Sv: Stora diskussionstråden
Ursäkta att jag hoppar in såhär i tråden, har inte hängt med i diskussionen på sistone (så om någon saknar svar från mig passar jag på att be om ursäkt för det också! )
Ditt första videoklipp i senaste inlägget tycker jag visar en trevlig häst och ett trevligt ekipage som har vad jag tycker en bra grundridning för sin nivå.
Men det jag tycker är mest intressant är just hur olika man kan se på olika rörelser, och då särskilt i början när man tränar emot att kunna göra en "färdig" rörelse. Det är svårt att rida skolor, så kanske är man helt enkelt mer accepterande för olika fel, eller så har man inget val, det råkade bli fel, fast det senare tror jag nog inte kan tillämpas på just det här ekipaget i videoklippet, de ser för precisa ut i helheten i övrigt.
Hursomhelst så just öppnorna - så visade den både förböjda öppnor och för raka öppnor. Det senare är väl det man oftare ser rent generellt, att man vill ha mer tvärning än man har böjning och det liknar lite skänkelvikningsöppnor.
Det förstnämnda är väl det träsk man brukar hamna i om man inte behärskar rörelsen eller i allmänhet vill böja mer än ekipaget klarar. Eller kanske om man missförstått att det är krökningen i nacken i sidled som ger böjningen.
Nu vill jag inte klanka ner på detta ekipage, men det var lite intressant att se båda "fel" i ett och samma videoklipp, när det ibland låter som att förböjning är copyright AR och "för rakt" à la mer åt skänkelvikningshållet copyright VD.
Själv har jag tyvärr lätt att hamna i förböjning, men inte för att jag vill rida så utan pålle använder det för att avlasta (och jag vill helst inte "hålla emot" förebyggande i yttertygeln utan hålla normala ramen och bara korta ytter när det behövs) om man inte är snabb. Men skänkelviknings-style i öppna är ännu mer "no-no" ska erkännas, hellre mindre tvärning om hästen eller ekipaget inte behärskar böjningen och bara bogen in-tänk istället. För att det är lite det man (jag) försöker undvika, att hästen kliver med rakt (inte viktbärande) felvridet ben utifrån hur det borde vara i öppnan.
En liten parentes bara, just hur olika man verkar resonera om skolorna. Inte konstigt att det kan se så olika ut i praktiken. Utan värderingar i bra/dåligt tänker jag då, för bra/dåligt är ju mer utifrån hur långt man kommit oavsett tänk i såna detaljer.