Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Om man tittar på gamla OS-filmer så ser man att ju mer samlad hästen är så kommer nosen upp ännu mer- tappar ryggen.. ja samlingen. Ja de t o m backade i piafferna o slog som attan med svansen. De som vann!

när hästen är i den positionen kan du inte påverka den i munnen så att den tar signalen i bakfötterna o resultatet blev som det blev. Ren broms i munnen.

Därför vill man nog ha en rundare form över ryggen redan från start.

Du vill ju ha en åsikt om här och nu, UTAN bakgrundsinfo´n innan, klart du får det då och inte utifrån hur stor potential den visar. ;)

Angående kvicka bakben syftade jag inte på denna häst, tycker den bär sig väldigt fint överlag och med vissa ännu snäppet trevligare sekvenser och vissa där svagheterna blottas mer och de tippar fram. Klart att det finns mer att utveckla och det ser redan väldigt lovande ut, men som sagt - då tänkte jag inte på något som har med "kvicka bakben" att göra. Det var mer ett allmänt svar utifrån det du skrev om sega bakben.
Intrycket får gärna vara att bakbenen är kvicka (visuell synvilla) men i praktiken vill jag att bakbenen ska hinna med att vila i backen och inte skyffla iväg direkt när benet landat = rakt ben.

jacko:
Ja nog finns det ryttare inom olika discipliner där man får den känslan. :)

Det beror kanske lite på vad man lägger in i det, om det helt enkelt ska vara osynliga hjälper och en upplevelse av samarbete, eller kanske en följsam dans är mer passande ord? Eller om man lägger in annat i det.
En känsla är ju svår att bedöma och det är mer det jag själv går efter, den känslan att nervsystemen flätas samman som är så underbar att känna på i ridningen, om så bara för ett par steg! :d

Fiinns ju grader av allt. Går man på de första kriterierna, att man inte ser signalerna och har en känsla av samarbete, då tycker jag det är många AR-ryttare som lyckats nå dit, (och AR-inspirerade) men den där upplevelsen av ihopkoppling kräver ganska mycket i skolning av ekipaget, särskilt om man ska se det igenom ett helt ridpass och inte bara glimtar. Det kräver mycket styrka och teknik, skolning mao, att hästen klarar anpassa sig efter ryttaren snarare än följa dennes (om än osynliga) signaler. :)

Så spännande! Du vill inte ge tips? För jag har hittills inte hittat? Jag anser att varken Bent eller de som kommit längst i Sverige klarat sig på en LA (inte jag heller!) - och då blir man lite desillusionerad: när det är tal om "sparka och dra" inom tävlingsdressyr, men det inom AR är markbundet, framtungt och 40.000 ursäkter om smygfilmning, outbildade hästar och fel färg på manteln.

Jag tror nog att det finns AR-ryttare som klarar av att rida en bra samlad trav, men jag tror som du säger att Bent himself har lite begränsningar iom att han inte är på jättehög nivå själv. Nu ser inte jag AR = Bent eftersom jag vet att de flesta även har fler inspirationskällor och/eller tränare, särskilt de som kommit en bit. Så jag tror inte man kan säga att det alltid ser ut si eller så, såvida man inte vill dela in det i exakt hur Bent skulle lära ut vs. variationerna det kan finnas och bredden i träningen.

Det måste finnas energi för att kunna bli en bra samling, men jag vet ju att det finns AR-ekipage som hittat den energin. :)

"Sparka och dra" är inget jag tänker om tävlingsdressyr, alls. Snarare dålig variant av ridskoleridning, vilket väl tyvärr många kommer i kontakt med snarare än "bra" dressyrridning. :/ (långt ifrån alla! )

Som jag skrev tidigare - menar Bent också att detta är samlad trav?

Bents häst är 4-5 år gammal på filmen. Jag skulle tro att det är El Blanco, trots att det står Caradura. Den senare är mycket mörkare än idag.

Ja, min 8-åring brukar jag kalla för unghäst. Mest för att hon fortfarande är väldigt valpig och skranglig. Men hon tar sig :cool:
Nej El B. är mkt större- passar honom mkt bättre.

Om man tittar på färgen torde hästen vara ca 6 ¨år.

El. B visas bara i stillbilder o länken som tracey kommenterade är mer cirkus.
Hästen travar som Singer symaskin. Om man håller på o trampar hästen så är väl ändå syftet att göra den stark- förbättra traven, men ngt sådant finns inte.
För då har vi det där igen- allt hänger på att ryttarena kan rida o inte bara vill göra så lite som möjligt själv.

Jag skulle helt klart kalla metoden-Dressyr för ryttaren- man slipper rida sånt som är jobbigt, göra så lite som möjlig o få rida någr falska kopior av vissa svåra dressyrmoment.

Man kan inte följa en häst som rör sig stort o då stryper man tempot.

Visst kan det vara bra med vissa saker på hästar som har det svårt för sig, men samtidigt bör de egentligen utrustas med de bästa ryttarna.
Nu ser det inte ut så. Har svårt att se Kyra på en Ardenner:grin:

Jag vill börja med att beklaga detta envisa tjatande :( Tycker faktiskt att det är konstigt att det tillåts sådana här inlägg som inte ens är svar på Ts fråga utan enbart en massa personliga åsikter. Nu verkar det dock som att Ts hade en gömd agenda och ville ha den här diskussionen. Det är ju helt klart och tydligt att det finns vissa här som föredrar den sk tävlingsdressyren framför den sk klassiska ridkonsten. I den här tråden hänvisas det till flera tävlingsekipage. Jag förstår inte varför ni ständigt envisas med att förpesta tillvaron på det här forumet när det finns likasinnade på dressyr? Skriv där istället!

Sedan skulle jag bara vilja fråga er nu när ni ändå är här, hur ni tycker att man ska göra på bästa sätt i följande fall:
Kvinna 45 år, red lite när hon var barn, vill ta upp ridningen igen. Balansen är inte perfekt, bålstabiliteten är inte perfekt och vanan av att sitta till häst är obefintlig. Börjar på ridskola där man vantrivs! Det finns inga "hästskötargrundkurser" för 45:åringar, utan hoppa upp och rid bara på en stackars öm krake som sprungit runt runt i flera timmar redan. Om hästen inte går fram används uttryck som "sparka på", om hästen visar sitt missnöje så används uttryck som " ta i den ordentligt nu". "Använd spöt" är också något man får höra (och med det menas inte som pekpinne).
Allt kvinnan vill göra är umgås med detta fantastiska djur hästen, lära sig hur man tar hand om det och utveckla sin person genom det. Njuter av långturer i skogen.
Vad rekommenderar ni att hon gör? Lär sig rida "tyskt", vilket i stort sett är en omöjlighet på gamla dar om man inte är väldigt rörlig samt stark och har talang! Denna ridning är dessutom "sponsrad" av ridsport förbundet som är en del av idrotts förbundet, dvs fokus ligger på ungdomar och sporten = tävling och mkt elitsatsning.

När man tröttnat på dessa outvecklande ridlektioner skaffar man en egen häst men förälskar sig i en förvuxen ridponnykorsning med mindre rörelser som man klarar av att sitta på. Målet är inte att ha fram större rörelser, utan man vill kunna ta trevliga, kontrollerade turer i skogen i alla gångarter, ensam och i grupp med härlig ridkänsla. På ridskolan är man iofs välkommen, men man känner sig ändå utanför pga sitt val av häst och totala avsaknad av tävlingsinriktning.
Vad tycker ni man ska göra i det här läget?

Har man tur hittar man en "trevlig tantgrupp" med likasinnade. Man åker och tränar ihop, stöttar varann och har trevligt helt enkelt. Hästarna går inte sönder för de rids inte "på gränsen", utan ryttaren får jobba i snigeltempo tills den känner sig trygg. Det första man övar är förtroende mellan häst och ryttare. Detta övas aktivt. Man läser även mycket om hästens historia, anatomi och andra saker som rör hästens väsen. Ridstilen kallas AR, Akademisk Ridkonst och är ett bra komplement tycker jag. Vad är problemet?

Nej El B. är mkt större- passar honom mkt bättre.

El Blanco, som inte alls är så stor, är mig veterligen inte kvar hos Bent, det är ett bra tag sedan han sålde honom. Det är "StallionCaradura" som lagt ut filmen på tuben,. men det är inte hingsten Caradura på filmen. Denne är mycket mörkare, än idag.

Tänker du möjligen på den helvite - Corazon?

Trevligt inlägg, och jag håller med dig om att 45-åringen helt gör rätt i sitt val och att det är det bästa för både henne och hästen :) (synd bara att hon stötte på en sån dålig ridskola).

Däremot är ju ridstilen i detta fall till för henne och hennes bekvämlighet, inte för hästen. Om man bara ska gå till vad som enbart är bäst för hästen så hade det kanske varit om hon istället låtit en yngre, rörligare och mer balanserad ryttare rida den. Men de flest av oss har inte häst för att göra dem så bra som möjligt, vi har dem för att trivas med dem och i samvaro med dem utvecklas. Därför tycker jag AR:s "Dressyr för hästen" är en urlöjlig jabb mot den traditionella dressyren. Jag tror att det är det som gör att de flesta dressyrryttare stör sig så mycket på AR, att grenen påstår sig vara bättre för hästen än traditionell dressyr, när det finns noll och inga bevis för detta - snarare motsatsen.

Sen undrar jag var alla blir så utstötta för att de har "avvikande" hästar. I mitt stall finns det islänningar, connemaror och kallblod som rids av vuxna, och de är med på träningarna på samma premisser som de fina halvbloden. Även de som väljer att inte tävla.

Jag tycker att det där såg jättetrevligt ut! Löst, ledigt och i harmoni :) Det ser ut som en hobbyryttare som har hittat ett fint sätt att ha riktigt kul och trevligt med sin häst utan att bry sig om utomståendes (be)dömning. Nog finns känslan där alltid :)

Fast vänta nu. Det var ju inte det som frågan gällde? Såna ekipage finns säkert en rad som har det trevligt ihop? Men nu var det frågan om kentaurkänsla människa häst så som talades om tidigare i tråden.

Jacko skrev apropå bla filmer som las in:

Fast kentaurintrycket kommer kanske högre upp i klasserna, vilket man kan se bl a då Carl rider OS. Det vore jättejätteroligt att se ett AR-ekipage som kommit till kentaurstadiet - för det måste väl finnas?

Rimfaxe svarade:

Visst, det finns, om man letar lite.

Då fick Rimfaxe frågan av bla mej om att ge exempel, och då kom detta exempel som jag la in. Knappast det som frågades efter eller hur? :o

Jag hade så gärna sett en ryttare som rider enligt AR:s principer som tex Bent men med den där känslan av perfekt samspel och harmoni som exempelvis Carl Hester ger. Det har jag aldrig sett men är alltid öppen för att få se det:)

Jag har faktiskt aldrig blivit utstött heller, trots att jag varken är ung, tävlingsryttare eller har en häst som är avlad för dressyr.

Min kallblodstravare är idag 19 år gammal, och fräschare än någonsin. Jag har tränat akademiskt under 8 års tid, och hon blir bara starkare och bättre. Idag är vi och nosar på piaffen.

Emellanåt undrar jag vad det skulle ha blivit av henne om hon inte behövt dras med en överviktig och överårig ryttare utan istället fått en yngre och rörligare? Hon kanske rentav skulle platsat hos Kyra eller Brink? Det är väl jag som hindrat henne från att utvecklas, eller?

Nej, jag och min häst har utvecklats oerhört mycket tillsammans under de tio år hon varit hos mig. Vi har sakta men säkert jobbat oss upp till där vi är idag, under lek och glädje och utan någon tävlingshets. Dressyren har verkligen varit för hästen, inte tvärtom.

Men de flest av oss har inte häst för att göra dem så bra som möjligt, vi har dem för att trivas med dem och i samvaro med dem utvecklas. Därför tycker jag AR:s "Dressyr för hästen" är en urlöjlig jabb mot den traditionella dressyren. Jag tror att det är det som gör att de flesta dressyrryttare stör sig så mycket på AR, att grenen påstår sig vara bättre för hästen än traditionell dressyr, när det finns noll och inga bevis för detta - snarare motsatsen.

Man kan också konstatera att många har häst för att själv bli så bra som möjligt, hästen är bara ett redskap. Och då är det hästen för dressyren.
Med de erfarenheter jag har så vet jag många exempel på att AR varit bra för hästen, men jag har faktiskt aldrig sett en enda häst som inte mått bra av den sortens ridning.
Vilka är dina bevis för att AR är sämre för hästen än traditionell dressyr?

Slutligen, jag tror att många dressyrryttare har fått för sig att AR aspirerar på att vara detsamma som tävlingsdressyr. Det är det inte. AR är bruksridning.

Jag tycker att du är fruktansvärt fördomsfull och dessutom oinformerad.

För det första så vad jag vet har många ridskolor en rad olika sorters hästar och bland annat dessa som du räknar upp som övervuxna ridponnier mm det är precis såna som bla hamnar på ridskolor och är bra ridskolehästar dessutom.

Sen skriver du att människan hamnar på någon öm krake osv. Varför skulle den vara det? Jag tror många ridskolehästar har det bättre än många amatörhobbyhästar som rids helt utan insyn av någon och experimenteras med vad gäller skarpa bett, konstiga inspänningar, märkliga övningar när hästen inte är fräsch, mm.

Du anser uppenbarligen att människan pga den fruktansvärt höga pensionsmässiga åldern av 45 år inte är kapabel till utveckling, träning eller fysisk förmåga öht. Hon är ängslig och vill inte rida fort. Hur gammal är du själv?;)

Sen denna sk tyska ridning som du att döma av det du skriver inte har den minsta aning om vad det är, ja jag orkar inte ens kommentera det.

Men du gav en målande bild av var du befinner dej själv på många sätt, i alla fall, tack för den inblicken, det är bra att känna till när man diskuterar:) Du har ingen som helst koll på ridskolor, du är fördomsfull mot medelålders kvinnor och du saknar insikt i vad den sk tyska dressyren går ut på.

Senast ändrad:

Jag tycker att du är fruktansvärt fördomsfull och dessutom oinformerad. Mycket kan man säga, men det här stämmer faktiskt inte. Du/ Ni kanske tror att jag bygger mina essäer på lut men så är icke fallet! Jag har intervjuat över 150 st "AR-anhängare" (närmare bestämt 153 st) Som jag har frågat bla varför de valt AR som ridstil och många, inte alla! Men många kan skriva under på exemplet som jag gav. Jag erkänner att jag saltat lite med uttryck som "öm krake" men det var bara för att förtydliga känslan. Så länge det finns människor som upplever det så här så är ju det deras sanning oavsett vad du och jag har för åsikter, ellerhur.

För det första så vad jag vet har många ridskolor en rad olika sorters hästar och bland annat dessa som du räknar upp som övervuxna ridponnier mm det är precis såna som bla hamnar på ridskolor och är bra ridskolehästar dessutom. "Varför tror du att jag menar att alla ridskolor är dåliga? det gör jag inte! Inte ens den fiktiva ridskolan som jag syftade på behöver vara dålig, men den faller inte alla i smaken. Bra då att det finns alternativ tycker jag.

Sen skriver du att människan hamnar på någon öm krake osv. Varför skulle den vara det? Jag tror många ridskolehästar har det bättre än många amatörhobbyhästar som rids helt utan insyn av någon och experimenteras med vad gäller skarpa bett, konstiga inspänningar, märkliga övningar när hästen inte är fräsch, mm. Det behöver inte vara så att hästen är en öm krake för att den ska upplevas vara det. Konstiga inspänningar har jag aldrig sett på en AR-träning men det finns säkert? Betten är aldrig skarpare än handen som håller. Märkliga torde kanske övningarna vara för någon som inte är insatt i dem och förstår varför de görs

Du anser uppenbarligen att människan pga den fruktansvärt höga pensionsmässiga åldern av 45 år inte är kapabel till utveckling, träning eller fysisk förmåga öht. Hon är ängslig och vill inte rida fort. Hur gammal är du själv?;) Jag är 35 år och påstår inte alls att männskan någonsin upphör att utvecklas, iaf inte rent åldersmässigt. Det som gör att man stagnerar kan till ex vara att man inte är ödmjuk, att man inte ser att olika människor har olika behov vid olika tillfällen och att man sluter sig

Sen denna sk tyska ridning som du att döma av det du skriver inte har den minsta aning om vad det är, ja jag orkar inte ens kommentera det. Den ridningen jag kallar tysk är den som jag själv tränat under många år

Men du gav en målande bild av var du befinner dej själv på många sätt, i alla fall, tack för den inblicken, det är bra att känna till när man diskuterar:) Du har ingen som helst koll på ridskolor, du är fördomsfull mot medelålders kvinnor och du saknar insikt i vad den sk tyska dressyren går ut på.
Du får tro och tycka vad du vill om mig, synd bara att du är så aggressiv. Och inte tycks se att människor och hästar är olika. Mångfald berikar Totalt KL ursäkt till ts

Jag hinner bara svara dej kort och det är inte av oartighet jag säger att jag inte orkar citera och hålla på jag hinner bara inte.:)

Nu tar du tillbaka en del av generaliseringarna i exemplet - bra! Men om AR har det syftet att vara för rädda återfallsryttare, ja jag förstår hur du menar och det stämmer säkert också i vissa fall. De brukar också gärna rida islänningar om vi ska fortsätta generaliserandet ;) (obs skämt!) Tror bara inte alla instämmer i det syftet med AR?

Du missförstår ang olika hjälpmedel, där menade jag hobbyryttare öht, AR eller andra, ingen skillnad, (tror tex knappast det är i första hand AR ryttare som sätter på gramaner, pessoaselar och annat däremot stångbett). Hästarna är mer utlämnade till mer eller okunniga ryttare som utsätter dem för än det ena än det andra. Det var min poäng, i jämförelse med en ridskolehäst på en seriös ridskola. Läs inte in allt som kritik mot AR för det var det inte alls, utan kritik mot ditt generaliserande inlägg.:)

http://www.youtube.com/watch?v=6atxDuV82wA&feature=player_detailpageHär tappar hästen både takt o aktivitet- blir markbunden. Tassar fram. Den sk. ökade traven är inte ens en mellantrav.

http://www.youtube.com/watch?v=2Qp6XCtIkHo&feature=player_detailpageHär bibehåller hästen sina rena gångarter i samlingen- bibehåller takten o har fortfarande en "rund" galopp vid pireuttgaloppträningen.
Rytm låter bättre än takt.

Nu har jag kollat upp fakta, och jag hade både rätt och fel.

Hingsten i den första filmen heter Caradura och var hos Bent för omskolning/tillridning (Bent har en egen, yngre, Caradura nu, därav missförståndet).
Caradura den äldre är född 2002 och var alltså 6 år när filmen gjordes. Han är av tjurfäktningsstam och inriden i Spanien. Han var hos Bent under en tid för omskolning - och det hade varit mycket intressant att höra vad Bent sa när han red.

El Blanco är, som jag skrev, såld.

I övrigt tycker man inte ska jämföra en 6-årig tjurfäktningsstammad PRE-hingst med en åttaårig dressyravlad varmblodshäst...

Att många hävldar att energi saknas hos AR-ridna hästar innebär ju inte att AR ska ridas utan energi utan att ryttarna missuppfattat detta. Det finns ju AR-tränare som påpekar detta faktum också (och som beklagar den missuppfattningen) Troligen finns det ju också AR-tränare som har missuppfattat samma sak eftersom de lär sina elever detta. Då blir det ju fel.

I mina trakter vimlar det av s k AR-tränare - bl a tjejer som nyss fyllt 20 och har gått några kurser för någon av riddarna. Och det finns de som varit med som deltagare till fots på några kurser och sedan ger lektioner i AR.

Nu blir det väl kanske bättre iom att Bent styrt upp det hela och kommer att licensiera sina tränare - för att lära ut AR enligt Bent Branderup måste man uppfylla vissa grundkrav. Inte en dag för tidigt, tycker jag...

Du kanske heller inte hittar någon Western-ridning som du tycker är "kentaur"-liknande? :) Enligt min uppfattning skulle jag vilja säga att AR skiljer sig lika mycket som Westernridning gör från "vanlig dressyr", men det är jag det.

För mig ser Anja och Tschandit trevliga ut. :) De ser ut att ha samspel med varandra, och det finns en del fina bilder på dem. :)

Jag har för övrigt inte hur dressyr ser ut på tävling som målbild, så mina ideal skiljer sig nog från dina och därmed också vad jag värderar. Jag skulle vilja se det "vanligt dressyrutbildade ekipage" som kan göra en bra levad utifrån piaff. Finns det? Det är väl först som där man kan tala om att hästen tydligt bär mer vikt på sina bakben, särskilt med tanke på vad Migo berättat tidigare i tråden.

Enligt min uppfattning skulle jag vilja säga att AR skiljer sig lika mycket som Westernridning gör från "vanlig dressyr", men det är jag det.

Jag håller med. Westernridning är bruksridning, och det är AR också.

Jag skulle vilja se det "vanligt dressyrutbildade ekipage" som kan göra en bra levad utifrån piaff. Finns det? Det är väl först som där man kan tala om att hästen tydligt bär mer vikt på sina bakben, särskilt med tanke på vad Migo berättat tidigare i tråden.

Det vill jag också gärna se!

I mina trakter vimlar det av s k AR-tränare - bl a tjejer som nyss fyllt 20 och har gått några kurser för någon av riddarna. Och det finns de som varit med som deltagare till fots på några kurser och sedan ger lektioner i AR.
Det låter inte vidare seriöst. Då kan säkert licencierade tränare vara ett steg i rätt riktning.

Du kanske heller inte hittar någon Western-ridning som du tycker är "kentaur"-liknande? :)

Jo. Den här ryttaren och hästen har det tex.

http://www.youtube.com/watch?v=--pQG_gf_3M

Tyvärr måste jag göra dej och andra besvikna med att det inte handlar om inriktning utan verklig känsla och samspel mellan människan och hästen. Tyvär ovanligt och jag har det inte själv heller och definitivt inte i en dressyrsadel:crazy:

Jo. Den här ryttaren och hästen har det tex.

http://www.youtube.com/watch?v=--pQG_gf_3M

Tyvärr måste jag göra dej och andra besvikna med att det inte handlar om inriktning utan verklig känsla och samspel mellan människan och hästen. Tyvär ovanligt och jag har det inte själv heller och definitivt inte i en dressyrsadel:crazy:

Här förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar. Menar du att ryttaren är följsam och sitter bra i sadeln? För det här är ju cutting och hästen jobbar helt själv.Han har visat vilken kalv det gäller och hästen gör jobbet själv, inte mkt kommunikation där. Men du kanske tycker att det räcker med följsamhet från ryttarens sida? Obs! Uppriktig fråga - inte för att verka dryg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar