Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

KL
orkar inte ens läsa hälften av allt tjafs senaste sidorna. För mig är innehållet endast tjafs om vem som gör rätt och vem som är bäst. Typ. snark.
[/QUOTE]
Visst är det lite tjafsigt, men ändå intressant. Det finns mycket bra läsning också. Det du påpekar är ju liksom pricken över i. Det kan ju aldrig handla om vem som gör rätt och vem som gör fel för troligen är det många som gör alldeles rätt även om de gör helt olika. Det som är rätt för ett ekipage kan vara helt fel för ett annat. :)

KL
Nu har det blivit piaff och tramp som blandas ihop hej vilt. Vissa pratar om tramp eller antydan till tramp och får svar som handlar om en ren piaff. Det blir ju omöjligt att diskutera om alla inte läser vad som faktiskt står. Dessutom är det lite komiskt när några rent av talar om för andra hur de borde rida och träna istället, när de aldrig sett hästen eller ryttaren. Fantastiska instruktörer:D

Senast ändrad:

Guldstjärna till dig! Du verkar ha läst inläggen på de senaste sidorna. Ni pratar ju om samma sak!!!

Välkommen att rida en typisk femgånghäst med massor av vilja. Det funkar inte riktigt så som man tänker och tror, galoppen i uppförsbacke har inget med rädsla att göra utan mer för att den typen av häst helt enkelt kan finna mer takt i galoppen när den inte kan ladda iväg.

Sv: Akademisk ridkonst

Inom AR använder man inte hjälptyglar.
Hästen får hitta sin egen balans, vi har inte bråttom.

Jag gjorde på liknande sätt med min häst som är 50% varmblodstravare och har väldigt jobbigt med galoppen. eller rättare sagt hade, för den är idag helt annorlunda. Men i början var det galopp i uppförsbackar som gällde. Hon stärktes där och bit för bit galopperade vi i flackare backar för att efter ett tag galoppera på slät mark. Det arbetet fungerade väldigt bra på henne.

Sv: Akademisk ridkonst

För mig är chambon en hjälptygel.
Och eftersom TS är intresserad av hur man börjar jobba akademiskt med hästen skriver jag än en gång att vi inte använder någon form av hjälptygel eller inspänning vid longering.

Vi "härjar inte runt med hästen på för liten volt hela tiden" heller. Vi longerar på mindre volr än vad man gör inom vanlig dressyr, ja. Men mycket korta pass - kanske 10-15 minuter totalt arbete för hästen på en dag.

Senast ändrad:

Välkommen att rida en typisk femgånghäst med massor av vilja. Det funkar inte riktigt så som man tänker och tror, galoppen i uppförsbacke har inget med rädsla att göra utan mer för att den typen av häst helt enkelt kan finna mer takt i galoppen när den inte kan ladda iväg.

Jag förstår tanken, men vad händer om man försöker rida övergångar trav-galopp-trav, skritt-galopp-skritt på en sådan häst? Eller, som någon skrev, fatta galopp ur ryggning? Då borde den inte heller kunna ladda iväg.

utan att veta (eftersom jag inte har en sådan häst) kan jag tänka mig att trav-galopp-trav övergångar resulterar i en häst som skjuter sig in i galoppen och som slängtravar på bogarna i övergången till trav. Skritt galopp funkar nog men galopp till skritt blir nästan taskigt, då måste man först ner till trav och sen skritt och tja och då går ju hela skiten förlorad.

Jo, fast om hästen först har blivit så pass stark att den hänger ihop bra i balans i trav så borde den, med hjälp av en välbalanserad ryttare, kunna både komma ur och tillbaka till trav utan att fullständigt ramla iväg. Jag vet inte, har ingen egentlig erfarenhet av 5-gångare.

Galopp-skritt är kanske överkurs på en sådan häst, ja.

Jaa, om man inte rider det på rätt sätt kan det ju givetvis bli så : P Om du däremot rider traven bra och förbereder galoppen på ett bra sätt kommer den inte skjuta iväg så och man låter ju inte den dundra iväg när man fått en bra fattning. väl? Sedan rider man ju oftast även bara ett par språng, man rider bara galoppen sålänge man har kvar kvalitén och övergången till trav kommer inte heller att bli hiskelig. Sedan börjar man om, halvhalt, återställa balansen och kolla att traven är bra..

Men om man så trampar den innan så hjälper ju inte det om man inte bibehåller det i dom kommande sprången (och övergången tillbaka).

Jaa, om man inte rider det på rätt sätt kan det ju givetvis bli så : P Om du däremot rider traven bra och förbereder galoppen på ett bra sätt kommer den inte skjuta iväg så och man låter ju inte den dundra iväg när man fått en bra fattning. väl? Sedan rider man ju oftast även bara ett par språng, man rider bara galoppen sålänge man har kvar kvalitén och övergången till trav kommer inte heller att bli hiskelig. Sedan börjar man om, halvhalt, återställa balansen och kolla att traven är bra..

Men om man så trampar den innan så hjälper ju inte det om man inte bibehåller det i dom kommande sprången (och övergången tillbaka).

Jag tror man måste inse att det finns olika sorters galopp i hästar. Det finns hästar som bara vet att skjuta på in i galopp (hur jäkla bra du än förbereder) innan den har lärt sej att det finns andra sätt och även om man bygger styrkan så är det svårt för att hästens eget automatiska sätt att röra sej är ett helt annat än det du vill ha. Jag tror på att man måste lära om saker ibland. (Nu pratar jag inte om välbyggda välbalanserade unghästar, för vi måste ändå inse att hästar har olika förutsättningar med sej i bagaget) Jag har själv inte behövt fundera särskilt över det här tidigare, till exempel.

Fast då har vi det gamla hederliga sättet att fatta ur liten skänkelvikn. för insidans hjälp.

Som Solis skrev är det ju sen upp till ryttaren att se till att hästen inte rusar iväg o att man måste rida- sysselsätta hästen.

inte ens elitryttarna kan glida runt- vilket folk verkar tro- att hästen är statisk även fast den är PÅ. Man säger vänta vänta vänta. då har man rumpan kvar inunder- redo för fortare när som....

Galopp- skritt är först sedan hästen kan minska så att farten inte är för hög så att den trillar iväg. eller t o m i trav att hästen har för hög fart o måste slängtrava. vems fel är det?

Fast då har vi det gamla hederliga sättet att fatta ur liten skänkelvikn. för insidans hjälp.

Som Solis skrev är det ju sen upp till ryttaren att se till att hästen inte rusar iväg o att man måste rida- sysselsätta hästen.

inte ens elitryttarna kan glida runt- vilket folk verkar tro- att hästen är statisk även fast den är PÅ. Man säger vänta vänta vänta. då har man rumpan kvar inunder- redo för fortare när som....

Galopp- skritt är först sedan hästen kan minska så att farten inte är för hög så att den trillar iväg. eller t o m i trav att hästen har för hög fart o måste slängtrava. vems fel är det?

Fast ärligt talat , elitryttarna har elithästar som fasen går att samla perfekt vid 3 års ålder för dom är så bra exteriört sett, man skall nog inte jämföra det med en 5-gångare! Det blir oerhört orättvist.

rumpan kvar inunder? ja men eller hur, allt är inte en perfekt värld där man bara "gör" och så blir det så, särskilt inte på hästar som inte har så lätt för sig och tillsammans med en hobbyryttare? Nä det blir också oerhört orättvist att jämföra så.

Tycker jag :)

Jag förstår tanken, men vad händer om man försöker rida övergångar trav-galopp-trav, skritt-galopp-skritt på en sådan häst? Eller, som någon skrev, fatta galopp ur ryggning? Då borde den inte heller kunna ladda iväg.

En bra femgångshäst måste jobba på två sätt, dels med bärighet när det gäller gångartsvisning och sedan med ren påskjutskraft när det gäller passen. Att jobba med påskjut kan han utan problem, däremot måste han läras att flytta mer tyngd bakåt och börja jobba med mera bärighet.

Att jobba med ryggning på just denna häst funkar inte, då står han på bakbenen i ren frustration av att inte få komma framåt. Därför har just trampet mot piaff varit en mycket positiv lösning där han ändå får utlopp för sin energi utan att lägga den framåt.

Med tiden kommer arbetet trav galopp, och därefter skritt mot galopp. Men först när han lärt sig att trycka ifrån med bakbenet i fattningen.

fast kan man verkligen tala om tramp/piaff i det sammanhanget? den rörelsen förutsätter ju en höjd kruppa och att hästen kommer ur manken. när det är för mycket spänning/explosion i hästen så som jag tycker du beskriver sammanhanget, så har den ju ingen rygg med sig i övningen även om den går på stället, så jämförelsen med piaff/tramp för mig blir långsökt - dock kan du ju för den skull få ngt ut av "rörelsen" för all del, om det är galopp fattningen du avser.

Det jag pratar om är långt ifrån spänd "trav på stället". Jag pratar om minskade vinklar i bakbenens leder, ökad spänst och elasticitet, upplyft bröstben och förlängd överlinje framåt-uppåt. Som när som helst går att lägga ner i total avslappning.

/Migo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V