Sv: Samlad trav...
KL
Jag tänker som så ang. piaffen innan galoppen att om den inte har kraft nog att bära sig i kort galopp hur har den då kraft att sätta sig och piaffera?
Talar jag för min egen häst, stor, grov Nordsvensk Brukshäst så har han en jättedålig grundgalopp. Nog var vi ute och red på i friskt tempo i galopp för det under alla år, även fast galoppen var stötig och svår, utan att ha jobbat med någon "samling". Det är ju kul att rida ut och att galoppera, eller hur? Jag har senare förstått att han galopperade i passtakt av naturen, man gungade liksom från sida till sida på honom, men jag förstod då inte mer än att galoppen bara var dålig och trodde att det bara var så.
När vi sedan kom så långt att vi började jobba med att korta upp ramen i skritten och traven, och rida skolor i det, så blev galoppen riktigt mycket bättre!
Han lyfte framtill, och ramlade inte bara framstupa in i fattningarna. Detta helt utan att jag försökt korta upp galoppen, eller samla den. Det går inte bara att samla upp galoppen på min häst utan detta grundjobb, det enda man får då är en häst som tappar ryggen och formen och underklivet med bakbenen.
En vacker dag när jag longerade honom utomhus, i grimma, så började han bete sig konstigt bredvid mig, det kändes som om att han kom så nära inpå. Då bjöd han på mycket samlad galopp runt mig på liten volt, nästintill galoppiruett. Vi hade inte heller då tränat på någon galopp.
Man kunde med tiden se honom galoppera fint i hagen. Kort, samlat tempo som han fattade ur en "lagom" trav. Tidigare var det trav eller rusgalopp i hagen, när han sprang.
Efter en längre tids avställning var galoppen tillbaka till samma dåliga utgångsläge, men nu efter att åter igen ha kommit igång med träningen, så börjar den bli bättre. Den får mindre och mindre passinslag, och blir alltså bekvämare att sitta i.
Ju mer styrka han får i bakdelen, att bära, ju bättre blir galoppen för att han då orkar bära upp sin stora framdel. Detta verkar inte vara relaterat till att rida i galopp, för det gjorde vi ofta på uteritterna. Jag trodde inte att det var så här förrän jag blev varse det av egen erfarenhet.
Kanske har det här att göra med vilken typ av häst man har? En häst med bra grundgångarter och inte så enorm framdel kan man nog jobba i alla gångarter med och kunna stärka upp och samla.