Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akademisk ridkonst

Man har ju valt ut vissa delar- de som man anser vara bra.
jaha, är det en instruktionsfilm det pratas om? Då har jag missuppfattat. jag trodde det var film från en träning helt enkelt. Om det är en film som ska visa hur en färdig rörelse/rörelser ska se ut så blir det ju en annan sak. Ber om ursäkt för misstaget.
Men man ser ju på vad ryttaren lyckas plocka fram av var häst o även ryttarens sits.
Inte då att man ser hela världen mellan sadel o stjärt bara för att hästen länger sin trav.- oföljsam. Samt att hästen HÖJER sin rumpa i passageförsök. Lätt bakdel kommer av att den belastar fram mest.

Det finns inget bättre som visas, så då får man utgå ifrån att detta är det optimala. Målet. Eller vad säger du?
Säger ingenting om filmen eftersom jag inte sett den. Säger de i filmen att det som visas är det optimala i ridsammanhang/optimala rörelser? Optimalt är ju också ett luddigt ord. Det kan vara det optimala för en häst vid den tidpunkten, men det innebär ju inte att det är en utmärkt rörelse så som den ska vara när den är som bäst.

jaha, är det en instruktionsfilm det pratas om? Då har jag missuppfattat. jag trodde det var film från en träning helt enkelt. Om det är en film som ska visa hur en färdig rörelse/rörelser ska se ut så blir det ju en annan sak. Ber om ursäkt för misstaget.
Säger ingenting om filmen eftersom jag inte sett den. Säger de i filmen att det som visas är det optimala i ridsammanhang/optimala rörelser? Optimalt är ju också ett luddigt ord. Det kan vara det optimala för en häst vid den tidpunkten, men det innebär ju inte att det är en utmärkt rörelse så som den ska vara när den är som bäst.

Men snälla Biggan! Inte sjutton är en rörelse eller ridning rakt fram där hästen tappat takten och går i obalans någonsin bra eller optimalt oavsett tidpunkt :confused:

Du kan inte mena på allvar att hästen bara kan gå i ren och regelbunden takt i balans när allt är optimalt och den går som bäst? Hästen SKA alltid gå i en ren och regelbunden takt annars har man gjort fel eller satt hästen i en situation den inte är klar för! Något steg i otakt här och där är inget konstigt men hela tiden??

Nej naturligtvis har du inte sett filmen dock tycker jag du skall göra det så du förstår vad du pratar om, blir ju lite konstigt att du spekulerar i saker du inte ens sett, eller hur?

Sen tycker jag att andra kan titta på Jan Brinks fantastiska final ritt på 5 åriga hingsten JJ Rayban där han tog hem segern på en avslappnad taktmässig och för en 5 åring bärig ritt. Notera särskilt övergångarna och hörnpasseringarna och hur han bibehåller takten och bärigheten i överstrykningen. Sen kan vi snacka grunder och dess betydelse för fortsatt arbete.

Skulle vara intressant om ni kan hitta något positivt i den ritten.

Klicka på filmikonen

http://online.equipe.com/sv/class_sections/35300/results

Senast ändrad:

Det första jag tänkte på var hur illa Jan sitter på hästen. Men uppenbarligen gör han något rätt då hästen är mycket fin. ;)
Och det är ju det som betyder något när det är avelschampionat.

Det räcker väl med att det som visas upp på nivån är helt åt helvete, hur kan trav i obalans och otakt någonsin vara korrekt?
Nej, trav o otakt och obalans kan inte vara korrekt. Då får man jobba betydligt mer med grunderna.
Hur skall man gå vidare från det? Varför hålla på med tramp och piruetter på ett sådant uppenbarligen felaktigt vis när grunden saknas helt?
Alltså, jag tror du frågar fel person. Jag håller med dig. Om det inte finns bra grund ska man inte hålla på med varken tramp eller piruetter.
Vad anser du själv om filmen, är detta något du vill sträva efter på någon nivå i din ridning?
Har inte sett filmen så jag vet inte om det är något jag strävar efter eller inte. Troligtvis är det inte det eftersom jag inte tränar på ett sätt som ligger mitt emellan VD och AR. (eller både och kanske man ska säga?) Detta är väl ren AR om jag förstått rätt? Är det en film från en träningssituation eller är det en "instruktionsfilm"/film som säger sig visa korrekta rörelser?

Men snälla Biggan! Inte sjutton är en rörelse eller ridning rakt fram där hästen tappat takten och går i obalans någonsin bra eller optimalt oavsett tidpunkt :confused:
Nej självklart inte. Det har jag aldrig påstått.
Du kan inte mena på allvar att hästen bara kan gå i ren och regelbunden takt i balans när allt är optimalt och den går som bäst?
Nej det menar jag inte. Jag frågade om filmen. Om det var en film från en träningssituation eller en film som säger sig visa en korrekt rörelse. Jag har inte kommenterat filmen eftersom jag inte sett den. Jag skrev utifrån filmer i allmänhet.
Hästen SKA alltid gå i en ren och regelbunden takt annars har man gjort fel eller satt hästen i en situation den inte är klar för! Något steg i otakt här och där är inget konstigt men hela tiden??
Håller med!
ej naturligtvis har du inte sett filmen dock tycker jag du skall göra det så du förstår vad du pratar om, blir ju lite konstigt att du spekulerar i saker du inte ens sett, eller hur?
Har så långsam uppkoppling att det tar lång tid. Jag skrev som sagt om filmer mera allmänt och menar att man inte ska dra för stora växlar av vad man ser för det hela beror ju mycket på vilken situation fom filmats och vad filmen anser sig visa.
Sen tycker jag att andra kan titta på Jan Brinks fantastiska final ritt på 5 åriga hingsten JJ Rayban där han tog hem segern på en avslappnad taktmässig och för en 5 åring bärig ritt. Notera särskilt övergångarna och hörnpasseringarna och hur han bibehåller takten och bärigheten i överstrykningen. Sen kan vi snacka grunder och dess betydelse för fortsatt arbete.
Brink är en av mina favoriter. Både när det gäller ridning och undervisning. Jag kommer garanterat att njuta av att se den, men uppkopplingen är ju lika långsam även för den filmen. Om jag hinner kan jag försöka titta på båda filmerna på jobbet.

Det är väl ingen nyhet att Brinken rider jävligt bra? Han är suverän!
Och Totilas och Gal är bland mina favoriter. Där kan du ju dock glömma att inte böja och låta handen vara helt. Såg vi ju på Globen-clinicen hur han sa åt folk att böja även unghästar och inge ge efter i tygeln förrän hästen gett efter. ;)

Jag håller helt med om att i stort sett samtliga AR-tränare som är Stora namn i Sverige skulle ha problem med ens en LC. Så även Bent. Om nu inte Bent kan sätta sig a la dressyrtävling och ändra om sin ridning till tävlingsridning om man ber om det. Jag tror att om Bent sattes i träning hos någon tävlingsryttare skulle ju det gå snabbare att justera än vissa andra AR-tränare.

Dock får man väl lite tänka på hästmaterialet då man jämför TR-ryttare och AR. Skulle man rida på samma sätt på en överbyggd Fjordkorsning eller islandshäst med superbred och lågt ansatt hals, lägre känslighet, medfödda taktfel som man kan göra på en tysk dressyrhäst av moderns sportmodell i medfödd uppförsbacke, bra medfödd takt, hög känslighet, snudd på naturligt välvd åt "rätt håll" så är man ju jävligt körd. Precis som man inte kan sitta lika illa på en sån sporthäst utan att bli körd för att den gärna är mer utåtagerande och visar det än en liten sak med noll gång och lägre känslighet.
Iom att de flesta är hobbyryttare så lägger vi oss till med en massa olater och fel. Vilka man lägger sig till med beror ju lite på vad hästen "tillåter" och vad ens tränare tillåter. Rider man då sällan och för en tränare som inte ser eller kan tillräckligt så lägger man sig till med mer. Har man en tålig häst är risken också större att man läger sig till med mer olater.
Ju högre tempo man rider i desto tydligare brukar ju felen bli med. I vissa fall kan man dölja en del saker lite halvt med fart. Men man tar sig ju aldrig till bra övergångar, bra seriebyten etc om man bara döljer med fart.

Jag kan tycka programridning för tränare och på tävling är bra för att man pressas göra saker på given plats. Och tvingas lösa saker här och nu. Inte om sjuttielva varv på volten. Det kan nog bli lite väl slappt inom AR. Att man aldrig tvingas avancera och snudd på krisa lite. Man tänjer gränserna för sakta. Och det är inte hästarna som ska tänja gränserna jämt där, utan just ryttarna kan behöva pressas lite.

De som nått längst inom AR i SVerige har väl de flesta dragit sig ur AR-ridderskapet. Mig veterligen har mina tränare tagit flest ringar i Sverige. Det gjorde de väl för 10 år sen eller mer. Trots att de inte är AR, utan en mix av det, TR, CR mm, mm.
Vi använder oss av en hel del kunskap från barocktiden. Sen att de lärt sig en del av den genom Bent och en del genom andra, typ Borba, och en del genom böcker, genom att testa själva etc är ovidkommande. Det kombineras med TR-utbildning.

Vi rider tex inte tramp och piruetter etc på hästar som inte är i balans på linjen och då också har ren takt. För oss är balansen grunden. Och när balansen, takten etc sitter och man kan rida hästens kroppsdelar separat så är ingen rörelse särskilt svår. Det kommer av sig själv snudd på. Samlingen då med. Man behöver inte sitta och picka med spöet som en dåre för några halva steg. Man sitter till och driver lite mer.

TS

Vill du lära dig om AR skulle jag i Sverige gå till Bent. Det finns massor med nyttigt att lära sig ur de gamla böckerna som finns bevarat med(finns nog boklista i faq. En del av böckerna finns i gratisutgåvor online). Och det är väldigt bra för att utöka sina verktyg och sitt kunnande om man är skolad inom vanlig TR.
Det går alldeles utmärkt att kombinera med TR och tävlan. Jag rider ju inte rent AR och mina tränare lär inte ut det heller. Vi ligger väl någonstans i mitten eller med ännu mer inmixat kanske är mer korrekt. De har elever tom svårklass i hopp, dressyr och fälttävlan som tränar dressyr för dem. Min ena tävlar tom GP och hennes man tror jag startat svårklass dressyr och msv fälltävlan/hopp. Man får dock skilja på uppsvisning/tävling och träning lite.
Att många gått ur AR-ridderskapet beror väl inte enbart på ridstilen, utan hur ridderskapet sköts.

Jag tror att om Bent sattes i träning hos någon tävlingsryttare skulle ju det gå snabbare att justera än vissa andra AR-tränare.

Det tror jag också. I synnerhet som Bent har placeringar i GP innan han började sin alternativa bana.

Dock får man väl lite tänka på hästmaterialet då man jämför TR-ryttare och AR.

Just. Hästarna på filmen med AR-ryttaren är inte precis framavlade för en karriär på dressyrbanan.

De som nått längst inom AR i SVerige har väl de flesta dragit sig ur AR-ridderskapet. Mig veterligen har mina tränare tagit flest ringar i Sverige. Det gjorde de väl för 10 år sen eller mer. Trots att de inte är AR, utan en mix av det, TR, CR mm, mm.

Fast nog är det så med de flesta som är på en "högre nivå" idag - alla har vi en mix eftersom vi har en lång erfarenhet av annan ridning. Det är nog en försvinnande liten del som är rena AR-ryttare, utan influenser och erfarenhet från annan ridning.

Vi rider tex inte tramp och piruetter etc på hästar som inte är i balans på linjen och då också har ren takt. För oss är balansen grunden. Och när balansen, takten etc sitter och man kan rida hästens kroppsdelar separat så är ingen rörelse särskilt svår. Det kommer av sig själv snudd på. Samlingen då med. Man behöver inte sitta och picka med spöet som en dåre för några halva steg. Man sitter till och driver lite mer

Oj, det kan jag skriva under på. Trots att jag är AR-ryttare och rider för en AR-tränare :)

Att många gått ur AR-ridderskapet beror väl inte enbart på ridstilen, utan hur ridderskapet sköts.

Det är inte såvärst många som gått ur? En del har väl gjort det av ekonomiska skäl (det kostar en del att vara med), andra har "skapat" sin egen ridstil med influenser från andra ridstilar och läror (något som f ö uppmuntras av Bent). Vad gäller skötseln av ridderskapet så är min uppfattning att det blivit strukturerat och fungerar bra nu.

Ja och jag känner en AR-ryttare som gick ifrån AR till en VD -tränare och höjde sina resultat från 43% till 70% på ett halvår i LA
Men det är ju ingenting konstigt med det. Det finns såklart ryttare som går åt olika håll just för att hitta det som passar dem bäst. Det ena passar ett ekipage bättre. Det andra passar det andra ekipaget bättre. Det är ju också väldigt stor skillnad på tränare inom samma gren. Många byter ju tränare inom samma inriktning och får mycket bättre resultat. Det handlar om att hitta en tränare som passar ekipaget och kan guida med i rätt riktning så att de utvecklas. Vilken inriktning tränaren sen har är mindre viktigt (tycker jag).

Ja eftersom i stort sett ALLA filmer som visas på AR ser ut precis exakt såhär.
Den som har en film som visar på annat är välkommen att lägga ut den.
Nu har jag ingen film av mig, men lite exempel. jag har rätt nyligen ridit tillsammans med en gammal tävlingskompis. Hon har inte sett mig rida sedan jag började träna för AR-tränare. Hon såg ingen skillnad i hur jag red nu jämfört med tidigare med tanke på sits, hur hästen rörde sig,hur jag rider rörelserna osv. Hon såg däremot skillnad i min ridklädsel samt hur jag lade upp ridpasset. Jag tror inte alla som ser en bild av mig direkt kan säga att "här har vi en AR-ryttare".
En annan av mina gamla dressyrkompisar är här och rider ett par dagar i veckan nu och vi pratar dressyr som attan. Hon har aldrig sett en AR-träning eller läst någonting om det. Hon är tävlingsdressyrare uti fingerspetsarna. Vi pratar och diskuterar och har samma åsikter. Vi förfasar oss över samma saker, hissar samma saker, är ute efter samma saker vid ridningen, men vi lägger upp träningspassen lite olika. Vi lägger upp dem så att det passar oss, men vi kommer åt samma saker ändå. Vi är 3 stycken som rider halvblodet som jag har extra hemma nu. Två tävlingsdressyrare och jag. Inga problem alls varken för oss eller hästen. Det är roligt som 17 att ha någon här i mitt stall att prata dressyr och ridning med.
Detta är ett diskussionsforum där vi diskuterar grunder inom AR, eller vi kanske istället skall skicka pm till varandra för att undvika diskussion.
Nej diskutera är ju det vi vill!:)(i alla fall jag)

Nej naturligtvis vill ingen kommentera filmen det säger sig självt. Jag hade också om jag ridit AR velat stoppa in den filmen långt in i gömmorna. Man kan dock inte komma ifrån att denna person är väl den utöver Bent som anses har kommit längst inom inriktningen, eller? Så skall man dra den slutsatsen så är resultatet det vi ser på filmen det som utbildningssystemet leder till.

Fast nu rider jag ju inte ren AR à la Bent, har aldrig varit på någon träning för honom och skulle inte vilja heller, plus det uppenbara som väl ställer till det för de flesta - vi vet inte vad ryttaren ville få till under passet.

Fast nu rider jag ju inte ren AR à la Bent, har aldrig varit på någon träning för honom och skulle inte vilja heller, plus det uppenbara som väl ställer till det för de flesta - vi vet inte vad ryttaren ville få till under passet.

Så därför väljer man det sämsta man har att visa som reklamfilm för sig själv.. skulle inte tro det va :grin:

Så därför väljer man det sämsta man har att visa som reklamfilm för sig själv.. skulle inte tro det va :grin:

Är det en reklamfilm då? ellerär det en film från en träningssituation? Jag har inte fått reda på vilket. Det är ju rätt stor skillnad.

Men vad vill du att jag ska svara på det? C som lagt ut filmen kanske tycker det är bra, men han "är" ju knappast AR. Och bara för att jag själv inte hade valt vissa tillvägagångssätt så respekterar jag ändå att det finns andra som tycker det är en bra tränare och metoder som ger något för dessa - även om det sen krävs annat också för att komma vidare.

Är det en reklamfilm då? ellerär det en film från en träningssituation? Jag har inte fått reda på vilket. Det är ju rätt stor skillnad.

alltså förlåt, men jag tycker det blir så himla märkligt med dina argument runt att filmer visar ingenting och man kan inte gå på vad film visar osv osv, när du i samma andetag alltid säger att du aldrig tittar på filmer/inte har sett dem? :crazy: Hur kan man då sitta och insistera på att film inte visar ett dyft när man inte ens sett dem själv eller ngnsin tittar på några liksom? :confused:

*KL*

Jag tycker faktiskt att filmer kan vara väldigt intressanta att se. Oavsett om det är meningen, som några skriver, att visa det perfekta eller ej. Och oavsett om man hör vad som sägs eller ej. Det är intressant att se om ryttaren känner bristerna och försöker åtgärda dem, eller glatt rider vidare genom hela filmen utan att göra något alls åt problemet. I den film som nämns här (med C) kan i alla fall jag inte se att något alls görs åt att hästen är i total obalans. I andra filmer kan man se clinics där ryttarna får rida genom hela det visade passet i för lite energi och utan kontakt på yttersidan. Inget görs åt det, tränaren sitter lugnt tillbakalutad i sin stol. I andra filmer kan samma problem med balans osv ses, men där man kan se att någonting görs och man kan ana vart ryttaren/tränaren vill komma. Man kan få tips att ta med till sin egen ridning. Och man kan i andra filmer tydligt se vad som händer när man gör fel, fel som de flesta av oss brottas med.

Bilder däremot säger egentligen inget alls mer än vad som hände i just exakt det ögonblick bilden togs.

Du får väl öppna filmen då.

min uppkoppling är fortfarande lika långsam. Det tar evigheter och buffrar hela tiden. Det blir meningslöst att titta och se rörelser när det hackar så. Jag ska titta om jag hinner se på jobbet. Även om jag inte sett den så måste jag ju kunna få veta om det är en instruktionsfilm, en reklamfilm eller en träningsfilm. Det är ju relevant.

Senast ändrad:

alltså förlåt, men jag tycker det blir så himla märkligt med dina argument runt att filmer visar ingenting och man kan inte gå på vad film visar osv osv, när du i samma andetag alltid säger att du aldrig tittar på filmer/inte har sett dem? :crazy: Hur kan man då sitta och insistera på att film inte visar ett dyft när man inte ens sett dem själv eller ngnsin tittar på några liksom? :confused:

Nu hr det blivit lite missförstånd. Visst ser jag fimer. Det finns andra datorer att tillgå ibland. Sen har jag filmer på dvd som jag tittar på rätt ofta. Jag ser sällan filmer på vår dator däremot. Filmer visar såklart någonting, men just det man ser där och då. Man ser det man ser på en film, men det jag reagerar på är att folk ofta drar väldigt stora växlar av filmer och bilder. Det har jag svårt för. Man har sällan bakgrund och sammanhang när man ser filmer (på ryttare man inte känner väl till) Det sprids teorier och gissningar hej vilt och ibland är det långt ifrån verligheten. Då blir det ju inte en konstruktiv diskussion. Jag har aldrig sagt att filmer inte visar ett dyft, för det är klart att de gör. De visar däremot ingenting om hur häst och ryttare var tidigare, Vilken väg de gått, hur deras utveckling sett ut, osv. Det är sällan folk fílmar instruktionsfilmer. Det är oftast en sekvens från en träning man får se och inte så ofta står det information runt ridningen. (vad tränas just nu? varför? osv) Det blir som på tävling. Man kan enbart bedömma det man ser just däroch om det är bra eller dåligt i förhållande till ekipaget vet vi ju inte då. Om de är på rätt väg eller inte vet vi inte om vi inte har bakgrund. Om diskussionerna höll sig kring vad man ser på filmen och inte alla teorier runtomkring så skulle det vara lättare att diskutera filmer.

Om diskussionerna höll sig kring vad man ser på filmen och inte alla teorier runtomkring så skulle det vara lättare att diskutera filmer.

men det är ju precis det man ser på filmen som diskuterats både här och i andra trådar. Då kommer det en massa tal från dig om att man inte kan diskutera utifrån en film osv osv. ser du inte diskrepansen i det du skriver?

Samtidigt så beror det ju oftast på att man har en annorlunda väg, ett annorlunda upplägg för att ta sig mot målet.

Om man t ex är av övertygelsen att det inte ger ett skvatt för rakriktningen och balansen på sikt att "ta" yttertygeln för att lyckas rädda upp takten och balansen för stunden, då har man ju ändå en plan i att på sikt få det bättre - genom att försöka förbättra balans och rakriktning från grunden snarare än så tidigt i utbildningen att det inte kommer ge något att vara där och pilla.
Visst kan man diskutera huruvida det är rätt väg att gå men det diskuteras så frenetiskt om det redan att det snarare känns som att racka ner på folk med andra åsikter och metoder. Varför inte bara nöja sig för stunden iallafall med att det finns en plan, även om det inte är den plan man själv hade valt?

Nja, att låta hästen springa runt i obalans leder knappast till något bra. Och vägen till något bra i det läget är knappast heller att rida diverse krumelutter... Och det är heller definivt INTE att förbättra balansen "från grunden" att göra så.

Att rida hästen med alldeles för lite energi och ej ihopkopplad alls leder inte heller till något bra. För hästen. För ryttaren blir det kanske bekvämt och lättare att hänga med.

Om man aldrig ifrågasätter någonting alls så lär man sig heller ingenting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar