Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

När man tittar på en betessläpp där hästar inte känner varandra så går det som regel jättebra- räknar nu inte hingstsläpp.
De har ett överflöd med mat o hinner bekanta sig o skaffar sina favoriter- kompisar.

kommer det däremot eftersläntrare efter några veckor så blir det halabaloo- om dessa inte vet hur man uppför sig som ny i flock.
Jag släpper mina hästar på ett bete om somrarna där det redan finns hästar. Det är halabalooo i form att fullt race och lite hälsningscermonier i cirkus en kvart. Sen är allt frid och fröjd. Sen byts vissa hästar ut i flocken under tiden. (ett westernstall som har sina hästar på bete och det är olika beroende på hur deras verksamhet ser ut) Det är aldrig problem, men då har de också väldigt stort bete och kan dela upp sig på mindre flockar om de vill.

Jag har haft många valacker i stallarna genom åren som varit mer hingstiga än andra som var kastrerade betydligt mycket senare. Det går inte att säga hur det faller ut rent generellt, det är individuellt.

Det är väldigt induviduellt. Vissa vallacker som nyligen kasterats har nästan tappat allt "hingstigt" och man kan tro att de varit vallacker jättelänge sen unga år. Andra kommer alltid ha kvar mer av sina hingstiga sidor sas. men ju längre man väntar med kastrerinen desto större risk för att han alltid kommer att ha kvar mer hingstbeteende. sen finns det dom som kastreras sent och har varit väldigt mkt hingst och sen efter ingreppet så är det som att nån tagit en nål igenom en balong. De tappar lixom lite av livsgnistan. Men detta är som sagt väldigt indivuduellt, alla reagerar olika.

Sv: Stora diskussionstråden

Jag gillar den dar strykningstestet. Desvarre sa den reaktion man oftast ser ar att hasten nar ryttaren slapper fra upp med huvudet i luften. Ganska talande.

ja absolut.
Det roliga med min stora är att hon tar på sig alla rollerna. Hon vaktar, hon leder, hon håller hästar åtskilda när hon vill, bestämmer mat och dryckordning osv. Det tog flera år innan jag såg att hon lade sig ner i hagen och lämnade över vaktandet åt en annan häst en stund. Men hon blir ju äldre och tryggare i sin roll.

Ja väldigt IT!
Det jag har sett av just vaktande är att lågrangade får stå o hålla vakt medan Kungen vilar:bow: Sto med föl är en annan femma.

Mina är så trygga numera att de lägger sig samtidigt o vid mörkrets inbrott. jo det gör de. Förr la de sig vid gryningen.

Fast det är klart att hingstar måste tappa en hel del på grund av hormornerna, det är därför man kastrrerar, men om du tänker efter, hur ofta funkar det friktionsfritt med flera valacker och ston om man släpper ihop ett gäng nya hästar?

Jag har aldrig sett en häst tappa livsgnistan efter kastrering? Är det inte mänskliga reaktioner du lägger på hästen då:p jag tycker själv att dom brukar bli mera lugna, avstressade, behöver inte vakta och hetsa upp sej så mycket. Lugnare för hästen. Precis som med hundar!

Precis.
det är ju bara det testosteronstinna man vill ha bort.
Ston har ju sina hormoner;)

Klart att hundar o hästar som inte ska avlas på mår mkt bättre som kastrater. De har ju sin personlighet kvar, men ett jämnare temperament o mår mkt bättre- kan umgås med andra jämlika på ett helt annat sätt.

Det jag har sett av just vaktande är att lågrangade får stå o hålla vakt medan Kungen vilar:bow: Sto med föl är en annan femma.
Här är det tvärtom, men som sagt. Hon har tagit på sig alla roller. (att hon är högst i rang finns inte minsta tvekan om:D)
Mina är så trygga numera att de lägger sig samtidigt o vid mörkrets inbrott. jo det gör de. Förr la de sig vid gryningen.
Nu är de det här också. Dagtid ligger oftast två i taget, men på mornarna eller på eftermiddagarna ligger de ofta alla tre. Det är skönt att de är så trygga.

Det var inte det som jag menade med trygga- utan att de faktiskt la sig när det blev mörkt.
Dagtid har alla koll o hinner resa sig.

Fast det är klart att hingstar måste tappa en hel del på grund av hormornerna, det är därför man kastrrerar, men om du tänker efter, hur ofta funkar det friktionsfritt med flera valacker och ston om man släpper ihop ett gäng nya hästar?
Klart de blir lugnare med tanke på att hormonerna försvinner, sen betyder inte en kastration per automatik att man får en lung häst. Och nej det brukar inte fungera friktionsfritt när man släpper ihop ett gäng nya hästar.
Jag har aldrig sett en häst tappa livsgnistan efter kastrering? Är det inte mänskliga reaktioner du lägger på hästen då:p jag tycker själv att dom brukar bli mera lugna, avstressade, behöver inte vakta och hetsa upp sej så mycket. Lugnare för hästen. Precis som med hundar!
Nej inga mänskliga faktorer i det. Som sagt är det väldigt olika för olika hästar och jag har varit med om en hingst som lixom luften gick som ur efter kastreringen, även lång tid efter. Han var väldigt lung som hingst och jättetrevlig. Han blev sent kastrerad.

Kan tillägga att de allra flesta får ett mkt mer "angenämt" liv om vallack än som hingst, just för att de slipper hormonrna. Det finns väldigt många fördelar med att kastrera.

Jag måste säga att även jag har sett det Karamelldrottningen redovisar, i ett par fall där 11-12 åriga hingstar kastrerades. Blev som lobotomerade eunucker, livsgnistan gick ur väldigt påtagligt. Jag tror dock inte det hör till vanligheterna, men tydligen kan det ske. Kanske händer liknande som man ibland kan bevittna med katter som kastreras, deras revir faller direkt och från att ha haft status hamnar de väldigt långt ner och är inte vatten värda för övriga katter i grannskapet. Jag vet inte om det är ngt sånt som påverkat i de fall jag sett, hästar lever ju inte samma liv som katter i fråga om revir försvarande och status på det sättet, men kanske grundprincipen är densamma, att om större delen av deras liv gällt under x kriteria och de sen tappar sina hormoner, så har det påverkat i större grad, jag vet inte?

Jag skulle dock ALDRIG sätta dessa marginella procentuella fall som en anledning att inte kastrera, tyvärr ser man den här rädslan många gånger, folk vill ha hingstar för de ska minsann få ha sin gnista osv. Och då blir det tvärfel det med!

Nej inte jag heller och många gånger är det ju precis tvärtom, hästen får nästan mer "gnista" (lr vad man nu ska kalla det) efter en kastrering, nu kan man bättre fokucera på träningen mm och inte en massa fruntimmer ;). jag skulle själv inte vilja ha en hingst, främst av den anledningen att det är så svårt att hitta stallplats. Men jag ser oxå som så att ska man inte ha sin hingst i avel så kan man ju lika gärna kastera den, för i de fletsa fall blir det väldigt bra.

som sagt är det individuellt (hur många ggr har jag sagt, jag menar skrivit det ordet nu?).

Precis.
det är ju bara det testosteronstinna man vill ha bort.
Ston har ju sina hormoner;)

Klart att hundar o hästar som inte ska avlas på mår mkt bättre som kastrater. De har ju sin personlighet kvar, men ett jämnare temperament o mår mkt bättre- kan umgås med andra jämlika på ett helt annat sätt.

Instämmer med dej här:bow: För min egen del kommer jag även att kastrera hundar i fortsättningen. Märkligt hur man ändrar inställning. Nu tycker jag det är för hundens bästa. och hästens förstås. Egentligen borde man nog sterilsera flera ston som inte ska avlas på. Särskilt de med besvärliga brunster.

Nej inte jag heller och många gånger är det ju precis tvärtom, hästen får nästan mer "gnista" (lr vad man nu ska kalla det) efter en kastrering, nu kan man bättre fokucera på träningen mm och inte en massa fruntimmer ;). jag skulle själv inte vilja ha en hingst, främst av den anledningen att det är så svårt att hitta stallplats. Men jag ser oxå som så att ska man inte ha sin hingst i avel så kan man ju lika gärna kastera den, för i de fletsa fall blir det väldigt bra.

som sagt är det individuellt (hur många ggr har jag sagt, jag menar skrivit det ordet nu?).

Ja bara en sån sak som att ha hästen i hage med andra hästar. Alla hästar borde få den möjligheten om det går att ordna och det gör det ju med valacker. Hingstar däremot är svårt. Särskilt äldre hingstar.

...och mackan: ja, att det är individuellt köper jag såklart.
Jag missförstod säkert syftet med inlägget som jag svarade på, menade mer att de valacker som beter sig hingstigt tycker jag själv det är så stor skillnad på jämfört med valacker utan hingstighet kvar (av de jag stött på iallafall, kanske finns det mellanting?) att det knappt känns som samma kategori som en vanlig hederlig valack. På gott och ont.

Nyfiken fråga; brukar man inte säga att hingstar och valacker kan gå bra ihop bara det inte finns ston att konkurrera om?
Inte för att det per automatik skulle bli lätt att hitta stallplats för det, men det skulle vara spännande att höra erfarenheter av det.

absolut så kan det funka. Vet några som har sina hingstar ihop med valacker och det har funkat kanon. Men många vill inte ha en hingst ihop med sin häst (vilket jag på sätt och vis kan förstå).

Sen får man inte glömma att det är mer att ta hänsyn till om man har en lr fler higstar på gården, speciellt om man dessutom har ston oxå (vilket man i Sverige för det allra flesta fall har). många staket som funkar för andra hästar kan kännas väldigt låga för en intresserad hingst.

Har ett kul exempel på en äldre hingst som gått själv hela sitt liv och sen flyttade till ett annat ställe, där fick han gå ihop med en liten shettis. Och den shettisen fick minsam pli på honom, de blev osiljaktiga av vad jag sett å hört. Pre:n (hingsten alltså) blev oerhört förtjust i den lilla krabaten och skulle aldrig på ngt sätt göra den illa. Jag var väldigt skeptisk med att låta honom gå ihop med nån annan, han var rätt speciell, men det gick ju alldeles utmärkt. Där ser man :).

Sv: Stora diskussionstråden

Jag har också sett det hända i ett fall. Det var en hingst som totalt tappade suget. Jag var så ung då att jag inte riktigt kan säga att jag kan läst situationen helt rätt. Men även proffstränaren den hästen stod hos sa ngt om det.
Tyvärr medförde det att ägarnas andra hingst inte kastrerades trots att han borde det. Han slog sönder sig i boxen gång på gång iom sina hormonutbrott han fick. Han stod uppstallad på lugnaste platsen med valack bredvid. Men i ett sånt tävlingsstall han stod i rör sig andra hästar ändå ibland. Och han fixade inte det. Han var halt konstant. Vi var på kliniken så mycket att de kände igen oss och visste direkt vad vi gjorde där när vi kom med honom. Det här var en häst som annars kunde tjänat storkovan åt sina ägare(travhäst). Men de var så rädda att han skulle bli som deras andre hingst att de vägrade kastrera. Tränare, skötare, veterinär och alla sa åt dem att kastrera. Men ägaren har ju sista ordet.

Jag tror de hästar som blir så att de tappar livslusten är försvinnande få. Men har man sett det på nära håll kan man få oresonligt stor rädsla för att drabbas av det igen. Precis som folk som har anhöriga som dött i diverse sjukdomar, skadat sig etc.

Trots allt finns det ju massor och åter massor med valacker som vi har. Och alla de har ju varit hingstar. Alltså borde en yttepytte-liten del bli dödsless på tillvaron och de flesta bara stabilare.
Mina tränare kastrerade sitt ena hormonmonster till hingst sent. Han har avlats på. Men då tränaren ville ha en coolare häst till skolorna ovan mark så bestämdes det att till slut kastrera honom för att minimera oros-moment. Han blev hur trevlig som helst. Han var som natt och dag. Men där hade man ju stor känsla av att det var just hormonerna. Hästen var mycket väl fostrad. Och triggade bara igång på saker som just hingstar ska trigga på. Efter var han jämn i humöret och triggade aldrig igång mer.

Nyfiken fråga; brukar man inte säga att hingstar och valacker kan gå bra ihop bara det inte finns ston att konkurrera om?
Inte för att det per automatik skulle bli lätt att hitta stallplats för det, men det skulle vara spännande att höra erfarenheter av det.

Ja alltså det är sällan dom kan bo i sån ödemark att inga ston finns inom sniffavstånd:D Det finns ju nästan alltid ston som dom kan intressera sej för och då kommer den dimensionen in förr eller senare.

Men annars beror det på så mycket vilka individer man pratar om. Unga hingstar är lättare att ha med valacker eller ihop, men när de blir lite äldre brukar många valacker vilja dra sej ur för att det inte är kul längre och "lekarna" mer och mer kan likna slagsmål. Men riktigt ranghöga valacker kan hålla väldigt bra ordning på yngre hingstar och vara utmärkta uppfostrare. En kompis till mej har tex två hingstar varav den yngre som är 6 och gärna hingstar upp sej mer och mer har en hagkompis som är valack och mycket mycket ranghög. När han är i närheten vågar inte den lilla rackaren visa att han är hingst ens gentemot ston i hagarna intill. Han hålls mycket kort och det är stor skillnad på beteendet när den valacken är i närheten och inte. För så fort han vänder ryggen till kommer hingstbeteendena fram och han mopsar upp sej mot andra valacker och kan bli mycket hårdhänt. Flirtar med ston i hagarna omkring och är allmänt hingstodräglig.

Det är omöjligt att säga säkert vad som går och inte, om tex den här valacken togs bort skulle denna hingst inte kunna gå med andra hästar längre, valacker orkar inte med honom och andra hingstar skulle det bli slagsmål med,om inte direkt så med tiden. Med hingstar kan det alltid hända en dag att det går från lek med kompisarna till blodigt allvar, och då är det inte roligt.

Jag håller med axel om att som inte ska användas i avel ska kastreras så slipper man problemet och de kan leva som valacker i lugn och ro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar