Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jo men de översta ska alltid finnas med.

Du kan inte rakrikta utan takt, stöd o lösgjordhet,.
Ja det är ju just det. alla bitar är viktiga och måste finnas med och man jobbar med det man behöver.
du kan inte tappa ngn av de övre o fortsätta. då får man leta rätt på den missade pusselbiten.
nej just det. saknas en av bitarna/modulerna/pusselbitarna får man gå tillbaka och jobba med den innan man kan gå vidare.

[
QUOTE=Ettie;14639610]Det är ju inget nytt, det ingår i hur utbildningsskalan fungerar? Vad menar du?
Nej det är verkligen inget nytt. Det jag vill visa är att skalan inte är en skala som namnet antyder dvs allt kommer i en viss ordning utan att dessa pusselbitar är viktiga och går i varandra. Alla här verkar inte tycka det och jag ville bara visa på vad en av vårt lands främsts dressyrryttare säger om saken.
Alla elitryttare är mycket mera noga än hobbyryttare att ha de de tre första dvs grunden, alltid, alltid, innan dom jobbar vidare, under hästens utbildning och under varenda pass.
?? Vad menar du? Kan du veta att det inte finns hobbyryttare som är lika seriösa och noggranna? Det är ju bra att hobbyryttare också har tillgång till bra tränare så att vi inte glömmer det.
Det tjatar dom alltid om. (Det är vi andra som glömmer det där:o) Det gååår inte rent fysiskt att hoppa hur som helst mellan dessa kvalitéer, det tre första måste alltid finnas först!
Hoppa mellan? Förstår inte vad du menar nu. Jag har inte pratat om något hoppande.
Det är precis vad varenda elitryttare säger på sina clinics det han säger ovan.
Ja det säger de flesta duktiga tränare, men det verkar inte gått fram så bra. (om man ser till vad som skrivits i den här tråden bland annat)
Man måste naturligtvis anpassa efter varenda häst, men grundstenarna är desamma för varenda pålle. Det betyder inte att det är fysiskt möjligt att kasta om dem hur som helst.
Ja grundstenarna är de samma. Det är ju just vad jag säger. Men inget om att kasta runt dem utan att de är lika viktiga alla, inte kommer i någon speciell ordning och att man kontrollerar hela tiden att de finns där. Om någon av bitarna inte finns där måste man jobba med det först innan man kan bygga någonting. grunden måste finnas.
Han menar nog knappast att man kan piaffa innan hästen är taktmässig det kan jag nog sätta en miljon eller så på.
Nej det är jag övertygad om att han inte menar, men det har jag aldrig påstått heller. :confused: Det här blev förvirrande.

På tal om att piaffa hej vilt så har jag en söt granne som utbildade sin oinridna kallblodstravare till piaff på under 4 år. (numera bloggar hon också och har väldigt starka åsikter om ridning och har också dömt ut en del elit).
[/QUOTE]:cry: Ja det finns tydligen folk till allt.

Men brukar inte du förespråka att grunderna är samma som TR? Eller har jag missförstått dig?

Grunderna vet jag inte om jag har sagt. Men rörelserna, dvs en öppna är en öppna och en sluta är en sluta osv. Vi strävar efter att göra rörelserna som de ska se ut enligt TR. Det finns några skillnader, som exempelvis den tidigare diskuterade passagen.

Grunderna är för mig balans, form, lösgjordhet, takt, tempo och schwung. I AR-världen, alltså.

Jag antar att det är nåt slags säkerhetstänk som har kommit in, det är ändå en viss risk med en massa ungar/nybörjare som sitter med knut på tygeln och vevar med armarna, eller sitter i damsadel eller annat som vi fick göra:angel:
Men att ha ryttarna på ett led efter en täthäst, men knut på tygeln kan väl inte vara någon säkerhetsrisk? När hästarna går nos i svans och bara följer varandra. Ledare ska ju också finnas som kan hjälpa till i början. Jag tycker det var väldigt säkert och bra. Mycket större säkerhet än när elever som inte kan styra är överallt runt spåret, hästar vänder in osv. då blir det lätt rörigt och säkerheten sämre.
Men kom ihåg att inget sitter i för alltid och att rida utan stigbyglar förbättrar nog balansen men man lär sej inte rida MED stigbyglar så, det är en myt!
Men att rida utan stigbyglar med jämna mellanrum är ju alltid bra och om man har fått en bra grundsits så följer den med. (Sen kan man såklart inte lära sig rida med stigbyglar utan dem.)

Grunderna är för mig balans, form, lösgjordhet, takt, tempo och schwung. I AR-världen, alltså.

Är det i den ordningen inom AR? Vad är form om man skulle definiera det? Vad skiljer balans och takt? (nyfikna frågor, hoppas det är ok? det är sånt som är intressant om man pratar skillnader)

Hmm intressant. Jag har alltid tänkt att man måste ha 3 bra gångarter (även samlade) innan man börjar med piaffen. Men du börjar alltså med piaffen för att få en bättre samlande galopp. Hur blir galoppen efter att du piaffat en stund?

Kan detta vara anledningen till att man gärna börjar med piaffen så tidigt inom AR för att stärka andra gångarter - tex. galoppen? blir inte risken kanske att man hämnar hästens naturliga framåtbjudning då man gör så i den ordningen?

Lite OT kanske men, jag använder mig av tramp mot piaff för att träna galoppen på min femgångshäst. Vi galopperar bara ute och gärna i uppförsbackar, annars är det tramp mot piaff på volten och en kort fattning på några få steg. Men det artar sig, från att inte använda bakbenet alls från början så orkar han nu 15-20 steg med fin bärighet.

Är det bara jag som tycker att den här tråden har blivit näst intill omöjlig att följa? Den handlar numer om minst fem olika ämnen...

Lite OT kanske men, jag använder mig av tramp mot piaff för att träna galoppen på min femgångshäst. Vi galopperar bara ute och gärna i uppförsbackar, annars är det tramp mot piaff på volten och en kort fattning på några få steg. Men det artar sig, från att inte använda bakbenet alls från början så orkar han nu 15-20 steg med fin bärighet.

varför funkar inte vanliga hederliga övergångar som det gör för de flesta? varför måste det vara ur tramp och varför galopperar du endast ute? Är det en unghäst du har?

KL
orkar inte ens läsa hälften av allt tjafs senaste sidorna. För mig är innehållet endast tjafs om vem som gör rätt och vem som är bäst. Typ. snark.

kl

Jag tycker jag inom AR ser många som börjar med saker för tidigt. Det må vara piaff eller annat. Men just "piaffen" blir aldrig för dem mer än tramp på sin höjd. Och då kanske tom mer bara jog på stället än aktivt tramp.

Jag har ju en 4-gångare med riktigt taskig exteriör och dålig ridning i bagaget, av mig och andra. Jag rider ju inte rent AR. Men heller inte a la Strömsholm. Jag fick vackert lära mig rida i skritt, trav och galopp innan jag efter många år fick börja trampa. Då hade jag ridit dressyr halva livet, sedan för mina tränare mellan 3-7 dagar/v under flera år(ofta på flera hästar) och sen minst 1g/v på flera hästar för dem.
Min ponny hade en katastrofal galopp. Det var i framvikt och full kareta i stress. Vi sket helt enkelt i galoppen öht ett bra tag och stärkte honom i skritt och trav. Och lärde mig rida dessutom. :P
När vi väl började med galoppen var det betydligt bättre än den varit innan(då jag red för vanliga bokstavstränare). När han lärt sig fatta galoppen rent bakifrån med normalt galopparbete fick han bara rulla på lite en bit för att få galoppera. Vi jobbade lite med att fatta ur olika övningar han inte kunde förutse att galoppen skulle komma. För det var ett trauma att galoppera för honom. Då stressade han upp. Förra ägaren fattade galopp genom att slänga fram tyglarna, skicka in skänklarna i sidorna och skrika "yeeehaaa" endast i uppförsbackar. Så galopp och backar var livat värre..
När han lärt sig vara iaf kontaktbar i galoppen så jobbade vi en del med att fatta galopp ur ryggning. Därefter galopp-rygga-galopp. Det ger en häst "på arslet" som orkar hålla ihop en bit innan man då saktar av igen. För faller en sån häst isär är den svår som bara den att få ihop igen. De(Islandshästar) är ju avlade för att vara isär. De ska kunna separera ben och rygg för att vara bekväma i terrängen.
Hade vi börjat trampa honom då hade jag som ryttare varit för dålig. Och hästen hade varit för dåligt utbildad iom matten som satt på och utbildade. Och vi hade fått en shitty piaff. Och hästen hade blivit stressad på vägen.
När vi nu började trampa så hade hästen redan bjudit på det i missförstånd innan. Och när det väl sen skulle göras så var vi båda där. Det gick alltså lätt och hästen slapp vare sig ha jobbigt fysiskt eller psykiskt.

Jag vet att Bent och followers tycker att vissa raser som inte är avlade för ridning eller dressyr har snudd på handikapp som kommer fram i utbildningen. Exempel på dessa raser är Islandshästar och varmblodstravare tex. Jag håller med so far. Jag håller med om att en del Islandshästar har galopphandikapp, samma med vb-travare. Men jag ser inte piaffen som en väg in i galoppen oavsett. Jag kan se hur det kan stärka galoppen, absolut. Precis som passagen kan hjälpa ökade traven etc. Men jag tycker man börjar på annat sätt. Det ska funka att rida ok i alla grundgångarter före man börjar piaffera.
Jag har hittills inte stött på en enda häst som verkligen behöver piaffen som utgångsläge för galopp, travare eller islandshästar inkluderat. Däremot har jag mött många ryttare som inte förmår få sina svåra hästar att använda den kropp de har till galopp. Och som inte ser att trampet de sysslar med skulle kunna stressa eller sabba annat i ridningen.

Just att galoppera i uppförsbackar brukar jag ha stora invändningar emot.

man ska kunna galoppera i samma lut nerför. det sliter på bakbenens leder o ofta är det folk som inte törs galoppera på slät mark. vi har en tant här som gör så......

Om man kramar o rider små tempoväxlingar o får en häst som börjar att lyssna så är galoppen på slät mark löst .

Klättring i skritt ger en totalt sett starkare häst o jag anser att det är bättre att stärka hela hästen så än att via ngt konstgjort försöka. Ja om man inte kan förvalta det så tar det slut efter x antal språng.
Övergångar övergångar....minska galoppen ibland så mkt det går utan att takten blir långsam o avbryt INNAN hästen tar slut- klappa o rid framåt.
Det ger resultat.
Saktar man av så får man en häst som ger upp o inte tar i för att den vet att den kommer att få sakta av.

Problemet med dåliga fattningar sitter i de allra flesta fallen i en dålig förberedelse. det går att väcka hästen o ha den med på noterna, men man måste själv ha lite egen extra energi- ladda utan att trampa.
Den kan skritta o ändå fatta i en sittande position- för att den vill komma iväg. Sen är det upp till ryttaren att rida i nästan vart språng som i fattningen o inte låta hästen bli framtung- man hjälper den- ger den förutsättningar.

Ursprungligen postat av Immer
Takt o tempo ger balans.
Formen ska man se mindre på. rätt kontakt i kombo med de andra kriterierna ger form.

Nej AR´s skolor är inte samma sak. då ska man oxå se att de ger frukt- en lätt framdel.

Sv: Akademisk ridkonst

Det finns en HJÄLPtygel som heter chambon. som bara inverkar på nacken o hästen lär sig snabbt i vilken form dt är behagligt. Noll inverkan.
man slipper ha hästen på en alldeles för lite volt o härja med den hela tiden.
I galoppen måste dock hästen få går i en högre form för att kunna komma uppåt i svävet.

Man vill väl att hästen ska få röra sig i balans o under avslappning från dag ett.

Senast ändrad:

KL

Om hästen måste kunna piaff före galoppen så kommer man ju aldrig till galopp, eller efter mycket lång tid.

Jag har ridit hästar med mindre fallenhet för ridning (travare, nordisar) men inte alls upplevt att de skulle behöva något så pass komplicerat för att kunna galoppera. Däremot har de behövt mer uppbyggande träning i skritt o trav först för att orka hålla ihop sina kroppar och bära. Min upplevelse är att gångarterna behöver tränas separat. En bra trav ger inte per automatik en bra galopp. Galoppen byggs upp o stärks genom fattningar o övergångar. I alla fall enligt min erfarenhet.

Just det här med piaff före galopp är en av de saker specifikt för AR som jag tycker krånglar till det hela mer än nödvändigt.

]Men förr i tiden fanns det ju massvis med hästskötare/stalltjejer som stod i kö för att få leda hästarna under de lektionerna. Tiderna har verkligen förändrats!

Ja det tror jag har ändrats tyvärr. Jag tror inte dom "orkar" hjälpa till på samma sätt, det tyckte jag att jag märkte redan för en 10 år sen när vi höll till nära en ridskola och delvis hjälpte dem med hästarna så att man fick en viss inblick. Ungarna är latare, hemskt att säga, men vi kunde när jag var liten leda runt ungar i timmar för att få rida och för att allt som handlade om stallet var roligt. Det verkar tyvärr inte vara så längre.

Haha, såg nyligen ett strålande exempel på detta. En ryttare som ridit barbacka, eller med barbackapad i flera månader, provade på att gå tillbaks till sin gamla sadel och därtill hörande stigbyglar. Barbackaridningen hade inte hjälpt ett dyft.

Nej jag vet jag av egen erfarenhet, som red mycket mycket barbacka också som barn, men inte var det till nån hjälp, däremot fick man en strålande balans på den tiden.....tyvärr är sånt inte for ever det heller:cool: :D

KL

Om hästen måste kunna piaff före galoppen så kommer man ju aldrig till galopp, eller efter mycket lång tid.

Jag har ridit hästar med mindre fallenhet för ridning (travare, nordisar) men inte alls upplevt att de skulle behöva något så pass komplicerat för att kunna galoppera. Däremot har de behövt mer uppbyggande träning i skritt o trav först för att orka hålla ihop sina kroppar och bära. Min upplevelse är att gångarterna behöver tränas separat. En bra trav ger inte per automatik en bra galopp. Galoppen byggs upp o stärks genom fattningar o övergångar. I alla fall enligt min erfarenhet.

Just det här med piaff före galopp är en av de saker specifikt för AR som jag tycker krånglar till det hela mer än nödvändigt.

Jag vet inte om man ska tala om piaff som piaff direkt, då blir det ju obegripligt, men att få dem att trampa till lite och vinkla lite mer kan nog vara bra för hästar som annars kastar sej framåt med kraftigt påskjut i galoppen. Jag tror man kan lära hästar ett annat sätt att använda kroppen, när det behövs för att få dem att arbeta bättre under ryttare.
Jag kan bara gå till min häst som har varit lite annorlunda angående bla galoppen, flack och envis i att skjuta inte bära. Det har inte fungerat riktigt eller gått väldigt sakta med den hjälp jag har fått. Men en tränare gav ett tips som jag inte tog då, men som jag har tagit upp senare som går ut på lite samma sak (bland annat, kan inte gå in på allt) På bara några veckor har hästen verkat förstå mera hur den måste göra, och det har hänt mycket mera på kortare tid än tidigare. Jag märker faktiskt att hästen förstår bättre HUR den ska göra, eftersom rörelser som har tagit emot plötsligt är som en aha-upplevelse att "visst ja så skulle jag göra".

Jag ska inte bre ut mej om det men jag tror att det kan handla om hur man gör, och vad man kräver och vad orsaken är. Men det krånglas till när man pratar om att man piafferar för det kan det inte handla om när hästen inte ens kan gå en ren galopp.

Senast ändrad av en moderator:

Är det i den ordningen inom AR? Vad är form om man skulle definiera det? Vad skiljer balans och takt? (nyfikna frågor, hoppas det är ok? det är sånt som är intressant om man pratar skillnader)

Det är ju inte någon turordning på grundstenarna. De är alla lika viktiga. Det är ju just detta J Brink påpekar i sin artikelserie. (han skriver också om sin teori om varför detta så ofta missuppfattas)

Det här tycker jag är ett utmärkt exempel på när man anpassar träningen efter sin häst och vad som fungerar. Bara för att det inte är vanligt att man trampar hästen innan galoppen så betyder inte det att det inte kan vara en jättebra lösning för vissa individer. Bara för att det inte är vanligt är det inte fel. för dig och din häst är det uppenbarligen helt rätt (för det ger resultat) Migo hade liknande utövning med sin häst. Så tycker jag man ska tänka och träna. Det som fungerar är bra och rätt på just den hästen.:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 521
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar