Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jag minns att Bent någon gång berättade om passagen (och att den akademiska skiljer sig från tävlingspassagen), men jag kommer inte ihåg exakt vad han sa.
Har böckerna här. Han skriver rätt mycket om passage så jag kan inte återge allt här, men han pratar om "äkta passage" som uppstår genom ryggschwung och "benlyftspassage" som ser mer spektakulär ut. Det han varnar för är benlyftspassage med sänkt rygg och svävtraven. (som uppstår då hästen inte bär tillräckligt utan skjuter för mycket mot handen eller kryper bakom demsamma. Arbetet med passagen ska då vänta tills hästen kan bära sig tillräckligt bakifrån.

Det är två sidor med text om passagen så detta var bara lite om vad han skriver.

Jag är lite förundrad över hur det klankas på AR här inne på forumet, medan man irl blir väldigt positivt bemött av dressyreliten.
Själv har jag ridit några uppvisningar där det efteråt kommit fram svårklassryttare som berömt och ställt en massa frågor om mig om min häst.
Och kommer jag och hästen och rider för andra tränare (som t ex Borba) så blir vi mycket väl bemötta där också av både tränaren, publik och andra ryttare.

Fast om du inleder bemötandet med hur tävlingsryttare allt som oftast omtalas på detta forumet (som ett sämre alternativ till AR) tror jag knappast du blivit så positivt bemött ;) Snarare utskrattad :idea:

Fast om du inleder bemötandet med hur tävlingsryttare allt som oftast omtalas på detta forumet (som ett sämre alternativ till AR) tror jag knappast du blivit så positivt bemött ;) Snarare utskrattad :idea:

Men det konstiga är ju just det. Att man inte föredrar "tävlingsdressyr" här inne borde vara en självklarhet, precis lika självklart som att man inte föredrar AR inne på dressyr. Konstigheterna uppstår när AR-ryttarna ständigt blir attackerade och tvungna att försvara sig inne på sitt eget forum!

Immer - det kanske är så "enkelt" att du är en duktig ryttare, och därför blir bemött som en sådan. JB är ju ingen som dömer folk efter namn utan verkligen efter vad man presterar, hur hårt man jobbar. Han har gjort och gör ett jättebra jobb i "islandshäst-Sverige" till exempel. Det är inte många dressyr-bokstavstränare som fixat det (typ ingen).

Jag tycker att Carina gjorde en jättebra uppvisning och förklarade bra vad hon gjorde. Sedan att man fortsätter att jämföra med tävlingsekipage blir ju bara märkligt. Visst, han var jätteduktig på att rida men jag kanske inte skulle rekommendera den där metoden till hobbyryttarna utan perfekt bålstabilitet och balans, det skulle kunna bli en riktig dragkamp.

Konstigheterna uppstår när AR-ryttarna ständigt blir attackerade och tvungna att försvara sig inne på sitt eget forum!

Jag tycker att Carina gjorde en jättebra uppvisning och förklarade bra vad hon gjorde. Sedan att man fortsätter att jämföra med tävlingsekipage blir ju bara märkligt.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att det blir diskussioner. Det är ju bara att ta filmen som Immer lagt in och där det menas är bra, ex bra energi-hur ser man då på ridning när man menar energin är bra men hästen är så energifattig i galoppen att den tappar rytmen och inte bär sig ordentligt?, bara för att ta ett ex, det finns ju mer, bra skolor ex som inte finns.

På tävling är det strängeligen förbjudet att vända sina sporrar åt fel håll,eller låta de peka uppåt, hästens väl i första rummet, ett sådant ekipage hade blivit diskat om inte öd uppmärksammat detta på framridningen, sagt till, o ryttaren ändrat.

Men tävlingsdressyr är väl inget sämre alternativ till AR generellt? Det är ju från person till person vilken väg man väljer att rida och utbilda hästen. Man vill ju göra det som passar en själv och hästen bäst. Men det ena är ju inte bättre än det andra i stort. God ridning är alltid god ridning vare sig det är tävlingsdressyr, AR, western, WE eller vad som helst. Allt ser inte likadant ut, men det är ju helt naturligt. Jämförelserna blir alltid lite haltande eftersom målen ser lite olika ut. Den som inte vill tävla har aldrig uppvisningsbiten att tänka på utan enbart träningen av hästen och känslan. Om tex en bra öppna rids innanför långsidan och inte mellan två bestämda bokstäver spelar det ju ingen roll för den som enbart är ute efter bra rörelse och ett härligt samspel med sin häst. För den som ska tävla är det väldigt viktigt att rörelsen är just mellan de två bokstäverna.
Lättare att göra jämförelser (om man nu vill det) om man tittar på vanliga träningstillfällen med tävlingsekipagen istället. Ofta är filmerna från någon clinic eller liknande och då blir det inte riktigt samma sak.
För övrigt har jag samma erfarenhet som Immer när det gäller tävlande ryttare, dressyrdomare osv. Jag har fått mycket positiv feedback den vägen.

Du behöver inte skriva någon meritlista och du behöver heller inte svara mig genom ironiska generaliseringar över hur "vi" ser på AR-ryttare. (Jag har aldrig trott att majoriteten AR-ryttare är långbenta 20-åringar, snarare kortbenta hariga tanter (skämt, skämt, piece please....))

För min del tycker jag det är mer intressant att diskutera utifrån det man faktiskt ser och/eller har upplevt. Sedan kan man se trender inom olika inriktningar vilket också är intressant att diskutera. Att rida sakta och tro att det är samling är t.ex inget som är helt specifikt för AR utan är mer eller mindre vanligt förekommande även inom VR.

Sedan vet jag inte om du missförstår mig eller helt enkelt ironiserar. Eller anser du att du och din häst besitter samma styrka, energi och tajming som ett elitekipage?

Piaff är något som alltid tas upp här och gärna under påpekande om elitens dåliga piaffer på tävling.
Att många elithästar har problem i piafferna är ju inget nytt. Det är ju delvis därför det tagits fram kriterier för hur domarna ska döma: Bland annat piruetter, piaff, bytesserier, skritten har de gått igenom eftsom det varit skiftande kvalitet och domarna har dömt detta väldigt olika. Kriterierna visar när rörelsen ska underkännas och vad som är godkänt, samt vad som ger ett högt betyg. Detta fanns att läsa i Ridsport för några nummer sedan.
Jag har dock aldrig hittills sett någon AR-ryttare, varken IRL eller på film, kunna utföra en korrekt piaff med ryggen aktiv och mjuk, luft i bogarna, kvicka hovar och sedan gå ur piaffen i en mjuk och balanserad övergång till passage, eller från passage till galopp osv. Varför inte det om nu AR-ryttarna är så mycket bättre på det här?
Det har jag. Inte på film utan irl. Men, jag tror inte alls AR-ryttarna är bättre på det här som du skrev. Det finns väldigt bra tävlingsryttare och väldigt bra AR-ryttare, likaväl som dåliga. Men de bra är bra hur de än valt att träna.

De allra flesta hästar kan lära sig att trampa mer eller mindre på stället. Det är inte det som är svårigheten. Även mitt gamla halvblod med sina dåliga vinklar klarade av att trampa. Det svåra är övergångarna och till det krävs styrka, balans och energi. Våra "Svensson-hästar" i gemen, inkl AR-ridna hästar, saknar dessa egenskaper i tillräckligt hög grad i kombination med att de rids av oss vanliga dödliga som saknar den rätta tajmingen.
[/QUOTE] Men man får ju träna på övergångarna så kommer även de. Det är ju inte bara eliten som kan rida övergångar. (men det kanske tar längre tid för oss "dödliga" att komma dit.)

