Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Hur menade du? Vad är "buketugget" och hur påverkar det dej? Nu blev jag nyfiken. Jag hör aldrig ett ord om bukefalos ute i mitt liv, jo möjligen nån annons som nån sett. Eller menade du att du börjar ta till dej synpunkter:D

Jag kan känna att man tar för givet att folk ogillar saker och ting och därför vill förklara det ena och det andra som kan verka konstigt trots att de man träffar IRL oftast är mer öppna än på detta forum. :angel:
Eller kanske är det här fördomarna kommer fram, lättare att uttrycka sig anonymt via skrift än att face to face tala om för folk vilket djurplågeri man anser att saker och ting är! ;)

Eller kanske är det här fördomarna kommer fram, lättare att uttrycka sig anonymt via skrift än att face to face tala om för folk vilket djurplågeri man anser att saker och ting är! ;)

Vad menar du med djurplågeri för jag antar att vi håller oss till ämnen i tråden?

Och sedan, vem skulle inte ha rätt att uttrycka sin åsikt??, är det när åsikten inte passar?, här läser ändå fler än vad någon träffar irl och jag ...om man nu ser någon sak som djurplågeri... tycker inte om när dressyrridningsekipage som knappt går godkänt LC plockar in kandar(eller stång) i munnen för att få till något som inte finns, så har jag givetvis samma åsikt om andra ryttare utanför tävlandet som gör samma när hästen är på en för låg nivå-det handlar inte om år-utan nivån.

Eller måste man gå runt som messias och säga allt man skriver till alla man möter om man ska få skriva det här?

Jag kan känna att man tar för givet att folk ogillar saker och ting och därför vill förklara det ena och det andra som kan verka konstigt trots att de man träffar IRL oftast är mer öppna än på detta forum. :angel:

Ja jag tror du har rätt i att mera kommer fram så här, här skriver folk vad dom tänker inte talar direkt till någon speciell människa och de flesta av oss är artiga och väluppfostrade när vi är ute bland folk:)

Men undrar varför du tar för givet att folk ogillar det du gör, för så läser jag det. Det är ju kanske som ginnies säger att man ogillar vissa saker oavsett vem som gör det helt enkelt? Om folk tycker att tex det du gör ser konstigt ut så kanske det är precis det du gör just då inte för att det är en särskild inriktning du rider?

Nä jag menade att mitt tilltag att lägga ut min väns film påverkade mig irl på det sätt att hon inte ville ha den här pga att när människor är anonyma så behöver dom inte stå för sina åsikter face to face och då säger man mycket mer än man skulle gjort annars. Dessutom finns det ju inget som helst bevis för att personen bakom nicket eg har en aning om vad dom pratar om. Och då när hon bad mig ta bort den så påverkade ser mig irl för att jag blev ledsen för att jag gjort så mot min vän. Jag borde tänkt på hur det skulle bli. Sen huruvida jag tar till mig vad folk här säger eller inte beror väl helt på vad dom säger? Jag rider fortf på stång, med hjälm (utan att gå ut och frälsa världen till att bli hjälmanvändare) Jag tränar exakt likadant nu som när jag startade tråden, och mina förebilder är fortf mina förebilder.

Därför att man hör så mycket skit om sin disciplin här till den grad att man (läs: jag) börjar ta för givet att "alla" tycker det är konstigt och fel. Hjärntvättning.

Men faktiskt, så de flesta som kommenterar något IRL (tack och lov :angel: ) brukar snarare vara nyfikna på vad man håller på med när man kommer med lite annorlunda utrustning och ridningen ser annorlunda ut. Inte heller brukar folk IRL vara negativa till att jag har en travare, tvärtom brukar kommentarerna vara positiva och inte särskilt travar-relaterade. Även där är jag dock så hjärntvättad av travar-diskussioner att man inte vågar lita på att den allmänna inställningen är så, snarare att de som inte gillar travare har vett att hålla tyst om det.

Hör man något tillräckligt ofta sätter det sig i skallen, så är det. Och ja, AR-synpunkterna på detta forum (vilka man inte kan undvika även om man egentligen är ute efter att bolla tankar med "likasinnade") liknar travar-diskussionerna ganska mycket.

Hjärntvättning:confused:

Jag tycker snarare att det är när folk inte kan berätta om sin träning i egna ord, utan talar i samma mantran- påståenden som dess tränare tutat i dem som egentligen inte har ngn verklig innebörd.

Att hästen bär är att den är balanserad o kan bära upp sin ryttare med dess hjälp. Inte skylla på att hästen är si eller så.

Det är inget fel på att köpa en häst som man tycker om, men sen måste man vara medveten om dess brister o sätta kraven därefter.

även om man egentligen är ute efter att bolla tankar med "likasinnade")

Jag tycker nog om jag ska vara brutalt ärlig att detta forum är dödstyst när det inte är dessa som du säger "hjärntvättar" här och diskuterar. Det är först då det blir diskussioner om ridning annars är det en och annan sadel som avhandlas eller snacktråden då, men för den behövs inte ett helt forum.

Jag har läst länge innan jag äntligen registrerade mej och även som AR-intresserad (fd) så är det dött utan dessa diskussioner. Det tycks inte som om de "likasinnade" har så mycket att säga varandra?

Nä jag menade att mitt tilltag att lägga ut min väns film påverkade mig irl på det sätt att hon inte ville ha den här pga att när människor är anonyma så behöver dom inte stå för sina åsikter face to face och då säger man mycket mer än man skulle gjort annars. Dessutom finns det ju inget som helst bevis för att personen bakom nicket eg har en aning om vad dom pratar om. Och då när hon bad mig ta bort den så påverkade ser mig irl för att jag blev ledsen för att jag gjort så mot min vän. Jag borde tänkt på hur det skulle bli. Sen huruvida jag tar till mig vad folk här säger eller inte beror väl helt på vad dom säger? Jag rider fortf på stång, med hjälm (utan att gå ut och frälsa världen till att bli hjälmanvändare) Jag tränar exakt likadant nu som när jag startade tråden, och mina förebilder är fortf mina förebilder.

Ja det är ju aldrig bra att lägga ut filmer på andra;) Inte snällt alls. Det skulle jag inte göra. Där får du stå ditt kast. Men för att du gör ett misstag kan du ju inte bittert (som jag tycker du gör här med "bugetugg") skylla på människor som faktiskt inte gör vågen åt en film som knappast är värd nån våg utan är rätt dålig och dessutom tanklös ridning? I de flestas ögon i alla fall helt uppenbart.

Lägger man ut åsikter, filmer, bilder whatever, på ett diskussionsforum så får man diskussioner:) Jag vänder mej nu alltså mot att du lägger det som hände dej irl på "buketugg" och inte på dej själv som faktiskt var den som gjorde misstaget.

... tycker inte om när dressyrridningsekipage som knappt går godkänt LC plockar in kandar(eller stång) i munnen för att få till något som inte finns,
Nej vet du, det gör ingen seriös ryttare, hur 17 de än tränar. Det kan vi vara överens om. (vill inte lägga mig i er diskussion egentligen, men detta var jag tvungen att kommentera.)

Ja ja jag tycker iaf att det är ett jävla tugg oftast här, även annars. Många är så snabba på att döma allt dom ser, inte bara filmen utan alla bilder. Inte många hade sagt likadant om dom hade stått framför samma personer irl. Det är lätt att sitta här och vara skitviktig när ingen vet vem man är! Även om man tycker samma saker irl så hade man aldrig uttryckt det på samma sätt face to face, då hade man ju inte behövt ha ett nick då kunde man ju varit sig själv här oxå. Och i min värld så suckar dom flesta när man säger Bukefalos och undra hur fasen jag ens orkar gå in här, så det finns fler än jag som tycker att det är ett tugg. Men nej jag är inte bitter ;)
Och jag har väl inte sagt att det är nån annan fel än mitt eget att jag la ut filmen, det är ingen irl som är sur på mig för det. Men jag borde som sagt tänkt på hur det oftast blir. Men eftersom tråden ganska snabbt slutade handla om det som jag startade med så kan vi ju släppa det nu.

Senast ändrad:

Jag tycker snarare att det är när folk inte kan berätta om sin träning i egna ord, utan talar i samma mantran- påståenden som dess tränare tutat i dem som egentligen inte har ngn verklig innebörd.
Ja det låter som hjärntvätt i mina öron också. Tur att jag inte stött på dessa ryttare.
Att hästen bär är att den är balanserad o kan bära upp sin ryttare med dess hjälp. Inte skylla på att hästen är si eller så.
Ja!
Det är inget fel på att köpa en häst som man tycker om, men sen måste man vara medveten om dess brister o sätta kraven därefter
. Nej just det och då kanske man ändrar sitt sätt att träna för att anpassa träningen till hästen.
Det är ju som elever i skolan. Alla klarar inte av samma typ av undervisning för att lära sig.

Ja ja jag tycker iaf att det är ett jävla tugg oftast här, även annars. Många är så snabba på att döma allt dom ser, inte bara filmen utan alla bilder. Inte många hade sagt likadant om dom hade stått framför samma personer irl. Det är lätt att sitta här och vara skitviktig när ingen vet vem man är!
Håller med. Men man kan tävka på att uttalanden kommer ju av deras kunskap och erfarenhet. De kanske helt enkelt inte förstår vad det är de ser och dömer därför snabbt. Jag kan känna igen mig själv och hur jag resonerade när jag bara red "vanlig dressyr". Jag såg allt med de ögonen och förstod inte vad jag såg. Med ett vidare perspektiv kan man se så mycket mera, men allt har sin tid. (och tar sin tid)
Och i min värld så suckar dom flesta när man säger Bukefalos och undra hur fasen jag ens orkar gå in här,
Det är många som frågat mig detsamma. "hur orkar du?" (men jag tycker det är så få som är jobbiga jämfört med alla intressanta människor det finns att diskutera med, så det positiva överväger stort för min del)

Sedan kan det vara så att vissa människor hade uttryckts samma sak IRL. Men då hade tonfallet hörts, nyanserna i rösten, och kritiken hade kanske inte upplevts på samma sätt som när det skrivs i ord. Bara en tanke...

JA vi ska släppa det håller jag med om men det var du själv som tog upp det!:)

Och jo jag tror många hade sagt samma saker irl, vissa direkt till dem det gäller och andra sinsemellan utan att våga säga rakt ut. Folk är olika.

Håller med. Men man kan tävka på att uttalanden kommer ju av deras kunskap och erfarenhet. De kanske helt enkelt inte förstår vad det är de ser och dömer därför snabbt. Jag kan känna igen mig själv och hur jag resonerade när jag bara red "vanlig dressyr". Jag såg allt med de ögonen och förstod inte vad jag såg. Med ett vidare perspektiv kan man se så mycket mera, men allt har sin tid. (och tar sin tid)

Men det finns ju flera som provat på AR också och gått ifrån det?

Det du säger gäller ju förresten i så fall även andra hållet, man uttalar sej som man har förstånd till om sk tävlingsdressyr:p (för det var ju det som du skrev egentligen fast med andra ord, eller hur?)

Ja så är det ju självklart. Men oftast så är man ju lite mer mån om att lägga fram saker på ett sett så man inte gör nån ledsen eller startar ett bråk när man pratar med folk i verkligheten. Det bryr man sig inte så mycket om när man är anonym. Men sen är ju alltid det skrivna svårare att tolka. Det vet man ju när man har sms-diskussioner ;) dom brukar ofta bli lite tokiga då man inte hör tonfallet.

Man kan ju bara döma det man ser på bilderna om man inte har träffat personerna lr sett nån film om dem. Tkr inte att det är konstigt alls att folk reagerar när man döper en tråd till "mina förebilder" och det enda man har att gå på är tveksamma bilder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar