Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Tryck kan man lägga på först när man kan rida hästen avspänt men ändå med energi- man ber om mer. Hästen jobbar på max.d¨måste man våga galoppera för det känns som om hästen springer ifrån en om man inte kan förvalta det finstämt dvs inte dra den i munnen.

Det är inte det du menar utan bara om egen bjudning.

(Det gör mej lite förvånad att du som moderator är på nivån "andra gör ju värre saker så därför är det okej", den berömda westerntråden vimlade av såna mindre genomtänkta inlägg)

Vad har moderatorrollen med saken att göra i en diskussionstråd där Immer deltar som vanlig användare?
Som tidigare förklarats så skriver moderator under med just "moderator" när denne använder sig av den befattningen.

LenaH, moderator (dock inte på detta forum).

Fast hur många år det tar för en enskild ryttare, vad säger det?, rent allmännt inom AR så trampas det rätt friskt innan de är klara med grundridningen, så att du trampar betyder inte för mig ens att grundridningen sitter, för mig ex bl a takt o energi,

Det var väldans vad du var insatt i AR-världen! Jag är imponerad :bow:
För, trots att jag åker på kurs varje månad och på varje kurs ser uppemot åtta ekipage så är det väldigt, väldigt få som trampar. De enda gångerna det händer är när det är Bent som är instruktör och ryttarna är riddare eller väpnare.
Ärligt talat så vet jag inte en enda i mina egna kretsar som harhar börjat trampa. Ändå bor jag i ett mycket AR-tätt område.

Det var väldans vad du var insatt i AR-världen! Jag är imponerad :bow:
För, trots att jag åker på kurs varje månad och på varje kurs ser uppemot åtta ekipage så är det väldigt, väldigt få som trampar.

Det räcker att titta på din inlagda film, takt o energi brister-men det trampas.:grin:

Får du vara spydig så antar jag att jag får-det är väl lika?

Jag var inte spydig. Vad jag svarade på var ditt påstående att det generellt trampas friskt inom AR innan grundridningen finns.

Jag upplever energi i filmen - en avspänd häst som gör riktigt bra piaffer.

Vem har så bråttom med tramp? :confused: Det tycks vara en allmän missuppfattning att det piffas och puffas hejvilt bland nybörjarna.
Det har tagit mig åtta år att komma i närheten av piaff (och ja, hästens bästa gångart är traven).

Mina vänner som rider akademiskt för Bent har mest bara skrittat i ett år, böjt på nacken stållaståendes och nu i höst ska de börja trava lite och samtidigt piaffa. Ingen av dem kan ens galoppera sina hästar på rakt spår. Gamla travare bägge två. Så nog förekommer det. De jobbar inte alls med galoppen utan skritt, lite trav och piaff är det som de riktar in sig på. :crazy:

Vad i h-e skulle en utställningsdomare annars döma efter?
Vem som håller i snöret? :confused:
Du behöver inte brusa upp så till den milda grad.

Jag trodde att kallblodstravare mest bedömdes av sin prestation på banan-som varmbloden. Speedtraven är det som räknas o sen kan de trava hur som sakta.
att bruksnordisar visas o gör körprov hade jag en susning om.

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att tygeltag på slacka tyglar i regel blir mkt "tuffare" för hästen. Vad jag har erfarit är att hästar faktiskt "gillar" en mjuk och stabil kontakt, men ogillar oregelbunden kontakt?

Jag tycker det är jättegivande med filmer som inte bara är filmade från sidan, utan även då man ser ekipaget bakifrån. Rent allmänt tycker jag att vi alla borde lägga mycket mer tid på sitsträning och lära oss sitta mitt över hästen. Man ser på Bents fru rätt tydligt hur långt utanför mitten av hästen hon är i volter, även i en ganska "enkel" trav. Och kan man inte sitta mitt över hästen, missar man nyckelhålet. Det är inget som är AR-specifikt, utan förekommer i alla discipliner. Man vill helt enkelt inte lägga tid på att lära sig om ridning och hur den fungerar, innan man börjar med krumelurer eller roliga utrustningar. :(

Tänk vad läckert om man la några år av grundläggande ryttarskolning (jag menar inte att man måste vara lika "hård" som på SRS, men lite åt det hållet) - vilken kvalitet vi skulle uppnå mycket snabbare.

När tygeln sitter i ett tränsbett är en bred hand samma som att man leder ngt i sidled- visar vägen neråt- som mannnen visar.

Måste säga att jag blev impad på ridskolan där barnen nu i somras fick turas om att longera/ bli longerade barbacka o även använda lite olika sitsar.:bow:

Jo det är väldigt bra instruktörer o alla har egen kompetens på MSV A dressyr o ngn på hopp.

Ja, tänk om man hade satsat på att lära barnen om sitsen innan de fick ta tyglarna! Så går det till på många ridskolor i Tyskland väl? (Iaf enligt deras ridsportsförbunds utbildningsvideos jag lyckats se någon gång). Jag önskar iaf att det inte var så mkt fokus på rörelser då jag "lärde" mig rida. (Man lär sig väl aldrig rida iofs). Och som du säger - det är viktigt också att instruktörerna vet vad de gör. För jag har också blivit longerad i mina dagar, men av ridlärare som inte visste något om ridningens och sitsens mekanik - så det var ju relativt bortkastat. :o

Att lära sig sitta mitt över hästen (som alla ridinstruktioner börjar med) låter kanske enkelt, men är ganska svårt. När man börjar titta på ekipage - är det väldigt få som klarar det. (Nu pratar jag inte elitryttare, utan sådana som jag)

Carina förklarar också vad den här passagen egentligen är - dvs den var endast till för att transportera kungen på ett tjusigt sätt inför folket. det är alltså ingen tävlingspassage, och ska inte jämföras med en sådan. Och så säger Carina dessutom att hon nyss börjat med passagearbetet.
En sak bör du i ärlighetens namn hålla med om - hästen är verkligen bogfri i rörelsen.Bogfri är den när den lyfter bogbladet o överarmen. Att den tar för sig- inte lufsar

Menar du att Carina 1) förtalar tävlingsdressyr och 2) att hon kallar sig själv mästare? I så fall ligger du nära en anklagelse för förtal.
Jag har känt henne i ganska många år nu och kan upplysa dig om att hon är en mycket försynt människa som aldrig framhäver sig själv som någon mästare. Och jag har aldrig hört henne förtala tävlingsdressyr.
Att hon aldrig tävlat högre än LC spelar ingen roll i sammanhanget - det är vad hon presterar idag som räknas.Nej det är folk som ser upp till en som är en av de duktigaste i sin genre.
att hon har den historiken gör att hon inte vet vad vanlig dressyr innebär.
Vad presterar hon idag?
Piaffen o sen vad?

I vilket sammanhang säger hon det? Från första början när hon börjar skritta, eller när hon börjar med piaffarbetet, eller? Jag har inte tid att lyssna igen.
Nej när hon ska galoppera. Varav ansatser endast till galopp i början, men även dessa blir fortare starka i sin galopp om den får träna i själva galoppen- tempoväxlingar..
Den saktas av helt o hållet om den galopperar naturligt .
hon skyller dock inte helt på hästen när det inte går. Pilotfel.
Hur stor erfarenhet har du av omskolade kallblodstravare? Carina säger bl a att denna häst har haft, och har fortfarande, stora problem med sin galopp. Och hon påpekar, som jag skrivit i något inlägg tidigare, att detta är ingen tävlingshäst, det är en arbetshäst.
Tävlingshäst:confused: Nej det är ingen dressyrhäst, utan en kallblodig travare. Då bör man heller inte försöka få den till att bli ngt som den inte är/ kan.
att man ridtränar den är en sak, men att försöka få den till att bli en lippizaner när man själv inte har kunskapen är för mig lite av samma sak när unga idag ska tämja felhanterade hästar.

Dessa hästar är till för att dra vagn o har för stark bogmuskulatur för att bli lätta i sin framdel. Där har du vad som är rastypiskt.

Gissa varför både Karl o Bent föredrar iberiska hästar numera. Heta hästar med bra galopp o lätt för samling. Travtakten i övrigt måste man hjälpa dem med- vilket inte sker. Men så är det oxå bekvämt när den travar med benen oberoende av kroppen- stilla

Jämför hans slowmotiongalopp på Mumin för x antal år sen o hur han galopperar nu. o Långsamma hävande piruetter.
Inte fasen är han ute efter samma sak nu längre:bow:
nu är det flashigt o fartfyllt som gäller.

Nej jag har bara ridit vanliga travare o t o m tävlat en.. på skoj. den fattade båda galopperna o gick på tygeln med energi- lite för mkt i galoppen då den ännu inte kunde korta sig just pga att den var en travare, men den fick galoppera o bromsades inte o fick känna att den var duktig trots allt.
Mitt jobb var att försöka balansera upp den så gott det gick.

Jag lämnar dem inte i sticket o säger att hästen inte kan... själv.
Ingen häst kan ngt utan att den får hjälp- INGEN!
När den kan, kan man se dem praktisera samma i hagen.

Då har hästen haft utbyte av det den lärt sig- mallig eller stolt häst.

Väntar med spänning på att se en häst utföra en levad eller ngt av de höga hoppen frivilligt:banana:
Nej det var endast för att skydda ryttaren i krig. Ej till för hästens bästa.
Hästen= ett vapen/ redskap i dåtida krig. Man behöver inte glorifiera det. blodigt allvar även för hästen.

Jag tycker nog att det räcker med de skolor som finns. SRS, Jerez.
Det var förresten du som tog upp filmerna som exempel på samlad trav-har jag för mig.... nu när tråden börjar bli lång:bow:

Nu vet vi oxå att bekvämligheten går före- en anledning till att man börjar med den ridningen. Andra rider western av samma anledning.
Man har inget intresse av att lära sig rida efter hästens förutsättningar.
ett ben i varje hörn- bekvämt. Inget svingande av ryggen-= jobbigt att sitta på.

Bra att hon inte hymlade om det- som sker här.:confused:
Jag har ju alltid jämfört det med Pleasure.
Nu är jag OT o ska vara tyst:o

Med JB menar du Jan eller Julio`
Oj, ursäkta. Tänkte inte på att det kunde förväxlas. Jag menar Jan.
Ja det handlar om de de sex första o inte om ngn rörelse- att man kan rida byten i varje innan man kan göra ett osv.
? nu vet var inte vad du menar.
Alltså takt, lösgjordhet, raktriktning) de två som går han i hand.
det går inte att göra en övning där takten sätts ur spel. Då får man backa o se till det först.
Man kan alltså inte försöka samla en hästs galopp om den tappar galoppens renhet. då rider man framåt.
ja självklart

Det jag syftar på med Jan B är vad man kunde läsa i Ridsports artikelserie.
citat från Ridsport 1 2011:
Jan Brink menar att ordet utbildningsskala inte kan tolkas bokstavligt, utan ska mer användas som en bild av vad hästens utbildning innehåller, ett antal avstämningspunkter. _Vi pratar inte om en skala egentligen, utan om flera pusselbitar och moduler som vi jobbar med - alla delarna återkommer under hästens utbildning. De sex byggstenarna är:
takt
lösgjordhet
kontakt/stöd
schvung
rakriktning
samling
från samma tidning:
-sen har vi det klassiska inom ridningen - individanpassningen. Det som fungerar på en häst kanske inte är rätt problemlösning på en annan. Som ryttare måste du vara lyhörd och ha många alternativa sätt att lösa saker på.

Den här artikelserier tycker jag är mycket bra. (jag hoppas de samlar den och ger ut den i sin helhet) Väldigt bra läsning för alla ryttare.

Ja, tänk om man hade satsat på att lära barnen om sitsen innan de fick ta tyglarna! Så går det till på många ridskolor i Tyskland väl? (
När jag började på ridskola 1976 fick vi inte ha tyglarna förrän vi hade tillräcklig balans och följsamhet. Vi hade knut på tygeln och fick ha ena handen på den och den andra i framvalvet i början. Sen fick vi släppa handen i framvalvet och när vi fått tillräcklig balans fick vi ta tyglarna. De flesta red ungefär ett år med knut på tygeln. Väldigt bra tycker jag. Vi fick också rida alla lektioner med täthäst så att hästarna följde varandra. Då kunde vi helt fokusera på oss själva och behövde inte tänka på tempo och styrning. Sen när vi hade grunden var det inte så svårt att lägga till mera. En kavallerist ägde ridskolan och hade nog tagit med sig det tänket från militären. Jag önskar det vore så på alla ridskolor. Grunden är så jäkla viktig och det går inte att ta några genvägar.
(tack farbror Lasse!)

Jo men de översta ska alltid finnas med.

Du kan inte rakrikta utan takt, stöd o lösgjordhet,.

Det är ju inte samma som Bents där specifika rörelser tas upp som norm.

här är det förutsättningar som krävs o samling kan bara uppnås om de alla andra redan är på plats. När man samlar under framåtgripande rörelse o vill utveckla hästens påskjut o styrka.

du kan inte tappa ngn av de övre o fortsätta. då får man leta rätt på den missade pusselbiten.

Mina vänner som rider akademiskt för Bent har mest bara skrittat i ett år, böjt på nacken stållaståendes och nu i höst ska de börja trava lite och samtidigt piaffa. Ingen av dem kan ens galoppera sina hästar på rakt spår. Gamla travare bägge två. Så nog förekommer det. De jobbar inte alls med galoppen utan skritt, lite trav och piaff är det som de riktar in sig på. :crazy:

Det låter väldigt underligt i mina öron. Jag tvivlar inte alls på vad du säger, men jag är helt säker på att detta inte är vanligt bland AR-tränare. Inget sådant jhar jag sett på kurser/clinics/träningar.

Åh, vilken toppenridskola! :bump:

Enda invändningen jag har mot militärer är att de är män (iaf var det så förr) - och inte kan relatera till kvinnliga ryttarridkroppar. :laugh:

Samma som nominous.

klart att man undrar när de börjar att försöka trampa en häst vars ryttare inte kan rida mer än ytterst basics. .
Numera vet jag vad det är frågan om.

Man är en expert på piaff o kan döma ut elithästarna som inte bara ska vara piafferande hela tiden.

Kan det vara så att det är svårt med samling o samtidigt ha en stor skjutkraft:D
Annars borde vi nog se fler passagerande AR-hästar o som oxå kunde byta i serier i samling.
Saxen i galopp kräver massor av ryttaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar