans stora problem.

Med diverse smirkisar och gliringar japp. men det kanske är suddat vid detta laget för det var definitivt en AR människa, om du vill ska jag även skriva namnet? jag tycker hur som helst att exemplet i den tråden visar precis på det ni brukar klaga på att det gnappas och smånyps så mkt runt AR osv osv - jag skulle lätt kunna argumentera samma sak åt andra hållet från flera användare, men jag gör det sällan eftersom jag inte tycker att det finns ngt större att försvara eller härja om liksom. diskussionen runt ett fånigt frimärke kunde jag dock inte låta bli att kommentera att jag inte förstod att folk ens orkade.

Man kanske skulle sätta sig med papper och penna och helt enkelt räkna antal inlägg som kritiserar det ena eller det andra.

Och så kan man räkna de inlägg om "klassisk ridkonst" som blir ignorerade om de inte handlar om / representerar / hissar-dissar det ena eller andra :crazy: (äsch - skojar, men jag känner mig lite utanför....).

En AR-tränare högaktar jag - för både hästklohet, kunskaper och pedagogik. Filmen (från Strömsholm) blev väl förhållandevis "snäll-dissad" - men jag vill inte ge mig in i dessa diskussioner eftersom man då förutsätts försvara varje filmsekvens som hittas och visar andra riddare / väpnare / what-ever....

Plejset i Portugal - som jag la in en Branderup-film om - ligger väl nära mina ideal - även om min begränsade "ridkonst" :o gör att de förmodligen inte skulle kännas vid mig :) Jag önskar att jag hittat dit när jag var ung och rask!

Inte ett enda inlägg är borttaget från tråden Taktfel i ökad trav.
Tråden är inte så lång, bara runt 25 inlägg, så gå gärna in och läs. Det är inte enbart AR-folk som kritiserar Briar. Och den som inte gillar Brink är en som inte gillar AR heller.

Ponnytant: så det är en tävling om hur många strikes den ena har mot den andra? jisses.

Immer: jisses vad du har stenkoll på vilka som har döpt sig under vilken skola : ) Jag har läst tråden : )

Det var inte jag som började................ :) Inte du heller om man ska vara petig, men du hade sista inlägget.

"Igonerarade inlägg" med definition enligt #1748 skulle komma på jumboplats på senare tid. Det är många som inte skriver här längre. Besökte nyligen ett "internationellt forum" (man får ju inte länka) och minsan - där hittade jag några avfällingar. Som inte döpt sig under någon skola - mer än "klassisk ridkonst" (tror jag).

Du har återigen ingen egen uppfattning om det du ser o när du funkar så kanske du ska hålla dig borta från att kritisera de som har en sdn.
I alla utbildningsståndpunkter så ska kontakt, takt ..... finnas med.
Eller.. så tappar du inte andan av detta:grin:

Orkade inte fördjupa mig så mycket igår för jag hade för mycket feber. (Låg hela dagen/kvällen sedan och bara skadade av frossa. Nu är det hopp om livet igen:D) Nej, jag tappade inte andan av att se filmen. Jag såg mycket jag skulle vilja ställa frågor om. Det var ungefär samma sak som med den kortare filmen jag kommenterade häromdagen. Samma brister syntes på den här. Varför han väljer att rida så i dessa lägen skulle jag gärna fråga om, för jag förstår inte. Antar att det finns en plan bakom. Sen har jag väldigt svårt för när de visar film i slowmotion. Varför?? Det bara stör tycker jag.
Jag har inget problem med de som har åsikter om en film. Är det inte vad som eftersöks när en filmlänk läggs ut? (bara när det inte handlar om filmen i sig)

Sv: Akademisk ridkonst

Men det blir ju ännu märkligare nu, jag har frågat dig flera gånger och då har du svarat att du inte tittar på film annat än i undantagsfall,( och därför egentligen inget vet OCH inget hittar), som nu då Kittel, men nu tittar du och jag ber åter igen, sätt in en film på någon som rider AR utan de stora brister på grunder som finns-Tracys film på Bent ex-du som alltid säger att takten ska sitta, inta kan du tycka den är bra då så illa som det ser ut där?

Hur kan detta vara så svårt att förstå? Jag förklarar igen:
Jag ser på filmer ibland. Mycket sällan på datorn hemma eftersom vi har så långsam uppkoppling. Ibland finns tillgång till andra datorer och då tittar jag ibland. Jag ser alltså film, men inte så ofta.
Jag har redan kommenterat Traceys film. Flera gånger har jag talat om att jag inte har några filmer att lägga ut. Jag har filmer på mig som är från 80 och 90-talet. Det är helt ointressant att visa dem här. De ryttare jag "tappat andan" av är återigen sånt jag sett på träningar, clinics och ibland träning i vardagen. De som tränar enligt AR eller AR-inspirerat är inte så ofta intresserade av att tävla eller visa upp sig. Det är inte så lätt att hitta filmer av dem då, av förklarliga skäl. Om jag hade en film och ryttaren ville visa upp den så skulle jag såklart lägga ut den, men när jag inte har någon är det inte mycket att göra åt. De existerar ju lika mycket även om de inte fångats på film. Bara att hoppas att du får syn på någon sån ryttare någon gång.

Biggan återigen så skriver du ju egentligen mellan raderna att du ser ungefär det som några av oss andra ser, fast du är betydligt mer diplomatisk och välvillig i din inställning:confused: Du ser inte heller någon vettig mening även om du lämnar öppet för att det kan finnas nån förklaring du inte känner till?

Då undrar jag återigen vad andra ser, som tex du Immer? Eller i alla fall ett ja eller nej på frågan om du ser en njutbar ridning som du förstår syftet med?

Jag har läst nu tusen gånger tror jag snart, att det finns annat och bättre AR-ridning men aldrig på film. Vad synd. Men dom är väl som jag, Bent o Christofer och Carina och dom andra, dom blir hypernervösa av en kamera och kan inte rida längre, det blir bara skit. :crazy: Usch, jag tycker synd om dom, sån är jag också. Och allt är mycket bättre är ingen ser:devil:

Tack för svaren Biggan!

Traceys : Hahaha

Immer: Det var jag som inte gillade Brinks ridstil, därmed inte sagt att jag tycker att han är dålig. Han är ju en fena på att utbilda. Rätt jag gillar inte alls AR , förstår inte alls meningen med denna märkliga genvägs-ridstil som inte leder till ett skit. Däremot är jag väldigt förtjust i ren klassisk ridning som man kan se på Spanska Ridskolan,ridning som vissa Portugiser uppvisar (långt ifrån alla) Tänket i Cardes även om utförandet blir lite stelt.. jag vill lägga till mer varierat tex formmässigt.

Biggan återigen så skriver du ju egentligen mellan raderna att du ser ungefär det som några av oss andra ser, fast du är betydligt mer diplomatisk och välvillig i din inställning:confused: Du ser inte heller någon vettig mening även om du lämnar öppet för att det kan finnas nån förklaring du inte känner till?
Det är väl bra att vi ser ungefär samma saker tycker jag. Men mellan raqderna? Jag tyckte jag skrev rätt tydligt vad jag såg. Men jag lämnar öppet för förklaring eftersom jag inte vet och har alla svar. Det är självklart för mig. (men däremot frågor)
Jag har läst nu tusen gånger tror jag snart, att det finns annat och bättre AR-ridning men aldrig på film.
Det finns säkert filmer någonstans, men eftersom jag själv inte filmat har inte jag några. Det är folk med filmkamera på många kurser och träningar. Om de vill lägga ut sina filmer är det ju jättebra, men om de inte vill så måste ju det vara upp till dem.
Och allt är mycket bättre är ingen ser:devil:[/
Inte för alla. Personligen brukar jag få lite extra fokus när det finns publik. (vilket är bra) Jag blir lätt för bekväm av mig när jag är helt ensam, så för mig är publik positivt.

