Sv: Stora diskussionstråden
Ja eftersom jag tycker det är viktigt..Det här upprepar du hela tiden.
Ja det är väl självklart att böjningen måste vara rätt för att man ska kunna öka den med tiden. Har jag påstått något annat?Nej det man som regel kan ändra med tiden är böjningen o det kommer förts sedan den lilla böjningen är korrekt.Jag har väl inte pratat om ökad trav? Men man kan variera tempo utan att gå ända till en ökning. Variationer behöver inte vara stora.Sedan kommer lite samling med- OM man rider rätt o arbetstraven börjar bli samlad trav. Du måste ha motorn på därbak om den sk börja böja sina ledgångar bak. Tror du att man kan rida ökad trav i öppna?Taktmässighet är A och O. Det håller jag med om. Men att variera takt, tempo och steglängd betyder inte otakt. Variationen i takt är ju att man kan rida i långsammare eller snabbare takt, men inte i otakt. Detta är något som jag fått med mig från de Strömsholmutbildade bokstavstränare från början. Inget nytt. Där har jag inte märkt någon skillnad på Bokstavstränarna och AR-tränarna.Takt o tempo o steglängd- var får du det ifrån?Det ändrar man inte på- taktmässighet är A o 0 för bärighet- balans o att det ser jämnt ut med flyt.Jag har inte kommit med några ridråd. Bara förmedlat vad tränare inom olika inriktningar lär ut. Vart du får hemmafixartänk ifrån har jag ingen aning om? Att sitta hemma och hitta på egna sätt att rida tror jag inte ett dugg på. (och vill inte alls uppmuntra till) Det finns så mycket erfarenhet och forskning som hela tiden går framåt att stödja sig på. Det finns en anledning till att man rider och tränar hästar som man gör. Det tycker jag man ska ha respekt för. (men även inom eliten bland ryttare och tränare finns olika "läror". Det skiljer sig lite i hur man tar sig framåt, även om grunderna är de samma)Nej jag anser inte att du kommer med några bra ridråd. Mest hemmafixartänk.