Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jag vet. Ville bara specifiera vad det är jag har menat med vad jag skrivit tidigare.

Kanske borde ha gjort ett kl.

/Migo

Här håller jag med. Man måste lära in ett nytt rörelsemönster. Min häst galopperade aldrig i hagen. Och helst aldrig eller jävligt illa och orent i lina/löslongering.

Nu när han lärt sig nytt rörelsemönster i galoppen kan han stå och tappa muskler och trots det är galoppen inte så himla svår att träna bra igen mer, trots 28 års ålder och kass exteriör. Han vet rent mentalt hur han KAN röra sig. Han hade innan ingen aning om att det var enklare att göra så. Idag rör han sig korrekt så mkt han orkar. Och han kan galoppera i hagen. Då i en helt annan form än tidigare gjordes på lina etc.

Jag upplever dock att ryggning-galopp är enklare för dessa hästar än skritt-galopp eller framför allt trav-galopp. Ryggar man dem korrekt på tygeln så har de redan bäckenet som de ska ha det i en samlad galopp. Det är satt. Ju mindre påskjut på dessa hästar, desto bättre galopp.

Dock började vi med fattning ur skänkelvikning på honom. För att ens få in hästen i galopp. Det finns ju massa olika övningar att ta hjälp av beroende på vad de har för problem. Tyvärr kan de flesta tränare inte sånt. Så har man en häst som antingen är 4-gångare eller mer eller vb-travare så kan man ha svårt att få rätt hjälp. Man kan få harva runt år efter år i skenliknande slitage.

Jag tror dock mycket på att skita i galoppen en period på de med extrema problem. Och jobba stärkande med skolorna. Speciellt sluta är ju super för galoppen.
I vissa fall förmår inte ryttaren få hästen i balans. Då kan skänkelvikningar vara bra med.

Nu har jag sett alldeles för mkt av oändligt långa ryggningar för att " samla hästen".

Det måste utföras rätt.. ett par steg räcker o den ska inte ryggas för handen för då kommer den att kasta sig emot den eller inte fatta genom kroppen.

Så jag håller med dig om att man inte bör galoppera så mkt om man o hästen inte behärskar det, men å andra sidan.. vad säger att ryttaren behärskar att rygga eller trampa den:confused:

Nej jag tycker nog att man bör ta hjälp av en verkligt kunnig tränare o då hålla sig inom en inhängnad- där hästen inte har lika stor lust att dra på för fullt.
att fatta på rakt spår ute på en laddad häst, där ryttaren inte har den förmågan att rama in hästen o göra en vettig fattning. Gör en volt o hästen måste själv balansera upp sig o blir mjukare i sidorna på kuppen o ryttaren får en yttertygel att krama på. Man avleder den.

Fast som tua säger så behöver det inte handla om att hästen inte "vill" eller att större ytor lockar till mera påskjut. Det är ett annat problem än det som pratas om här.
Man kan nog vara i en ruta på 3x3 meter så kommer inte vissa hästar ändå att kunna fatta galopp bärigt, de har inte det sättet att röra sej, det finns inte i deras gener att jobba så (som vissa av dessa 4-5gångare som pratas om tex) Lägg till ett envist temperament och att hästen inte förstår varför den ska behöva röra sej på ett helt ovant sätt. Det går inte att komma ifrån den enorma skillnaden om man jämför med en ridhäst-( kanske dressyr-)avlad häst t o m, med bra vinklar, välbyggd i balans, med hög halsansättning, och i vars gener ligger att arbeta så som vi önskar redan från start. Halva jobbet är gjort redan i aveln;) Jämför det med en som måste läras om i rörelsemönster och det som den är har sen generationer i generna.

Det man kan fråga sej är hur mycket man ska kräva av vissa hästar, vad är rätt mot hästen? Det gäller att vara realistisk och tålmodig. Travare tex tänker jag på då.

Fast som tua säger så behöver det inte handla om att hästen inte "vill" eller att större ytor lockar till mera påskjut. Det är ett annat problem än det som pratas om här.
Man kan nog vara i en ruta på 3x3 meter så kommer inte vissa hästar ändå att kunna fatta galopp bärigt, de har inte det sättet att röra sej, det finns inte i deras gener att jobba så (som vissa av dessa 4-5gångare som pratas om tex) Lägg till ett envist temperament och att hästen inte förstår varför den ska behöva röra sej på ett helt ovant sätt. Det går inte att komma ifrån den enorma skillnaden om man jämför med en ridhäst-( kanske dressyr-)avlad häst t o m, med bra vinklar, välbyggd i balans, med hög halsansättning, och i vars gener ligger att arbeta så som vi önskar redan från start. Halva jobbet är gjort redan i aveln;) Jämför det med en som måste läras om i rörelsemönster och det som den är har sen generationer i generna.

Det man kan fråga sej är hur mycket man ska kräva av vissa hästar, vad är rätt mot hästen? Det gäller att vara realistisk och tålmodig. Travare tex tänker jag på då.

Jag skulle nog säga att mindre ytor stressar hästen mer om den har svårt för sig, den mindre ytan tvingar in hästen i en form som den kanske inte är redo att gå i. På större ytor brukar dom bli mer avslappnade på.

kl.

Oj nu vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig. På något sätt har jag fått mer förståelse varför så många börjar med piaffen så tidigt. Jag skulle själv aldrig göra det. men det är verkligen intressant att flera här ser piaffen som stärkande för galoppen och inte som jag alltid tänkt- tvärtom. en god samlad galopp måste finnas innan man börjar med piaffen.

Sen fundrar jag lite på hur god kvalité det kan bli av piaffen om hästen inte ens orkar samla sig i galoppen, knappast något vidare lr hur va? Men det kanske inte är meningen att få en perfekt piaff utan meningen är att stärka galoppen? (vad är hönan å ägget ;))

och detta med att samla sin häst för tidigt (och även för sent) kan ju ha en negativ inverkan på frammåtbjudningen mm. Och sen kan jag tycka att många blir lite för monotona i sin ridning, var är tex tempoväxlingarna? detta kan jag ffa se i den akademiska ridkonsten (men även lite varsomhelst). För tidigt samlande syns lite varstans- är det mode i det kanske?

Intressant tråd :d!

He he.. Ja jag har ju en 5-gångare och vi galopperar i regel inte i uppförsbackar. Fast han gärna skulle vilja, men vid uppförsbacke är det skritt som gäller. Sen är det mkt galoppfattningar på plan mark och visst han kan ibland bli frustrerad av jag säger ett visst tempo tex ett långsamt samlande, och då blir det mer uppåt än framåt en stund pga av all energi. men han lyssnar iaf och det är det viktigaste. Är det för mkt hispigt power när jag ber om ngt brukar jag gå tillbax och bara fokusera på lösgörande arbete. Sen fortsätter vi. Vissa dagar funkar allt som en dans och andra dagar blir det bara att försöka hitta lugnet. Det blir mkt grunder på en sådan häst, samlingen är det oftast inget problem med.

Och för att förbättra piaffen så galopperar man och galoppen stärks av att man "piafferar" :idea:. Logiskt?

Jag tror inte man galopperar för att förbättra piaffen. Men sen när hästen är starkare i sin galopp kan man ju koncentrera sig på att förbättra piaffen.

Det är ju vinklingen i bäckenet och sänkning av kruppan man vill åt med trampet så att man kan lära hästen hur den skall använda sig i galoppen. Jag tycker att ryggningen gör det betydligt bättre dock och det är mindre marginaler där för att hästen fuskar... sen när hästen är mer utbildad och starkare kan man använda trampet.

Och jag ryggar aldrig för att få till ett läge att rida fram ur - jag vill kunna rida fram den ökade vinklingen som ett resultat av följsamhet för sits och skänkel.

Ja, det är logiskt, eftersom all stärkande ridning stärker hästen, oavsett vilken övning man gör det enskilda passet.

Men det är ju i den ordningen man i normalt fall gör det på, först galoppen sen ev piaffen. Inte tvärtom. Jag ryggar helst inte, ofta räcker det med bara nån halvhalt.

Men det är ju i den ordningen man i normalt fall gör det på, först galoppen sen ev piaffen. Inte tvärtom. Jag ryggar helst inte, ofta räcker det med bara nån halvhalt.

Om man nu inte är gemene man, utan väljer att se till ekipageindividen och därför ser till möjligheterna att göra på annat vis och det fungerar till det just de ekipageindividerna vill och ska göra. Varför ska det vara fel att lyssna till sig själv och sina hästar, bara för att de som kallar sig "MAN" anser att just deras sätt är det enda rätta och att allt annat är förkastligt?

Det vore så skönt om "man" någon gång kunde ta av sina skygglappar och vidga på sitt tunnelseende.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Senast ändrad:

kl.

Oj nu vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig. På något sätt har jag fått mer förståelse varför så många börjar med piaffen så tidigt. Jag skulle själv aldrig göra det. men det är verkligen intressant att flera här ser piaffen som stärkande för galoppen och inte som jag alltid tänkt- tvärtom. en god samlad galopp måste finnas innan man börjar med piaffen.

Sen fundrar jag lite på hur god kvalité det kan bli av piaffen om hästen inte ens orkar samla sig i galoppen, knappast något vidare lr hur va? Men det kanske inte är meningen att få en perfekt piaff utan meningen är att stärka galoppen? (vad är hönan å ägget ;))

och detta med att samla sin häst för tidigt (och även för sent) kan ju ha en negativ inverkan på frammåtbjudningen mm. Och sen kan jag tycka att många blir lite för monotona i sin ridning, var är tex tempoväxlingarna? detta kan jag ffa se i den akademiska ridkonsten (men även lite varsomhelst). För tidigt samlande syns lite varstans- är det mode i det kanske?

Intressant tråd :d!

Delvis KL kanske:laugh:

Jag tänker inte att det är piaff som i PIAFF man menar, dumt att missförstå i onödan:idea: För egen del kan jag inte använda tramp, det ligger inte minsta för den hästen, och det skulle nog bli bakåttänk bara och protester. Jag tycker inte det låter så rätt men jag kan respektera åsikten att det tänket kan fungera. Det blir samma princip som det jag gör för att förbättra flack galopp.

Men jag har inte heller dom problemen med galopp som en del hästar/raser kan ha, inte alls på samma sätt som diskuteras här. Så jag tycker det blir svårt att säga hur det då är man ska göra.

Uppför tycker jag är svårt som stärkande, det blir lätt att stärka påskjutet (vilket har att göra med tidigare träning bla i det här fallet) men nerför är superbra, så länge jag kan ha hästen lite på bakdelen innan så att den verkligen bromsar med bakbenen. Det är nog olika, jag har lättare för att bromsa upp med sätet/kroppen i det läget och få ihop allt än jag har sittande på plan mark i dressyrsadel. Så det handlar ju om mej.

Ja normalt sett ja.. men sen får man en häst som inte faller in i mallen för det normala och då får man ju ta till nått annat. Rygga gör jag rätt tidigt då det kommer rätt tidigt i dressyrprogrammen.

Delvis KL kanske:laugh:

Jag tänker inte att det är piaff som i PIAFF man menar, dumt att missförstå i onödan:idea: För egen del kan jag inte använda tramp, det ligger inte minsta för den hästen, och det skulle nog bli bakåttänk bara och protester. Jag tycker inte det låter så rätt men jag kan respektera åsikten att det tänket kan fungera. Det blir samma princip som det jag gör för att förbättra flack galopp.

Men jag har inte heller dom problemen med galopp som en del hästar/raser kan ha, inte alls på samma sätt som diskuteras här. Så jag tycker det blir svårt att säga hur det då är man ska göra.

Uppför tycker jag är svårt som stärkande, det blir lätt att stärka påskjutet (vilket har att göra med tidigare träning bla i det här fallet) men nerför är superbra, så länge jag kan ha hästen lite på bakdelen innan så att den verkligen bromsar med bakbenen. Det är nog olika, jag har lättare för att bromsa upp med sätet/kroppen i det läget och få ihop allt än jag har sittande på plan mark i dressyrsadel. Så det handlar ju om mej.

Jag tror att du sätter huvudet på spiken här, då det flera gånger uppkommit att vi har kallat åkeröäpplen för Transparanche Blanch och röda vindruvor för gröna emellanåt, när vi har diskuterat skolor, piaff och annat, beroende på vad vi har utnyttjat rörelserna till.

Som på den ridskolan jag hör hemma på även om det är ett par år sen jag var fast elev där, så säger instruktörerna "TANKE" öppna, "TANKE" sluta och så vidare och med det, så är det ju inte en perfekt skola, enligt TR's 10 poängskala, som alltid är det enda som gäller som jämförelse här på bukefalos forum.

Att använda vedertagna uttryck på felaktigt sätt, sätter gärna myror i skallen på folk och borde därmed vara belagt med dödsstraff, eller? ;) "Man" kanske borde ta upp det även med Strömsholmsutbildningarna och liknande och inte bara ta upp det med "diskustanter" på bukeforumet.

Mvh

IngelaH (Privatpersonen)

Senast ändrad:

Så med andra ord ska man helst inte ifrågasätta och heller inte ens fråga. Man ska inte ta till vara på det som faktiskt fungerar utan man ska göra lite som ens omgivning gör.

Nej detta var inte alls logiskt.

Jag tycker det är lite skrattretande faktiskt att du hoppar på just mig. Jag som verkligen lyssnar på hästen och lever för och av hästar. och nej jag har har inga skyggslappar, de som känner mig vet om det. Du har uppenbarligen inte en aning om vem jag är, då hade du inte börjat prata om tunnelseende mm.

Mvh

Karamelldrottningen.

Och jag ryggar aldrig för att få till ett läge att rida fram ur - jag vill kunna rida fram den ökade vinklingen som ett resultat av följsamhet för sits och skänkel.

Fast det stämmer ju inte eftersom du själv säger att du använder tramptänk i galoppfattningen.

Så du menar att tramp inte är en resultat av hur hästen svarar för min sits?:confused: Hur trampar du?

Så med andra ord ska man helst inte ifrågasätta och heller inte ens fråga. Man ska inte ta till vara på det som faktiskt fungerar utan man ska göra lite som ens omgivning gör.

Nej detta var inte alls logiskt.

Fast är det inte just det man gör? Dvs tar tillvara på det som faktiskt fungerar :confused:

Vissa hästar måste lära om sitt rörelsemönster helt enkelt och kan man göra det tex med att rygga-rida fram- rygga rida fram så varför inte använda det då? Jag hade kunnat lägga in film för att visa hur otrolig stor skillnad det blivit på kort tid på min häst , men har ingen större lust :p

Nu har jag arbetat vanligt tradionellt vis innan jag tog till denna övningen, det var bara pricken över i : et sas.. jag kunde dock om jag hade kommit ihåg det använt det ett år tidigare hahahaha , ibland är man senil helt enkelt och glömmer bort vissa saker i träningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V