(Jag har aldrig trott att majoriteten AR-ryttare är långbenta 20-åringar, snarare kortbenta hariga tanter (skämt, skämt, piece please....))
:rofl:
Att rida sakta och tro att det är samling är t.ex inget som är helt specifikt för AR utan är mer eller mindre vanligt förekommande även inom VR.
:bow: Ja visst är det så.
Sedan vet jag inte om du missförstår mig eller helt enkelt ironiserar. Eller anser du att du och din häst besitter samma styrka, energi och tajming som ett elitekipage?
Just detta tror jag visar lite på hur olika man kan tänka. Jag tror inte alls tror att hon anser att hennes häst besitter samma styrka, energi och tajming som ett elitekipage. Men bara för att den inte gör det betyder ju inte det att den inte är bra. Det kan vara jättebra det hennes häst gör utifrån sina egna förutsättningar. Det som är väldigt bra för en häst kan vara mediokert för en annan. Den jämförelsen med elithästen blir helt meningslös. De har helt olika förutsättningar både fysikt och mentalt. Som att jämföra äpplen och vattenmeloner. Så tänker jag.
/Biggan (långbent, inte harig tant :D)

Att rida sakta och tro att det är samling är t.ex inget som är helt specifikt för AR utan är mer eller mindre vanligt förekommande även inom VR.

Absolut. Men de som rider långsamt har missförstått - både inom vanlig dressyr och inom AR.

Nej, hon är naturligtvis inte som en elithäst, 19 år gammal och kallblod. Och jag blir aldrig någon elitryttare. Men hästen är otroligt stark, elastisk och rörlig och har en fantastisk energi. Tajmingen börjar jag själv få till.

Nej du, utskrattade har vi aldrig blivit.
Vid presentationen brukar jag vara noga med att tala om att det är bruksridning jag sysslar med, inget annat. Jag jämför inte AR och tävlingsridning, de som gör det har fått det hela om bakfoten.

På tävling är det strängeligen förbjudet att vända sina sporrar åt fel håll,eller låta de peka uppåt, hästens väl i första rummet, ett sådant ekipage hade blivit diskat om inte öd uppmärksammat detta på framridningen, sagt till, o ryttaren ändrat.

Men dock är hjul- och stjärnsporrar tillåtna. Undrar vilka som kan skada hästen mest - rättvända eller hjul/stjärnvarianten?

Och jag har sett hästar med sår eller vätskande bulor på sidorna sedan de blivit ridna med högst vanliga, tillåtna sporrar.

Jag betonar att de sporrar Carina rider med är s k svanhalssporrar som ska bäras på det sättet - det är alltså inte fråga om felvända, vanliga sporrar.

Senast ändrad:

Nu har jag tittat på filmen. Det ser inte ut som svanhalssporrar, är du säker?
Hon är inte heller så långbent att det är befogat. Har du någon idé varför hon har det i så fall? (Det gör mej lite förvånad att du som moderator är på nivån "andra gör ju värre saker så därför är det okej", den berömda westerntråden vimlade av såna mindre genomtänkta inlägg)

Absolut. Men de som rider långsamt har missförstått - både inom vanlig dressyr och inom AR.

Nej, hon är naturligtvis inte som en elithäst, 19 år gammal och kallblod. Och jag blir aldrig någon elitryttare. Men hästen är otroligt stark, elastisk och rörlig och har en fantastisk energi. Tajmingen börjar jag själv få till.
Vi ser tydligen HELT olika på vad elastisk o rörlig är.
Är det din egen bedömning eller har den visats för ngn opartisk?
Kan den lätt gå från ökad trav till passage o då menar jag riktig samlad passage där hästen lyfter sina ben o har schwung.
Min ena häst har en kropp av gummi.- elastisk.

Jo inte bara dressyrdomare utan exteriördomare vet vad en rörlig häst är.

Jag blir så trött på att ni nu försöker få det till att heta Tävlingsdressyr.

Jag har inte tävlat på många år men den svenska utbildningsskalan har en röd tråd FÖR HÄSTENS bästa. Sen kan tränare utveckla sin metod därifrån, men fortfarande så skiljer den sig inte så mkt- bara Karls o Bents där stort fokus är på hästens huvud/ mun o att de ska lära sig trampa innan de kan få trava bra.

Det går att få en bra takt mm OM ryttaren bara vill lägga ner möda på att vara en bätttre ryttare åt sin häst.

Det är många hästar som får bakknäproblematik av för tidigt tramparbete.

det geomgående arbetet ska vara lösgörande o stärkande- ngt som proffsen sysslar med.
de håller inte på o trampar var dag. Inte ens på de starka hästarna.
Ni märker väl att så fort man sen travar ur det så tappas allt likväl- OM man inte kan rida riktigt bra.

Så igen.. Var är den samlade traven med lätthet fram, energiska bakben som ger det.:confused:

Enligr videon så kallade C det för arbetstrav o jag misstänker att det inte finns ngn samlad utan man försöker gå direkt över till ngt som ska föreställa passage. Där alla hästar som jag sett hittillls är lätta bak istället. Är det att vara samlad?

Ja, det är definitivt svanhalssporrar.
Varför hon rider med dem har jag ingen aning om.

Jag har inte alls påstått att det finns annat som är värre - jag vill bara belysa det faktum att även vanliga sporrar kan skada hästen.

Själv rider jag aldrig med sporrar.

Senast ändrad:

Vi ser tydligen HELT olika på vad elastisk o rörlig är.
Är det din egen bedömning eller har den visats för ngn opartisk?
Kan den lätt gå från ökad trav till passage o då menar jag riktig samlad passage där hästen lyfter sina ben o har schwung.

Ja, den visades för Borba för en vecka sedan. Och på söndag visas hon för exteriördomare igen (som 16-åring fick hon 41 poäng, 8 för traven).
Är det din uppfattning att en häst måste kunna gå från ökad trav till passage för att kunna benämnas elastisk?
Min häst har, liksom dín, en kropp av gummi.

Sen kan tränare utveckla sin metod därifrån, men fortfarande så skiljer den sig inte så mkt- bara Karls o Bents där stort fokus är på hästens huvud/ mun o att de ska lära sig trampa innan de kan få trava bra.

Vem har så bråttom med tramp? :confused: Det tycks vara en allmän missuppfattning att det piffas och puffas hejvilt bland nybörjarna.
Det har tagit mig åtta år att komma i närheten av piaff (och ja, hästens bästa gångart är traven).

det geomgående arbetet ska vara lösgörande o stärkande- ngt som proffsen sysslar med.
Ni märker väl att så fort man sen travar ur det så tappas allt likväl- OM man inte kan rida riktigt bra.

Ja. Just det. Jag jobbar tydligen likadant som proffsen. Senast vi trampade var för sex dagar sedan. Sedan dess har det varit lösgörande och stärkande ridning i skogen.

Enligr videon så kallade C det för arbetstrav o jag misstänker att det inte finns ngn samlad utan man försöker gå direkt över till ngt som ska föreställa passage. Där alla hästar som jag sett hittillls är lätta bak istället. Är det att vara samlad?

Jag tror dina misstankar är obefogade. Samlad trav finns, men vad Carina gör här är en "något förkortad" trav.
Naturligtvis ska hästen inte lätta baktill, det är inte samling.
Du hörde väl kanske att hon berättade att hon nyss börjat jobba med passage? Det som visas är alltså ingen färdig produkt.

Senast ändrad:

Det jag menar när jag skriver att man rider med tryck är när man kan rida på hästens maximala prestation o då får uttryck o extra schwung.

Det går inte om man inte kan förvalta energin som då uppstår.
Samma sak händer när ryttaren är spänd o hästen då tar det som att ryttaren är nervös o blir dito.

kul att din häst är högt bedömd, men troligen efter vad som är rastypiskt:confused:

Jag har inte tävlat på många år men den svenska utbildningsskalan har en röd tråd FÖR HÄSTENS bästa.
Men utbildningsskalan har väl ingen här klankat på? Se hur JB pratar om skalan och betonar att det inte är något som ska ske i en viss ordning utan att det är byggstenar som alla går i varandra och som är lika viktiga. Vilken ordning man jobbar med dem varierar beroende på häst.
Sen kan tränare utveckla sin metod därifrån, men fortfarande så skiljer den sig inte så mkt- bara Karls o Bents där stort fokus är på hästens huvud/ mun o att de ska lära sig trampa innan de kan få trava bra.
Nu säger jag ingenting om just dessa tränare, men de tränare jag ridit för eller sett på clinics har inte haft något fokus på hästens huvud. Ingen har heller ens tänkt tanken på att börja trampa en häst innan den har kommit ganska långt i sitt travarbete. För att man ska kunna börja närma sig tramp är det mycket som ska vara på plats, annars finns det ju inte en chans att det kan fungera.
Det går att få en bra takt mm OM ryttaren bara vill lägga ner möda på att vara en bätttre ryttare åt sin häst.
Så självklart. Men det gäller ju detsamma vare sig man rider vanlig dressyr eller om man tränar med AR-tänk.
Det är många hästar som får bakknäproblematik av för tidigt tramparbete.
Det kan väl knappast vara vanligt? Men å andra sidan känner jag ingen som trampar sina hästar tidigt förstås. All träning måste ju byggas steg för steg. Det går inte att hoppa över något stadie. Utsätter man hästen för något den inte är redo för är det klart att det inte blir bra och skador kommer, men det hanlar om dålig ryttare och/eller tränare för mig. Inte hur man väljer att träna.

Det gör nog betydligt fler än proffsen.
Nej, men känner du något som gör det? Det gör inte jag.
Detta låter helsnurrigt:crazy:

Vem har så bråttom med tramp? :confused: Det tycks vara en allmän missuppfattning att det piffas och puffas hejvilt bland nybörjarna.
Det har tagit mig åtta år att komma i närheten av piaff (och ja, hästens bästa gångart är traven).

Fast hur många år det tar för en enskild ryttare, vad säger det?, rent allmännt inom AR så trampas det rätt friskt innan de är klara med grundridningen, så att du trampar betyder inte för mig ens att grundridningen sitter, för mig ex bl a takt o energi, tycker du att filmen du visar har takt o energi, genomgående o stabilt, då har vi helt olika syn på det påståendet och tillståndet,jag har förstått det att vissa kallar det energi bara hästen går framåt bara för att den då gör av med energi, men energi är för mig inte det, utan att röra sin kropp spänstigt, arbetsvilligt o med sug framåt- att lunka och stundom tappa takten för det är så energilöst att hästen tappar den-vad är det som är så bra med det ?

Energi behövs även i AR, något annat har jag inte påstått. Men tryck? Nej, det får vara för tävlingsridningen.

Beror säkert lite på vad man lägger in i ordet "tryck" och i vilken utvecklingsfas ekipaget är på, men jag personligen vill gärna ha "tryck".
Av- och på-knapp. :)
Det är nog mer hur tidigt man väljer att lägga till trycket som är frågan. Enligt min mening är det nog en del som väntar för länge inom AR med att lägga till trycket, kanske för att man inte tror sig vara på den nivån ännu eller tror att det redan är bra, medans det på annat håll nog är vanligare att man lägger till det innan man egentligen behärskar "trycket".

Med JB menar du Jan eller Julio`

Ja det handlar om de de sex första o inte om ngn rörelse- att man kan rida byten i varje innan man kan göra ett osv.
Alltså takt, lösgjordhet, raktriktning) de två som går han i hand.
det går inte att göra en övning där takten sätts ur spel. Då får man backa o se till det först.
Man kan alltså inte försöka samla en hästs galopp om den tappar galoppens renhet. då rider man framåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar