Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Varför skulle framåtbjudningen försämras av att man arbetar med halva steg och piaff? I Leas fall är det precis tvärt om - ju mer samling vi uppnår desto mer sug framåt får hon. Hon känner att hon är stark och kan bära sig även i högre tempo och då tycker hon också att det är roligare att kliva på.

Det gör den inte, bara om man gör fel ! Som det känns i ditt fall där så är det ju så det skall vara :)

Ja, varför gick man ifrån den ryttarutbildning som var vanlig på ridskolorna på sextio- och sjuttiotalen? Då hade man gymnastikövningar till häst och fick lära sig hålla sin egen balans, idag tar man hästen till hjälp :mad:

Jag antar att det är nåt slags säkerhetstänk som har kommit in, det är ändå en viss risk med en massa ungar/nybörjare som sitter med knut på tygeln och vevar med armarna, eller sitter i damsadel eller annat som vi fick göra:angel:

Jag tycker det är synd jag också men jag gissar att det är skälet, många elever, säkerhet. För de som har möjlighet är det ju jättebra grund. Men kom ihåg att inget sitter i för alltid och att rida utan stigbyglar förbättrar nog balansen men man lär sej inte rida MED stigbyglar så, det är en myt!

Ja, varför gick man ifrån den ryttarutbildning som var vanlig på ridskolorna på sextio- och sjuttiotalen? Då hade man gymnastikövningar till häst och fick lära sig hålla sin egen balans, idag tar man hästen till hjälp :mad:

har ridlärarutbildningen ändrat sig uppe på strömsholm kanske? eller vill nutidens elever inte hålla på med sånt?

Hmm intressant. Jag har alltid tänkt att man måste ha 3 bra gångarter (även samlade) innan man börjar med piaffen. Men du börjar alltså med piaffen för att få en bättre samlande galopp. Hur blir galoppen efter att du piaffat en stund?

Kan detta vara anledningen till att man gärna börjar med piaffen så tidigt inom AR för att stärka andra gångarter - tex. galoppen? blir inte risken kanske att man hämnar hästens naturliga framåtbjudning då man gör så i den ordningen?

Jag brukade hoppa av och trampa för hand efter uppvärmning, det kunde hjälpa till med bärigheten på min dam och därmed också bjudningen framåt. Nu var hon ganska högt utbildad iof när jag började med det, men hade det gjort lika stor nytta tidigare (vet ej om det hade gjort det eftersom jag aldrig provade) hade jag kunnat tänka mig att använda trampet vid hand som hjälp.

KL

Jag tänker som så ang. piaffen innan galoppen att om den inte har kraft nog att bära sig i kort galopp hur har den då kraft att sätta sig och piaffera?

har ridlärarutbildningen ändrat sig uppe på strömsholm kanske? eller vill nutidens elever inte hålla på med sånt?

Både och, tror jag. Mina ridlärare i mitten av sextiotalet var säkert utbildade på Strömsholm, men jag vet också att den ena hade en militär bakgrund.

Det kan nog vara så att dagens elever inte vill hålla på med grunderna. Minns när jag satt med i klubbens styrelse för ett tiotal år sedan och det kom klagomål på en av instruktörerna - det var föräldrarna till en grupp nybörjarbarn som tyckte att det gick alldeles för långsamt fram. Barnen hade ridit en hel termin och inte fått börja galoppera och hoppa än. Just den instruktören, som f ö kom från hippologprogrammet, körde mycket med gymnastik- och balansövningar.

Jag antar att det är nåt slags säkerhetstänk som har kommit in, det är ändå en viss risk med en massa ungar/nybörjare som sitter med knut på tygeln och vevar med armarna, eller sitter i damsadel eller annat som vi fick göra:angel:

Men förr i tiden fanns det ju massvis med hästskötare/stalltjejer som stod i kö för att få leda hästarna under de lektionerna. Tiderna har verkligen förändrats!

Men kom ihåg att inget sitter i för alltid och att rida utan stigbyglar förbättrar nog balansen men man lär sej inte rida MED stigbyglar så, det är en myt!

Haha, såg nyligen ett strålande exempel på detta. En ryttare som ridit barbacka, eller med barbackapad i flera månader, provade på att gå tillbaks till sin gamla sadel och därtill hörande stigbyglar. Barbackaridningen hade inte hjälpt ett dyft.

Senast ändrad:

Varför börjar de med piaffen innan galoppen sitter? är det Bent själv som föreslagit det lr är det dina vänner som hellre tränar piaffen hellre än galoppen? Låter märkligt, vad har dina vänner att säga till sitt försvar?

De är travhästar så Bent och de andra undersåtlingarna till han som de rider för tycker att de ska rida i skritt och trav (och där inkluderas piaff i ett tidigt stadium då hästarna ''inbjuder'' till det, i mina ögon stressade och trippiga) för att det är så svårt med galoppen. Det blir race och de tar knappt galoppskänkeln. Därför verkar de strunta i det för hästarna blir stressade.

Men i min värld går man inte över till nåt annat än grund grund grund innan galoppen finns där. Så jag får en känsla över att det är ''coolt att min häst kan ridas piaff''.. Det är ju mycket att flasha.. :crazy::crazy:

Det var en nyhet för mig att Bent åter börjat arbeta med nybörjare inom det akademiska. För några år sedan sade han klart och tydligt ifrån att han inte vill jobba med elever på basicnivå, dessa får riddarna och deras väpnare ta hand om.
Så det är ju kul att dina nybörjarvänner får förmånen att rida för Bent direkt :cool: Själv tror jag att jag väljer bort att rida för honom i fortsättningen nu när han uppenbarligen har ändrat hela sin filosofi och lägger piaffen så i början :crazy:

Den ena av dem har vart ner och jobbat hos han hela vintern och våren.. Så jo.:cool:

De är travhästar så Bent och de andra undersåtlingarna till han som de rider för tycker att de ska rida i skritt och trav (och där inkluderas piaff i ett tidigt stadium då hästarna ''inbjuder'' till det, i mina ögon stressade och trippiga) för att det är så svårt med galoppen. Det blir race och de tar knappt galoppskänkeln. Därför verkar de strunta i det för hästarna blir stressade.

Jag har också en travhäst (fast kallblod) som gärna stressade och bjöd upp till samling mot piaff. Bent och de tre riddare jag tränat för har alla menat att vi skulle nonchalera detta och lägga fokus på avspänning, balans, form, takt, tempo rakriktning. Dvs grunderna.
Det förvånar mig storligen om han helt skulle ha ändrat arbetsmetoder.

Senast ändrad:

Den ena av dem har vart ner och jobbat hos han hela vintern och våren.. Så jo.:cool:

Aha, h*n har varit praktikant i ett läge där man skrek efter sådana. (Annars vill han att även dessa ska ha grunderna)Men, oavsett, h*n borde då ha snappat upp mer (efter en hel vinter och vår) om vad AR-filosofin går ut på.

Själv har jag bara ridit för Bent under fem års tid, samt sett åtskilliga av hans träningar (både de offentliga och de under sommarakademierna) men jag har aldrig någonsin varit med om att han hoppat över grunderna hos någon häst - vare sig sina egna eller sina elevers.

Senast ändrad:

Börjar det inte bli lite väl öppet vem som menas? Inte speciellt svårt att ta reda på vem Nominous avser i sina inlägg...

KL

Jag tänker som så ang. piaffen innan galoppen att om den inte har kraft nog att bära sig i kort galopp hur har den då kraft att sätta sig och piaffera?

Talar jag för min egen häst, stor, grov Nordsvensk Brukshäst så har han en jättedålig grundgalopp. Nog var vi ute och red på i friskt tempo i galopp för det under alla år, även fast galoppen var stötig och svår, utan att ha jobbat med någon "samling". Det är ju kul att rida ut och att galoppera, eller hur? Jag har senare förstått att han galopperade i passtakt av naturen, man gungade liksom från sida till sida på honom, men jag förstod då inte mer än att galoppen bara var dålig och trodde att det bara var så.
När vi sedan kom så långt att vi började jobba med att korta upp ramen i skritten och traven, och rida skolor i det, så blev galoppen riktigt mycket bättre! :) Han lyfte framtill, och ramlade inte bara framstupa in i fattningarna. Detta helt utan att jag försökt korta upp galoppen, eller samla den. Det går inte bara att samla upp galoppen på min häst utan detta grundjobb, det enda man får då är en häst som tappar ryggen och formen och underklivet med bakbenen.
En vacker dag när jag longerade honom utomhus, i grimma, så började han bete sig konstigt bredvid mig, det kändes som om att han kom så nära inpå. Då bjöd han på mycket samlad galopp runt mig på liten volt, nästintill galoppiruett. Vi hade inte heller då tränat på någon galopp.

Man kunde med tiden se honom galoppera fint i hagen. Kort, samlat tempo som han fattade ur en "lagom" trav. Tidigare var det trav eller rusgalopp i hagen, när han sprang.

Efter en längre tids avställning var galoppen tillbaka till samma dåliga utgångsläge, men nu efter att åter igen ha kommit igång med träningen, så börjar den bli bättre. Den får mindre och mindre passinslag, och blir alltså bekvämare att sitta i.

Ju mer styrka han får i bakdelen, att bära, ju bättre blir galoppen för att han då orkar bära upp sin stora framdel. Detta verkar inte vara relaterat till att rida i galopp, för det gjorde vi ofta på uteritterna. Jag trodde inte att det var så här förrän jag blev varse det av egen erfarenhet.
Kanske har det här att göra med vilken typ av häst man har? En häst med bra grundgångarter och inte så enorm framdel kan man nog jobba i alla gångarter med och kunna stärka upp och samla.

Inte för mig, men det är kanske någon du känner?
Isf kanske du vill vara snäll och pm:a mig.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Aha, h*n har varit praktikant i ett läge där man skrek efter sådana. (Annars vill han att även dessa ska ha grunderna)Men, oavsett, h*n borde då ha snappat upp mer (efter en hel vinter och vår) om vad AR-filosofin går ut på.

Själv har jag bara ridit för Bent under fem års tid, samt sett åtskilliga av hans träningar (både de offentliga och de under sommarakademierna) men jag har aldrig någonsin varit med om att han hoppat över grunderna hos någon häst - vare sig sina egna eller sina elevers.

Hur går det då ihop med att både Bent och hans elever visar upp så mycket bristfälliga grunder på de videos man ser?

Eller är det hittepågrunder specifikt för AR? *nyfiken*

Nått måste det ju vara, du såg ju inte tex alla brister i grunderna på Carinas film som väldigt många andra såg.

Jag tror återigen att många av de här frågeställningarna uppstår pga att man jämför med tävlingsdressyren.
För min egen del upplever jag att grunderna inom AR betonas betydligt mer än inom "vanlig dressyr", men att vi oftast har ett helt annat hästmaterial här än inom det traditionella.

Jodå, jag ser en del brister, men framför allt mycket som är bra.

När vi sedan kom så långt att vi började jobba med att korta upp ramen i skritten och traven, och rida skolor i det, så blev galoppen riktigt mycket bättre! :) Han lyfte framtill, och ramlade inte bara framstupa in i fattningarna. Detta helt utan att jag försökt korta upp galoppen, eller samla den. Det går inte bara att samla upp galoppen på min häst utan detta grundjobb, det enda man får då är en häst som tappar ryggen och formen och underklivet med bakbenen.

.

I det arbetet skritt och trav så lär sig ju hästen att vinkla om bak och då sitter det ju i till galoppen några steg, så arbetar jag med mitt halvblod som inte heller har så jättenaturligt till samling. Dock är det ju inga problem med att galoppera på utomhus och så men svårare inomhus och då har det arbetet hjälpt i skritt och trav. Viktigt bara att det är snärtigt och inte långsamma ben (på min häst)

Jag tror återigen att många av de här frågeställningarna uppstår pga att man jämför med tävlingsdressyren.
För min egen del upplever jag att grunderna inom AR betonas betydligt mer än inom "vanlig dressyr", men att vi oftast har ett helt annat hästmaterial här än inom det traditionella.

Jodå, jag ser en del brister, men framför allt mycket som är bra.

Men brukar inte du förespråka att grunderna är samma som TR? Eller har jag missförstått dig?

Hur går det då ihop med att både Bent och hans elever visar upp så mycket bristfälliga grunder på de videos man ser?

Eller är det hittepågrunder specifikt för AR? *nyfiken*

Nått måste det ju vara, du såg ju inte tex alla brister i grunderna på Carinas film som väldigt många andra såg.

Jag är väldigt inne på din linje av det jag sett i mina kretsar som håller på med AR.

Åh, vilken toppenridskola! :bump:

Enda invändningen jag har mot militärer är att de är män (iaf var det så förr) - och inte kan relatera till kvinnliga ryttarridkroppar. :laugh:

Ja han var lite kantig som instruktör och inte speciellt pedagogisk, men om man lyssnade ordentligt så fanns det massor att lära. Det bästa med honom tyckte jag var hans ideer om hur man skulle lära sig grunderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 521
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar