Sv: Akademisk ridkonst
Nej du har missförstått. Jag kanske har varit för otydlig? Det jag menar är att man visst kan diskutera vad man ser på filmen, men att det mycket ofta diskuteras sådant man inte ser på filmen. Det blir diskussion kring så mycket runtomkring ekipaget som vi faktiskt inte vet någonting om. Det som är mediokert för ett ekipage kan ju vara jättebra för ett annat, helt beroende på vart de är i utbildningen, deras bakgrund osv. Om ett ekipage tex visar ett flertal brister (och vem gör inte det?). Då väljer ju tränaren att jobba med en brist i taget. vilken brist man börjar med kan det säkert finnas olika åsikter om.(både bland tränare och tittare) Då kan ju en sådan film uppfattas väldigt olika av de som tittar. Det finns många aspekter och många nyanser att ta hänsyn till och som tittare är det mycket som vi enbart kan gissa oss till. Och ju mindre infiormation vi har kring ekipaget, ju mer gissningar blir det. Då får vi vara öppna för att vi faktiskt kan tolka det fel också. Det är ofta jag ser att tittare drar förhastade slutsatser av en film och presenterar det som fakta. Då blir det galet. Man kan ju välja en mjukare linje och ställa frågor. Typ, jag uppfattar att det är si eller så, stämmer det? eller liknande.
flera filmer av samma ryttare, men på olika hästar skulle ju se rätt olika ut. De säger en del om ryttarens ridning eftersom de visar en del, men det ger ingen helhet och ingen hel sanning.
Jag tycker man kan ha väldigt stor nytta av filmer om man har mycket information kring ekipaget. Det är ju tex anledningen till att tränare som har fotfolk på sina kurser ger information om varje ekipage så att publiken ska förstå vad som tränas och varför. Utan den informationen blir en del svårt att förstå, men har man en större bild kan det vara enkelt. Då passar pusselbiten in i helheten.
Om alla diskussioner om filmer höll sig till det man såg på filmen skulle jag inte ens reagerat. Då hade det inte funnits något att opponera sig mot.
men det är ju precis det man ser på filmen som diskuterats både här och i andra trådar. Då kommer det en massa tal från dig om att man inte kan diskutera utifrån en film osv osv. ser du inte diskrepansen i det du skriver?
Nej du har missförstått. Jag kanske har varit för otydlig? Det jag menar är att man visst kan diskutera vad man ser på filmen, men att det mycket ofta diskuteras sådant man inte ser på filmen. Det blir diskussion kring så mycket runtomkring ekipaget som vi faktiskt inte vet någonting om. Det som är mediokert för ett ekipage kan ju vara jättebra för ett annat, helt beroende på vart de är i utbildningen, deras bakgrund osv. Om ett ekipage tex visar ett flertal brister (och vem gör inte det?). Då väljer ju tränaren att jobba med en brist i taget. vilken brist man börjar med kan det säkert finnas olika åsikter om.(både bland tränare och tittare) Då kan ju en sådan film uppfattas väldigt olika av de som tittar. Det finns många aspekter och många nyanser att ta hänsyn till och som tittare är det mycket som vi enbart kan gissa oss till. Och ju mindre infiormation vi har kring ekipaget, ju mer gissningar blir det. Då får vi vara öppna för att vi faktiskt kan tolka det fel också. Det är ofta jag ser att tittare drar förhastade slutsatser av en film och presenterar det som fakta. Då blir det galet. Man kan ju välja en mjukare linje och ställa frågor. Typ, jag uppfattar att det är si eller så, stämmer det? eller liknande.
flera filmer av samma ryttare, men på olika hästar skulle ju se rätt olika ut. De säger en del om ryttarens ridning eftersom de visar en del, men det ger ingen helhet och ingen hel sanning.
Jag tycker man kan ha väldigt stor nytta av filmer om man har mycket information kring ekipaget. Det är ju tex anledningen till att tränare som har fotfolk på sina kurser ger information om varje ekipage så att publiken ska förstå vad som tränas och varför. Utan den informationen blir en del svårt att förstå, men har man en större bild kan det vara enkelt. Då passar pusselbiten in i helheten.
Om alla diskussioner om filmer höll sig till det man såg på filmen skulle jag inte ens reagerat. Då hade det inte funnits något att opponera sig mot.