Rätt jag gillar inte alls AR , förstår inte alls meningen med denna märkliga genvägs-ridstil som inte leder till ett skit.
Men då måste det ju vara någon dålig tränare det handlar om. En seriös tränare vet att det inte finns genvägar. Det behöver man ju inte vara emot en träningsinriktning för. Det finns tränare både här och där inom olika discipliner, som ber sina elever använda diverse hjälptyglar istället för att träna grunderna. Det är ett försök till genväg tycker jag. (och jag ogillar också framförallt tränare som dyvlar på dessa inbillade genvägar på sina elever)
Däremot är jag väldigt förtjust i ren klassisk ridning som man kan se på Spanska Ridskolan,ridning som vissa Portugiser uppvisar (långt ifrån alla) Tänket i Cardes även om utförandet blir lite stelt.. jag vill lägga till mer varierat tex formmässigt.
Håller med dig där!!:)

Hur kan detta vara så svårt att förstå? Jag förklarar igen:
Jag ser på filmer ibland. Mycket sällan på datorn hemma eftersom vi har så långsam uppkoppling. Ibland finns tillgång till andra datorer och då tittar jag ibland. Jag ser alltså film, men inte så ofta.
Jag har redan kommenterat Traceys film. Flera gånger har jag talat om att jag inte har några filmer att lägga ut. Jag har filmer på mig som är från 80 och 90-talet. Det är helt ointressant att visa dem här. De ryttare jag "tappat andan" av är återigen sånt jag sett på träningar, clinics och ibland träning i vardagen. De som tränar enligt AR eller AR-inspirerat är inte så ofta intresserade av att tävla eller visa upp sig. Det är inte så lätt att hitta filmer av dem då, av förklarliga skäl.

Först, jag har inte tryckt på att du ska lägga ut film på dig själv, du väljer att skriva som så bara för att nya läsare ska få för sig att jag går på o tjatar- din fördel igen , alla andra tjatar o du är oskyldig.

Sedan , att det ska finnas AR- ryttare att tappa andan åt.....ren BS säger jag då varken mäster himself, C eller Ch på någon filmsekvens visar att grunderna sitter och att det ska finnas ofilmat som är så mycket bättre än dem, ta bort skygglapparna från ögonen....

Först, jag har inte tryckt på att du ska lägga ut film på dig själv, du väljer att skriva som så bara för att nya läsare ska få för sig att jag går på o tjatar- din fördel igen , alla andra tjatar o du är oskyldig.
Nej, nej. Missuppfattning. Jag har inte påstått att du vill att jag ska lägga upp film på mig. Jag menar att om jag har film på mig själv skulle jag kunna lägga upp den. När det gäller andra ryttare måste de ju i så fall godkänna att en film läggs upp. (Det är ju lättare om man kan ta beslutet själv.)
Sedan , att det ska finnas AR- ryttare att tappa andan åt.....ren BS säger jag då varken mäster himself, C eller Ch på någon filmsekvens visar att grunderna sitter och att det ska finnas ofilmat som är så mycket bättre än dem, ta bort skygglapparna från ögonen....
Om du inte sett en ryttare som tränar så,som du "tappar andan" inför så förstår jag varför du skriver så. Jag har sett sådana ryttare/ekipage inom många olika inriktningar och jag njuter lika mycket varje gång. Såg senast igår en kompis under ett dressyrpass i paddocken. Jag njöt verkligen av att se dem i slutet av passet. :love: (ag fattar inte vad filmer har med detta att göra.) Duktiga
ryttare som dansar fram med sina hästar kan man se både här och där och irl är det bättre än på film. (tycker jag) Det är när man tar bort sina skygglappar som det är lättare att upptäcka detta.
Vad vill du själv se? Vad "tappar du andan" av?

Senast ändrad:

Vad vill du själv se? Vad "tappar du andan" av?

Jag vill svara :bump:

• Ryttare (inom många dicipliner) som tränar och växer under en helgclinic med Perry Wood.
  • Ryttare / ekipage som Paul Belasik svängt sitt magiska spö över.
  • Ett antal portugiser och deras adepter.
Samt - när tränaren på ridskolan där vi har hästen jobbar med hästar från marken. En "vanlig ridskolelärare" - men unik!

....får mig att tappa andan och t o m bli rörd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar