Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jovisst har jag fått göra sådana övningar, men allt som rör balans är ju färskvara. Bara för att man t ex lyckats få "ut" lårbenen en gång ur höften (ett vanligt ryttarfel) betyder ju inte det att de alltid är ute. T o m jag - den största haren av dem alla - har hoppat med knut på tyglarna och armarna rakt ut. Men inte varje dag i två år, då kanske det hade blivit skillnad. :laugh:

Jag håller helt med, att lära sig om sitsens olika delar (jag tror de är många fler än vad de duktiga ryttarna inser?) - handlar om så mycket mer än följsamhet. Följsamhet är bara "lilla a" i sitsalfabetet? Att lära sig en samlande sits är något annat än att - som jag - skutta över cavaletti utan att hålla sig i tyglarna. :laugh:

(Jag har redan lipat över Patriks EM-ritt idag :o. Och Falsterboritten var magisk. Jag är så glad att jag fick se den live.)

Jan Brink menar att ordet utbildningsskala inte kan tolkas bokstavligt, utan ska mer användas som en bild av vad hästens utbildning innehåller, ett antal avstämningspunkter. _Vi pratar inte om en skala egentligen, utan om flera pusselbitar och moduler som vi jobbar med - alla delarna återkommer under hästens utbildning. De sex byggstenarna är:
takt
lösgjordhet
kontakt/stöd
schvung
rakriktning
samling
från samma tidning:
-sen har vi det klassiska inom ridningen - individanpassningen. Det som fungerar på en häst kanske inte är rätt problemlösning på en annan. Som ryttare måste du vara lyhörd och ha många alternativa sätt att lösa saker på.

Den här artikelserier tycker jag är mycket bra. (jag hoppas de samlar den och ger ut den i sin helhet) Väldigt bra läsning för alla ryttare.

Det är ju inget nytt, det ingår i hur utbildningsskalan fungerar? Vad menar du?
Alla elitryttare är mycket mera noga än hobbyryttare att ha de de tre första dvs grunden, alltid, alltid, innan dom jobbar vidare, under hästens utbildning och under varenda pass. Det tjatar dom alltid om. (Det är vi andra som glömmer det där:o) Det gååår inte rent fysiskt att hoppa hur som helst mellan dessa kvalitéer, det tre första måste alltid finnas först! Det är precis vad varenda elitryttare säger på sina clinics det han säger ovan. Man måste naturligtvis anpassa efter varenda häst, men grundstenarna är desamma för varenda pålle. Det betyder inte att det är fysiskt möjligt att kasta om dem hur som helst.

Han menar nog knappast att man kan piaffa innan hästen är taktmässig det kan jag nog sätta en miljon eller så på.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter väldigt underligt i mina öron. Jag tvivlar inte alls på vad du säger, men jag är helt säker på att detta inte är vanligt bland AR-tränare. Inget sådant jhar jag sett på kurser/clinics/träningar.

Inte vanligt bland AR-tränare? Hon skrev ju att de rider för Bent själv? Han kan väl ändå inte viftas undan som en som gått ett par kurser utan att ha fattat konceptet:cool:

Jag var inte spydig. Vad jag svarade på var ditt påstående att det generellt trampas friskt inom AR innan grundridningen finns.

Jag upplever energi i filmen - en avspänd häst som gör riktigt bra piaffer.

Jag anser jag har fog att skriva så- var finns de ekipage där grundridning sitter??, de jag sett trampa har brister som vad jag förstått ignoreras t.o.m, men det trampas ändå, att det tar 8 år innan det börjas, eller 14, det säger ingenting om hur hästen är riden.

Och filmen, ser du inte att hästen tappar takt, bromsar, inte går fram ordentligt, även då sänker ryggen?

*kl* sorry samlad trav tråden

Jag var där och såg live. Jättefint och beundransvärt men i hjärtat gör det ont.
Framridningsbanan ligger där brevid och där var det inga stolta avspända hästar.

Varför kan man inte träna juste när det är det som ska visas upp på tävlingen.

Tycker det är så konstigt att träna på en sak visa upp en helt annan.

Ska jag tävlingsdansa bugg tränar jag inte tango annars.

Mina vänner som rider akademiskt för Bent har mest bara skrittat i ett år, böjt på nacken stållaståendes och nu i höst ska de börja trava lite och samtidigt piaffa. Ingen av dem kan ens galoppera sina hästar på rakt spår. Gamla travare bägge två. Så nog förekommer det. De jobbar inte alls med galoppen utan skritt, lite trav och piaff är det som de riktar in sig på. :crazy:

Varför börjar de med piaffen innan galoppen sitter? är det Bent själv som föreslagit det lr är det dina vänner som hellre tränar piaffen hellre än galoppen? Låter märkligt, vad har dina vänner att säga till sitt försvar?

Jag var där och såg live. Jättefint och beundransvärt men i hjärtat gör det ont.
Framridningsbanan ligger där brevid och där var det inga stolta avspända hästar.

Men vad är det du reagerade på? Om det gjorde så ont i hjärtat, gick du till någon steward och påpekade det du såg?

Att man värmer upp i annan form än på tävlingsbanan är inte konstigt, utan nödvändigt. Det går inte jämföra bugg med tango som du gör, snarare får du jämföra med uppvärmningsövningar en dansare gör (oavsett dans) det kommer nog inte att vara samma helt och hållet som du ser när dansaren sen kör sitt program gissar jag?

Beskriv gärna vad du reagerade på och vad du gjorde åt saken?

Totalt OT, men fy fasen vilken underbara passage-piaff-passage han gör! Där kan väl knappast NÅGON ha något att invända? Jag såg ritten live, men jag fick ändå ståpäls nu när jag såg den igen :D

Eftersom jag har sett honom hur han rider när han tränar så har jag mycket att invända. Ändamålet helgar inte medlen!

Frö mig är det inte jttekonstigt att börja tänka mot piaff innan man arbetar med galoppen. Jag som har en tung bruksnordis har alltid haft väldigt svårt att få kvalite och bärighet i galoppen, men om jag fattar den ur piaffen finns det helt plötsligt något att arbeta med. Hon har helt enkelt behövt det arbetet för att bli stark nog att kunna genomföra en bra galopp.

Ungefär som jag kände när jag såg videona på Carina som Immer la ut... och som tydligen var något du ville sträva efter ? Jag tyckte det var jättetrist att se :(

Jag är ingen större fan av djupridning a la Anky och är helt övertygad om att det finns andra vägar att gå.

Hmm intressant. Jag har alltid tänkt att man måste ha 3 bra gångarter (även samlade) innan man börjar med piaffen. Men du börjar alltså med piaffen för att få en bättre samlande galopp. Hur blir galoppen efter att du piaffat en stund?

Kan detta vara anledningen till att man gärna börjar med piaffen så tidigt inom AR för att stärka andra gångarter - tex. galoppen? blir inte risken kanske att man hämnar hästens naturliga framåtbjudning då man gör så i den ordningen?

Jag kan inte uttala mig generellt, men på min dam gör ett par steg piafftänk att fattningen blir rund, balanserad och galoppen blir användbar för skolridningen. Hon har behövt den skolningen för att orka bjuda på en bra galopp. Även galoppen ute på skogsturer har förändrats drastiskt - det är inte längre full fart framåt som enda alternativ;)

Varför skulle framåtbjudningen försämras av att man arbetar med halva steg och piaff? I Leas fall är det precis tvärt om - ju mer samling vi uppnår desto mer sug framåt får hon. Hon känner att hon är stark och kan bära sig även i högre tempo och då tycker hon också att det är roligare att kliva på.

Mina vänner som rider akademiskt för Bent har mest bara skrittat i ett år, böjt på nacken stållaståendes och nu i höst ska de börja trava lite och samtidigt piaffa. Ingen av dem kan ens galoppera sina hästar på rakt spår. Gamla travare bägge två. Så nog förekommer det. De jobbar inte alls med galoppen utan skritt, lite trav och piaff är det som de riktar in sig på. :crazy:

Det var en nyhet för mig att Bent åter börjat arbeta med nybörjare inom det akademiska. För några år sedan sade han klart och tydligt ifrån att han inte vill jobba med elever på basicnivå, dessa får riddarna och deras väpnare ta hand om.
Så det är ju kul att dina nybörjarvänner får förmånen att rida för Bent direkt :cool: Själv tror jag att jag väljer bort att rida för honom i fortsättningen nu när han uppenbarligen har ändrat hela sin filosofi och lägger piaffen så i början :crazy:

Senast ändrad:

Jag trodde att kallblodstravare mest bedömdes av sin prestation på banan-som varmbloden.

Ja, de visas som tvååringar, eller något i den stilen.
Men det finns även utställningar för äldre hästar, då bedöms både exteriör och rörelser.

Tänk vad läckert om man la några år av grundläggande ryttarskolning (jag menar inte att man måste vara lika "hård" som på SRS, men lite åt det hållet) - vilken kvalitet vi skulle uppnå mycket snabbare.

Ja, varför gick man ifrån den ryttarutbildning som var vanlig på ridskolorna på sextio- och sjuttiotalen? Då hade man gymnastikövningar till häst och fick lära sig hålla sin egen balans, idag tar man hästen till hjälp :mad:

Samma som nominous.

klart att man undrar när de börjar att försöka trampa en häst vars ryttare inte kan rida mer än ytterst basics. .
Numera vet jag vad det är frågan om.

Man är en expert på piaff o kan döma ut elithästarna som inte bara ska vara piafferande hela tiden.

Kan det vara så att det är svårt med samling o samtidigt ha en stor skjutkraft:D
Annars borde vi nog se fler passagerande AR-hästar o som oxå kunde byta i serier i samling.
Saxen i galopp kräver massor av ryttaren.

Amen to that ; )

På tal om att piaffa hej vilt så har jag en söt granne som utbildade sin oinridna kallblodstravare till piaff på under 4 år. (numera bloggar hon också och har väldigt starka åsikter om ridning och har också dömt ut en del elit).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar