Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Men är det verkligen AR-folk som debatterar på det här forumet? Filmen på CD visar väl ypperlig AR-ridning, eller har jag fel? Att den inte visar bra "tävlingsdressyr" behöver vi nog inte ens diskutera.

När jag startade tråden frågade jag just om "bra samlad trav enligt AR", sen är förstås alla filmer på bra samlad trav välkomna, men det var egentligen ARs syn på bra samlad trav jag var ute efter.

Och vad är då samling -är inte det när hästen bär med vikt på bakdelen? Det gör ju CDs häst -annars hade den ju inte kunnat göra en så sittande levad?

Men är det verkligen AR-folk som debatterar på det här forumet? Filmen på CD visar väl ypperlig AR-ridning, eller har jag fel? Att den inte visar bra "tävlingsdressyr" behöver vi nog inte ens diskutera.

Jag förstår faktiskt inte......??:confused:

...om AR har egna kriterier hur något ska vara kan jag förstå om man tycker det är bra, men samtidigt skrivs det hela tiden att det är samma, samma krav för skolor, samma grunder för att komma framåt- men filmen, inget av de grunder som krävs i tävlingsdressyr finns- ingen ren takt, ingen energi framåt, det blir en lydnadsrörelse utan arbetande effekt.

Fast skolorna har ju en samlande effekt när man gör dom rätt, jag kan i alla fall inte undvika att traven samlar sig när jag går in i en skola.. jo om jag gör den fel men då är det ju inte en skola.

Eller hur menar du?

Jag menar att man kan variera samlingsgraden när man rider en skola. Hästen kan vara väldigt lite samlad eller ridas i hög samling. Det är ju ryttaren som väljer. (i träningssituation menar jag nu. Inte uppvisning/tävling)

Samlingsgraden ska komma sig av den ökade böjning- tvärningen.
därför ska man inte försöka sig på att böja för mkt- för det kommer att skina sig.
Därför är bogen in en början till öppna eller öppnatänk.

ryttaren måste rida aktivt för att redskapet skolorna ska ge ngt resultat.
Har du inte ens egen bjudning kommer den aldrig att lyfta sin framdel.

Nu kom svingande bakben in... o det betyder att den trampar under sig o samtidgt böjer ledgångarna- aktivitet.

Raka bakben- tja då är det ingen bra riden skola.

Samlingsgraden ska komma sig av den ökade böjning- tvärningen.
därför ska man inte försöka sig på att böja för mkt- för det kommer att skina sig.
Därför är bogen in en början till öppna eller öppnatänk.

ryttaren måste rida aktivt för att redskapet skolorna ska ge ngt resultat.
Har du inte ens egen bjudning kommer den aldrig att lyfta sin framdel.

Nu kom svingande bakben in... o det betyder att den trampar under sig o samtidgt böjer ledgångarna- aktivitet.

Raka bakben- tja då är det ingen bra riden skola.

Det du skriver här är självklarheter tycker jag, men det är inte just det jag pratade om. Jag menar att man kan rida skolorna i olika samlingsgrader, olika tempon, olika steglängd osv. Ryttaren avgör vad han/hon vill för stunden.

Nej det är det som jag anser vara fel.

Man ska rida det som HÄSTEN klarar av för stunden.

VA?! Är det samma krav/mål i AR som tävlingsdressyr?

Trodde Ar hade som mål en lättriden/ bekväm häst som kan samla sig = sätta sig på vinklade bakben för att vara lätt att vända etc. Medan tävlingsdressyr mer vill åt en schwungfull häst som använder sin kropp maximalt (i både stretch och "samlingsläge"). :confused:

Nej, målen är inte desamma och din uppfattning stämmer om AR stämmer ganska bra. Jag vill tillägga att även AR-hästen ska ha schwung (med schwung menar jag då inte frambenssprattel).

Jag vet hur en samlad trav ska se ut, och det var därför jag citerade TR i mitt förra inlägg.
...
Men brukar inte du förespråka att grunderna är samma som TR?

Grunderna vet jag inte om jag har sagt. Men rörelserna, dvs en öppna är en öppna och en sluta är en sluta osv. Vi strävar efter att göra rörelserna som de ska se ut enligt TR. Det finns några skillnader, som exempelvis den tidigare diskuterade passagen.

Grunderna är för mig balans, form, lösgjordhet, takt, tempo och schwung. I AR-världen, alltså.

Inflikar här med tyska utbildningsskalan med 1.takt 2. lösgjordhet. 3.stöd 4. schwung 5.rakriktning 6. samling
...
Nej, vilket forum du än är på så betyder samlad trav samlad trav.

Även om inte så många AR-tränande ryttare tävlar så finns det trots allt de som gör det (och gör det bra) och det skulle de ju inte kunna om de inte hade samma uppfattning om hur rörelser rids. De tar en annan väg mot målet bara
...
Jag förstår faktiskt inte......??:confused:

...om AR har egna kriterier hur något ska vara kan jag förstå om man tycker det är bra, men samtidigt skrivs det hela tiden att det är samma, samma krav för skolor, samma grunder för att komma framåt- men filmen, inget av de grunder som krävs i tävlingsdressyr finns- ingen ren takt, ingen energi framåt, det blir en lydnadsrörelse utan arbetande effekt.

Trodde Ar hade som mål en lättriden/ bekväm häst som kan samla sig = sätta sig på vinklade bakben för att vara lätt att vända etc. Medan tävlingsdressyr mer vill åt en schwungfull häst som använder sin kropp maximalt (i både stretch och "samlingsläge"). :confused:

Nej, målen är inte desamma och din uppfattning stämmer om AR stämmer ganska bra. Jag vill tillägga att även AR-hästen ska ha schwung (med schwung menar jag då inte frambenssprattel).

Är det bara jag som känner en viss motstridighet här? : P

Ginnies, jag håller helt med dig.

Nej det är det som jag anser vara fel.

Man ska rida det som HÄSTEN klarar av för stunden.

Ja det ska men, men det är ju helt självklart. Men jag tror inte vi ser så olika på detta. Jag menar förstås att en god ryttare inte ber hästen om något den inte klarar av. man får ju variera sig inom den gränsen eller till gränsen, men inte över. Ju starkare och mer bärkraftig hästen är-ju större kan variationerna vara.

Senast ändrad:

Inflikar här med tyska utbildningsskalan med 1.takt 2. lösgjordhet. 3.stöd 4. schwung 5.rakriktning 6. samling
...
och att skalan inte är någon ordningföljd har påpekats många gånger. De är alla byggstenar som ska finnas med.

Är det bara jag som känner en viss motstridighet här? : P
jag ser i och för sig inte någon motstridit i citaten, men om du lägger in citat från ryttare som tränar olika så kommer de såklart inte att säga precis samma sak. Vad är konstigt med det?

Jag har inte fått någon annan uppfattning här av AR-entusiaster, än att KRAVEN på rörelsernas utförande är detsamma som för tävlingsdressyrens, nu är det emelletid inte sant, det är ju , menar jag, något som bara påstås och jag väntar fortfarande på den film som visar på motsatsen, ex en skola som är en skola och ger nyttan därav och inte bara en framtung förböjd banan utan energi o arbete.

Jag har inte fått någon annan uppfattning här av AR-entusiaster, än att KRAVEN på rörelsernas utförande är detsamma som för tävlingsdressyrens, nu är det emelletid inte sant, det är ju , menar jag, något som bara påstås och jag väntar fortfarande på den film som visar på motsatsen, ex en skola som är en skola och ger nyttan därav och inte bara en framtung förböjd banan utan energi o arbete.

Men vänta lite. Nu jämför du äpplen och päron. Du kan ta vilken tävlande ryttare som helst och se att de rider skolor i olika tempon, steglängder, samlingsgrader, takt osv på träning. Det är vad du kan jämföra med och inte med uppvisning/tävling. Den uppvisningsmässiga skolan beskriven enligt TR är enligt mig (som bara talar för mig) det samma oavsett om jag tränar en tävlingshäst eller tränar mera AR-inspirerat. däremot kan man ju träna mängder med variationer som syftar till att stärka och förbättra hela tiden.
Du påstår att någon ljuger här och det känns ju lite konstigt. Alla kan ju bara prata för sig själva och ingen kan prata för alla ryttare som skriver här. Att påstå att någon är lögnare är väl magstarkt eftersom den har skrivit hur denne ser på saken. Sen behöver inte alla tycka likadant för det. Jag såg senast igår en tävlingsryttare träna och jag kan lova dig att de "skolorna" jag såg var långt ifrån vad jag skulle kalla en godkänd skola, men jag kan ju inte påstå att inga tävlingsryttare kan rida skolor för det (för det kan alla goda ryttare) En framböjd banan utan energi och arbete är ingen skola och det är ingenting som hyfsade ryttare sysslar med, hur de än valt att träna.
Det blir ju nästan komiskt vilka stora växlar som dras av vad som skrivs. :crazy:

det där var väl rätt onödigt Biggan, att nipsa till folk genom att skriva att du chockas av folks okunskap? drygt.

däremot ser jag ingen mening med påståendet du ofta gör att det inte är ngn skillnad på AR eller TR dressyr. varför rider du AR ö.h.t isåfall?

KL
lika lite ser jag meningen med det förlåt - ÄNDLÖSA tugget tråd ut och tråd in om precis samma sak, dag ut och dag in, oavsett ämne. SNARK. Ni får ursäkta men jag blir less. Kan det inte finnas en nålad tråd om det nu MÅSTE ältas, där det går bra att älta på om hur AR aldrig kommer i närheten av VD osv osv i all oändlighet? Herregud. Ni får ursäkta som sagt men jag fattar inte hur ngn orkar upprätthålla samma intresse dag ut och dag in 365 dagar om året att tjafsa om exakt samma sak hela tiden. Jag håller inte heller med om att AR är likadant som VD, och det gör inte heller Immer, Missan mfl som skrivit just i denna tråd och sällan övriga som oftast skriver heller. Kan vi inte bara sluta älta samma grej hela tiden? Där måste jag faktiskt hålla med Biggan om att det väl är mera regel än undantag att även VD ryttare rider osmakliga övningar i VD namn, med övningar som långtifrån är ens nästintills kvalitativa. På vilket sätt skulle detta vara mera värt? för att tekniskt sett, otroligt långt in i en ideal värld, så förhoppningsvis lyckas dessa ryttare en vacker dag och producerar en fullkomlig rörelse, trots att de rider ljusår därifrån för tillfället med hästen i två delar och handbromsen lite halvkroniskt i för jämnan, i samtidigt som benen sparkar på? Come on people.

SUCK. IGEN.

Senast ändrad:

Bra inlägg! :bow:

*kl*
Att man strävar efter det som på papperet är samma för en rörelse, är inte detsamma som att det ser likadant ut, tycker jag.
Sånt är ganska fascinerande när man ser tränare som är väldigt duktiga på att förmedla sin ridning till sina elever, och man kan gissa sig till vilken eleven tränar för genom att se ekipaget in action. Det behöver inte ha så mycket med kvalitet att göra heller, bra/dåligt, snarare att samma saker kan se väldigt olika ut för olika ekipage. Sen kanske man ändå gillar det ena ekipaget framför det andra pga ren smaksak eller vad man själv valt för tillvägagångssätt, även om det är på ungefär samma nivå.

En sluta eller öppna för den delen som mål, det skulle låta likadant vid beskrivning av min(a) tränare som för de flesta TR-ryttare som också kan sina grejer.
Men, den stora skillnaden i praktiken (tränare emellan, inte nödvändigtvis jämfört med olika discipliner) är ju att skolorna alltid syftar till att förbättra helheten, förbättra grunderna, ofta man använder "tänket" av en övning/rörelse/t o m gångart långt innan man kommer till det färdiga, för att det viktiga är effekten, eller att man då ibland bara får till ett embryo eller bara delvis får till rörelsen, där är det upp till tränaren att bedöma om det är konstruktivt eller om man borde lägga om strategi.

Du kan ta vilken tävlande ryttare som helst och se att de rider skolor i olika tempon, steglängder, samlingsgrader, takt osv på träning. Det är vad du kan jämföra med och inte med uppvisning/tävling. Den uppvisningsmässiga skolan beskriven enligt TR är enligt mig (som bara talar för mig) det samma oavsett om jag tränar en tävlingshäst eller tränar mera AR-inspirerat. däremot kan man ju träna mängder med variationer som syftar till att stärka och förbättra hela tiden.

Jag är fullt medveten om att det finns variation i skolarbetet, utöver det-alla kan inte, men det finns variationer som inte stärker, och det finns variationer som inte är skola, och det är där skillnaden (som bara talar för mig) ligger, icke stärkande variationer kallas hos AR för skola och variationer som inte är skolor kallas för skolor, och menas vara skolor-en grund är ju framåtbjudning och att framdelen lättar, redan där brister det när energi saknas och h äst inte går framåt, så hur kan det då jämföras med TR?

Och var finns filmen på den där AR-skolan som passar in i TR -mallen, det är inte särskilt svårt att hitta film på VDskolor som är både bra, mkt bra o tom är utmärkta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 584
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar