Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Jag hade reagerat exakt likadant om frimärket föreställt ett AR-ekipage med exempelvis förböjd hals eller höjd rumpa i en piaff, nämligen med frågan Kunde man inte hittat ett bättre foto att utgå ifrån? Jag vet att ekipaget kan prestera bättre.

Varför skulle det vara förbjudet att kommentera AR-filmer?

Nej exakt! Det hade inte varit nån skillnad om det varit en AR ryttare. Och jag kan inte minnas att någon AR ryttare i den tråden tyckte att JB var dålig på nått sätt, utan bara själva frimärket, det var det diskussionen handlade om, inget annat. sen var det väl nån som störde sig på att själva att diskussionen öht ägde rum ;). Men då undrar jag om det inte är mer komiskt att diskutera filmer man inte ens sett och att så många blir upprörda pga av det? Jag fattar faktiskt inte poängen, vad är grejen :p... ? Ibland undrar jag om inte många här medvetet vill missförstå varandra, bara för att ehh? :crazy:

De som lägger upp bilder å filmer får väl tåla att man kommenterar, är det inte därför man lägger upp saker? för att få nån reaktion. Och denna tråden är ju stora diskussionstråden, så då är det ju ganska naturligt att man först kommenterar tex en film, som leder till ngt annat. Och om nu folk så gärna vill lägga upp en helt egen story bakom varje film, låt de göra det då! Men för den skull är det ingen sanning, det man ser, det ser man, resten är spekulationer..

Det är svårt att säga så mycket när det är så korta sekvenser, men jag skulle personligen vilka rida mera framåt i flera fall på filmerna i och med att hästarna lätt tappar takten i det extremt korta tempot. Jag skulle vilja ha högre muskeltonus i grunden så att hästarna inte tappar ihopkopplingen emellanåt. (Däremot vet jag inte om ryttarna har någon speciell anledning till att de rider i det tempot där?) Jag ser en ryttare träna levad, där han får hästen att tänka bakåt. Lätt hänt och kanske han inte går över gränsen nästan gång? (man måste ju lära sig känna vart gränsen går och det är inte alltid lätt) En ryttare rider med väldigt långa stigläder så benen nästan pekar framåt (översträckta knän ser det ut som) Inget bra utgångsläge för ridning. Filmerna säger inte mig så mycket eftersom de är så korta. Det är mjuka, starka och lyhörda hästar, men de rids inte riktigt på ett sätt som jag skulle valt själv. Det är deras sätt och om hästar och ryttare trivs med det så gör de. Jag skulle nog har mycket att lära mig av att se en sådan uppvisning i sin helhet, för att kunna ta med det och lägga in i min egen ridning. (man kan lära sig något av i stort sett alla)

Tack Biggan, du ser ju egentligen ungefär samma som jag (det fetstilade), men jag kan inte riktigt förstå hur du kan säga att hästarna ser starka och mjuka ut? (Samt att jag saknar någon ihopkoppling alls :o ) Men du ursäktar välvilligt och vill gardera för att det kan finnas en mening med det som visas, samt att du kan se att de är "på väg" vilket jag har svårt att se vart det skulle kunna leda. Jag inte kan se någon vettig mening, och tror att det visas helt enkelt som bra exempel/klipp. Det är ju inte kattskit o co som rider direkt, utan inriktningens främsta företrädare!

Men det är intressant att ang det man FAKTISKT ser så har även du samma invändningar till stor del.

Immer, vad säger du?

Och därefter vore det intressant om ni ville lägga in någon AR-ryttare utan dessa (fetstilade) brister och som man kan ryyyysa av (på ett positivt sätt rysa alltså!) :bow:

Senast ändrad:
Sv: Akademisk ridkonst

Nej det är inte ofattbart, det är högst logiskt att folk blir ytterst irriterade när du ska pekpinna dom om vad de får och inte får uttala sig om runt en film du själv inte sett.

Jag har inte delat ut pekpinna om vad folk får och inte får säga. Det var ett inlägg om att jag tycker man ska diskutera vad som ses på filmerna och inte det som inte hör dit. Ingenting annat. Snälla, kan vi släppa det här nu? Det har blivit uppförstorat till max helt i onödan. Nu har jag frågat flera gånger efter länken till filmen. Kan inte någon säga vart den finns så jag kan titta på den?

Svårigheten med att visa upp de ekipage som i alla fall jag njuter av att se, är att det är duktiga ryttare som inte tävlar. De ser jag oftast på träningar och clinics. Om någon har filmat dem är det inte så lätt att få reda på. Tävlande ryttare är ofta mycket lättare att hitta då tävlingsritter ofta filmas och lägg upp.

Jag har inte delat ut pekpinna om vad folk får och inte får säga. Det var ett inlägg om att jag tycker man ska diskutera vad som ses på filmerna och inte det som inte hör dit. Ingenting annat. Snälla, kan vi släppa det här nu? Det har blivit uppförstorat till max helt i onödan. Nu har jag frågat flera gånger efter länken till filmen. Kan inte någon säga vart den finns så jag kan titta på den?

Jo du pekpinnar ärligt talat sida upp och sida ner, i alla trådar med filmdiskussion, samtidigt som du säger att du själv inte sett filmerna. så snälla - det är faktiskt du själv som uppförstorar det hela helt i onödan. Jag är ledsen men så är det faktiskt så släpp det så kommer vi vidare. vilken länk du frågar om har jag ingen aning om, jag har inte varit inblandad i vare sig diskussion eller länk runt den filmen ö.h.t.

Nej exakt! Det hade inte varit nån skillnad om det varit en AR ryttare. Och jag kan inte minnas att någon AR ryttare i den tråden tyckte att JB var dålig på nått sätt, utan bara själva frimärket, det var det diskussionen handlade om, inget annat. sen var det väl nån som störde sig på att själva att diskussionen öht ägde rum ;). Men då undrar jag om det inte är mer komiskt att diskutera filmer man inte ens sett och att så många blir upprörda pga av det? Jag fattar faktiskt inte poängen, vad är grejen :p... ? Ibland undrar jag om inte många här medvetet vill missförstå varandra, bara för att ehh? :crazy:

De som lägger upp bilder å filmer får väl tåla att man kommenterar, är det inte därför man lägger upp saker? för att få nån reaktion. Och denna tråden är ju stora diskussionstråden, så då är det ju ganska naturligt att man först kommenterar tex en film, som leder till ngt annat. Och om nu folk så gärna vill lägga upp en helt egen story bakom varje film, låt de göra det då! Men för den skull är det ingen sanning, det man ser, det ser man, resten är spekulationer..

Jodå, det var minst ett par AR ryttare som var pigga på att kommentera hur illa Briar rör sig konsekvent IRL : ) och hur illa Brink rider också : ) Men du har rätt i att frimärks diskussionen kändes rätt absurd att lägga ner så mkt energi runt - det var jag som klagade på det : )

i övrigt håller jag med dig om att det blir jävligt märkligt, eller komiskt, att diskutera filmer man inte sett, eller ha synpunkter på att andra som sett filmerna man inte sett, har synpunkter på filmen ;)

Men det konstiga och frustrerande är att du säger att det finns, Immer säger att det finns men allt som man kan se på alla filmer som visar AR har samma brister som de du själv tog upp plus en rad andra (som jag tycker), som tex detta i mitt tycke obehagliga småryckandet i stången:crazy: Till och med de uppvisningsfilmer som gjorts med tjusiga hästar i dimmor och eldsflammor och sånt som brukar känneteckna "reklamfilmer" för något. Eller filmer från Bent själv som sägs visa skolor tex. :confused:

Jag tycker inte det är så konstigt att vi är många som verkligen skulle vilja se det där njutbara som ni skriver finns, men som inte är beredda att betala dyra kurser för det utan tycker att något borde ha fastnat på film?

Men jag tycker i alla fall att det var bra att du kunde skriva vad du ser på denna film, den andra hittar inte jag heller just nu, jag minns inte ens exakt vilken det var? Christofer Dahlgren tror jag? Man kan nog söka på youtube för att se filmer på honom, själv hinner jag inte just nu.

Vad är det för information som inte hör dit som folk diskuterar menar du? Jag kan inte hitta något om det iallafall ? Förväntade mig att läsa att ditten och datten har varit på fest, tagit några glas vin för mycket och hånglat runt information ungefär. Det hör ju inte dit :o

Jag såg att någon faktiskt har svarat dig. Men igen då, filmen ifråga finns i "Taktfel..."

Jo du pekpinnar ärligt talat sida upp och sida ner, i alla trådar med filmdiskussion, samtidigt som du säger att du själv inte sett filmerna. så snälla - det är faktiskt du själv som uppförstorar det hela helt i onödan.
Det är tråkigt att du uppfattar det så, men inget jag kan göra något åt. Jag skrev en gång vad jag tyckte om alla spekulationer, sen har jag upprepade gånger svarat på frågor om det (samma frågor många gånger) och påståenden. Jag tycker man ska bemöta både frågor och påståenden, annars hade jag inte nämnt detta igen.
Jag är ledsen men så är det faktiskt så släpp det så kommer vi vidare. vilken länk du frågar om har jag ingen aning om, jag har inte varit inblandad i vare sig diskussion eller länk runt den filmen ö.h.t.
Jag släppte det när jag skrivit första inlägget, men efter alla frågor och påståenden ville jag som sagt bemöta det. För min del räckte det med första inlägget ang detta. Jag har inget intresse att prata om det mera. Länken jag frågar efter är just länken till den film som var uppe till diskussion. Jag ville se den när jag hade chansen. (snabbare uppkoppling)
Är vi ok nu? Kan vi släppa detta båda två?

Biggan, om jag minns rätt var det den här filmen som diskuterades.
(Om jag minns fel hoppas jag att någon korrigerar mig.)
Så vitt jag begriper är det att betrakta som "uppvisningsfilm" i och med att den är utlagd av personen på filmen.

Oups, var visst andra som hann före.

Senast ändrad:

Tack för länken!!

Nu har jag sett filmen. jag ser en ryttare som visar upp hästar vid olika utbildningsstångpunkter och hur han arbetar med dem vid olika övningar. Jag fick inget intryck av att det är en uppvisningsfilm utan en film som just visar lite av hur han arbetar med hästarna under deras utbildning. (beroende på vart de är i utbildningen för tillfället) Jag kan givetvis uppfatta det här fel. Även trickträning verkar vara inblandat.

Senast ändrad:

Det är många sidor sedan och dessutom har tråden flyttats så jag vet inte riktigt vart de inläggen är nu. Det här blev en långbänk i onödan så den diskussionen borde vara färdig. (eller kan väl få vara?) Jag är så febrig och eländig nu så jag orkar inte leta.
Det enda jag skrev var att jag tyckte man skulle hålla sig till innehållet i filmen och inte spekulera i vad som hänt varken innan eller vilka mål man har/vart man är på väg. Bara för att ryttaren på en film inte rider som man själv skulle gjort i samma situation betyder ju inte det att ridningen inte leder rätt för just det ekipaget. Alla hästar och ryttare är individer och man tränar på ett sätt som passar respektive ekipage. Det man ser kanske inte alls skulle leda framåt för mig som tittare, men kanske passar just detta ekipage bra? Det vet ju inte jag som åskådare av filmen. Det finns inte bara en enda väg framåt. Det finns många. Man kan anpassa mycket, variera och ändå komma framåt närmare målet. Olika sätt passar olika ryttare. Sen måste vi komma ihåg att målen inte heller är de samma för alla ryttare. Om jag ser en film kan jag ju inte veta vilket mål just den ryttaren har med sin ridning och sin häst. Oavsett om man inte gillar allt man ser hos en ryttare/tränare så finns alltid något positivt som man kan ta med sig till sin egen ridning. Man behöver ju inte köpa allt för det.
Nu ska jag gå och vila så jag orkar rida. Feber och störtförkyld. godnatt en stund!

Senast ändrad:

Men det konstiga och frustrerande är att du säger att det finns, Immer säger att det finns men allt som man kan se på alla filmer som visar AR har samma brister som de du själv tog upp plus en rad andra (som jag tycker), som tex detta i mitt tycke obehagliga småryckandet i stången:crazy: Till och med de uppvisningsfilmer som gjorts med tjusiga hästar i dimmor och eldsflammor och sånt som brukar
Men det är ju inte så lätt att visa upp eftersom det är sånt man (jag) sett på träningar, clinics och liknande. Det har inte varit uppvisningar eller andra arrangemang. Ridning i vardagen helt enkelt. Jag filmar inte själv och har ingen aning om ifall någon annan filmat vid dessa tillfällen. Det är inte lika lätt som med tävlingsryttarna där det ofta filmas både på tävling och träning. Jag önskar ni kunde se dessa ekipage. Hoppas ni gör det någon dag. Kanske av en ren tillfällighet?
Jag tycker inte det är så konstigt att vi är många som verkligen skulle vilja se det där njutbara som ni skriver finns, men som inte är beredda att betala dyra kurser för det utan tycker att något borde ha fastnat på film?
Jag har inte betalat dyra kurser för att se bra ekipage. Det behöver inte ens vara en kurs. Det kan vara en ryttare som tränar hemma som man ser av en tillfällighet lika gärna.

Tack för länken!!

Nu har jag sett filmen. jag ser en ryttare som visar upp hästar vid olika utbildningsstångpunkter och hur han arbetar med dem vid olika övningar. Jag fick inget intryck av att det är en uppvisningsfilm utan en film som just visar lite av hur han arbetar med hästarna under deras utbildning. (beroende på vart de är i utbildningen för tillfället) Jag kan givetvis uppfatta det här fel. Även trickträning verkar vara inblandat.
Du har återigen ingen egen uppfattning om det du ser o när du funkar så kanske du ska hålla dig borta från att kritisera de som har en sdn.
I alla utbildningsståndpunkter så ska kontakt, takt ..... finnas med.
Eller.. så tappar du inte andan av detta:grin:

Ni läser inte alltid mina svar va? Detta har jag ju skrivit ett flertal gånger tidigare.
Jag ser på film, men inte så ofta. Lättast när jag har tillgång till bättre uppkoppling. Jag ser inte alla filmer alltså, men jag ser när jag har möjlighet. Att låstas som om jag inte sett dem skulle jag aldrig göra. :crazy:

Men det blir ju ännu märkligare nu, jag har frågat dig flera gånger och då har du svarat att du inte tittar på film annat än i undantagsfall,( och därför egentligen inget vet OCH inget hittar), som nu då Kittel, men nu tittar du och jag ber åter igen, sätt in en film på någon som rider AR utan de stora brister på grunder som finns-Tracys film på Bent ex-du som alltid säger att takten ska sitta, inta kan du tycka den är bra då så illa som det ser ut där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar