Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Men Zahlo har inte skrivit att man ska pressa unga hästar. Hon skrev att man kan introducera och närma sig och inte vänta tills hästen redan kan. (för att då sker ingen utveckling) Det är väldigt stor skillnad tycker jag.

Och jag har aldrig någonstans skrivit att man inte ska ställa några krav alls. Detta existerar endast i Zahlos fantasi och h*n tog sig friheten att kalla mig "okunnig" pga sina egna fantasier om vad som skrivits eller ej.

Om man inte förstår vad som skrivits kan man ju alltid i artighetens namn fråga vad skribenten menar. Tycker jag.

Sen undrar jag var alla blir så utstötta för att de har "avvikande" hästar. I mitt stall finns det islänningar, connemaror och kallblod som rids av vuxna, och de är med på träningarna på samma premisser som de fina halvbloden. Även de som väljer att inte tävla.

Väldigt OT...
Jag undrar detsamma. Är det kanske ett fenom omkring storstäderna?

För övrigt så blev mitt gamla halvblodssto, med lååååång kropp och dåliga vinklar men riktigt bra gång, klassad som hopplöst fall av en "vanlig" tränare pga att hon inte klarade av att samla sig på samma sätt som en gummibollsliknande connemara, som vi delade pass med, klarade av. St George kunde vi glömma hette det. Trots att jag aldrig uttryckt någon önskan att komma dit, jag hade tidigt själv insett hennes begränsningar.

Annars har jag inte sett någon bortstötning av "udda" raser på träningarna. I den mån de är med. Jag har en kompis som rider PRE och h*s bokstavstränare är väl medveten och mycket engagerad i hästens lite annorlunda förutsättningar.

Har heller inte sett någon "mobbing" pga ras i inackorderingsstallen här.

Och jag har aldrig någonstans skrivit att man inte ska ställa några krav alls.
Nej, det har du inte.
Detta existerar endast i Zahlos fantasi och h*n tog sig friheten att kalla mig "okunnig" pga sina egna fantasier om vad som skrivits eller ej.
Detta är ett typexempel på när man pratar förbi varandra på ett forum. Ni har båda tolkat in för mycket i vad som skrivits och då blir det snett.

Jag bor inte i någon storstad, men har märkt av tydligt hur vissa resonerar runt andra raser än halvblod och fullblod. Det är många som rynkar på näsan i de större stallen. Det finns tränare som inte tar elever som rider vissa raser. (antagligen för att de inte klarar av att hjälpa dem) En haflinge som var rätt högt utbildad i dressyr stod på en av ridskolorna ett tag och många vart rent chockade av att se hur duktig den var. De pratade om det vitt och brett och har nog fått en fördom krossad.
Att rida dressyr på raser som egentligen är avlade för något annat är inte alltid helt enkelt och man kan få ta andra vägar framåt än vad man gör på ett dressyravlat halvblod, men ju mer folk märker att det går, ju mindre fördomar blir det ju. Jag tycker det är stor skillnad nu om jag jämför hur det var för 10-talet år sedan. Toleransen och medvetenheten är mycket större nu. (så det går åt rätt håll)

Väldigt OT...
Jag undrar detsamma. Är det kanske ett fenom omkring storstäderna?

För övrigt så blev mitt gamla halvblodssto, med lååååång kropp och dåliga vinklar men riktigt bra gång, klassad som hopplöst fall av en "vanlig" tränare pga att hon inte klarade av att samla sig på samma sätt som en gummibollsliknande connemara, som vi delade pass med, klarade av. St George kunde vi glömma hette det. Trots att jag aldrig uttryckt någon önskan att komma dit, jag hade tidigt själv insett hennes begränsningar.

Annars har jag inte sett någon bortstötning av "udda" raser på träningarna. I den mån de är med. Jag har en kompis som rider PRE och h*s bokstavstränare är väl medveten och mycket engagerad i hästens lite annorlunda förutsättningar.

Har heller inte sett någon "mobbing" pga ras i inackorderingsstallen här.

Jag tror inte att man måste bli mobbad eller aktivt utstött för att känna sig utanför. Men visst råder det prestige i hästvärlden! Det förvånar mig verkligen om ni inte stött på det!

Sånt där är ju tråkigt oavsett om det är rasrelaterat eller ej! :/
Att någon (särskilt tränare som är i lite av en maktposition) "dömer ut" hästen. Man kan ju tycka att denne borde hjälpa till att få ut så mycket som möjligt utifrån förutsättningarna istället, men gissningsvis är tränaren lite lat på den punkten och/eller saknar kunskap nog för att få ut såvärst mycket. Det senare brukar tyvärr kunna ställa till det med svåra hästar tycker jag, alltså hästar som har svårt för sig, är väldigt känsliga eller är lite speciella i psyket, kräver mycket noggrann grundskolning för att komma någonvart, som exempel.

Jag tycker det är mycket oftare som du beskriver (alltså egentligen icke-rasrelaterat, men till slut kanske tränarna börjar dra alla över en kam om erfarenheterna säger att det finns fler svåra/"dåliga" fall inom en hästtyp, visst har man hört en del fördomsfulla ras-kommentarer i sina dagar även här i liten stad) än att man egentligen dömer ut en ras.
Har fått mycket ojande över varmbloden jag haft från tränare jag försökt rida för, medans det är mycket mer ovanligt med kallblodet trots att det egentligen är en mycket mycket knepigare/svårare häst :angel:
Dock är det svårt att hitta tränare som är ödmjuka nog att inse att man faktiskt måste anpassa träningen efter hästen om man ska komma någonvart, samtidigt som man har inställningen att allt går att förbättra bara man tar det från grunden och lägger upp träningen bra nog - det finns inga hopplösa fall.

Det finns tränare som inte tar elever som rider vissa raser. (antagligen för att de inte klarar av att hjälpa dem)

Fast är inte det bra om dessa tränare nekar vissa raser? Om jag hade haft ett fullblod, en PRE, en nordis eller någon annan ras så hade jag velat träna för en tränare som förstått sig på rasen och dess specifika problem. Istället för att lägga tid och pengar på att rida för en tränare som inte har förmågan att hjälpa fullt ut.

Fast är inte det bra om dessa tränare nekar vissa raser? Om jag hade haft ett fullblod, en PRE, en nordis eller någon annan ras så hade jag velat träna för en tränare som förstått sig på rasen och dess specifika problem. Istället för att lägga tid och pengar på att rida för en tränare som inte har förmågan att hjälpa fullt ut.

Jo, det tycker jag är bra. Men då förutsätter jag att tränaren erkänner sin begränsning inför ryttaren, och eventuellt tipsar om annan tränare som skulle kunna klara jobbet bättre. Inte bara avvisar eleven pga av att hästen är av en viss ras.

Sånt där är ju tråkigt oavsett om det är rasrelaterat eller ej! :/
Att någon (särskilt tränare som är i lite av en maktposition) "dömer ut" hästen. Man kan ju tycka att denne borde hjälpa till att få ut så mycket som möjligt utifrån förutsättningarna istället, men gissningsvis är tränaren lite lat på den punkten och/eller saknar kunskap nog för att få ut såvärst mycket. Det senare brukar tyvärr kunna ställa till det med svåra hästar tycker jag, alltså hästar som har svårt för sig, är väldigt känsliga eller är lite speciella i psyket, kräver mycket noggrann grundskolning för att komma någonvart, som exempel.

Ja, precis! Det är jättetrist oavsett ras. Kan tillägga att jag naturligtvis inte red särskilt många pass för denne tränare. Hittade sedan en annan tränare med en betydligt mer positiv inställning till hästen och som gjorde underverk med oss. Efter hästens förutsättningar. ;)

Jo det är ju bra om de säger nej för att de inser att de inte kan hjälpa ryttaren och hästen framåt. Samtidigt säger det mig att då kan det knappast röra sig om en kunnig tränare. En bra tränare (för mig) ska kunna anpassa träningen utefter ekipaget.
Det är tråkigt om de säger nej enbart för att de har fördomar om rasen.

Här förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar. Menar du att ryttaren är följsam och sitter bra i sadeln? För det här är ju cutting och hästen jobbar helt själv.Han har visat vilken kalv det gäller och hästen gör jobbet själv, inte mkt kommunikation där. Men du kanske tycker att det räcker med följsamhet från ryttarens sida? Obs! Uppriktig fråga - inte för att verka dryg!

Jadu. Dryg? Nä inte mer än vanligt ;)

Men för att komma till saken, är inte kentaurkänslan just när det ser så lätt och naurligt ut som om ryttaren bara sitter där och hästen jobbar helt själv:) Fast vi alla ju vet att det inte är så, tvärtom, ryttaren är bara så många tusen gånger skickligare än de som ser ut att rida för fullt. Det ligger mycket jobb bakom att kunna få en häst att jobba så själv och få det att se så enkelt ut. Det är ju det som de riktigt skickliga ryttarna kan, men jag tror inte dom bara åker för det:p

Men kan ni inte skippa det där vanliga tråkiga tugget om diskriminering av raser och bla bla. Vad har det med samlad trav att göra? Vem har perfekta dressyrhästar?

Samma ryttare på samma häst gjorde en uppvisning under tävlingarna på Strömsholm i juni i år, och det finns två filmer där hon rider, och förklarar vad det är hon gör.

Del 1 (skritt): http://www.youtube.com/watch?v=3Empp1Q-Ojo&feature=related
Del 2 (trav och galopp): http://www.youtube.com/watch?v=s55pc6FO_Dw&feature=related

Detta var inget bra exempel va? tycker det blir lite trist med ryckandet fram och tillbaka i tygeln hela tiden. i galoppen sker det ju hela tiden, hon rycker åt sig handen i varje språng istället för att följa med med handen framåt när hästens hals och huvud går fram. Hur kan ni tycka det här är snäll ridning :eek: Dessutom hade man haft sporrarna uppåtvända så på en dressyrtävling hade man blivit utesluten.

Trist att se :(

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så är det knappast någon AR-ryttare alls som vill lägga ut filmer längre. Det letas efter fel, hur bra det än ser ut. Som i dessa filmer, trots fantastiska piaffer t ex fokuseras det på ryttarens händer och att hon har sporrarna "felvända".

Jag ser inte vad du ser. Jag ser en häst som går i stadig form i både traven och galoppen, rids på kapson i kombination med lätt hängande stångtygel och är tillfreds med bettet och ryttaren. Hästen är, som ryttaren säger, en arbetshäst och inte en tävlingshäst, 18 år gammal och med ett förflutet inom travet.
Det finns energi i allt den gör.

Din kommentar om sporrarna är lite trist, tycker jag. Detta är ingen dressyrtävling, och det är inget dressyrekipage. I så fall hade man ju kunnat påpeka att även sadling, betslingen, ryttarens klädsel osv är fel.
AR är bruksridning och ska inte förväxlas med tävlingsdressyr.

Ekipaget visade upp sig under tre dagar i samband med tävlingarna på Strömsholm, och jag vet att det var åtskilliga dressyrryttare som kontaktade ryttaren och var mycket positiva till ridsättet. Om ditt resonemang hade hållit så borde hon ju istället ha blivit överöst med anmälningar om djurplågeri.

Här är datorn stum.....

Kan du, om du har tid, förklara varför hästen rids på stång? Vad vill hon uppnå i galoppen, vilket arbete är hon ute efter?

Nyfiken...

Hästen ser väldigt positiv ut, även om det finns en hel del brister. Och energin kan man knappast klaga på. Brister, mål mm kanske förklaras i filmen?

haha! Jag tycker knappast man ska pressa sina hästar gul och blå som man faktiskt många gånger gör i engelsk dressyr men nångång måste man våga kräva mer och funkar det inte då för man ju såklart ta ett steg tillbaka och träna lite mer först innan man testar på nytt dvs om hästen Verkligen inte är redo för denna övning Men att hästen inte kan sakerna från början gör inte att man pressar en omogen häst bara för att hästen inte kan det just nu =)

Att hästen tappar takten när man samlar den är inte major djurplågeri, det ser man varje dag oavsett ridgren, då får man helt enkelt rida framåt igen och försöka igen ;)

Om man tittar på gamla OS-filmer så ser man att ju mer samlad hästen är så kommer nosen upp ännu mer- tappar ryggen.. ja samlingen. Ja de t o m backade i piafferna o slog som attan med svansen. De som vann!

när hästen är i den positionen kan du inte påverka den i munnen så att den tar signalen i bakfötterna o resultatet blev som det blev. Ren broms i munnen.

Därför vill man nog ha en rundare form över ryggen redan från start.

ELLER så lär man sig se när hästen använder sin kropp fel och faktiskt kollar när hästen välver överlinjen och höjer bröstbenet ;)

Nä det där är en diskussion som vi inte kommer få nåt ur alls, jag anser inte att rollkur är lösningen för spända hästar, eller så får vi helt enkelt sluta med samlingen om folk inte kan rida samling utan att rida rollkur eller ha de så spända att skallen står rätt upp :D

Den här moderna dressyren med rollkur och gramantyglar och blåa tungor, spikar på insidan diverse utrustning och mycket annat sorgligt, det håller jag mig borta från och orkar inte ens diskutera faktiskt.

Men det som tråden faktiskt från början handlade om var samlad trav och filmerna du visade va inge bra exempel tyvärr, men hittar du några andra, bra, exempel så kollar jag gärna på dem =)

Och jag har aldrig någonstans skrivit att man inte ska ställa några krav alls. Detta existerar endast i Zahlos fantasi och h*n tog sig friheten att kalla mig "okunnig" pga sina egna fantasier om vad som skrivits eller ej.

Om man inte förstår vad som skrivits kan man ju alltid i artighetens namn fråga vad skribenten menar. Tycker jag.

Enligt min uppfattning på vad du skrivit förstod jag det så, precis som du förstod på vad jag skrivit att man ska pressa sina hästar i tidig ålder, vilket jag heller inte skrivit något om, jag skrev att man måste få testa på saker som hästen inte redan kan för att komma nån vart vilket absolut inte är samma sak.

Men på vad du skriver nu så verkar det ju som att vi tycker ungefär samma sak, att man inte ska pressa unga hästar men man måste introducera nya saker för hästen för att komma framåt =)

Ja, precis! Det är jättetrist oavsett ras. Kan tillägga att jag naturligtvis inte red särskilt många pass för denne tränare. Hittade sedan en annan tränare med en betydligt mer positiv inställning till hästen och som gjorde underverk med oss. Efter hästens förutsättningar. ;)

Det är precis så som du skriver här som nog många upplever jackpott på när de provat AR-tränare, för att man ser det som ett generellt synsätt som är mer eller mindre ett kriterie för att få kalla sig AR-tränare. :angel:
Det betyder såklart inte att de behöver vara bäst lämpade för att träna ekipaget, eller att de bara finns inom AR, men har man haft otur med det du beskrev inom vanlig dressyr förknippar man det lätt med övergången till AR.

Det du skrev i ett senare inlägg angående olika tränares lämplighet att träna olika hästtyper tycker jag är väldigt intressant. Visst är det som du säger, det är bättre om tränaren avsäger sig dessa med den motiveringen att h*n inte har kunskap och erfarenhet nog av hästtypen, som alltså inte går att förväxla med att man inte gillar raserna eller tycker de är hopplösa fall! ;) Vilket jag skulle se som väldigt oseriöst, även om det inte uttalas rakt ut eller t o m missförstås för att man inte varit tydlig nog med orsaken att man avsäger sig ekipaget.

Även där kan det såklart vara så att det procentuellt sett är större chans att hitta en tränare inom en viss disciplin som har vana av den ras man har. Eftersom det än så länge inte finns så många "större" tränare känns det procentuellt sett som att det är ganska många kallblod och islandshästar bl a inom AR (därmed inte sagt att alla AR-tränare förstår sig på dom för det. :angel: ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar