Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

.Det här upprepar du hela tiden.
Ja eftersom jag tycker det är viktigt.
Nej det man som regel kan ändra med tiden är böjningen o det kommer förts sedan den lilla böjningen är korrekt.
Ja det är väl självklart att böjningen måste vara rätt för att man ska kunna öka den med tiden. Har jag påstått något annat?
Sedan kommer lite samling med- OM man rider rätt o arbetstraven börjar bli samlad trav. Du måste ha motorn på därbak om den sk börja böja sina ledgångar bak. Tror du att man kan rida ökad trav i öppna?
Jag har väl inte pratat om ökad trav? Men man kan variera tempo utan att gå ända till en ökning. Variationer behöver inte vara stora.
Takt o tempo o steglängd- var får du det ifrån?Det ändrar man inte på- taktmässighet är A o 0 för bärighet- balans o att det ser jämnt ut med flyt.
Taktmässighet är A och O. Det håller jag med om. Men att variera takt, tempo och steglängd betyder inte otakt. Variationen i takt är ju att man kan rida i långsammare eller snabbare takt, men inte i otakt. Detta är något som jag fått med mig från de Strömsholmutbildade bokstavstränare från början. Inget nytt. Där har jag inte märkt någon skillnad på Bokstavstränarna och AR-tränarna.
Nej jag anser inte att du kommer med några bra ridråd. Mest hemmafixartänk.
Jag har inte kommit med några ridråd. Bara förmedlat vad tränare inom olika inriktningar lär ut. Vart du får hemmafixartänk ifrån har jag ingen aning om? Att sitta hemma och hitta på egna sätt att rida tror jag inte ett dugg på. (och vill inte alls uppmuntra till) Det finns så mycket erfarenhet och forskning som hela tiden går framåt att stödja sig på. Det finns en anledning till att man rider och tränar hästar som man gör. Det tycker jag man ska ha respekt för. (men även inom eliten bland ryttare och tränare finns olika "läror". Det skiljer sig lite i hur man tar sig framåt, även om grunderna är de samma)

Sv: Samlad trav...

Jag har inte sett någon som håller på med TD som försvarar TD som är dålig, som försvarar rörelser som inte är rörelser fast någon menar det vara så och jag har definitivt inte sett tillstymmelse av sektledares icke ifrågasatta ridning inom TD, tvärtom.

Det jag menar är att det så ofta bli anklagelser mot ryttare som de anser gör fel och att dessa rider alternativt på något sätt. De ryttare som gör fel finns ju överallt och inom alla inriktningar. De får det att låta som om det vore inriktningen det är fel på och inte att det handlar om mindre kunniga ryttare helt enkelt, som inte lärt sig så mycket än. (och vem har inte varit där) Det blir så fel när en inriktning ska få stå till svart för fel som trots allt görs inom alla olika inriktningar. Sektledare har jag öht inte pratat om. Vart kom det ifrån? och vad har det med ridning att göra? Sjölva tjafset om att AR-ryttare gör så här och VD-ryttare gör så, är så dum. Det finns bra och dåliga ryttare överallt, inom alla inriktningar. Det de gör som är fel är inte representativt för inriktningen. Det verkar inte alla förstå.

.Det här upprepar du hela tiden.
Nej det man som regel kan ändra med tiden är böjningen o det kommer förts sedan den lilla böjningen är korrekt. Sedan kommer lite samling med- OM man rider rätt o arbetstraven börjar bli samlad trav. Du måste ha motorn på därbak om den sk börja böja sina ledgångar bak. Tror du att man kan rida ökad trav i öppna?

Takt o tempo o steglängd- var får du det ifrån?Det ändrar man inte på- taktmässighet är A o 0 för bärighet- balans o att det ser jämnt ut med flyt.

Nej jag anser inte att du kommer med några bra ridråd. Mest hemmafixartänk.

När Minna bla red clinic för kyra på globen (tror jag det var) så red dom ju diagonalslutor med olika steglängd, med kvickare och långsammare steg samt mkt tempoväxlingar i slutan. Även när Gal hade clinic körde dom ju mkt tempoväxlingar i skolorna. De båda skall väl ligga på tuben om jag inte minns helfel.

Jag tror att öven Carl Hester gjorde det under nån av alla clinicfilmer som finns med honom på YT, samt drog ner tempot i slutan på den som hade svårare för sig, om jag inte minns fel nu, men nån som orkar kan säkert söka upp det.

Jo diagonalslutorna PÅ DEN NIVÅN.
Därför att där kan man få hästen att ta för sig mer uppåt o i sidled- inget för ngn som inte rider en skola inkorrekt o inget man börjar med.

DE... byter även i språnget på unghästar- 4 år.

Allt det där funkar när piloten är så pass skicklig att den hela tiden vet vad de gör- efter hästens talang.

Senast ändrad:

Jo diagonalslutorna PÅ DEN NIVÅN.
Därför att där kan man få hästen att ta för sig mer uppåt o i sidled- inget för ngn som inte rider en skola inkorrekt o inget man börjar med.
Men ingen har heller påstått att man gör det om man inte ens kan rida en skola och att det är något man börjar med.

Allt det där funkar när piloten är så pass skicklig att den hela tiden vet vad de gör- efter hästens talang.
Ja.

Sån stor trav och ändå ser den lätt ut att sitta på. Troligtvis riktig lösgjord och jobbar igen kroppen ordentligt!!

Men stopp nu! Alla ni som klagade på Carinas otaktmässiga häst -är ni samma som berömmer den här?

Jag ser bara en mycket fin (och antagligen dyr) häst utan ren takt som rids forcerat.

Men stopp nu! Alla ni som klagade på Carinas otaktmässiga häst -är ni samma som berömmer den här?

Jag ser bara en mycket fin (och antagligen dyr) häst utan ren takt som rids forcerat.

:bow: kan inte annat än att hålla med men ville inte säga nått då jag bara följt tråden i tysthet och inte argumenterat, men som sagt, HÅLLER MED! Hästen verkar närmast tygelhalt. Är väl inte heller samlad trav heller. :) Det står i början av filmen att det är medium och extended trot, dvs inte collected trot. och utanför diskussionen i samlad trav så måste jag säga att ajg avskyr hur ryttaren sågar hästen i munnen och håller superhårt i tyglarna i halten när de står o pratar i början. usch!

/Linda som varken rider det ena eller det andra

Senast ändrad:

Men det är ju inte samlad trav och inte lösgjord heller, den är ju spänd mesta tiden och jag tycker ridningen är inte så bra för att vara en instruktionsfilm ändå. Läcker rörlig häst utan tvekan, däremot. Det är först på slutet den är mindre spänd så att det ser jämnare ut.

Jag håller med om att det är en fantastisk häst! Skitläcker!

Men jag tycker ej den är på linjen(dvs sladdar lite hit och dit med olika kroppsdelar och går då av i kroppen lite och takten skiter sig). Nu är det lite, lite den gör det. Och det är en så suverän häst att det inte syns så jättemkt iaf. För den rör sig så spektakulärt av naturen och har lätt för sig. Och samlad trav är det ju inte. Däremot rids den i energi och anledningen till att den här hästen tappar takten är inte av samma skäl som tex Carinas gör det. Där upplever jag att(om jag minns rätt.. såg filmen för länge sen och orkar inte dubbelkolla) energin är för låg för graden av försök till samling. Då tappar den av det skälet ist.

***Delvis knapplån***

Den som läst inläggen som gjorts de senaste dagarna borde förstå att detta visar på ett av grundproblemen på forumet: Man läser bara hälften av vad som står i ett inlägg och sedan är pajkastningen i full gång.
Är det så här ni vill ha det på vårt forum? Det vill inte jag.

Jag kommer att gå in och ta bort en del inlägg, men ger er alla chansen att begrunda hur det blir när man inte kan diskutera sansat utan måste gå till ytterligheter.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag klagade på Cs häst. Och jag skulle vilja klaga även på denna. Det är en alldeles fantastisk utvecklingsbar häst med hur mycket potential som helst. Men jag hakade faktiskt upp mig på att den rids aningen snabbt och att takten inte alltid är helt regelbunden. Får en känsla av att den vill för mycket och inte riktigt hinner med i sitt stora steg.

Å andra sidan behövs det inte mycket för att få den att hålla ihop bättre. Och det måste vara underbart att sitta på en häst med den bjudningen och de kvalitéerna.:love:

Man kan nog säga att dessa hästar är varandras motsatser. Den ena tappar takten därför att energin är alldeles för låg. Och den andra tappar stundtals takt pga för mycket energi (eller forcerad ridning). Ett mellanting hade varit bra!

jag har inte sagt ett ord om ngn Carina film. Det jag kommenterat är det du skriver härovan, en jättefin härlig helt fantastisk häst. ;)

Carinas häst blev oren i sin takt bara för det inte fanns någon direkt påskjutkraft, energi framåt och då fanns där inte heller ork att bära sig i det långsamma tempo som reds-hästen blir oren, orytmisk,obärig framförallt i bakpartiet som där bromsas, big no no, en så kallad fusksamling som kommer av broms framifrån.

Detta ekipage upplever jag helt ren o jämn i sin takt bak, någon taktmiss fram, men jag ser det som att det kommer när de ber om mer energi, ex invid hörn o kanske efter-kolla ryttarens ridning där,en sorts gas som fångas upp, sådan taktmiss i just det momentet är av ringa betydese-faktiskt.

Hästen är väldigt bra bak o bakifrån och angående samling i trav så är min uppfattning att hästen är kommen en bra bit i sin samling, använder sig av denna kunskap för att ur samlingen i dessa moment kunna gå fram så rörligt och med så bra bakpaketsarbete som den gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar