Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag ser på en häst som är bakom hand- en som knyter sig o ibland pga spänning eller annat obehag- svår att påverka.

Ja och det är väldigt irriterande. Känns som att man inte har något där framme alls och hästen bara knäpper av. Just den hästen var ju en rätt spänd individ, bott i Spanien nästan alla år och en supersocial hingst. Han kunde mkt, men han gjorde det inte rätt, visst han kunde spansk skritt och passage mm. Men det grundläggande fanns inte hos honom. Hade på sätt och vis varit roligt att rida honom mer, men hade inte tid, andra tillridningshästar att fokusera på och så min egen lillskit. Men jag tror att han skulle kunnat bli riktigt fin, men så var de ingen som hade tid med han och nyligen, eller ja nu var det väl ett år sen kanske, fick jag reda på att han gått bort av en totalt onödig anledning.

Det du beskriver är ju mer kommunikationsfel/problem än olydnad. :)

hästen har alltså tappat förtroendet för ryttarens hand men hjälperna fungerar ju fortfarande låter det som du beskriver. Då är det ingen olydnad som jag ser det som när hästen är bakom för då tar den ju varken framåtdrivande eller halvhalt men det gör ju hästen i din beskrivning. Enligt mig inte alls samma sak.

Precis. En sdn häst arbetar inte genom kroppen, tappar gärna taktn o har ofta ett oharmoniskt kroppsspråk för att inte tala om att den gärna släpper bettet- som det vore en skarp stång.

ja just det. När hästen inte söker handen utan backar undan ifrån den blir det inte bra. Varför tror du den hoppade på stället i fattningarna?;)
Nej förlåt. Jag skulle ju inte prata om det mer.

Senast ändrad:

ja just det. När hästen inte söker handen utan backar undan ifrån den blir det inte bra. Varför tror du den hoppade på stället i fattningarna?;)

Men alllvarligt talat beskrev du det hela på ett sätt som nästan måste leda till diskussion om vad du faktiskt såg, enligt det du skrev först med bita sej i bringan programmet igenom så borde den varit underkänd inte vunnit på 67%? plus andra rena olydnader då som du beskrev. Vad tänker du att det berodde på? Domarens kompis? Jag tror personligen tyvärr sånt förekommer att vissa ryttare får bättre betalt än de skulle ha fått av andra, osv. Det har jag inga illussioner om. Men att det skulle vara genomgående stora brister som släpps igenom det tror jag inte.

Sv: Stora diskussionstråden

***Knapplån***

Nu har jag gjort om tråden, så att alla inlägg om det ursprungliga ämnet nu är borta. Diskussionerna har jag låtit ligga kvar.
Skulle någon sakna ett specifikt inlägg så går det bra att PM:a mig.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Men alllvarligt talat beskrev du det hela på ett sätt som nästan måste leda till diskussion om vad du faktiskt såg, enligt det du skrev först med bita sej i bringan programmet igenom så borde den varit underkänd inte vunnit på 67%? plus andra rena olydnader då som du beskrev. Vad tänker du att det berodde på? Domarens kompis? Jag tror personligen tyvärr sånt förekommer att vissa ryttare får bättre betalt än de skulle ha fått av andra, osv. Det har jag inga illussioner om. Men att det skulle vara genomgående stora brister som släpps igenom det tror jag inte.

Nej jag trodde inte detta skulle leda till så stor debatt. Det är ju sådant som händer då och då, att det sker ritter som blir väldigt konstigt bedömda. Det händer förhoppningsvis inte ofta, men med fler domare skulle det inte få lika stor betydelse för slutresultatet. Domaren var i detta fallet inte kompis med ryttaren. Jag vet förstås inte vad det berodde på, men domare är också människor och det blir fel ibland. (på alla nivåer. Senaste WC-dressyren skapade ju en hel del frågetecken bland många)

Jag har svårt att få diskussionerna gå ihop i skallen.
Skulle du kunna förtydliga hur du tycker det ser ut när en häst är bakom hand vs. bakom lod?

Som du skriver det låter det som att en häst skulle kunna gå i princip med nosen i bringan och fortfarande vara bakom lod - inte bakom hand, om den har "rätt" anledningar till det? Och vice versa, inte vara mycket bakom alls med "fel" anledningar till det? Har jag tolkat dig rätt då eller totalt missförstått? :angel:

Bakom hand är då hästen inte söker kontakt med handen. Den har klivit av hjälperna i fram, backat av. Den bryter kontakten.
Bakom lod är bara en fråga om hästens lodplan. Dvs kan man dra en rät linje genom öga och mun och den blir lodrät så går hästen i lod. Blir linjen vinklad bakåt är hästen bakom lod. Har man kvar kontakten och själv som ryttare lagt hästen i den formen är hästen inte bakom hand.
Du kan dra in hästen till bringan och den är fort inte bakom hand om den inte släppt kontakten. Så fort den släpper kontakten och backar av från bettet är den bakom hand.
Man vill ju att de ska söka handen för att man inte ska få en glappande kommunikation. Jämför med om du pratar med någon i mobil ovig det bara klipper. Skitsvårt om denne någon ska ge dig instruktioner och arbetsordrar! Så blir det när hästen är bakom hand. Plus att de spänner viss muskulatur på ett oönskad sätt i hals, nacke och manke. Så de kan aldrig bli helt lösgjorda. Och ej heller spänna pilbågen rätt.

PREn hade matten redan utbildat. Så det är inte jag som skolat om honom. Gör man rätt på honom nu så gör han för det mesta rätt. Ibland kan han vara för exalterad. Men det brukar gå att rida bort efter en stund.

Sånna hästar lär jag först basics. Jag rider ner och fram näsan(och hals/nacke givetvis) i trav. Och då en rätt frisk arbetstrav. Jag rider på en stor volt med lätt böjning genom hela hästen. Först har jag lärt in ett handsystem från marken. Viss signal betyder framåt/nedåt. Sen går det ganska fort att lära dem söka kontakt. Man måste ha lätt, känslig hand som aldrig tänker bakåt på sånna hästar.
Jag rider också en del baken ut och bogen in på volt. Då kommer de upp på yttertygeln.

Jag börjar inte samla eller rida övningar förrän hästen har normal form. Det ger inget kvalitativt arbete iaf. Först måste de släppa ut halsen ur manken och söka framåt/nedåt.

Ursäkta nu blir jag så full i skratt (inte illa menat) men det måste ha varit väldigt speciellt när det ändå blir en lång debatt:D, synd att vi inte har en film, :devil: Nej jag skojar bara självklart!

KL
Bra att moderator bytt namn på tråden. (men lite synd om Tigerfisken förstås) Det har verkligen blivit diskussioner som svängt både hit och dit och lite längre ändå. Roligt att det gått att hålla en hyfsad nivå på diskussionen större delen.

Ja, så är det jag fått lära mig också.

Inte för att det har så mycket med det att göra, men jag tycker det klingar illa att det skulle vara så mycket bättre med en häst ordentligt bakom lod under ett program som ändå får godkända eller t o m bra poäng. Hur bra takt och gångarter och andra kvalitéer det än finns, man borde kunna genomskåda bristerna i grunderna och hästens spänning (ihopkortad menar jag då) i det läget. Om man nu skulle kunna få fram hästen lite till, för att den inte totalt backat av, men väljer att visa hästen i ett läge ordentligt bakom lod och med kort hals -kanske för att man "måste" för att uppleva att man har kvar kontrollen (brist på lydnad och avspänning om något?!) eller för att få fram enstaka bra kvalitéer när man inte behärskar det på ett snyggare sätt. Sånt borde genomskådas direkt.

Att jag ens säger det är för att trots det lilla jag tittat på dressyrtävlingar så vet jag flertalet ekipage som ridit (till synes med flit) med väldigt kort häst under programmen och ändå placerat sig i LA-MSV. Om samma ekipage inte kan få till ens i närheten av samma bedrift (ett antagande från min sida utifrån det jag sett) så förtjänar dessa verkligen placeringar eller ens bra poäng i ändå såpass halvhöga klasser?

Låter vettigt, ungefär så gjorde jag på honom oxå och vid slutet av ett ridpass kunde man samla honom lite, lite.

Detta handsystem du pratar om, är det enligt AR då? Jag tränade inte in det på just den hästen, men på andra bla min egen och det har funkat. Ibland har jag dock fundrat på om det verkligen är rätt väg att gå, man böjar ju fokus på halsens position och inte bakdelern. På nå ngt sätt verkar det ändå funka och han hittar snabbare rätt takt (i skritt och trav), efter att jag först har visat honom om att här vill jag att du ska vara eftergiven och inte gå mot trycket.

Lite kul han töltar nästan bara i hagen och aldrig ser man honom trava där och sen vid markträning så travar han som en klocka. Kan säga att det tog inte bara en gång att få in detta, snarare ett halvår om jag "longerade" en gång i veckan, nu kan han gå fint på avstånd och jag behöver inte springa med.

Äsch då, en tråd kan väl ha värre öden än den här. Men det blir inte kul när "Buketugget" börjar påverka för mycket irl ;)

Äsch då, en tråd kan väl ha värre öden än den här. Men det blir inte kul när "Buketugget" börjar påverka för mycket irl ;)

Hur menade du? Vad är "buketugget" och hur påverkar det dej? Nu blev jag nyfiken. Jag hör aldrig ett ord om bukefalos ute i mitt liv, jo möjligen nån annons som nån sett. Eller menade du att du börjar ta till dej synpunkter:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?