Sv: Stora diskussionstråden
Jag tycker frågan du tar upp och hela konceptet/tänket runt det hela är superintressant och mkt viktigt!
Jag använder överstrykning dagligen dax och tycker det är en grej som borde ingå inte bara i vardagsridningen utan även, som du är inne på, under dressyrprogram på grundnivå/dressyr ryttartest (det gör det väl?), dvs det borde vara mycket mer inarbetat ett vardagsredskap än det är tycker jag!
Jag tycker överstrykningen där man lägger fram innerhanden är suverän då den dels fungerar som avstämning att hästen är ärligt framme och uppe på ytter, men samtidigt är ett kvitto dvs beröm till hästen. Ovärderligt!
överstrykning genom att lägga fram bägge händer finner jag inte särskilt funktionellt, det torde mera vara ett rent "bevis" bedömningsmässigt, men det är svårt för samtidigt på en känslig häst som faktiskt ärligt är framme på bettet kan det förvirra/störa, särskilt om ryttaren i sig inte är helt balanserad i samma stund, och som ngn annan var inne på, egentligen behöver det inte säga så mycket i sig, eftersom en häst som släpper kontakten och mjukt luddar ihop sig bakom hand, går kvar mycket vackert på en sån aktion den också : )
att lägga fram händerna och låta hästen " ta tygeln" och söka sig framåt nedåt är ngt jag använder mig av som avridning efter ett pass där jag spänt bågen under passet, - används både som kvitto/belöning till hästen och som avslappning/nedvarvning då ryggen får slappna av genom att höja sig och hästen joggas av. Viktigt här är ju som alltid att man har kvar hästen på sitshjälpen, den får aldrig trilla fram på bogarna utan ska vara i balans - jag brukar ha "brödrost" liknelsen i känslan, att hästen är en fyrkantig låda med ett ben i varje, dvs den står fortfarande stadigt, balansmässigt sett, i alla 4 hörnen, men halsen sträcks ut och välvs framåt/nedåt i en avslappnad form.
Hoppas jag svarat på dina frågor eller åtminstånde greppat det du var ute efter runt frågan du tog upp.