Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Men den ökningen är mellntrav- utan samling. Längning bara om än taktmässig sdn.

Den andra vi pratade om tyckte jag mer såg ut som att man försökte få den att så småningom själv bjuda bättre av sig självt... eller jag vet inte.
den hade en så stor trav o för att inte få en sdn häst långsam måste den aktiveras med övergångar o just det var det nog inte så stor vara av.

Ursäkta att jag hoppar in såhär i tråden, har inte hängt med i diskussionen på sistone (så om någon saknar svar från mig passar jag på att be om ursäkt för det också! )

Ditt första videoklipp i senaste inlägget tycker jag visar en trevlig häst och ett trevligt ekipage som har vad jag tycker en bra grundridning för sin nivå.
Men det jag tycker är mest intressant är just hur olika man kan se på olika rörelser, och då särskilt i början när man tränar emot att kunna göra en "färdig" rörelse. Det är svårt att rida skolor, så kanske är man helt enkelt mer accepterande för olika fel, eller så har man inget val, det råkade bli fel, fast det senare tror jag nog inte kan tillämpas på just det här ekipaget i videoklippet, de ser för precisa ut i helheten i övrigt.

Hursomhelst så just öppnorna - så visade den både förböjda öppnor och för raka öppnor. Det senare är väl det man oftare ser rent generellt, att man vill ha mer tvärning än man har böjning och det liknar lite skänkelvikningsöppnor.
Det förstnämnda är väl det träsk man brukar hamna i om man inte behärskar rörelsen eller i allmänhet vill böja mer än ekipaget klarar. Eller kanske om man missförstått att det är krökningen i nacken i sidled som ger böjningen.

Nu vill jag inte klanka ner på detta ekipage, men det var lite intressant att se båda "fel" i ett och samma videoklipp, när det ibland låter som att förböjning är copyright AR och "för rakt" à la mer åt skänkelvikningshållet copyright VD. :p

Själv har jag tyvärr lätt att hamna i förböjning, men inte för att jag vill rida så utan pålle använder det för att avlasta (och jag vill helst inte "hålla emot" förebyggande i yttertygeln utan hålla normala ramen och bara korta ytter när det behövs) om man inte är snabb. Men skänkelviknings-style i öppna är ännu mer "no-no" ska erkännas, hellre mindre tvärning om hästen eller ekipaget inte behärskar böjningen och bara bogen in-tänk istället. För att det är lite det man (jag) försöker undvika, att hästen kliver med rakt (inte viktbärande) felvridet ben utifrån hur det borde vara i öppnan.

En liten parentes bara, just hur olika man verkar resonera om skolorna. Inte konstigt att det kan se så olika ut i praktiken. Utan värderingar i bra/dåligt tänker jag då, för bra/dåligt är ju mer utifrån hur långt man kommit oavsett tänk i såna detaljer.

Men Totola lyssnade du inte på ljudet? De visade ju både rätt och vanliga fel och han sa varför det är fel också, det blir svårare för hästen på olika sätt. Det var inte så att det råkade bli fel och att det var ok:confused:

Ja jag tycker det är supertrevlig ridning och naturlugtvis inte en häst (eller ridning) som man själv lkan drömma om:o

Men Totola lyssnade du inte på ljudet? De visade ju både rätt och vanliga fel och han sa varför det är fel också, det blir svårare för hästen på olika sätt. Det var inte så att det råkade bli fel och att det var ok:confused:

:rofl::rofl::rofl:

Jag tänkte precis på samma sak när jag läste inlägget

Sv: Akademisk ridkonst

Knapplånar lite.

SNÄLLA!
TS bad om en tråd där hon eller han vill få reda på vad akademisk ridkonst ÄR, inte huruvida det är rätt eller fel.

Jag vill också veta, främst eftersom jag är helt inne i tanken att hästen ska bära sig själv, samt eftersom jag gillar tillvägagångssätten.

Vill någon berätta?
Hästen kan bära sig själv, problemet blir när ryttaren kommer upp o börjar ändra på dess naturliga sätt att röra sig.

Fast egentligen är det väl mer komplext än så? Hästen struttar ju inte omkring i ändamålsenlig dressyrform dagarna i ända? Dels måste man lära sin häst hur den korrekt ska bära upp sig själv och klumpen i sadeln, och dels måste man lära den hur den ska gå från betande fyrbening till kraftfull dansare? Iaf är de flesta hästar vi medelmåttor har, inte hästar som av sig själva har de allra bästa förutsättningarna för dressyr. Eller för all del den korrekta skolningen.

För att inte tala om vilka nötter till utbildare de har(tänker på mig själv)

Jo jo, men att den bär sig själv är inte när den struttar runt o bara bär upp bakdelen på sina bakben.

Bakbenen ska vara under ryttarens positionTyngdpunkten. Då är den bärig om det sker i balans förstås. innan den orkar samla sig så är styrketräning viktigt- att den sedan behöver mindre hjälp.

det finns inga genvägar även om man nu försöker hitta såna metoder.

Det kan visserligen vara något som känns värt att påpeka för rookies oavsett disciplin, att det kommer ta tid att bli bra, men just inom AR känns det knappast som att vi/de är ökända för att gå snabbt fram?
*minns diskussioner om harvande i skritt i åratal* :angel:

Känns som att det jämnar ut sig. Vissa saker snuddar man vid eller övar i embryo-stadie tidigare, vissa saker väntar man längre med, men det är ingen jag vet inom AR som ser det som någon genväg och man inser ju med tiden (som med allt) att det kommer ta TID att lägga en bra grundskolning. Något som en tränare drog som exempel för mig är att på den tiden (inte modern tid alltså, snarare 15-1600-tal?) man använde hästar i strid och varje häst hade professionella beridare så tog det ca 10 år innan man ansåg att hästen var redo för strid.
Med en halvdan/grön ryttare och som så gott som alla hästar i dagsläget är, halvdant eller dåligt skolade hästar, så blir man nog aldrig lika färdig. :devil:
Men når man trädtopparna kan ju det kännas jättebra jämfört med vart man startade, och så kan man ta med sig det man lärt sig till nya hästar. :)

Senast ändrad:

[QUOTE
=axel;14722989]Jo jo, men att den bär sig själv är inte när den struttar runt o bara bär upp bakdelen på sina bakben.

Bakbenen ska vara under ryttarens positionTyngdpunkten. Då är den bärig om det sker i balans förstås. innan den orkar samla sig så är styrketräning viktigt- att den sedan behöver mindre hjälp.
Instämmer!
det finns inga genvägar även om man nu försöker hitta såna metoder.
Har du verkligen hört någon tränare som säger sig försöka hitta en metod som innebär en genväg? Det låter konstigt. Alla seriösa tränare vet att det inte finns några genvägar. Det är långt och genomtänkt arbete som bär framåt. Däremot finns det tränare som tar andra vägar. Ofta vägar som är längre (tar mera tid) men som ger frukt på sikt. Alternativa vägar är inte genvägar. De är bara en annan väg framåt vilket kan passa vissa hästar och ryttare bättre än det traditionella. Så ser jag på det.

KL
Tankar om hur snabbt man går framåt. Jag ser både AR-ekipage och traditionella dressyrekipage hela tiden. Om jag jämför ett par av dem i tidsperspektivet så har vi å ena sidan ett AR-ekipage som tränar på den absoluta grunden och har gjort detta i ett år nu. De går inte vidare i och med att grunden inte sitter tillräckligt bra än. (men de jobbar på och sakta men säkert blir hästen starkare och mera balanserad) Å andra sidan har vi ett av dressyrekipagen som gått från en knapp L:C-form i somras till att rida i en falsk (upplyft) L:A form nu på tränarens uppmaning. Massor i handen på ryttaren som håller hästen i denna form. Hästen har inte styrka att gå där själv. Denna häst kan inte gå i en avspänd remontform än. Är en unghäst. Nu tävlas den i L:B. Där är det enormt stor skillnad på hur fort ryttarna går framåt. Vilken av dem som kommer att ha en stark och bärig, balanserad häst om ett par år råder inget tvivel om. Nu menar jag inte att det alltid är så här förstås. Det skiljer nog från tränare till tränare även inom de olika inriktningarna, men att säga att AR-ryttarna har bråttom låter mest komiskt för mig. Här får de ständigt påpekanden om att det går för sakta av de vanliga dressyrryttarna. "har du inte kommit längre? Kommer ni aldrig någonstans? osv Det är vanliga frågor de får.

Genvägar ser jag mer de som vill komma fort framåt i utbildningstrappan, detta oavsett disciplin. finns folk inom allt, western, AR, dressyr mm som gärna har för bråttom. Hjälptyglar och att packa på hästen allt möjligt bara för att, det är att ha bråttom.

Det är lite så jag upplever det också, att det snarare är vanligare med kommentarer åt andra hållet. :angel:

Skulle ju vara mer rättvisande kanske att mäta efter 5-6 år någonting för att se hur bra grunderna sitter då när man borde ha haft tid att lägga grunderna ganska bra, lite beroende på förutsättningarna kanske, men då är det ju rätt väl tilltaget tidsmässigt. Och jämföra hur långt de kommit i skolningsgrad och sett till helheten.
Skulle tro att det inte skiljer så mycket om båda haft bra tränare, men blottar motsatsen om något ekipage "kört fast" och inte kommit förbi basic-jobbet utan fortfarande har märkbara brister i grunderna.

Liten utsvävning, men jag rider inte AR och har ändå i princip tränat grunder de senaste tusen åren. :laugh: (Att det någon gång råkar bli tramp ändå, för att hästen ligger i rätt balans och bjuder själv, det är en annan femma - för det är inte det vi tränar på.)

Jag kan instämma med Jacko, jag rider inte heller AR (var nu gränsen går, vet ej) utan VD. Och vi tränar också ren grundridning och har så gjort lääänge. Och kommer att fortsätta med det. Sedan upplever jag att krumelutterna liksom kommer av sig själv när det är dags. Helt enkelt eftersom grunderna inte lämnas åt slumpen.

Så jag hoppas att du inte tror att alla VDare har bråttom och inte känner hur hästen arbetar?

Hästen kan bära sig själv, problemet blir när ryttaren kommer upp o börjar ändra på dess naturliga sätt att röra sig.

Exakt :bow: , det är därför min AR-tränares budord är.

"När vi sitter på hästryggen måste vi lära oss att inte vara i vägen." :)

Härligt att du har förstått något av AR-filosofin... ;)

Mvh

IngelaH

Jag tror inte man hittar ryttare som har för bråttom inom någon speciell inriktning. Det är nog mera beroende på personen. De som hetsar fram finns inom alla läger och de som tar sig tid att låta saker och ting sätta sig, ta den tid i anspråk som behövs, de finns också inom alla läger. Att generalisera är alltid lite vanskligt, men om jag ska det så gissar jag att de som har bråttom oftare är yngre som har mindre kunskap och erfarenhet.

I grunderna ingår inte skolor för oss, utan voltarbete, miljarrder övergångar, o gymnasticerande övningar. typ sk. vikn o förvänd galopp. Där det ställer krav på att ryttaren rider rätt- väldigt avslöjande annars.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar