Sv: Samlad trav...
Carina förklarar också vad den här passagen egentligen är - dvs den var endast till för att transportera kungen på ett tjusigt sätt inför folket. det är alltså ingen tävlingspassage, och ska inte jämföras med en sådan. Och så säger Carina dessutom att hon nyss börjat med passagearbetet.
En sak bör du i ärlighetens namn hålla med om - hästen är verkligen bogfri i rörelsen.Bogfri är den när den lyfter bogbladet o överarmen. Att den tar för sig- inte lufsar
Menar du att Carina 1) förtalar tävlingsdressyr och 2) att hon kallar sig själv mästare? I så fall ligger du nära en anklagelse för förtal.
Jag har känt henne i ganska många år nu och kan upplysa dig om att hon är en mycket försynt människa som aldrig framhäver sig själv som någon mästare. Och jag har aldrig hört henne förtala tävlingsdressyr.
Att hon aldrig tävlat högre än LC spelar ingen roll i sammanhanget - det är vad hon presterar idag som räknas.Nej det är folk som ser upp till en som är en av de duktigaste i sin genre.
att hon har den historiken gör att hon inte vet vad vanlig dressyr innebär.
Vad presterar hon idag?
Piaffen o sen vad?
I vilket sammanhang säger hon det? Från första början när hon börjar skritta, eller när hon börjar med piaffarbetet, eller? Jag har inte tid att lyssna igen.
Nej när hon ska galoppera. Varav ansatser endast till galopp i början, men även dessa blir fortare starka i sin galopp om den får träna i själva galoppen- tempoväxlingar..
Den saktas av helt o hållet om den galopperar naturligt .
hon skyller dock inte helt på hästen när det inte går. Pilotfel.Hur stor erfarenhet har du av omskolade kallblodstravare? Carina säger bl a att denna häst har haft, och har fortfarande, stora problem med sin galopp. Och hon påpekar, som jag skrivit i något inlägg tidigare, att detta är ingen tävlingshäst, det är en arbetshäst.
Tävlingshäst
Nej det är ingen dressyrhäst, utan en kallblodig travare. Då bör man heller inte försöka få den till att bli ngt som den inte är/ kan.
att man ridtränar den är en sak, men att försöka få den till att bli en lippizaner när man själv inte har kunskapen är för mig lite av samma sak när unga idag ska tämja felhanterade hästar.
Dessa hästar är till för att dra vagn o har för stark bogmuskulatur för att bli lätta i sin framdel. Där har du vad som är rastypiskt.
Gissa varför både Karl o Bent föredrar iberiska hästar numera. Heta hästar med bra galopp o lätt för samling. Travtakten i övrigt måste man hjälpa dem med- vilket inte sker. Men så är det oxå bekvämt när den travar med benen oberoende av kroppen- stilla
Jämför hans slowmotiongalopp på Mumin för x antal år sen o hur han galopperar nu. o Långsamma hävande piruetter.
Inte fasen är han ute efter samma sak nu längre
nu är det flashigt o fartfyllt som gäller.
Nej jag har bara ridit vanliga travare o t o m tävlat en.. på skoj. den fattade båda galopperna o gick på tygeln med energi- lite för mkt i galoppen då den ännu inte kunde korta sig just pga att den var en travare, men den fick galoppera o bromsades inte o fick känna att den var duktig trots allt.
Mitt jobb var att försöka balansera upp den så gott det gick.
Jag lämnar dem inte i sticket o säger att hästen inte kan... själv.
Ingen häst kan ngt utan att den får hjälp- INGEN!
När den kan, kan man se dem praktisera samma i hagen.
Då har hästen haft utbyte av det den lärt sig- mallig eller stolt häst.
Väntar med spänning på att se en häst utföra en levad eller ngt av de höga hoppen frivilligt
Nej det var endast för att skydda ryttaren i krig. Ej till för hästens bästa.
Hästen= ett vapen/ redskap i dåtida krig. Man behöver inte glorifiera det. blodigt allvar även för hästen.
Jag tycker nog att det räcker med de skolor som finns. SRS, Jerez.
Det var förresten du som tog upp filmerna som exempel på samlad trav-har jag för mig.... nu när tråden börjar bli lång
Nu vet vi oxå att bekvämligheten går före- en anledning till att man börjar med den ridningen. Andra rider western av samma anledning.
Man har inget intresse av att lära sig rida efter hästens förutsättningar.
ett ben i varje hörn- bekvämt. Inget svingande av ryggen-= jobbigt att sitta på.
Bra att hon inte hymlade om det- som sker här.
Jag har ju alltid jämfört det med Pleasure.
Nu är jag OT o ska vara tyst