Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
KL
det där att valacker inte är hingstar tycker jag folk ofta förvirrar sig runt. De är ju fortfarande hästar av hankön, så även om de inte är hingstiga och har hingsthormoner har de ändå kvar mycket av sitt manliga beteende i övrigt. Inte alltför sällan resulterar det i bråk och tjafs mellan valacker, i hagar med ston, jag upplever denna förteelse mindre vanlig om individerna vuxit upp med blandflock då har de på ngt sätt vant sig och rättat in sig på ett annat sätt att fungera i blandflock.
Jag har en sån där självklar ledarindivid i min 11 årige valack. Haft honom sen han nyss fyllde fyra och han har gått med en massa olika valacker genom åren. I samtliga fall har hopsläpp gått till så att han kliver in i hagen och går fram till de nya med attityden "hej - här kommer jag och jag bestämmer". Vänligt och bestämt, har aldrig sett honom lägga öronen bakåt ens vid hopsläpp, ändå har hela flocken omedelbart accepterat honom och hopsläppen har varit helt odramatiska. Den mest intressanta jag bevittnat var när vi kom in i ett stall där han skulle gå med hela 6 andra valacker. Jag blev varnad av stallägaren som hade en riktig gammelvalack som i alla år huserat på det stället, och alltid satte sina flockmedlemmar under herrans tukt och förmaning och det brukade ta veckovis innan nya inte blev runtjagade osv. Jag sa till henne vid flera tillfällen innan hopsläpp att min var mycket ranghög och att jag inte var helt säker på att hon kunde räkna med att hennes skulle vara likadan hon var van vid, men hon var bergsäker.
vid hopsläpp klev min in som vanligt, glad i hågen och mkt vänlig, hälsade ivrigt och artigt och intresserat på samtliga övriga 6 valacker. det tog 10 minuter sen hade han 5 av dem i ett hov runtikring sig, - ingen sprang ett enda steg ens, men alla var flockade ikring min valack. Utom den 6:e hajen - stallägarens. Han stod utanför och surade och ville inte vara med, men inte ett steg tog han för att börja ngt bråk ö.h.t, höll sig bara utanför.
så fortgick det i ca 2 veckor. Gammelvalacken gick för sig själv och surade, fast min var på honom rätt frekvent, och höll på och "kände igenom honom" med nosen och mulen, luktade, petade osv. Inga utspel från någon av dem.
sen en dag bestämde sig väl gammelvalacken för att ni fick det väl ändå vara nog. Han vågade sig på en stöt mot min - resultatet blev att de rök ihop rejält och slogs. Vi tog inga chanser efter det, utan det fick bli en annan hagkonstellation där de två slapp gå tillsammans, och friden fick fortskrida på annat sätt. Men det är ett av de mest intressanta flock-interaktioner jag sett genom åren faktiskt. Hela tiden, precis som det vi diskuterar nu, inga som helst utspel eller ens för ett mänskligt öga, riktigt tydligt vad som egentligen skedde mellan individerna, alla 7. Men helt klart var att min häst utstrålade ngt slags kommunikation som fick de övriga att bara köpa läget utan en tanke. (förrutom gamlingen då).
en annan intressant flock konstellation jag haft honom i, var när han kom in i en flock och tog alfa rollen direkt från den tidigare alfa valacken. Det skedde som så att de slöt ngn slags pakt - de var bästa vänner, åt ur samma hö-hög i hagen, gick och betade nos vid nos osv osv, men tidigare alfan blev ngn sorts ivrig underhuggare åt min, de jobbade liksom i lag och regerade i par över övriga flocken. Min tillätt 2:an en hel del privilegier, och 2:an fick härja fritt med flockmedlemmarna, vilket han ofta gjorde - de skingrades som plockepinn flera gånger om dagen då han satte in ngn slags påminnelse stöt och gjorde utfall. Under tiden gick min och luktade på blommorna i godan ro