Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Nästan en halvtimma blir svårt att sammanfatta....
Har du inte möjlighet att låna en dator med ljud? Det är värt att lyssna på.

Den visar ingen samlad trav med lättare framdel o den s k passagen är ingen alls.den ska lätta från marken..

Carina förklarar också vad den här passagen egentligen är - dvs den var endast till för att transportera kungen på ett tjusigt sätt inför folket. det är alltså ingen tävlingspassage, och ska inte jämföras med en sådan. Och så säger Carina dessutom att hon nyss börjat med passagearbetet.
En sak bör du i ärlighetens namn hålla med om - hästen är verkligen bogfri i rörelsen.

Klart att det blir som det blir o att man förtalar traditionell dressyr- när en sdn häringa mästare inom inriktningen endast har en bakgrund som ridskoleelev- gudarna vet var o sen tävlat LC. .

Menar du att Carina 1) förtalar tävlingsdressyr och 2) att hon kallar sig själv mästare? I så fall ligger du nära en anklagelse för förtal.
Jag har känt henne i ganska många år nu och kan upplysa dig om att hon är en mycket försynt människa som aldrig framhäver sig själv som någon mästare. Och jag har aldrig hört henne förtala tävlingsdressyr.
Att hon aldrig tävlat högre än LC spelar ingen roll i sammanhanget - det är vad hon presterar idag som räknas.

Hon säger oxå att hon VILL ha samling från början:mad:

Hästen gör så gott den kan- galopperar fram o travar bak. när hon lät den galoppera på kunde t o m denna galoppera mkt mkt bättre..

I vilket sammanhang säger hon det? Från första början när hon börjar skritta, eller när hon börjar med piaffarbetet, eller? Jag har inte tid att lyssna igen.

Hur stor erfarenhet har du av omskolade kallblodstravare? Carina säger bl a att denna häst har haft, och har fortfarande, stora problem med sin galopp. Och hon påpekar, som jag skrivit i något inlägg tidigare, att detta är ingen tävlingshäst, det är en arbetshäst.

Fortsätter på Solis fråga, håller med om ovan, lägger till att ryggen sänks rejält när försök till skolor ska göras, bromsar även då.

Vid något tillfälle korrigerar Carina och säger att hästen får absolut inte tänka bakåt, i övrigt ser jag bra skolor.
Framför allt piaffen där hela hästen är i uppförsbacke, avspänd och med bogfrihet sänker den rumpan och kröker bakbenen och trampar i takt.
Skummet mellan bakbenen talar sitt tydliga språk.

Carina förklarar också vad den här passagen egentligen är - dvs den var endast till för att transportera kungen på ett tjusigt sätt inför folket. det är alltså ingen tävlingspassage, och ska inte jämföras med en sådan.

Det är det som kanske blir lite konstigt när man kallar det samma? Jag hörde hennes förklaring; kungen behövde sitta bekvämt och se imponerande ut. Men kallades det då passage verkligen? Där blev det lite otydligt i det hon förklarade.
För att hålla kvar ämnet så har en sån jogg inte mycket med samling att göra, och det var säkert inte avsikten om hennes förklaring stämmer. En passage enligt TR kräver däremot samling så det är helt olika saker.
Jag vet inte vem som har patent på termerna, men det är olyckligt att Bent inte har andra termer för det som ni inom AR gör för då kunde det nog vara fridsammare här:D

Tror absolut hon är en bra person på alla sätt och hon framhävde inte sej själv heller alls utan förklarade bara vad hon gör. Tycker det var intressanta filmer på det sättet precis som den jag la in med henne.

Jag minns att Bent någon gång berättade om passagen (och att den akademiska skiljer sig från tävlingspassagen), men jag kommer inte ihåg exakt vad han sa. Och böckerna är utlånade, så jag kan inte läsa vad han skriver om passage heller.

Det där med vem som har rätt till att använda benämningen passage.... Jag tror ju iofs att den passage Bent menar är betydligt äldre än tävlingspassagen :p

Senast ändrad:

Vid något tillfälle korrigerar Carina och säger att hästen får absolut inte tänka bakåt, i övrigt ser jag bra skolor.
Framför allt piaffen där hela hästen är i uppförsbacke, avspänd och med bogfrihet sänker den rumpan och kröker bakbenen och trampar i takt.
Skummet mellan bakbenen talar sitt tydliga språk.
Piaffixeringen igen. jo, men allt annat:confused:
Bogfrihet har den inte.- den lyfter knappt ens på sina framtassar.

Den lufsar runt precis som vad den klarar av utan en elitryttare på.

I den sk galoppen sänker den bakdelen på bekostnad av galoppaktionen-Öppna på volt.:crazy:

sen börjar hon svamla om byten- det hör man återkommande o t.ex Totola vilket ben-är-i-markenfixeringen. att man ska "tima" exakt när rätt ben är i marken.
Nej så är det inte. Man förbereder övningen o hästen byte i rätt läge.
hjälpen behöver inte ens vara exakt.
du kan inte överfalla hästen. jo men då får du dessa tråkiga markbundna växlingarna.. bara.

hon får vara hur ödmjuk som helst, men man hör ju vem som lärt upp henne- itutad dessa mantran om än i lite i egna ord.

Piaffixering? Åh nej. Men de här piafferna är jäkligt bra, bättre än många man ser på elittävlingar.

Du vägrar försöka förstå att AR är något helt annat än tävlingsdressyr. Det ska inte jämföras.

Piaffixering? Åh nej. Men de här piafferna är jäkligt bra, bättre än många man ser på elittävlingar.

Du vägrar försöka förstå att AR är något helt annat än tävlingsdressyr. Det ska inte jämföras.

Det skulle inte jämföras med tävling sa du ju, så gör inte det då! Att piaffa när man vill, var man vill kan inte jämföras med på punkten i ett tävlingsprogram. Ser man dessa elithästar piaffa i träning när ryttaren vill är dom betydligt bättre än på din film.

Nej det är inte så särskilt bra , förstår inte denna fixering att AR skulle vara så mkt mjukare och bättre för hästen, det är ju ren lögn när man ser till den filmen?

hur kan man bortse från ryckandet i munnen med en stång , uppåtvända sporrar på skänklar som inte ligger still- tårna utåt och sporren rätt in i magen på hästen i vissa sekvenser och sen säga ser ni inte att piaffen är skitbra??? Vilken konstig föreställning?

Visst det ser inte alls bättre ut på ridskolor runtom i landet och på vissa vanliga hobbyryttare men det blir patetiskt i sammanhanget när just den ridningen+ tävlingsridningen även på elitnivå döms ut av så många AR-anghängare och så skulle detta vara så mkt bättre :eek:

Jag bryr mig inte ett dugg om tävlingsridning, AR - ridning, cowboyridning osv osv så länge det är bra ridning och harmonisk ridning så är jag nöjd.

Om du nu väljer att lägga ut film och göra vissa påståenden så hoppas jag att det finns förståelse för att du också får diskussion kring detta- för var är de bra skolprna???, och titta på galoppen, den är inte ens ren i sin rytm och det för att energi saknas-den går inte fram- hästen gör ju inte annat än att tänker bakåt.

Att piaffa när man vill, var man vill kan inte jämföras med på punkten i ett tävlingsprogram.

Jag tycker du belyser en väldigt viktig sak, att rida runt och göra saker när känslan är bra och det passar är en sak-och vem gör inte det i vissa stadier i utbildning av häst-men det går inte att jämföra med att komma dit då man rider mellan punkter- till det krävs en långt mer utbildad häst.

*kl*
Jag blir så trött, här sitter ni och jämför äpplen och päron.
Det går inte att jämföra dressyrstammade utländska vbl med majoriteten av AR-hästarna rörelsemässigt.
Vi ambition är inte heller att efterlikna vad de kan prestera.
Acceptera att det ser olika ut och vi har andra mål med vår ridning.
Allt kan eller ska inte stöpas i samma form.
Med vår ridning så förefaller det som att det resulterar i färre vet. besök och det är väl possitivt i sig. Tanläkare TL blir glad när man rider AR för de hästar får inte bettrelaterade skador i munhålan.

Sluta snacka ner vår ridstil. Om ni tycker vi är så fel ute och vill övertala oss till något bättre så blir inte övertalningen särsklit lyckosam. Man kommer långt med ödmujkhet och respekt.

Nej, vem har sagt att AR-ryttarna på något vis försöker efterlikna tävlingsryttarna? Det är väl så att AR-ryttarna har valt en annan linje medvetet, och tagit avsteg från "vanliga" dressyrtränare för att de har sökt något annat? De flesta AR-ryttare har något annat än ett tyskstammat varmblod, och man har kanske helt enkelt märkt att den vanliga träningen är särskilt lyckosam för sin egen häst. Det känns inget bra i magen, helt enkelt.

Om man nu kan träna sin häst så pass att man faktiskt kommer ända till levad, terre-a-terre, galoppiruett och så vidare - utan ridrelaterade skador på vägen - så anser jag att träningen är bra för hästen både fysiskt och mentalt.

Och som sagt; Avsaknaden av skador i munhålan, kan väl lägga diskussionen om stångbett därhän.

Jag blir så trött, här sitter ni och jämför äpplen och päron.
Det går inte att jämföra dressyrstammade utländska vbl med majoriteten av AR-hästarna rörelsemässigt.

Det är inte det rörelsemässiga hos hästarna som jämförs utan grundläggande faktorer som gäller alla hästar.
Du har rätt i att det behövs mycket mera grundarbete på en del hästar, för att ens komma i närheten av det stadium som andra har som utgångsläge från början. Jag har själv en sån häst, och ja, det kan vara svårt att förstå hur olika det kan vara om man mest suttit på hästar som har ett annat utgångsläge. Det gör mej irriterad ibland när andra tror att det är "bara att". Javisst det var det på andra av mina hästar också. ;) Men ibland är det inte så bara. Visst kan det kännas orättvist att jämföra då. MEN man måste ändå fram till samma grunder innan man kan gå vidare. Det är där man får en känsla av att "ni" viker av och struntar i den långa svåra vägen och tar till något annat, med hänvisning till att hästarna är annorlunda:confused: Och sen i nåt slags försvar för det hänvisar till att alla som tycker annorlunda sitter på tjusiga halvblod som har så lätt för sej:cool:

Med vår ridning så förefaller det som att det resulterar i färre vet. besök och det är väl possitivt i sig. Tanläkare TL blir glad när man rider AR för de hästar får inte bettrelaterade skador i munhålan.

Källa på färre vet besök? En av dessa myter utan tvekan. Få vetbesök kan f ö också innebära att ägaren inte kollar upp saker utan istället kör egna varianter av "sjukgymnastik" grundat på dunkla aningar om var problemet sitter.;)
Tandläkare TL kanske har skrivit ner detta någonstans så att du kan citera? Vad exakt skulle det tex bero på?

Sluta snacka ner vår ridstil. Om ni tycker vi är så fel ute och vill övertala oss till något bättre så blir inte övertalningen särsklit lyckosam. Man kommer långt med ödmujkhet och respekt.

Men vissa frågor har inte gällt ridstil alls utan ridning? :confused: Varför blir det så svårt att skilja på saker i diskussioner? Jag är just nu väldigt nyfiken på med vilka motiveringar man försvarar uppåtvända sporrar som används flitigt mot hästens sidor? Och med tanke på det här med munnen som du skrev, hur ser du/ni på hur Carina använder handen? Ju större rörelse handen måste göra, ju mindre finlir blir det ju i hästens mun? Varför kan man inte diskutera såna neutrala frågor, båda sakerna kan ju lika gärna förekomma hos en ryttare med annan ridstil?

Nästan en halvtimma blir svårt att sammanfatta....
Har du inte möjlighet att låna en dator med ljud? Det är värt att lyssna på.

Nej, tyvärr. Filmen är för övrigt 13 min vilket inte ens är halvvägs till en halvtimme. Pratar hon verkligen hela tiden dessa 13 min?

En fundering är t.ex. övergångarna från galopp. Först rids det krumelutter i trav (min känsla där är att hästen borde kopplas ihop lite mer), och sedan klarar den inte att göra vettiga övergångar från galopp till trav utan ramlar iväg. Vad säger hon om det? Sägs det något om vad som görs för att stärka hästen där? T.ex.

Nåja, jag får titta vidare och läsa andras kommentarer...

Senast ändrad:

För riktigt bra piaff skulle man nog önska lite mer lyft fram. Ofta är den dock riktigt fint på stället. Och den har inte samma förutsättningar som ett välbyggt och rörligt halvblod t.e.x.

MEN, MEN, för att jämföra med elittävling som du nu gör så hade C behövt göra sina piaffer på bestämda platser på banan och sedan också visat övergångarna, á la tävlingsuppvisning. Först DÅ hade en jämförelse kunnat göras. Jag är faktiskt övertygad om att väldigt många elitryttare kan göra ännu bättre piaffer än så här om de får göra det efter samma förutsättningar som på filmen, dvs. var som helst på banan. och utan krav från bedömande domare...

Senast ändrad:

Det finns del 1 och del 2, båda är på 13 och nånting minuter. Det var det jag tänkte på när jag skrev en halvtimma.
Jag tror att det du skriver om galoppen är i de sekvenser när hon provar att göra ett galoppombyte i språnget men misslyckas och tappar hästen. har inte tid att titta genom filmen just nu.

MEN, MEN, för att jämföra med elittävling som du nu gör så hade C behövt göra sina piaffer på bestämda platser på banan och sedan också visat övergångarna, á la tävlingsuppvisning. Först DÅ hade en jämförelse kunnat göras. Jag är faktiskt övertygad om att väldigt många elitryttare kan göra ännu bättre piaffer än så här om de får göra det efter samma förutsättningar som på filmen, dvs. var som helst på banan. och utan krav från bedömande domare...

Jag skulle naturligtvis inte jämfört med tävlingsuppvisning - fel av mig och jag ber om ursäkt.
Men, elitryttare borde väl i rimlighetens namn kunna göra bra piaffer varsomhelst på banan, även på bestämda platser och inför domarnas ögon? De kan ju göra skolorna på bestämda ställen, galoppombytena där de ska göras osv. Så mycket tränade är de väl att de skulle kunna göra lika bra piaffer på banan som de gör när de tränar?

Jag är lite förundrad över hur det klankas på AR här inne på forumet, medan man irl blir väldigt positivt bemött av dressyreliten.
Själv har jag ridit några uppvisningar där det efteråt kommit fram svårklassryttare som berömt och ställt en massa frågor om mig om min häst.
Och kommer jag och hästen och rider för andra tränare (som t ex Borba) så blir vi mycket väl bemötta där också av både tränaren, publik och andra ryttare.

Jag skulle naturligtvis inte jämfört med tävlingsuppvisning - fel av mig och jag ber om ursäkt.
Men, elitryttare borde väl i rimlighetens namn kunna göra bra piaffer varsomhelst på banan, även på bestämda platser och inför domarnas ögon? De kan ju göra skolorna på bestämda ställen, galoppombytena där de ska göras osv. Så mycket tränade är de väl att de skulle kunna göra lika bra piaffer på banan som de gör när de tränar?

Har du tävlat svår klass själv? Jag frågar inte för att vara spydig utan därför att jag undrar om du har förståelsen för var svårigheterna ligger, inte bara i själva den tekniska rörelsen i sig, utan också i hela uppvisningen på en häst i hög kondition och med betydligt mer vakenhet och energi än genomsnittshästen som rids av oss vanliga dödliga. Och jag pratar alltså om svår klass, Svår B/GP, inte om att få till skänkelvikningar på rätt ställe i LA.

Självklart är det alltid mycket enklare att utföra en rörelse var som helst när läget känns rätt. Det går inte att jämföra med en uppvisning på tävling alls där man måste utföra resp. rörelse vid en bestämd punkt oavsett om det känns bra eller ej, och försöka göra det bästa av situationen. Under icke tävling kan man gå ur, hitta läget och göra om. För att bemöta ditt påstående så hade det varit mest rättvist att se Carina B rida en GP på tävling med sin häst där hon inte själv kan bestämma var, när, hur rörelserna ska göras. Det borde ju bli toppklass enligt ditt resonemang, eller?

Piaff är något som alltid tas upp här och gärna under påpekande om elitens dåliga piaffer på tävling. Jag har dock aldrig hittills sett någon AR-ryttare, varken IRL eller på film, kunna utföra en korrekt piaff med ryggen aktiv och mjuk, luft i bogarna, kvicka hovar och sedan gå ur piaffen i en mjuk och balanserad övergång till passage, eller från passage till galopp osv. Varför inte det om nu AR-ryttarna är så mycket bättre på det här?

De allra flesta hästar kan lära sig att trampa mer eller mindre på stället. Det är inte det som är svårigheten. Även mitt gamla halvblod med sina dåliga vinklar klarade av att trampa. Det svåra är övergångarna och till det krävs styrka, balans och energi. Våra "Svensson-hästar" i gemen, inkl AR-ridna hästar, saknar dessa egenskaper i tillräckligt hög grad i kombination med att de rids av oss vanliga dödliga som saknar den rätta tajmingen.

Nej, jag har inte tävlat svår klass i dressyr, men jag har gjort andra saker i livet som verkligen kräver precision vid exakt rätt ögonblick så jag vet vad det innebär att rida ett sådant program. Jag har full respekt för de som rider på den nivån.

Jag har varit i hästvärlden i snart 50 år, umgåtts med tävlingsmänniskor, ridit deras hästar osv, så jag är inte helt oerfaren :cool:. Jag skriver detta enbart därför att många tycks tro att vi som håller på med AR är ett gäng långbenta 20-åringar som efter några års ridning lurats in i AR-filosofin...

Jag har dock aldrig hittills sett någon AR-ryttare, varken IRL eller på film, kunna utföra en korrekt piaff med ryggen aktiv och mjuk, luft i bogarna, kvicka hovar och sedan gå ur piaffen i en mjuk och balanserad övergång till passage, eller från passage till galopp osv. Varför inte det om nu AR-ryttarna är så mycket bättre på det här?

Kanske av den anledning jag skrev tidigare i tråden - man vågar inte lägga ut filmer eftersom det ständigt ska letas fel. Och skulle nu allting råka vara perfekt så är det säkert fel färg på hästen (eller så väger ryttaren fem kilo för mycket). Ursäkta ironin i den sista meningen, men det är ofta så det är - man vägrar att se det som faktiskt är bra.

De allra flesta hästar kan lära sig att trampa mer eller mindre på stället. Det är inte det som är svårigheten. Även mitt gamla halvblod med sina dåliga vinklar klarade av att trampa. Det svåra är övergångarna och till det krävs styrka, balans och energi. Våra "Svensson-hästar" i gemen, inkl AR-ridna hästar, saknar dessa egenskaper i tillräckligt hög grad i kombination med att de rids av oss vanliga dödliga som saknar den rätta tajmingen.

Nej, tramp på stället är inte svårt. Det vet jag som fick en fin "piaff" på mitt sto när vi mötte en älg i skogen för nio år sedan. Visst är övergångarna en svårighet, men också det att få hästen att arbeta avspänt är viktigt.
Idag är mitt sto 19 år, jag har ridit henne i tio år och började med att skola om från western till "vanlig engelsk" ridning. De senaste åtta åren har vi jobbat enligt ARs principer och först nu är vi och nosar på piaffen. Idag har hon både styrka, balans och energi och jag, som vanlig dödlig, har vid 55 års ålder börjat få den rätta tajmingen.
Senast jag red på ridbanan gick vi från piaff till galopp (ja, t o m på den svåra sidan), något som jag inte ens kunnat drömma om för bara några år sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar