Sv: Akademisk ridkonst
jaha, är det en instruktionsfilm det pratas om? Då har jag missuppfattat. jag trodde det var film från en träning helt enkelt. Om det är en film som ska visa hur en färdig rörelse/rörelser ska se ut så blir det ju en annan sak. Ber om ursäkt för misstaget.Man har ju valt ut vissa delar- de som man anser vara bra.
Säger ingenting om filmen eftersom jag inte sett den. Säger de i filmen att det som visas är det optimala i ridsammanhang/optimala rörelser? Optimalt är ju också ett luddigt ord. Det kan vara det optimala för en häst vid den tidpunkten, men det innebär ju inte att det är en utmärkt rörelse så som den ska vara när den är som bäst.Men man ser ju på vad ryttaren lyckas plocka fram av var häst o även ryttarens sits.
Inte då att man ser hela världen mellan sadel o stjärt bara för att hästen länger sin trav.- oföljsam. Samt att hästen HÖJER sin rumpa i passageförsök. Lätt bakdel kommer av att den belastar fram mest.
Det finns inget bättre som visas, så då får man utgå ifrån att detta är det optimala. Målet. Eller vad säger du?