Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Måste erkänna att jag inte läst alla inlägg i frågan:o Men jag ville bara säga som du att annars är det helt märkligt det som biggan skriver. Kan knappast stämma med så grovt fel och höga poäng.

Bara lite nyfiken, hur menar du att "lösgjordhet" och "bakom hand" skulle kunna hänga ihop?

Jag hade inte kunnat anse en häst som lösgjord om den är bakom hand. Bedömningen ska inte kunna vara så hög som nästan 70% bara för att hästen lyckas hålla takten. Bakom hand är ju ett grundfel.

Nej, jag menade inte riktigt så, utan mer att det idag finns fler hästar som är från början mer naturligt lösgjorda än andra-om en sådan går bakom hand(nu tror inte jag den gick ett helt program med princip näsan i bringan hela tiden) kan den ändå röra sig mer igenom än annan häst med sämre förutsättningar i liknande form.

Måste erkänna att jag inte läst alla inlägg i frågan:o Men jag ville bara säga som du att annars är det helt märkligt det som biggan skriver. Kan knappast stämma med så grovt fel och höga poäng.

Det kan ju ha varit så att, som Axel frågade men inte fick svar på, att det var en Klubbtävling och att domaren frångick skalan, vilket är helt tillåtet på den nivån.

Jag läser massor här..men skriver sällan..men kan ej låta bli nu...hur ORKAR man inlägg efter inlägg diskutera sådant som det inte finns något att diskutera kring/om ????.Dvs en användare refererar till sin bild av någonting som denne sett på tävling och uppfattat på ett visst sätt. (som ett exempel). Du eller jag kanske sett den ritten på ett annat sätt, men utifrån avsaknaden av material på användarens exempel, så kan varken jag eller någon annan som ej sett ritten bedöma eller för den delen döma. "It´s in the eye of the beholder". :idea:

Jag tycker det är bättre med konstruktiva diskussioner där det inte blir en massa "pajkastning" om vem som har rätt och vem som har fel, utan där man kan lära av varandra. Ifrågasättande är jättebra, men tänk på att man kan lägga fram saker och ting på: bra sätt, mindre bra sätt, och skitdåliga sätt. Det sistnämnda leder oftast till att det inte blir någon diskussion, utan enbart massa försvar, där de olika parterna ska tjafsa om vem som har rätt och vem som har fel. Hej sandlåda!!!

/Tjalle

Jag skrev för redan ngn sida sen att jag fann diskussionen om vem som sett vad på en tävling för x tid sen, och huruvida denne såg rätt eller fel eller hur säkert den människan såg rätt osv, rätt meningslös ;)

Länken togs bort på begäran av TS.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Det som blir så märkligt i hela diskusionen om man ser till helheten, är att du väljer att alltid ta upp sådant som du aldrig kan visa på film,vad det än gäller,
Nej nu vet jag inte vad du syftar på, men jag har inte filmat denna tävlingsritten och även om jag hade gjort det skulle jag inte lägga ut den utan ryttarens tillstånd. Vad är så konstigt med det?
det är lätt att skriva att det är si och så, som här, när du uppenbart, enligt dig själv, är mer kunnig än utbildade domare och kan rangera alla ritter i "inte bra bedömning", eller "bra bedömning",
Sakta i backarna nu. Jag har aldrig påstått att jag är mer kunnig än utbildade domare. Det är din tolkning. Jag tog ett exempel på när bedömningen inte varit bra. Det finns flera sådana exempel, men det finns ju mängder av exempel där bedömningen varit alldles utmärkt. Nu handlade det ju om när det inte var bra. Därför tog jag med det exemplet. Kan vi inte bara släppa denna ritt? Det var som sagt bara ett exempel.
Man måste inte vara domare för att kunna uttala sig om tävlingsridning. Hur skulle då alla tränare kunna fungera som tränare? Det finns många bra tränare som inte också är tävlingsdomare.
Och vad gäller takt o lösgjordhet kontra stöd, så jo, det finns hästar som på den nivån kan vara mer naturligt lösgjorda än stelbenta dåligt vinklade kamrater, men det var ju först nu när jag tog upp det som också det var så himla dåligt.
[/QUOTE] Var detta till mig? Vet inte vad jag sagt om det?

Bara lite nyfiken, hur menar du att "lösgjordhet" och "bakom hand" skulle kunna hänga ihop?

Jag hade inte kunnat anse en häst som lösgjord om den är bakom hand. Bedömningen ska inte kunna vara så hög som nästan 70% bara för att hästen lyckas hålla takten. Bakom hand är ju ett grundfel.
:bow: :bow:

Men det var ju därför jag skrev att domaren måste ha haft en sällsynt dålig dag. Det var galet.

*KL*

När man läser den här tråden skulle man kunna tro att all ridning som får godkänt på tävling är bra och klassisk och att det är anmärkningsvärt att Biggan har sett en dålig ritt få godkända poäng.

Är det verkligen så? Jag har svårt att tro det. Som Immer redan har påpekat så diskuteras det även på tävlingsforumet om konstiga bedömningar, och det som diskuteras på forum är bara en återspegling av hur snacket går bland folk i allmänhet. Folk ifrågasätter när t ex hästar som gör ganska stora fel ändå får godkända, eller rent av höga poäng. Är det konstigt?

Även inom sporten diskuteras det. Så sent som i morse lade t ex en av Strömsholms-ridningens ikoner Bo Tibblin upp ett inlägg på sin blogg där han delger sina funderingar över om rätt saker bedöms och belönas.

Och det är ju så det ska vara. Det måste finnas en levande diskussion om tävlingsdressyren ska klara att slipa av sina avarter och ligga nära det klassiska som TR beskriver.

Jag tycker att det är jätteviktigt att det förs sådana diskussioner, inte minst när det gäller i vilken utsträckning de poäng hästen får för sin inneboende talang ska få kompensera för missar i hur den rids. Är det uppsutten hästutställning eller är det tävling i dressyrridning det ska vara?

Den klassiska dressyrens viktigaste grundsten är ju att den ska förädla hästen. Den ska stärkas inte bara fysiskt, men också psykiskt, så att den blir vackrare, lättare och mer stolt. Man kan ju också fundera på vad ridbarhet är. Är det stora flashiga gångarter? Eller är det en häst som mormor kan rida en stor ökad trav på utan att löständerna faller ut? Där någonstans finns en väldigt grundläggande konflikt inom tävlingsdressyren, tycker jag.

Vad Biggan har sett eller inte sett tänker jag lämna därhän, för den diskussionen är meningslös. Själv har jag sett tillräckligt många ritter med tillräckligt hög grad märkligheter få godkända eller till och med höga poäng genom åren för att tro att godkänt betyg alltid automatiskt betyder att något är utfört på ett klassisk korrekt sätt.

Jag tävlar inte, så för min del får domarna döma upp halvdant ridna gångartshästar på bekostnad av mer alldagliga men kanske lite mer välridna hästar bäst de vill. Jag tävlar inte. Men om man t ex kan få godkänt på hästens form trots att den gått bakom lod en stor del av programmet, eller godkänt på en piaff trots att hästen triangulerar, då är inte tävlingsdressyr och klassisk dressyr samma sak.

*KL*

Men om man t ex kan få godkänt på hästens form trots att den gått bakom lod en stor del av programmet, eller godkänt på en piaff trots att hästen triangulerar, då är inte tävlingsdressyr och klassisk dressyr samma sak.

Och allt annat du skrev i samma inlägg...

:bow::bow::bow::love::love:

Mer kan- och behöver inte sägas i den här diskussionen!

:bow:

Jag tycker inte det är ett dugg anmärkningsvärt, däremot är jag jävligt less på ältandet om just denna ritt, vilket jag tydliggjort flertalet gånger.

:bow:
Jag har också övervägt att referera till Tibblins debattinlägg (inte bara bloggen utan även i andra sammanhang) - börjat skriva men raderat när jag fastnat i tanken och inte orkat utveckla. Du är klok och påläst som alltid. Tack för inlägget.

Det kan ju ha varit så att, som Axel frågade men inte fick svar på, att det var en Klubbtävling och att domaren frångick skalan, vilket är helt tillåtet på den nivån.

Axel fick svar + att jag svarat en gång tidigare i tråden. Det var en L:A1 Lokal tävling.
KL
Kan vi inte släppa den ritten nu?

Senast ändrad:

Jag anser nog att tibblin menar att det har skitit sig i tränarledet o att många tävlar fast de inte är redo.

Han satte tempo, form, uteblivna halvhalter o brister i galoppombyten som prion.
Han skrev även att det fanns många bra som uppfyllde kvalifikationerna väl.

Därför är det ännu mer viktigt att det inte ploppar upp tränare som inte ens har ngn egentlig utbildning eller egen kunskap för den delen.

Börjar bli väldigt vanligt inom det mesta i hästbranschen.

När det gäller form som i många sidor i denna tråd- är det vissa som inte kan skilja på bakom hand eller lod eller var lodplanet ligger.
Det är inte allt- tvärtom. man tittar på hur hästen rör sig fram till nosen.

Ja så uppfattar jag också att han menar.
Och beträffande det andra håller jag också med dej! :bow:

Och till Svea: Varifrån kommer det att nosen i lodplan går före allt annat i den klassiska dressyren? Det är helheten som räknas, och hästens styrka avgör var den kan gå. En häst på LA nivå är inte färdigutbildad och det är ingen katastrof om den kan hamna en aning bakom lod, det tror jag att de flesta anser. En GP-häst är en annan sak.

Jag tror inte att det är någon här som hävdar att det inte finns diskussioner inom dressyren som tävlingssport? Det diskuteras flitigt. Domare dömer olika, osv osv. Men det finns vissa saker som knappast kan passera hos en domare med självaktning i LA och det är bakom hand. Det innebär att programmet inte är godkänt. Därav antar jag att en del ifrågasätter biggans uttalanden. Jag orkar inte lägga mej i det.

Och jag ska avsluta med att skriva att jag förstår mycket väl att det är en bedömningssport och mycket väl att det även finns domare där det kan bli fel- men i detta fall var det uppgifter från beskrivaren som dels ändrades och så skrivsättet, hästen gick "mycket bakom hand", i betydelsen mycket och inte ofta,, om en häst går bakom hand så går den bakom hand, däremot kan man välja det ordet vid beskrivning av lodplanet, därför tror jag att ritten inte var bakom hand utan istället mycket bakom lod och det är en väldigt stor skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård