Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Samma ryttare på samma häst gjorde en uppvisning under tävlingarna på Strömsholm i juni i år, och det finns två filmer där hon rider, och förklarar vad det är hon gör.

Del 1 (skritt): http://www.youtube.com/watch?v=3Empp1Q-Ojo&feature=related
Del 2 (trav och galopp): http://www.youtube.com/watch?v=s55pc6FO_Dw&feature=related

Ja hon säger att hon vill rida bekvämt o kunna rida hela dagen. Inte få skav.
då kan man heller inte få det tryck i hästen som ibland behövs.

dynamisk hand:confused: jo tjena

När du säger;
Jag skulle vilja se det "vanligt dressyrutbildade ekipage" som kan göra en bra levad utifrån piaff. Finns det? Det är väl först som där man kan tala om att hästen tydligt bär mer vikt på sina bakben, särskilt med tanke på vad Migo berättat tidigare i tråden.

Menar du då tävlingsekipage? Annars så är väl både spanska ridskolans hästar samt portugisiska ridskolans hästar "vanligt dressyrutbildade" och de gör ju skolor ovan mark.

Det tryck som ibland behövs - till vad :confused:
För tio minuter på dressyrbanan?

För en hel dags arbete ute bland boskap (exempelvis) krävs en häst som är lydig och bekväm att sitta på. Inte f-n behövs det något tryck där.

AR är bruksridning och har ursprung i bl a boskapsdrivande (vaqueros).
WE är en tävlingsgren, men det finns fortfarande riktiga vaqueros eller buckaroos här och var i världen.

Nu stänger jag ner för ikväll - åskmolnen tornar upp sig över åsen.
Ha en trevlig kväll!

Senast ändrad:

Väldigt OT...
Jag undrar detsamma. Är det kanske ett fenom omkring storstäderna?

.

Verkligen inte. Jag ägde och red en tjuvbetäckt korsning med "fel färg" i nära 20 år utan att varken "bokstavstränare" eller dressyrdomare hackade på annat än dålig ridning. God ridning är god ridning är god ridning :D

Samma ryttare på samma häst gjorde en uppvisning under tävlingarna på Strömsholm i juni i år, och det finns två filmer där hon rider, och förklarar vad det är hon gör.

Ja, hon säger att det är viktigt att hästen är självbärig-men kan inte visa det i sin uppvisning....

Det tryck som ibland behövs - till vad :confused:
För tio minuter på dressyrbanan?

För en hel dags arbete ute bland boskap (exempelvis) krävs en häst som är lydig och bekväm att sitta på. Inte f-n behövs det något tryck där.

Inte? Kolla filmen jag la in med westernryttaren. Där har du energi som behövs bland kor. I vilken bruksridning behövs inte energi? Turridning?

Förresten på vilket sätt är AR bruksridning? Det är ju inte äkta krigsridning heller? Då kommer väl SRS närmare i så fall. Och som sagts förrut, i krig med häst behövdes nog en jäkla energi om man skulle överleva.....Nu plötsligt är det kommet ur boskapsridning? Men de har som sagts mera fart o energi i sina hästar. Fö talade hon väl om värjor och sånt i den fria handen eller hörde jag fel? Hmmmm mer och mer förvirrande vad AR kommer ur tror jag.

Senast ändrad:

Verkligen inte. Jag ägde och red en tjuvbetäckt korsning med "fel färg" i nära 20 år utan att varken "bokstavstränare" eller dressyrdomare hackade på annat än dålig ridning. God ridning är god ridning är god ridning :D

Om det fanns en Gilla-knapp hade jag tryckt på den nu:D

Men kan ni inte skippa det där vanliga tråkiga tugget om diskriminering av raser och bla bla. Vad har det med samlad trav att göra? Vem har perfekta dressyrhästar?

Det var en kommentar på frågan om det var ett storstadsfenomen. Inget annat. Och, nej, det har inget med samlad trav att göra.
KL
Vad händer med tråden? Det verkar vara tävling i att fylla i mellan raderna på sitt eget lilla vis. Vissa kommentarer måste jag bara skratta åt. Tror jag följer tråden på håll ett tag och ser om diskussionen landar igen.
För övrigt. Med orden tryck och energi menar nog inte alla samma sak. Energi behövs ju till arbete i varierande grad, men men behöver inte rida med tryck för att ha energi.

Axel: Vilken bra film du hittat. Vilken härlig häst. Blir alldeles varm i hjärtat av att titta på den.

Senast ändrad:

Det är ryttaren som gör hästen så!!!!

sätt upp en annan o den är snart som ett vanligt ök bara;)

Det är det man måste se. att det är ryttaren som samspelar o utbildar hästen.

Denna ryttare gör allt annat än glider runt- rider varje sekund fast de flesta inte kan se det- finstilt.

Hann ej lägga till...

Det är ju detta som är konst- att få ngt så svårt se så lätt ut- magiskt.

Men jag gillar inte fuskmodeller där det är en hel del riktigt grova felaktigheter.

som långsam oenergisk kort trav= samling.

eller en rak häst med förböjd hals i Öppna. Hela hästens bål ska när som helst bara kunna följa tt voltspår med kroppen likadan. formad jämnt efter volten o inte ha överstyrning någonstans.

När man ser denne ryttaren så ligger det samma jobb bakom som en tävlingsgymnast på elitnivå- förstå nivån, talangen o engagemanget:love:

Det blir ju rena skämtet om ngn från husmorsgympan ska göra samma.
jo det ÄR skillnad på skit o pannkaka.

De som har fått känna känslan o fått kunskap kan därmed utbilda häst efter häst- Se bara på Ulla H. De vet hur det ska KÄNNAS o känner igen det o kan återskapa det även om varje häst har sina talanger o aber.

Vi som inte kännt det får famla efter strån o alla är inte rätt strån- stickspår.

Inte? Kolla filmen jag la in med westernryttaren. Där har du energi som behövs bland kor. I vilken bruksridning behövs inte energi? Turridning?

Energi behövs även i AR, något annat har jag inte påstått. Men tryck? Nej, det får vara för tävlingsridningen.

Förresten på vilket sätt är AR bruksridning? Det är ju inte äkta krigsridning heller? Då kommer väl SRS närmare i så fall. Och som sagts förrut, i krig med häst behövdes nog en jäkla energi om man skulle överleva.....Nu plötsligt är det kommet ur boskapsridning? Men de har som sagts mera fart o energi i sina hästar. Fö talade hon väl om värjor och sånt i den fria handen eller hörde jag fel? Hmmmm mer och mer förvirrande vad AR kommer ur tror jag.

Du har delvis rätt, för sättet att enhändigt framföra sin häst och ha ena handen ledig för svärdet, lansen osv kommer både från den tiden då man använde hästen i strid, från tjurfäktning och från vaquerokulturen. Nu har jag inte Bents böcker tillgängliga, men i den ena av dem finns ett kapitel tillägnat vaqueron.

Vad gäller stridsridningen så var det på den tiden som kungar och adelsmän hade hästar, före kavalleriets tid. Då stred man man mot man och det viktiga var att ha en lydig häst som lätt kunde flytta sig undan i närkamp. Därav piaff, piruetter, terre a terre osv.
Och slaget var avslutat när kungen/härföraren föll.

Nu ser jag till min förfäran att tråden spårat ut något alldeles förfärligt, och att jag själv i hög grad bidragit till detta. Skammens rodnad färgar mina kinder :o och jag ber TS om ursäkt.

Det är dags att återgå till ämnet: Samlad trav. Fortsätt leta filmer med samlad trav!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Energi behövs även i AR, något annat har jag inte påstått. Men tryck? Nej, det får vara för tävlingsridningen.

Du har delvis rätt, för sättet att enhändigt framföra sin häst och ha ena handen ledig för svärdet, lansen osv kommer både från den tiden då man använde hästen i strid, från tjurfäktning och från vaquerokulturen. Nu har jag inte Bents böcker tillgängliga, men i den ena av dem finns ett kapitel tillägnat vaqueron.

Vad gäller stridsridningen så var det på den tiden som kungar och adelsmän hade hästar, före kavalleriets tid. Då stred man man mot man och det viktiga var att ha en lydig häst som lätt kunde flytta sig undan i närkamp. Därav piaff, piruetter, terre a terre osv.
Och slaget var avslutat när kungen/härföraren föll.

Fortsätter urspårningen med bara ett kort svar:laugh: Ja men hästarna måste ju ha väldig tryck ändå i rörelserna i en strid på liv och död, det går inte i slow motion? Håller med om superlydiga men också med ett jäkla tryck (fast kontrollerat förstås men det ska det vara i dressyr också se SRS skolor ovan mark tex).

Filmer var svåra att hitta, jag la in en som visade hur ryttaren samlar i hörnet och vad som händer med steget men den tycks ingen ha sett i diskussionens hetta om rasers diskriminering och annat.

Senast ändrad:

Ja, precis, god ridning är god ridning.

Jag har som sagt endast träffat på en mindre trevlig tränare genom alla år, och h*n var känd för lite "egna" åsikter. Och hade definivt ingenting med ras att göra.

Jag tror faktiskt att upplevd utfrysning när det gäller träning/tävling ofta sitter i ryttarens huvud. Att denne, kanske omedvetet, förväntar sig negativa reaktioner på sin häst och blir lite överkänslig. Bara en tanke...

Ingen som kan tala om vad som sägs i de filmer som Immer lagt in? För den som har en dator stummare en väggen....

Den visar ingen samlad trav med lättare framdel o den s k passagen är ingen alls.
den ska lätta från marken.

Klart att det blir som det blir o att man förtalar traditionell dressyr- när en sdn häringa mästare inom inriktningen endast har en bakgrund som ridskoleelev- gudarna vet var o sen tävlat LC.

Hon säger oxå att hon VILL ha samling från början:mad:

Hästen gör så gott den kan- galopperar fram o travar bak. när hon lät den galoppera på kunde t o m denna galoppera mkt mkt bättre.

ja det är svårt att rida efter hästens förutsättningar.
Man har i alla tider förordat många många övergångar o fattningar, men i det krävs det även att hästen får ta för sig o sen komma tillbaka till balans en kort kort stund o blir därmed starkare. Inte att balansera på gränsen hela tiden o hästen får lära sig ngt felaktigt o ryttaren är nöjd med det.

Tar man tillbaka för mkt innan hästen är stark.. ja då tappar den sin gångart eller takt.
Det är ett Big no no om man rider för en tränare som tänker på hästen- ryttaren får bassning, men så får man inga elever som inte kan ta kritik.

Den visar ingen samlad trav med lättare framdel o den s k passagen är ingen alls.
den ska lätta från marken.

Fortsätter på Solis fråga, håller med om ovan, lägger till att ryggen sänks rejält när försök till skolor ska göras, bromsar även då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V