Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

KL
Jag håller med moona ang. både dig och Fiador: vad sjutton har detta att göra med ngt? ni hugger som gammelgäddor på ngt som inte ens är relaterat, och uppenbarligen har iallafall Fiador sen gammalt en massa i bagaget med agg till diverse användare som hon väljer att hugga på nu helt orelaterat. Fånerier!

Kan ju inte hjälpas att det är samma användare som uttalar sig motsägelsefullt i tråd efter tråd...och sen kan man undra, appropå din egen fråga, vad ditt ovanstående inlägg har med saken att göra öht.

mitt svar har rätt mycket att göra med det du skrivit tidigare, dvs vad har ditt helt orelaterade tjafs med tråden att göra?

alltså, du lade upp klippet i tråden :cool:

Ja exakt. Som ett svar på PKs segerritt. Filmen hittade jag just när jag sökte på PK på tuben. Är inte insatt i den mannen överhuvudtaget. Kommenterade bara det jag såg.

btw,
Sluta beskylla oss för att sitta och diskutera annat än vad tråden handlar om. Du sitter ju själv och diskuterar något helt annat än samlad trav nu.. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla du.Nyss klagade du ju på att du inte hade med saken att göra och att man skulle vända sig till den som lagt upp klippet. Det är ju du som dragit igång det hela med filmklipp och Kittel galla. Klart du blir bemött då. du hade din uppfattning klar och lade in klippet och sen var det igång. Dessutom har du fått objektiva kommentarer där det inte handlar om att försvara sin egen gren till varje pris, däremot har det blivit rättelser när det är totala fel fakta pga bristande kunskap om generell ridning som uppenbarar sig. (hårda händer, bett funktion osv). Ni som brukar tjafsa så mycket om att folk har förutfattade meningar osv - titta på er - smirksmileysar och hela kittet. Tragiskt.

Men snälla du.Nyss klagade du ju på att du inte hade med saken att göra och att man skulle vända sig till den som lagt upp klippet. Det är ju du som dragit igång det hela med filmklipp och Kittel galla. Klart du blir bemött då. du hade din uppfattning klar och lade in klippet och sen var det igång. Dessutom har du fått objektiva kommentarer där det inte handlar om att försvara sin egen gren till varje pris, däremot har det blivit rättelser när det är totala fel fakta pga bristande kunskap om generell ridning som uppenbarar sig. (hårda händer, bett funktion osv). Ni som brukar tjafsa så mycket om att folk har förutfattade meningar osv - titta på er - smirksmileysar och hela kittet. Tragiskt.

Såklart jag förväntade mig att bli bemött? därför lade jag ju upp klippet. Och jag fick en förklaring av vissa hur de uppfattade patriks ritt kontra hans framridning. Min mening var klar. Det skulle antagligen bli samma diskution i en mer rätt tråd.

Tycker du sedan att det var mitt fel att tråden har spårat till där den är förstår jag inte varför du ska vara med och kommentera öht? Det är ju du, jag och alla andra som håller diskutionen igång.

Ang. Bristande kunskap så finner man väl det i alla diskutioner ändå?

Jag ska inte diskutera kittel mer, utan istället komma tillbaka till ämnet. En samlad trav på AR-vis eller hur var det?

Senast ändrad av en moderator:

håll dig till ämnet istället för att slinka undan. du har missat hur han rider se tidigare inlägg, och det argument du kopplar till det hela. Hela hästen är hållen under sitsen nämligen. En häst som blåhålls av en elak hand, har inte det otroligt harmoniska och rörliga bjudning som visas och det vet vem som helst som är det minsta insatt genom att titta på ekipaget.

sen att som jag sa, jag inte heller tycker det är trevligt att rida i så djup form så länge som han gör, har fortfarande nada att göra med blå tunga eller som du tror, att han rider med en hård hand. tror du det har du missat rätt mycket, som syns väldigt tydligt om man vet vad man tittar på. Och parallellen böckeberg som sagt är absurd. Att jag säger detta är helt enkelt för att du har gravt fel ang. dina antaganden. att jag tycker hyperflex är osmakligt för den skull, kvarstår fortfarande, å andra sidan har varken du eller jag hästar med den otroliga mjukhet och elasticitet och bjudning som den hästen uppvisar. Dock kan jag väl säga att är du någorlunda insatt även som hobby dressyr ryttare så vet du att en lösgjord häst med bjudning under en skapligt skicklig ryttare, går att lägga på olika nivåer formmässigt med en mjuk korrigering i sits och en kramning i handen utan problem.

har du ridit på kandar ngngång, eller vet hur stång och bridong ligger i munnen? din blå tunga teori faller nämligen om du har koll på det, för i kombon stång och bridong räcker det med att hästen fibblar med tungan precis som en häst på tränsbett skulle fibbla och lyckas med att lägga över tungan, med skillnaden att med två bett i munnen kan tungan hamna emellan betten.

Nej, jag har inte ridit med kandar, men väl med stång och bosal (eller bosalita som den tunnare modellen heter, Two-rein kallas det). Sen vet jag att ingen häst frivilligt går med den huvudpositionen under så lång tid =spänningar. Sen om du tittar på stången, vinkeln på skänkeln, så ser du att där är tryck i tygeln (känns kanske inte i handen, men dock väldigt kännbart i munnen/hakan/nacken för hästen) = hästen hålls i den positionen = spänningar.

I min värld rider man aldrig med konstant tryck i tygeln och definitivt inte på stången, har man en lösgjord häst då kan man rida den med eftergift i tygeln = slack, då behövs bara en fjäderlätt signal från tygeln, utan att den sträcks, så känner hästen det och svarar. Först då är hästen redo för stången. Behöver tygeln sträckas är hästen inte lösgjord. (Lösgjord = avslappnad, formbar, lyhörd och allert häst som lyssnar på sätet). Denna eftergift går självklart att utöva även på kort tygel, men den eftergiften ser man inte på filmen eftersom det är en stång med sträckt tygel och vinklad skänkel inblandad.

Ja, det är en otroligt atletisk häst, men den är spänd i nacken och hela överlinjen pga utmattning då den aldrig får någon eftergift, ja det vet väl även du att muskler är dynamiska...behöver vila mellan varven för att inte bli hårda och spända....och hårda och spända muskler är inte lösgjorda....

Om hästen fibblar med bettet så gör den det av en anledning. 99% beror på hanteringen av bettet. Men visst det finns undantag, men med tanke på den ridning vi ser på filmen så har jag svårt att tro att denna häst är ett av dessa "undantag" som bara fibblar för fibblandets skull.

Och ja, jag svarar dig nu, trots att det är OT och handlar om en film som inte har med "samlad trav" att gör alls, men precis som du, lägger även jag mig i när jag läser något som jag uppfattar som helt galet.

Jag undrar om det verkligen är Fiador och Sweden som ska anklagas för att dra vendettor på fel ställe... :angel::grin:

/Migo

Vad intressant att du anser att rollkur och Patrik Kittel hör hemma i en tråd på AR-forumet, det skall kommas ihåg till nästa gång du klagar på att nån kommer dragandes med tävlingsdressyr och Tr liknelser/frågor.

Eller menar du att det är ok att prata om tävlingsdressyr på AR-forumet bara när det handlar om hemska sammanhang ?

Fast du får ursäkta, men den ridning jag ser är inte särskilt trevlig...oavsett om tungan blir blå eller inte....

...och som jag redan sagt...det finns förmodligen en anledning till att tungan hamnat där den hamnat...

Denna häst har som yngre haft stora problem med orolig tunga, tungan har säkert hamnat emellan betten även andra gånger- det man kan fråga sig är varför den biten och även allt annat blivit så mycket bättre när han började rida för Sjef?

I min värld rider man aldrig med konstant tryck i tygeln och definitivt inte på stången, har man en lösgjord häst då kan man rida den med eftergift i tygeln = slack, då behövs bara en fjäderlätt signal från tygeln, utan att den sträcks, så känner hästen det och svarar. Först då är hästen redo för stången. Behöver tygeln sträckas är hästen inte lösgjord. (Lösgjord = avslappnad, formbar, lyhörd och allert häst som lyssnar på sätet). Denna eftergift går självklart att utöva även på kort tygel, men den eftergiften ser man inte på filmen eftersom det är en stång med sträckt tygel och vinklad skänkel inblandad.

Din värd används inte inom tävlingsdressyr, slacka tyglar är inget som rids med och absolut inget som talar om att hästen är lösgjord.:confused:,eftergiften som ges känns för hästen men ses antagligen inte av alla, vad det verkar, och AR-hästar, med eller utan stång,är inte lösgjorda öht, de kan nämligen inte vara det då de inte går fram ordentligt.

Såklart jag förväntade mig att bli bemött? därför lade jag ju upp klippet. Och jag fick en förklaring av vissa hur de uppfattade patriks ritt kontra hans framridning. Min mening var klar.

Den beskrivna -och prisade- ritten av Patrik på Scandic är inte samma tillfälle som din framridningsfilm bara så att du vet.:idea:

Jag har sett honom flertal gånger i Tyskland-han red uppvisning förr- otroligt skicklig även om jag är försiktig med att jubla över rollen, låg o rund har jag inget emot- det är en förutsättning för att få de så elastiska o rörliga som krävs idag.

Fast du får ursäkta, men den ridning jag ser är inte särskilt trevlig...oavsett om tungan blir blå eller inte....

...och som jag redan sagt...det finns förmodligen en anledning till att tungan hamnat där den hamnat...

Nej det är uppenbart vad du ser men det är lite sorgligt att du inte ser den enorma skillnaden mellan de ritter du jämför. Känns som hopplöst fall att diskutera då liksom.

***delvis knapplån***

Jag har just sett vad ni håller på med i sandlådan sedan igår, och ni kan vara säkra på att jag kommer att moderera så snart jag har möjlighet.
Just nu är jag på jobbet och har annat för mig.

Tills vidare är jag tacksam om ni fortsätter späda på i tråden!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Ja exakt. Som ett svar på PKs segerritt. Filmen hittade jag just när jag sökte på PK på tuben. Är inte insatt i den mannen överhuvudtaget. Kommenterade bara det jag såg.
Men snälla ni. lägg ner.
Att Patrik blir hyllad för sin segerritt har ju inte ett dugg att göra med att han för ett par år sedan blev filmadd på en framridning just när hästen råkade få sin tunga i kläm. Det är två helt olika saker. Det går inte att föra en vettig diskussion när man blandar ihop saker så där.
för övrigt har vi sällan en aning om hur eliten tränar. Jag är väldigt förtjust i Mistral Höjris tex (med ryttaren jag aldrig lär mig namnet på) Jag har inte en susniing om hur de tränar. Balagur är ett annat exempel som var underbar att se för några år sedan. Jag har ingen aning om hur han tränades heller, men jag älskade att se honom på tävlingsbanan.
Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion/LDR, men hur man än vrider och vänder på det är det en mycket skicklig ryttare vi pratar om här och måste man göra jämförelser (vilket verkar vara poppis) så finns det hur mycket exempel som helst på mindre duktiga ryttare som dunsar i hästarnas ryggar, är utan förlsamhet och balans, rycker hästarna i munnen både med tränsbett och stångbett i olika former, sparkar med sporrar de inte alls kan hantera etc, vilket är mer plågsamt för dem än Patriks ridning är för hans hästar. Listan kan göras hur jäkla lång som helst.
Ursäkta om jag lägger mig i ert tjafs, (som inte har med tråden ämne att göra egentligen), men jag orkar inte låta bli.
Patriks ritt var fantastiskt bra. Det ska ingen ta ifrån honom. Det är häst och ryttare som är så nära ett man kan komma. Om man inte tycker om det har man knappast någon större kunskap om dressyr.

Senast ändrad:

Ingen idé att ens försöka förklara för ni verkar inte vilja förstå vad jag egentligen menar, eller så missuppfattar ni mig totalt.

Jag orkar inte diskutera detta mer då jag egentligen inte har mycket mer att säga.
Lämnar därför tråden nu.

ha en bra onsdag
mvh. /Sweden

Håller helt med!

Fiador du har fått det mesta om bakfoten både när det gäller spända muskler som du babblar om och det mesta i övrigt med. Har man så bristfällig koll ska man nog akta sig för att skriva för det blir bara pinsamt.

Men snälla ni. lägg ner.
Att Patrik blir hyllad för sin segerritt har ju inte ett dugg att göra med att han för ett par år sedan blev filmadd på en framridning just när hästen råkade få sin tunga i kläm. Det är två helt olika saker. Det går inte att föra en vettig diskussion när man blandar ihop saker så där.
för övrigt har vi sällan en aning om hur eliten tränar. Jag är väldigt förtjust i Mistral Höjris tex (med ryttaren jag aldrig lär mig namnet på) Jag har inte en susniing om hur de tränar. Balagur är ett annat exempel som var underbar att se för några år sedan. Jag har ingen aning om hur han tränades heller, men jag älskade att se honom på tävlingsbanan.
Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion/LDR, men hur man än vrider och vänder på det är det en mycket skicklig ryttare vi pratar om här och måste man göra jämförelser (vilket verkar vara poppis) så finns det hur mycket exempel som helst på mindre duktiga ryttare som dunsar i hästarnas ryggar, är utan förlsamhet och balans, rycker hästarna i munnen både med tränsbett och stångbett i olika former, sparkar med sporrar de inte alls kan hantera etc, vilket är mer plågsamt för dem än Patriks ridning är för hans hästar. Listan kan göras hur jäkla lång som helst.
Ursäkta om jag lägger mig i ert tjafs, (som inte har med tråden ämne att göra egentligen), men jag orkar inte låta bli.
Patriks ritt var fantastiskt bra. Det ska ingen ta ifrån honom. Det är häst och ryttare som är så nära ett man kan komma. Om man inte tycker om det har man knappast någon större kunskap om dressyr.

:bow::bow:

Jag är inte heller något fan av rollen, inte ens ett fan av varken Patrik eller Scandic direkt heller egentligen, men om man tittar tillbaka på dom senaste åren på ekipaget så ser man hur otroligt mycket ekipaget har utvecklats tillsammans och nu idag är det bara :love:

tyvärr måste jag säga verkar denna förbättring ha skett för att han började för ett par år sedan träna för sjef jansen. vet inte vad jag skall tycka om det mer än att det definitivt är skillnad på träning och tävling :cool:

*KL*

Ny början.

http://www.youtube.com/watch?v=zLHHjcs5Qh8

- Vad tycker ni om denna? Ca 1,5 min in i filmen.

Tänker du på förvända öppnan? Eller allmänt?
Tycker det är ett harmoniskt ekipage, trevligt att se. Förvända öppnan tycker jag är smart just för att göra det enkelt för ekipaget och lära in rörelsen, "komma åt" innerbak. Men sen vill det till lite mer om man ska fortsätta få effekt av öppnan. Blir grovjobbet så att säga. :)

Men snälla ni. lägg ner.

Jag håller inte alltid med dej biggan men här säger bara :bow::D Ja jag håller alltså helt med!

Håller helt med!

Fiador du har fått det mesta om bakfoten både när det gäller spända muskler som du babblar om och det mesta i övrigt med. Har man så bristfällig koll ska man nog akta sig för att skriva för det blir bara pinsamt.

Skriver under på det här också, särskilt det fetstilade.

(Det borde finnas like-funktion så behövde det inte bli så många inlägg i samma anda:D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 586
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar