Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Om jag inte minns helt fel så frågade jag dig om just varför de var dina förebilder. Fick inget svar då. Men jag är van att inte få några svar just här på AR, det är som att man antingen inte kan lr vill svara. Visst man måste inte svara, men lite irriterande är det att bli dissad då hittar man ju bara på ett svar istället och det behöver inte alls vara det rätta svaret.

Nej vet du, det gör ingen seriös ryttare, hur 17 de än tränar. Det kan vi vara överens om. (vill inte lägga mig i er diskussion egentligen, men detta var jag tvungen att kommentera.)

Fast där har vi nog väldigt olika åsikter om när en häst är klar för skarpt bett och därför väldigt olika åsikter om vilka ryttare som är seriösa och inte.

När anser du en häst är redo för skarpt bett, om man ser till utbildningen för inte kan man som en del gör, se efter antalet år hästen är riden?

kl
*mycket inlägg sedan sist, ska läsa ikapp*

Jag skrev svar på varför de var det flera gånger men kanske missade att svara just dig. Men i korthet för allt de har gjort för mig och min häst och för att de fått mig att tro på mig själv och oss tillsammans.

Båda testen är ju till för att se hur hästen är riden- ej i handen o rids i unghästklassser. Att man har den på sätet.

På den nivån som unghästarna är i behöver man egentligen inte göra testet för de flesta vet vad de gör. I andra lätta klasser skulle det gör större genomslag.

Jag har under alla år inte sett ngn sida sina hästar låga utan hela tiden "rätt", men nu har ngt hänt o duktigt folk jobbar loss sina hästar i en lägre form o får då oxå resultat.

Det viktigaste för utveckling är inte att nacken är högst- utan var ryggen är- stärkande/ lösgörande jobb. Sen klarar hästen oxå av att gå i en "rätt" o jobbig form.. lättare.

Om jag inte minns helt fel så frågade jag dig om just varför de var dina förebilder. Fick inget svar då. Men jag är van att inte få några svar just här på AR, det är som att man antingen inte kan lr vill svara. Visst man måste inte svara, men lite irriterande är det att bli dissad då hittar man ju bara på ett svar istället och det behöver inte alls vara det rätta svaret.
Precis o det är ju väldigt frustrerande. Som när vi diskuterar filmer o språkröret inte vill eller kan uttala sig alls.

Jag skrev svar på varför de var det flera gånger men kanske missade att svara just dig. Men i korthet för allt de har gjort för mig och min häst och för att de fått mig att tro på mig själv och oss tillsammans.

Okej, så inte ridningen i sej, vad skönt att höra! Utan att dom som personer har betytt mycket för dej som person. Så kan det ju vara och det kan säkert alla ha respekt för, men det syns inte på en ridfilm med dålig ridning:D Inte konstigt att det blev missförstånd om din film. :o Jag har undrat samma som karamelldrottningen men då förstår jag bättre. Man kan upppskatta människor mycket av många olika orsaker.:bow:

Ja vad jag lärt mig av den här tråden är att man ser väldigt olika saker beroende av vilka glasögon man bär :) och att bilder är extremt svårt att tolka.

På den nivån som unghästarna är i behöver man egentligen inte göra testet för de flesta vet vad de gör. I andra lätta klasser skulle det gör större genomslag.

Även duktiga ryttare kan ha svåra hästar? Bara för att många vet vad dom gör blir ju inte det = att hästen går precis lika bra som ryttaren rider? Att lägga ner hästen är ju ett test på lösgjordheten (om den är spänd/bakom hand) det finns dom ryttare som har svårt att rå på det, sedan finns det ju även dom unghästutbildarna som inte tränar dom till ett mjukt stöd på bettet (även om dom är lätträknade). Men att införa det i lätt klass hade varit grymt bra!

Nu tror jag de flesta fått svar på varför Tigerfisken ville att länken, och senare hela tråden, skulle tas bort. Därför finns det ingen som helst anledning att fortsätta ställa frågor om detta i tråden.
Den som fortfarande har frågor kan lämpligen ta dessa i ett PM till Tigerfisken.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Visst är det så, även för en skicklig ryttare måste hästarna vara olika svåra, beroende på exteriör, psyke och så vidare. Vissa hästar är även för en vanlig ryttare lättare att få till lösgjordhet och balans, andra vill inte släppa till, hästen överlämnar sej på ett sätt till ryttaren när den släpper igenom och det är inte säkert att hästen VILL, där är dom väldigt olika. Unghästar också. Vissa är nog svåra även för proffsen, och det har inte bara med ras och sånt att göra som man kan tro om man läser här, alla halvblod är inte lätta heller, de är olika i psyke och har olika lätt för sej de också.

Jag tycker frågan du tar upp och hela konceptet/tänket runt det hela är superintressant och mkt viktigt!

Jag använder överstrykning dagligen dax och tycker det är en grej som borde ingå inte bara i vardagsridningen utan även, som du är inne på, under dressyrprogram på grundnivå/dressyr ryttartest (det gör det väl?), dvs det borde vara mycket mer inarbetat ett vardagsredskap än det är tycker jag!

Jag tycker överstrykningen där man lägger fram innerhanden är suverän då den dels fungerar som avstämning att hästen är ärligt framme och uppe på ytter, men samtidigt är ett kvitto dvs beröm till hästen. Ovärderligt!

överstrykning genom att lägga fram bägge händer finner jag inte särskilt funktionellt, det torde mera vara ett rent "bevis" bedömningsmässigt, men det är svårt för samtidigt på en känslig häst som faktiskt ärligt är framme på bettet kan det förvirra/störa, särskilt om ryttaren i sig inte är helt balanserad i samma stund, och som ngn annan var inne på, egentligen behöver det inte säga så mycket i sig, eftersom en häst som släpper kontakten och mjukt luddar ihop sig bakom hand, går kvar mycket vackert på en sån aktion den också : )

att lägga fram händerna och låta hästen " ta tygeln" och söka sig framåt nedåt är ngt jag använder mig av som avridning efter ett pass där jag spänt bågen under passet, - används både som kvitto/belöning till hästen och som avslappning/nedvarvning då ryggen får slappna av genom att höja sig och hästen joggas av. Viktigt här är ju som alltid att man har kvar hästen på sitshjälpen, den får aldrig trilla fram på bogarna utan ska vara i balans - jag brukar ha "brödrost" liknelsen i känslan, att hästen är en fyrkantig låda med ett ben i varje, dvs den står fortfarande stadigt, balansmässigt sett, i alla 4 hörnen, men halsen sträcks ut och välvs framåt/nedåt i en avslappnad form.

Hoppas jag svarat på dina frågor eller åtminstånde greppat det du var ute efter runt frågan du tog upp.

Jag tycker överstrykningen där man lägger fram innerhanden är suverän då den dels fungerar som avstämning att hästen är ärligt framme och uppe på ytter, men samtidigt är ett kvitto dvs beröm till hästen. Ovärderligt!
Plus att det checkar mjukheten i sidorna, om böjning finns kvar även om man släpper inner, eller om hästen plötsligt fick syn på någonting utanför ridbanan... ; )

(fast det var väl också det du menade med att den är väl framme för ytter... doh)

Fast där har vi nog väldigt olika åsikter om när en häst är klar för skarpt bett och därför väldigt olika åsikter om vilka ryttare som är seriösa och inte.
Olika åsikter finns det säkert.
När anser du en häst är redo för skarpt bett, om man ser till utbildningen för inte kan man som en del gör, se efter antalet år hästen är riden?
Vad menar du med skarpt bett egentligen? Det finns ju många olika sorter, men det jag har pratat om nu var stång/kandar så jag svarar utifrån det. Det här har vi pratat om i många andra trådar, men kort: Jag anser att en häst ska vara väl grundutbildad och ha bra ridbarhet innan man kan introducera ett stångbett/kandar. Ungefär L:A form. Det finns säkert undantag förstås, men generellt menar jag. Sen gäller det ju även ryttaren som ska kunna rida med stång/kandar också. De är finstämda verktyg att kommunicera med, men kan inte ryttaren hantera dem blir det enbart negativt.

Senast ändrad:

Jag använder mig av både överstrykning och långsam längning av tygeln som hästen ska följa.

Överstrykningar gör jag lite då och då under ridpassen. Jag ger också överdrivet innertygeln rätt ofta. Hur ofta beror på vilken häst jag sitter på. Min gamling ger jag båda tyglar överdrivet väldigt ofta. Och inner snudd på konstant. Han behöver det rent mentalt.

Jag brukar lära ut "klappa inner" och det betyder att eleven ska hålla kvar tygeln i innerhand och klappa med den(snabb smekning fram och tygeln blir lös). Då blir det en tydlig eftergift i innertygeln. Många rider med lite för mkt i tyglarna. Och många är dåliga på eftergift=belöning. Det där är ett bra sätt att börja bli medveten om sin hand och eftergiften. Och för dem att lära sig om böjningen är korrekt. Detsamma gäller överstrykning och långsam längning. De lär sig känna saker.

I slutet av en del pass brukar jag länga ut och lägga ned i rund form i balans på många hästar. Jag joggar av dem lite så.

Hur kan du jämföra stång o kandar:confused:

På kandaret har du fortfarande ett delat bett som du kan ställa o få ett sug på.
Det finns ingen dressyrryttare av klass som rider på rakt bett- just därför.

det är bara en viss tandläkare som förespråkar det- för att det just avlastar mungipa o lan o det är mkt svårare att se o få skador på tungan- ryttaren lär sig ej rida mjukare/ bättre.

Alla stänger har hävstången som blir av kedjan samt att de har en skänkeln som ger just hävstången- kraften till ryttaren.

Måste bara: :bow:
Träns med delat bett eller kandar med bridong finns av utmärkta skäl. De tandisar och tränare som rek raka bett rider sällan(läs aldrig) på hög nivå själva.
Förr fanns ju iaf stänger som var grövre och delade, men med en låsfunktion så leden inte rörde sig så mkt att det skulle bli klämd tunga eller pet i gommen. Dock red ju inte vem som helst på de heller.

det är bara en viss tandläkare som förespråkar det- för att det just avlastar mungipa o lan o det är mkt svårare att se o få skador på tungan- ryttaren lär sig ej rida mjukare/ bättre.

:bow: Word! Skönt att fler har fattat.

Förr fanns ju iaf stänger som var grövre och delade, men med en låsfunktion så leden inte rörde sig så mkt att det skulle bli klämd tunga eller pet i gommen. Dock red ju inte vem som helst på de heller.

Det är dessutom skitbra bett. Jag rider på det sedan 6-7 år tror jag att det är. Har visserligen bara använt det på två hästar, men båda trivdes väldigt bra med det. Jag rider oftast med hängande stångtygel och då går kinnkedjan inte i (har till och med tappat den ett par gånger). Min är inte så jättegrov dock.

Kandaret har för övrigt utvecklats rätt snett. Från början hade man en ganska tunn bridong med små tunna ringar som tog väldigt lite plats, och ett nackstycke av tunt skinn eller sidenband som knappt tog någon plats och som var ur vägen för stången på ett helt annat sätt. Moderna kandar är så sjukt bulkiga och jag tycker rätt synd om hästarna som ska ha så mycket skrot i munnen.

Jag har ridit på en handgjord replica av ett sånt bett. Jättebra balans i det och det ledade med låsningsfunktion var ju super. Min ponny älskade det. Det var dessutom på den tiden hans kära matte hade så dålig hand att han avskydde alla bett. Jag tänkte beställa ett sånt. Men sen var 5000 för ett bett lite ångrstframkallande. Så jag lärde mig rida ist. :p
Ja inte helt. Men mkt mindre dåligt iaf. Haha..
Nu går han ok på alla bett.

Ja det är väl en sak att sätta in ett rakt bett om hästen nu är trasig eller inte rida alls... sålänge läkningen sker.
Men sen måste man börja rida med just halvhalter o eftergift.

det är inte av tygeltagen som hästen går sönder, utan av ett ständigt dragande/ nötande.

när jag var där skulle min häst inte ridas på 3 mån o komma tillbaka var månad- för foderinpackningar.

jag lydde inte utan åkte till en som tog bort orsaken till de djupa tandfickorna o kunde rida normalt. Tyvärr gjorde jag missen med att rida på rakt bett o fick en superstel häst.:crazy: som jag då oxå tappade den fina kontakten med- konflikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar