Jag tänkte bla på att när man ser filmer på vissa AR-tränare (de mer namnkunniga) så kan de ju knappast rida utifrån vad Kyra säger, de har tex ingen utsida alls och hängande tygel är nog knappast vad hon menar med att kontakt kan vara bara tygelns vikt i handen.....
Det är så lätt att ta en mening och sätta i annat sammanhang som man tycker passar och tro att den då betyder samma sak
Jag är inte säker på att mina tränare rider på samma sätt som de filmer (jag tror) du syftar på. Jag ser mina tränare rida också så jag vet hur de utför det de undervisar i praktiken.
Men hur tolkar du det? Jag har läst diskussioner om takt och där du menade att man ska rida i olika takt.
Man ska kunna påverka och variera takten, ja.
Jag tolkar detta som att kunna variera steglängd och att kunna snabba upp steget, att foten är kortare tid i marken men längre i luften. Inte att man rider i högre springigare takt? Jag har aldrig sett en AR-tränare på film jobba på det sättet med steget? Har du?
Ja. Jag har sett både AR-tränare och alldeles vanliga dressyrtränare arbeta med att påverka och variera takten. (dock inte på film utan irl
Jag vill egentligen inte säga att du har fel eller så, men det är som sagt så lätt att plocka citat och säga att det är "samma", men hur såg sammanhanget ut som citatet togs ur, vad kan hon ha avsett, jämfört med hur man själv kan tolka utifrån sin verklighet.
Visst blir det svårt att bara ta citaten som jag gjort här, men jag har ju läst hela artikeln och den andas i sin helhet sådan ridning som jag tycker om och tycker är rätt. Jag har iofs alltid gillat Kyra och hennes ridning/undervisning. Det finns ju flera dressyrtävlande ryttare jag håller högt och som undervisar i samma anda och med samma grundtankar jag själv har om ridning. Bara för att jag ändrat en del på mitt sätt att träna så har jag ju inte ändrat allt.
Jag har inte sett att någon film på någon AR-tränare visar att de har samma mål som Kyra, det är bara det jag menar.
Jag tror inte de flesta AR-ryttare har samma mål som Kyra heller. Kyra har tävling som mål och det är inte så många AR-ryttare som har det. Det är själva träningen som är intressant och man kan träna på liknande vis utan att ha tävling som mål.
När jag sett och lyssnat på Kyra irl så gillar jag vad jag ser. Hon är otroligt kompetent både som ryttare och tränare tycker jag.