Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akademisk ridkonst

Förlåt Axel...

...men att du orkar.... *pust*

Låt stridsyxan vila, om det så bara är EN tråd...

Detta verkar ju heller inte vara tråden som handlar om din typ av ridning, så låt den få finnas i frid. Kanske det här kan dyka upp förklaringar på olika saker utan att en "anti" behöver lägga sig i.

Igen, förlåt axel. Jag bara blev så trött.
Här är det inte ridning. Jag orkar... för hästarnas skull.
Ändamålen helgar inte alltid medlen- bara för att ngn påstår det-Ren o skär biomekanik.
hästen kan inte böja sin bål efter en sdn liten volt- även om man försöker att dra huvudet inåt. För en större häst kan det vara katastrof.

Prova på en stor volt o vips så kan hästen röra sig hur bra som helst- ganska simpelt.

Håller med dig om chambon. Det är bra. Den visar vägen för hästen, men håller inte fast. Den fungerar väldigt bra på de flesta hästar, men "Karamelldrottningens" sätt att longera fungerar säkert väldigt bra det också. Det ena utesluter inte det andra. (och är inte mer rätt heller) Man gör det som fungerar och som häst och människa trivs med. Det är väl bara bra att det finns olika alternativ/olika vägar framåt. (tycker jag)
Jag skulle görna prova det karamelldrottningen beskrev, men jag vill ha med mig någon som är bra på det i så fall, så att det blir rätt. Jag vill inte mixtra själv.

Senast ändrad:

Förlåt Axel...

...men att du orkar.... *pust*

Låt stridsyxan vila, om det så bara är EN tråd...

Detta verkar ju heller inte vara tråden som handlar om din typ av ridning, så låt den få finnas i frid. Kanske det här kan dyka upp förklaringar på olika saker utan att en "anti" behöver lägga sig i.

Igen, förlåt axel. Jag bara blev så trött.

Först läxar du upp och agerar hjälpmoderator, sen ber du om ursäkt:confused: Det här är helt OT men jag tycker det är en sorts kommunikation som jag har väldigt svårt för. Jag tror att vissa kallar det härskarteknik:)

Däremot tänker jag inte lägga mej i att förklara vad AR är, det finns så många trådar som TS kan söka i :idea:

Håller med dig om chambon. Det är bra. Den visar vägen för hästen, men håller inte fast.

Ja det tycker jag också. Det finns en annan variant av longeringshjälp som är väldigt enkel, ännu enklare än chambon och fungerar lika bra. Det är som en lång tygel som löst kopplas över rygggen ner mellan frambenen och till bettet, sen sitter inte longeringslinan i bettet utan i kapsonen som man också har på. Hästen inbjuds att tänka framåt neråt men utan tvång och får en avspänd låg form. Stor volt förstås. Kan ev fungera att koppla även till kapsonens sidoringar, det vet jag inte. Men ett syfte är att helt skilja på den långa tygelns inverkan och linan. (Man kan ta en gramantygel om man har, eller en förlängd sk gummisnodd:D)

Ja det var ju inte en förklaring av AR utan jag hänger bara på det ni diskuterar:p

Hur många gånger har man som akademisk ryttare inte fått höra - "En häst kan inte bära sig rätt, utan stöd i munnen" - Har ni någon gång tittat på en häst i frihet? Den kan göra i stort sett ALLT upp till skolsprång utan ett enda stöd i munnen. Så det man ska tänka på när vi rider, är att störa så lite som möjligt. Därför ska vår tygel INTE vara sträckt utan ha ett litet slack. Hästen ska "hålla oss i handen" och söka det stöd den behöver, för att känna vad det är vi vill att den ska göra.

Hur många gånger har du sett en häst i hagen vara samlad enligt kriterierna för vad samling faktiskt är? Hoppa runt i nåt som liknar dressyrrörelser - absolut. :p Samling innebär arbete, koncentration, samordning av kroppen på ett kontrollerat sätt, det är helt annat än att showa i hagen. Fattar inte ens den jämförelsen. :confused:

I övrigt lägger jag mej inte alls i det som din instruktör sa, eftersom det här är en tråd för att berätta om AR och det gör du ju:idea:

Sv: Samlad trav...

Tänker man inte på vad som händer med en unghäst om man börjar med ngt svårt innan den knappt kan bära upp en rakt fram:confused:

Inte ens mkt voltspår- naturlig böjning är ngt som en 3-åring ska utföra.
Den ska bara vänja sig vid ryttaren o börja få lite muskler-av ridning i skog o mark i alla gångarter.

Genvägar brukar bli senvägar.

Det är ju just det att berömmet gäller ritten i sig och inte han ridning och träning som helhet. Dressyr är ju en bedömningssport och man bedömer vad man ser vid uppvisningstillfället. Om du sett Patriks segerritt i Falsterbo måste du se det ljuvliga i vad de presterar tillsammans på banan. Den filmen du länkar till är inte så rolig att se, men skulle troligen inte kunna bli till idag då det nu finns tydliga kriterier hur denna våldsamt omdiskuterade träningsform får användas på framridningar. Stewards är utbildade i vad ryttarna får och inte får. Jag tycker inte man kan hänga någon för ett misstag. Vem har inte gjort misstag? Jag menar inte att ändamålet helgar medlen, men just att alla berömmande kommentarer beror på vad de visade på banan. Det har inte med träningen att göra. Man får skilja på äpplen och päron. Kritik mot träningsätt blir en annan diskussion.
Det Patrik och Scandic visade upp i Falsterbo borde glädja alla dressyrälskare. Jag ryser av välbehag när jag tittar på den ritten.

Det är ju just det att berömmet gäller ritten i sig och inte han ridning och träning som helhet. Dressyr är ju en bedömningssport och man bedömer vad man ser vid uppvisningstillfället. Om du sett Patriks segerritt i Falsterbo måste du se det ljuvliga i vad de presterar tillsammans på banan. Den filmen du länkar till är inte så rolig att se, men skulle troligen inte kunna bli till idag då det nu finns tydliga kriterier hur denna våldsamt omdiskuterade träningsform får användas på framridningar. Stewards är utbildade i vad ryttarna får och inte får. Jag tycker inte man kan hänga någon för ett misstag. Vem har inte gjort misstag? Jag menar inte att ändamålet helgar medlen, men just att alla berömmande kommentarer beror på vad de visade på banan. Det har inte med träningen att göra. Man får skilja på äpplen och päron. Kritik mot träningsätt blir en annan diskussion.
Det Patrik och Scandic visade upp i Falsterbo borde glädja alla dressyrälskare. Jag ryser av välbehag när jag tittar på den ritten.

Bra sagt!
*1010*

Jo ritten såg jättefin ut men när man vet vilken träning som förmodligen ligger bakom kan jag inte annat än hysa nåt slags obehag över alltihopa. Speciellt när det kommer ifrån en sådan elitryttare. Jag hänger inte ut någon, utan jag ville mer poängtera att jag inte förstår hur vissa tänker när de tycker något är så underbart och sedan tittar man på vad man ser bakom.

Jag håller med om att ritten är fin, men jag kan inte hålla med om att patrik som ryttare är någon att hoppa i taket för. Det spelar ingen roll för mig hur duktig en ryttare är. Det är ju träningssättet, det som har ledit till den fina ritten som spelar roll.
Klart alla gör misstag, men själva träningsmetoden måste ju ändå vara ganska välplanerad och något som man använder sig av i sin ridning. Inte så att det bara var en engångsgrej, det som hände på framridningen.

Nu blev det rörigt.. men hoppas du förstår lite vad jag vill komma.

så du anser på fullt allvar att Patrick Kittel har en träningsmetod som inkluderar klämd tunga ? Jisses.

Jag anser att JAG inte kan hylla denna ryttare för den ritten när man ser hur han tränar. Sedan om denna ändrat sitt träningssätt tycker jag det är jättebra.

Jag syftar på den rollkur som han använder sig av.. den inkluderade en klämd tunga på den framridningen ja. Sedan förstår jag väl själv att tungen inte alltid behöver falla ut och bli blå vid varje ridningstillfälle.

Men ska jag endast bedömma ryttarens ridning vid tävlingstillfället. Utan att se till något annat, jo ritten var fantastisk.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att ritten är fin, men jag kan inte hålla med om att patrik som ryttare är någon att hoppa i taket för. Det spelar ingen roll för mig hur duktig en ryttare är. Det är ju träningssättet, det som har ledit till den fina ritten som spelar roll.

Men hur kontrollerar man allas träningar?, att hästen råkar få tungan fel händer de flesta någon gång som rider med kandar, lätt kanske att oja sig över det om man bara har stång, skarpare, men man klarar iaf blåtungarisk.

Det kan man ju inte göra. Men eftersom jag såg denna filmen, har inte sett den tidigare konstigt nog, så reagerade jag så starkt eftersom det ändå handlar om en såpass duktig och framgångsrik ryttare. Samma sak gäller en annan sådan "smygfilm" från en westerntävling nu i år. Där framridningsbanan involverade både fancing och dra och slit i stången. Om även om just den ryttaren vinner tävlingen, kan jag inte alls känna någon glädje, fastän själva tävlingsritten var den bästa eftersom jag vet bakgrunden. Det är lite svårt att formulera, men hoppas du förstår vad jag försöker säga.

Sedan förstår jag er som tycker patriks ritt är fantastiskt. Men just jag kan inte känns någon glädje då jag tror denna träningsmetoden han antagligen använder sig av ligger bakom många framgångsrika ryttarekipage. Eller har många ryttare tagit större avstånd ifrån rollkuren nu efter allt bråk och uppståndelse om den?

:)

Senast ändrad av en moderator:

KL

En fundering bara till er som så glädjande berömmde Patriks vinstritt.

Om man tittar på denna film, http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4&feature=related
hur kan man då prisa en sådan ryttare och hans ridning egentligen?

Ja, visst är det underligt. Skrika och gorma inne på westernforumet, det kan man, men det här det var bara en olyckshändelse som kan hända vem som helst...:cry:

Skulle själv aldrig drömma om att sätta in ett verktyg i munnen på hästen som kan leda till att tungan kommer i kläm så till den milda grad att den blir blå och sedan desstutom binda ihop nosen så att hästen inte kan tala om att det blivit fel.....

Skrika och gorma på westernforumet vad menar du med det?:confused: Om du pratar om den hemska filmen från nån framridning så fattar inte JAG hur man ens kan jämföra detta samma dag med den filmen, har ni inte ögon att se med?:eek: Det var ju ren och skär misshandel rakt igenom, grov brutal ridning, och här får hästen tungan mellan betten, han rättar till när han ser. Din kommentar här Fiador säger allt jag behöver veta om dej och var du befinner dej i diskussionen. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar