Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akademisk ridkonst

Nej. Om man pratar om en film, vilken som helst, och diskussionen handlar om ifall ryttaren är på rätt väg eller inte, om utveckling skett, så kan man kommentera det i och med att tittarna inte vet vart ekipaget varit innan, vilka mål de har och hur de lägger upp träningen. Sånt som inte framgår av en film kan man ha kommentarer kring. Innehållet på själva filmen kan man såklart inte säga någonting om. (det är alltså, som sagt tidigare, pratet om sånt som INTE visas på filmen jag menar)
Jag blir förundrad över att du inte ser det logiska. En film visas. Flera av de som diskuterar denne pratar sedan om sådant man inte kan se på en film. Då kan någon påpeka att sådant är dumt att diskutera eftersom vi inte vet något om det. Vad är svårt att förstå??

Jag blir lika förundrad jag över att du inte fattar. Du har själv inte sett filmerna det diskuteras om - och runtikring. Hur kan du då ö.h.t uttala dig? Det blir ju som att du är Gud och kommer med pekpinnar om att det vet vi minsann inget om osv osv - men du har inte SETT det du pekpinnar runt! Du är alltid den som lägger dig i ang. filmdiskussioner, samtidigt som du säger att du själv inte ser filmerna. Hur man man då komma med pekpinnar om det som diskuteras ö.h.t?Vad vet DU om vart ryttarna kommer ifrån, mer än alla andra? och dessutom har du inte sett filmen. Det går förresten UTMÄRKT att diskutera utifrån en film om det förefaller som ryttaren är på rätt väg, utifrån det filmen visar. vad är svårt att förstå?

Senast ändrad:

Jag blir lika förundrad jag över att du inte fattar. Du har själv inte sett filmerna det diskuteras om - och runtikring. Hur kan du då ö.h.t uttala dig? Det blir ju som att du är Gud och kommer med pekpinnar om att det vet vi minsann inget om osv osv - men du har inte SETT det du pekpinnar runt! Du är alltid den som lägger dig i ang. filmdiskussioner, samtidigt som du säger att du själv inte ser filmerna. Hur man man då komma med pekpinnar om det som diskuteras ö.h.t?Vad vet DU om vart ryttarna kommer ifrån, mer än alla andra? och dessutom har du inte sett filmen. Det går förresten UTMÄRKT att diskutera utifrån en film om det förefaller som ryttaren är på rätt väg, utifrån det filmen visar. vad är svårt att förstå?

Åjo,bigganl tittar allt på film, såg på både Kittel och filmen på mellan o ökad trav ex, jag tror det skrivs att det inte setts film för att det blir svårt att försvara iom att det finns sådana brister.Bättre då låtsas som man inte sett.

Åjo,bigganl tittar allt på film, såg på både Kittel och filmen på mellan o ökad trav ex, jag tror det skrivs att det inte setts film för att det blir svårt att försvara iom att det finns sådana brister.Bättre då låtsas som man inte sett.

Tänk att jag läste just här och gjorde samma reflektion, det tycks finnas ett visst mönster bland filmerna som inte går att se:)

Sv: Stora diskussionstråden

Då lägger jag också in en här, den är färsk och det är uppvisning så jag tror inte man kan säga annat än att det är vad man vill och väljer att visa?

Vilka kvalitéer ser ni i detta, vilka styrkor och vilka svagheter? Det måste ändå vara AR på högsta nivå? Det vore intressant med en diskussion om just vad man ser som bra och inte?

Biggan, du som skrev nyligen att dina vänner som rider VD inte ser skillnad när du rider AR idag? Kan du inte kommentera vad du ser här och skillnaden mot VD, om man jämför med exempelvis en träningsfilm med Kyra eller Jan B, som du brukar gillar tror jag? Filmen är kort så jag tror alla modem bör klara den?

http://www.youtube.com/watch?v=gxxGvZQNAYQ&feature=related

KL
Många inlägg handlar nu om att se eller inte se filmer - att uttala sig eller inte. Jag tycker att de inläggen mer hör mer hemma i denna tråd. Jag lägger därför in en film här. Bruksridning. :D

http://www.youtube.com/watch?v=3aYK8tJdbX4
Där har vi ju kontakt, takt, samling o lätt framdel samt energin som behövs.
såg inte till Mäster alls.:confused:

Ang tracys film saknas alla de kvalitéerna o dessutom nervösa munnar.
Det har jag bara sett på ngn hopphäst som står still på lång tygel o väntar på sin tur på träning.

inte 17 håller portugisen på o smårycker i stången.
Han har dessutom rätt längd på stiglädrena o får därmed en bättre sits o har benen där de ska vara- inte petar rätt ut.

Senast ändrad:

Då lägger jag också in en här, den är färsk och det är uppvisning så jag tror inte man kan säga annat än att det är vad man vill och väljer att visa?

Vilka kvalitéer ser ni i detta, vilka styrkor och vilka svagheter? Det måste ändå vara AR på högsta nivå? Det vore intressant med en diskussion om just vad man ser som bra och inte?

Biggan, du som skrev nyligen att dina vänner som rider VD inte ser skillnad när du rider AR idag? Kan du inte kommentera vad du ser här och skillnaden mot VD, om man jämför med exempelvis en träningsfilm med Kyra eller Jan B, som du brukar gillar tror jag? Filmen är kort så jag tror alla modem bör klara den?
Det gick att se filmen. Vad ser jag? Jag ser ett flertal ryttare i väldigt korta sekvenser visa sina hästar i olika rörelser där de befinner sig i utbildningen. Jag kan inte se att det är "färdiga" rörelser utan att de är "på väg". Det är svårt att säga så mycket när det är så korta sekvenser, men jag skulle personligen vilka rida mera framåt i flera fall på filmerna i och med att hästarna lätt tappar takten i det extremt korta tempot. Jag skulle vilja ha högre muskeltonus i grunden så att hästarna inte tappar ihopkopplingen emellanåt. (Däremot vet jag inte om ryttarna har någon speciell anledning till att de rider i det tempot där?) Jag ser en ryttare träna levad, där han får hästen att tänka bakåt. Lätt hänt och kanske han inte går över gränsen nästan gång? (man måste ju lära sig känna vart gränsen går och det är inte alltid lätt) En ryttare rider med väldigt långa stigläder så benen nästan pekar framåt (översträckta knän ser det ut som) Inget bra utgångsläge för ridning. Filmerna säger inte mig så mycket eftersom de är så korta. Det är mjuka, starka och lyhörda hästar, men de rids inte riktigt på ett sätt som jag skulle valt själv. Det är deras sätt och om hästar och ryttare trivs med det så gör de. Jag skulle nog har mycket att lära mig av att se en sådan uppvisning i sin helhet, för att kunna ta med det och lägga in i min egen ridning. (man kan lära sig något av i stort sett alla)

Senast ändrad:

Jag förstår inget av dina inlägg, dom är ett stort blandat burr av olika användare, kan du inte citera ordentligt?

Du menar alltså på allvar att man inte kan se på en film om ett ekipage är på rätt väg för att man inte har följt dom från första dagen dom satt upp på hästen ?

Ska försöka förklara bättre. Jag menar att om jag inte vet någoting om ekipaget sen tidigare är det inte möjligt för mig att veta om de går framåt eller inte. Även om ett ekipage är riktigt dåligt och har mängder av brister så kan det ju vara bättre än där de varit tidigare, eller hur? Vissa ryttare kan ha kommit långt och rider i en bra arbetsform eller visar upp riktigt bra rörelser och sämre ryttare kan ha väldigt långt kvar till en bra arbetsform eller en bra rörelse, men de kan ju ändå gå framåt och alltså vara på rätt väg. Blev det tydligare?

När allt material ser likadant ut så kan man nog dra slutsatsen att ingen förbättring sker.

Nej jag ser inte starka hästar iom de inte kan gå i samling utan att stå på stället o sätta sig. Ingen vinklar bak o bärande annars.
Bär bara sina rumpor. Av på mitten- sänkt rygg.

Jämför portugisens passage där den inte lättar med rumpan.

Ni läser inte alltid mina svar va? Detta har jag ju skrivit ett flertal gånger tidigare.
Jag ser på film, men inte så ofta. Lättast när jag har tillgång till bättre uppkoppling. Jag ser inte alla filmer alltså, men jag ser när jag har möjlighet. Att låstas som om jag inte sett dem skulle jag aldrig göra. :crazy:

Jag blir lika förundrad jag över att du inte fattar. Du har själv inte sett filmerna det diskuteras om - och runtikring. Hur kan du då ö.h.t uttala dig?
Men läser du inte mina svar? Jag har ju INTE uttalat mig om filmen. Jag har ställt frågor om den och påtalat att det är löjligt att prata om sådant som hör till innehållet. Det är allt jag säger. Lägg inte in en massa annat i det.
Du är alltid den som lägger dig i ang. filmdiskussioner, samtidigt som du säger att du själv inte ser filmerna. Hur man man då komma med pekpinnar om det som diskuteras ö.h.t?
Jag har inte lagt mig i innehållet i filmerna utan enbart när diskussionen plötsligt handlar om annat.
Vad vet DU om vart ryttarna kommer ifrån, mer än alla andra?
Nej just det. Det vet jag inte och därför uttalar jag mig heller inte om det.
och dessutom har du inte sett filmen. Det går förresten UTMÄRKT att diskutera utifrån en film om det förefaller som ryttaren är på rätt väg, utifrån det filmen visar. vad är svårt att förstå?
Då har vi olika uppfattning i den frågan. Det kan vi väl få ha? Varför ska det bli så stort hallå för en sådan liten sak? Det är ofattbart:crazy:
KL
Kan någon tala om i vilket inlägg filmlänken finns?

Var är ridningen som ger dig rysningar????

Men det har jag ju redan svarat på. Vad menar du med vart? Jag har inte antecknat datum och plats där jag varit och tittat, eller vad menar du? Tävlingsryttarna är nog lätt att hitta filmer av men de som jag sett på träningar, clinics och liknande har jag ingen aning om ifall det finns filmer på. (jag har inte filmat själv)
Här är mitt tidigare svar till dig:
Hur menar du? Jag "tappar andan" när jag ser ekipage som dansar fram som ett. Som utstrålar kraft och styrka, har smidighet och balans.Jag "tappar andan" lika mycket av att se tävlingsekipage som är fantastiska. Hur de tränar för att bli så samspelta och utstråla det de gör är inte något fokus för mig. Jag älskar att se duktiga, samspelta ekipage. (om de är från olika inriktningar spelar för mig ingen roll)

Senast ändrad:

Men läser du inte mina svar? Jag har ju INTE uttalat mig om filmen. Jag har ställt frågor om den och påtalat att det är löjligt att prata om sådant som hör till innehållet. Det är allt jag säger. Lägg inte in en massa annat i det.
Jag har inte lagt mig i innehållet i filmerna utan enbart när diskussionen plötsligt handlar om annat. Nej just det. Det vet jag inte och därför uttalar jag mig heller inte om det.
Då har vi olika uppfattning i den frågan. Det kan vi väl få ha? Varför ska det bli så stort hallå för en sådan liten sak? Det är ofattbart:crazy:
KL
Kan någon tala om i vilket inlägg filmlänken finns?

Nej det är inte ofattbart, det är högst logiskt att folk blir ytterst irriterade när du ska pekpinna dom om vad de får och inte får uttala sig om runt en film du själv inte sett.

Men det har jag ju redan svarat på. Vad menar du med vart? Jag har inte antecknat datum och plats där jag varit och tittat, eller vad menar du? Tävlingsryttarna är nog lätt att hitta filmer av men de som jag sett på träningar, clinics och liknande har jag ingen aning om ifall det finns filmer på. (jag har inte filmat själv)
Här är mitt tidigare svar till dig:
Hur menar du? Jag "tappar andan" när jag ser ekipage som dansar fram som ett. Som utstrålar kraft och styrka, har smidighet och balans.Jag "tappar andan" lika mycket av att se tävlingsekipage som är fantastiska. Hur de tränar för att bli så samspelta och utstråla det de gör är inte något fokus för mig. Jag älskar att se duktiga, samspelta ekipage. (om de är från olika inriktningar spelar för mig ingen roll)
Du menar att det du tappar andan av förutom tävlingsekipage( som du inte har en aning om hur de tränar o hur det såg ut på framridningen) inte finns på film.

Vilka dansar fram? De du ser i din vardag?

De enda gångerna som jag har sett alla hästar närvarande på träning i ridhuset dansa fram har varit på Hogsta.

Rekommenderas varmt o där får man "smygfilma". Man ser om de tränar på en förbättring= blir bättre direkt.

Senast ändrad:

För övrigt tycker jag det är mycket underligt att dessa pekpinnar alltid kommer upp när någon AR-inspirerad känd ryttare kommenteras. Medan det är fritt fram att kommentera, inte alltid särskilt trevligt heller, hur icke AR-inspirerade kändisar rider. Tom på frimärken...

Men nog blev det väl lite fel här.... Vad jag minns var det väl aldrig någon kritik mot Brinks sätt att rida - däremot att fotot som är själva förebilden för frimärket inte var det bästa. Nog kunde man väl ha hittat ett foto med en riktig ökad trav?

KL
Nu tror jag att jag blivit tokig... eller blind? Vart är länken till filmen? Nu sitter jag på jobbet. Har en liten stund kvar innan vi ska öppna så jag tänkte passa på att titta på den och jag har letet på varenda sida i tråden, men hittar den inte. Hjälp mig!! vilket inlägg?

Länken finns inte i den tråden där filmen diskuterades utan i tråden Taktfel. :crazy:

Vi får ju komma ihåg att vi alla rider på olika nivå. Och man tycker olika saker är olika fantastiskt. En nybörjare tycker det är helt fantastiskt om nåon rider en ok LA. För för denne är det så långt bort och verkar så avancerat. Medans en GP-ryttare nog inte blir så värst till sig i trasorna.

Sen om man sett samma ekipage i 10 år rida och jobba mot varann och de byter tränare och träningssätt så de börjar arbeta ihop, hästen följer i lätthet och balans och de mer kan svepa runt istället för att rida på styrka och kampa så kan iaf jag bli rörd av det. Trots att det kanske inte ens är nog för lätta klasser.
Men där är jag känslomässigt involverad i ekipaget.
Annars kanske jag mer får ståpäls av Totilas och Gal. De dansade fram i mina ögon. Jag har hittills inte fått ståpäls av någon ren AR-tränare.

KL

I övrigt orkar jag inte kommentera om Biggan ser filmer eller inte. Det känns inte som om det tillför diskussion om ridning så mycket. Man kan ju liksom bara hoppa över om man tycker inlägg är orelevanta. Så gör jag.
Fattar inte hur man kan ha tid och ork att bråka om ifall någon ser filmer eller ej.

Men nog blev det väl lite fel här.... Vad jag minns var det väl aldrig någon kritik mot Brinks sätt att rida - däremot att fotot som är själva förebilden för frimärket inte var det bästa. Nog kunde man väl ha hittat ett foto med en riktig ökad trav?

Jag tänka mig hur det hade låtit här om frimärket ifråga istället hade visat ett AR-ekipage i mindre lyckad sekvens. Och detta hade kritiserats av de som anses som "icke-AR"....

I synnerhet med tanke på att man blir tillsagd att inte ens kommentera det man ser på rörliga filmer när det gäller AR. VD går dock bra att kommentera, konstigt nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar