Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den visar ingen samlad trav med lättare framdel o den s k passagen är ingen alls.den ska lätta från marken..
Klart att det blir som det blir o att man förtalar traditionell dressyr- när en sdn häringa mästare inom inriktningen endast har en bakgrund som ridskoleelev- gudarna vet var o sen tävlat LC. .
Hon säger oxå att hon VILL ha samling från början
Hästen gör så gott den kan- galopperar fram o travar bak. när hon lät den galoppera på kunde t o m denna galoppera mkt mkt bättre..
Fortsätter på Solis fråga, håller med om ovan, lägger till att ryggen sänks rejält när försök till skolor ska göras, bromsar även då.
Carina förklarar också vad den här passagen egentligen är - dvs den var endast till för att transportera kungen på ett tjusigt sätt inför folket. det är alltså ingen tävlingspassage, och ska inte jämföras med en sådan.
Piaffixeringen igen. jo, men allt annatVid något tillfälle korrigerar Carina och säger att hästen får absolut inte tänka bakåt, i övrigt ser jag bra skolor.
Framför allt piaffen där hela hästen är i uppförsbacke, avspänd och med bogfrihet sänker den rumpan och kröker bakbenen och trampar i takt.
Skummet mellan bakbenen talar sitt tydliga språk.
Piaffixering? Åh nej. Men de här piafferna är jäkligt bra, bättre än många man ser på elittävlingar.
Du vägrar försöka förstå att AR är något helt annat än tävlingsdressyr. Det ska inte jämföras.
Vid något tillfälle korrigerar Carina och säger att hästen får absolut inte tänka bakåt, i övrigt ser jag bra skolor.
Att piaffa när man vill, var man vill kan inte jämföras med på punkten i ett tävlingsprogram.
Jag blir så trött, här sitter ni och jämför äpplen och päron.
Det går inte att jämföra dressyrstammade utländska vbl med majoriteten av AR-hästarna rörelsemässigt.
Med vår ridning så förefaller det som att det resulterar i färre vet. besök och det är väl possitivt i sig. Tanläkare TL blir glad när man rider AR för de hästar får inte bettrelaterade skador i munhålan.
Sluta snacka ner vår ridstil. Om ni tycker vi är så fel ute och vill övertala oss till något bättre så blir inte övertalningen särsklit lyckosam. Man kommer långt med ödmujkhet och respekt.
Nästan en halvtimma blir svårt att sammanfatta....
Har du inte möjlighet att låna en dator med ljud? Det är värt att lyssna på.
Piaffixering? Åh nej. Men de här piafferna är jäkligt bra, bättre än många man ser på elittävlingar.
Du vägrar försöka förstå att AR är något helt annat än tävlingsdressyr. Det ska inte jämföras.
MEN, MEN, för att jämföra med elittävling som du nu gör så hade C behövt göra sina piaffer på bestämda platser på banan och sedan också visat övergångarna, á la tävlingsuppvisning. Först DÅ hade en jämförelse kunnat göras. Jag är faktiskt övertygad om att väldigt många elitryttare kan göra ännu bättre piaffer än så här om de får göra det efter samma förutsättningar som på filmen, dvs. var som helst på banan. och utan krav från bedömande domare...
Jag skulle naturligtvis inte jämfört med tävlingsuppvisning - fel av mig och jag ber om ursäkt.
Men, elitryttare borde väl i rimlighetens namn kunna göra bra piaffer varsomhelst på banan, även på bestämda platser och inför domarnas ögon? De kan ju göra skolorna på bestämda ställen, galoppombytena där de ska göras osv. Så mycket tränade är de väl att de skulle kunna göra lika bra piaffer på banan som de gör när de tränar?
Jag har dock aldrig hittills sett någon AR-ryttare, varken IRL eller på film, kunna utföra en korrekt piaff med ryggen aktiv och mjuk, luft i bogarna, kvicka hovar och sedan gå ur piaffen i en mjuk och balanserad övergång till passage, eller från passage till galopp osv. Varför inte det om nu AR-ryttarna är så mycket bättre på det här?
De allra flesta hästar kan lära sig att trampa mer eller mindre på stället. Det är inte det som är svårigheten. Även mitt gamla halvblod med sina dåliga vinklar klarade av att trampa. Det svåra är övergångarna och till det krävs styrka, balans och energi. Våra "Svensson-hästar" i gemen, inkl AR-ridna hästar, saknar dessa egenskaper i tillräckligt hög grad i kombination med att de rids av oss vanliga dödliga som saknar den rätta tajmingen.