Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag undrar verkligen om standarden i dina trakter.

Vilken % vann den på?50? LC, lokal, klubb?

Här säger domarna att standarden är mkt mkt högre än vad som sägs vara.

Den nye svenske höjdardomaren har dömt mig o han var väldigt generös med poängen förr-enligt den nivån. 7 o 8 Numera är det väldigt restriktivt- att inte använda hela skalan.

När man tävlar ska inte domarens uppgift vara att göra ner ryttaren, utan att mest komma med positiv kritik o t o m vägleda.

Jag undrar verkligen vad kritikerna- ofta de äldre som tyckte att det var bättre förr, menar hur en 9 eller 10-mässig ritt ser ut?

Om 7-mässigt förr var perfekt- varför gav man då inte tior?

Jag undrar verkligen om standarden i dina trakter.
Jag vet inte hur standarden är i mina trakter jämfört med resten av Sverige, men domarna dömer inte bara här i Värmland, så de pratar ju inte bara lokalt.
Vilken % vann den på?50? LC, lokal, klubb?
Har jag redan svarat på men tar det igen. L:A1 på 67% (kan ha varit en procent lägre eller högre)
Här säger domarna att standarden är mkt mkt högre än vad som sägs vara.
Ja eftersom domarna är individer så har de ju olika åsikter också. Alla lika mycket värda. Det säger väl hur komplext det är med bedömningssporter.
När man tävlar ska inte domarens uppgift vara att göra ner ryttaren, utan att mest komma med positiv kritik o t o m vägleda.
Ja det påpekade jag också i tidigare inlägg. Men de ska heller inte ge poäng som inte ekipaget förtjänat. Det är att göra dem en björntjänst.
Jag undrar verkligen vad kritikerna- ofta de äldre som tyckte att det var bättre förr, menar hur en 9 eller 10-mässig ritt ser ut?
Tror det är nästan omöjligt att jämföra så. Dressyren utvecklas ju hela tiden. Se på ritter som är äldre. Om de är 50 år eller 20 år så är det ändå skillnad.
Om 7-mässigt förr var perfekt- varför gav man då inte tior?
Fast en 10:a står ju för utmärkt. Om det var perfekt så får man väl utgå från att de gav en 10:a även förr. (sen kan man ju alltid diskutera vad som är utmärkt förstås. Synen på det har säkerligen också förändrats endel)

Vilken % vann den på?50? LC, lokal, klubb eller Reg.?

Har jag redan svarat på men tar det igen. L:A1 på 67% (kan ha varit en procent lägre eller högre)
De som dömer lätta klasser behöver själva numera endast ha tävlat t o m det själva.

Om hästen nu stundtals bet sig i bringa- i dina ögon eller gjorde ngt hopp, så hade den troligen andra förtjänster som vägde upp det.

Såg du kritiken själv?

KL

alltså, blir det inte lite ointressant och oproduktivt att sitta och disekrera en ritt som skedde för typ åratal sen, för att den dömdes förefallande konstigt osv? För mig säger det liksom ingenting, det är en ritt i mängden, och vi har redan konstaterat att det är en bedömnings sport och att bedömningar kan bli subjektiva i några enskilda undantagsfall, alternativt reflektera startfältet då skalan blir färgad av utbudet på detta.

Jag tycker inte det ger så mycket liksom, att sitta och älta en enda ritt. Kan vi inte komma vidare istället om vi ska fortsätta diskutera i tråden? Inget illa ment mot vare sig dig axel eller Biggan, men helt seriöst.

Rent allmänt tycker jag att det helt klart skiljer sig i fråga om vart man ligger på skalan, utifrån län, det har vi konstaterat tidigare och det är väl inte så himla konstigt att man blir färgad av det man ser nivåmässigt oftast. en lättklass domare dömer lättklasser, det är inte ofta de färdar iväg sig land och rike runt även om det händer att de dömer i andra län, ofta dömer de lokalt för det är bekvämt för alla involverade. Jag ser faktiskt inga större konstigheter runt detta, däremot färgar det som sagt skalan en del och det är synd i den bemärkelsen, tillför varken domaren själv eller startfältet något utan självklart skulle det vara bättre med en större intrycksbredd för att hålla sig mera fräsh och neutral kan jag tycka, skalmässigt och intrycksmässigt.

Senast ändrad:

fast när någon säger att hästen som vann (fick ändå såpass höga poäng) gick bakom lod hela tiden, då blir man ju väldigt nyfiken på vad hästen gjorde som vägde upp detta. Men min uppfattning är att det inte fanns ngt som vägde upp detta, att domarna missbedömde. Men jag har ju inte sett ritten själv så det är bara vad jag utgår från denna tråden.

Håller med dig i slutet av ditt inlägg.

De som dömer lätta klasser behöver själva numera endast ha tävlat t o m det själva.

Nej, detta gällde förr. Nu ska den som dömer lätta klasser själv ha resultat på minst 60% i Msv.

fast när någon säger att hästen som vann (fick ändå såpass höga poäng) gick bakom lod hela tiden, då blir man ju väldigt nyfiken på vad hästen gjorde som vägde upp detta.

Rätt ska vara rätt.
Det var inte bakom lod som diskuterades utan bakom hand, citat:

Hästar som går konstant bakom hand tex ska inte få för högt betyg.

Jag skrev att jag aldrig sett bakom hand i ett helt program få högt betyg. Svar; citat:

Men det har jag. Vunnit t.o.m.
Att hästen hamnar bakom lod ibland behöver inte vara fel om hästen arbetar rätt, men när hästen nästan biter sig i bringan ett program igenom, hoppar jämfota/studsar på stället i fattningarna och kastar sig bakåt i ryggningen och vinner, blir jag ledsen.

Alltså en häst som genomgående gått bakom hand,såtillvida att den nästan biter sig i bringan under hela programmet, dessutom i det varit ostadig på annat sätt på antagligen 4 bedömningspunkter, tja, jag är fortfarande väldigt tveksam om den har gått så bakom om nu inte , som mackan var inne på, resten av startfältet var sämre och domaren var tvungen att se till det.

Om hästen nu stundtals bet sig i bringa- i dina ögon eller gjorde ngt hopp, så hade den troligen andra förtjänster som vägde upp det.

Såg du kritiken själv?

Ja jag läste kritiken. Domaren i det fallet har tävlat intermediare själv. Hästen i fråga gick mycket bakom hand hela programmet igenom och hoppade på stället i ena fattningen. Hästen har förtjänsten som väldigt bra gångarter, rör sig väldigt bra när den får, men det kommer ju tyvärr inte fram när bak och framdel inte är på "samma bana". Men som jag skrev innan så kanske domaren hade en dålig dag av någon anledning. Så här är nog ovanligt att det är.

Alltså en häst som genomgående gått bakom hand,såtillvida att den nästan biter sig i bringan under hela programmet, dessutom i det varit ostadig på annat sätt på antagligen 4 bedömningspunkter, tja, jag är fortfarande väldigt tveksam om den har gått så bakom om nu inte , som mackan var inne på, resten av startfältet var sämre och domaren var tvungen att se till det.
Detta var ett exempel på när bedömning inte fungerar bra. Det behöver inte nagelfaras så in i vassen. Ett exempel bara. Det var hemskt att se, men jag tror inte detta är allt för vanligt för det. Även domare är ju människor och kan ha en dålig dag på jobbet;)

alltså, blir det inte lite ointressant och oproduktivt att sitta och disekrera en ritt som skedde för typ åratal sen, för att den dömdes förefallande konstigt osv?
Denna ritt var i höstas så det är inte så länge sedan.
Jag tycker inte det ger så mycket liksom, att sitta och älta en enda ritt. Kan vi inte komma vidare istället om vi ska fortsätta diskutera i tråden? Inget illa ment mot vare sig dig axel eller Biggan, men helt seriöst.
Jag håller med. Detta var som sagt bara ett exempel på när bedömningen inte är så bra.

Ja jag läste kritiken. Domaren i det fallet har tävlat intermediare själv. Hästen i fråga gick mycket bakom hand hela programmet igenom och hoppade på stället i ena fattningen. Hästen har förtjänsten som väldigt bra gångarter, rör sig väldigt bra när den får, men det kommer ju tyvärr inte fram när bak och framdel inte är på "samma bana". Men som jag skrev innan så kanske domaren hade en dålig dag av någon anledning. Så här är nog ovanligt att det är.

Jag må vara tjatig om detta, men du skriver flera gånger och tar detta fall som exempel att domaren ska premiera grunder bättre.
Det finns andra grunder som ska premieras före detta med stöd, alltså bakom hand, och det är takten och lösgjordheten.
Domaren kanske uppfattade det som en naturligt lösgjord häst med en väldigt god takt, utöver det en god gång-då ser jag inte poängen som något väldigt konstigt.

Det är ju inte riktigt så att en domare enbart ska stirra sig blind på ett kriterie i utbildningsskalan, och i ditt beskrivna fall finns det flera som har förtur sas.

Jag må vara tjatig om detta, men du skriver flera gånger och tar detta fall som exempel att domaren ska premiera grunder bättre.
Jag tog detta exempel en gång, men sen har jag ju svarat på alla kommentarer och frågor om det också.
Det finns andra grunder som ska premieras före detta med stöd, alltså bakom hand, och det är takten och lösgjordheten.
När hästen är bakom hand och avknäppt i nacken är den inte lösgjord. Att hästen hänger ihop är grundläggande. Nu är det ju en ritt som jag pratar om och som ni inte sett. Svårt att ge er hela bilden då. Har försökt förmedla vad jag såg. Bäst vore förstås att visa en film av ritten för att alla skulle få hela bilden.
Domaren kanske uppfattade det som en naturligt lösgjord häst med en väldigt god takt, utöver det en god gång-då ser jag inte poängen som något väldigt konstigt.
Som sagt, en icke lösgjord häst som i och med det inte är helt taktmässig och inte alls får chansen att visa sina goda gångarter. Det är inte en detalj man får titta på utan helheten. Grundstenarna måste ju finnas. Men nu tycker jag det räcker med kommentarer kring just den ritten. Den var (återigen) ett exempel på när bedömningen inte är bra. Det finns andra exempel på det, liksom det finns exempel på när bedömningen är bra. Vi lever inte i en svart/vit värld. Ett exempel är bara ett exempel.

Har försökt förmedla vad jag såg. Bäst vore förstås att visa en film av ritten för att alla skulle få hela bilden.

Men nu tycker jag det räcker med kommentarer kring just den ritten. Den var (återigen) ett exempel på när bedömningen inte är bra. Det finns andra exempel på det, liksom det finns exempel på när bedömningen är bra. Vi lever inte i en svart/vit värld. Ett exempel är bara ett exempel.

Det som blir så märkligt i hela diskusionen om man ser till helheten, är att du väljer att alltid ta upp sådant som du aldrig kan visa på film,vad det än gäller, det är lätt att skriva att det är si och så, som här, när du uppenbart, enligt dig själv, är mer kunnig än utbildade domare och kan rangera alla ritter i "inte bra bedömning", eller "bra bedömning", jag skulle vara mer försiktig än så, någon kurs i början av utbildningen gör inte någon till domare särskilt inte som utbildningen fortsätter restrerande tid man arbetar inom den biten.

Och vad gäller takt o lösgjordhet kontra stöd, så jo, det finns hästar som på den nivån kan vara mer naturligt lösgjorda än stelbenta dåligt vinklade kamrater, men det var ju först nu när jag tog upp det som också det var så himla dåligt.

Det är ju inte riktigt så att en domare enbart ska stirra sig blind på ett kriterie i utbildningsskalan, och i ditt beskrivna fall finns det flera som har förtur sas.

Bara lite nyfiken, hur menar du att "lösgjordhet" och "bakom hand" skulle kunna hänga ihop?

Jag hade inte kunnat anse en häst som lösgjord om den är bakom hand. Bedömningen ska inte kunna vara så hög som nästan 70% bara för att hästen lyckas hålla takten. Bakom hand är ju ett grundfel.
(Sedan hade det varit skoj att se det nämnda exemplet på film förstås, möjligen var det inte så illa i verkligheten. Många har också en tendens att blanda ihop bakom hand med bakom lod, och bakom lod behöver inte vara fel.)

Senast ändrad:

Jag skulle gissa att det i detta fall handlar om bakom lod, men det är förstås bara min gissning med tanke på de omtalade procenten. Om hästen knäpper av hela ritten borde den varit underkänd i det totala helt enkelt. Men jag tycker mej ha sett förr att de här två blandas ihop.
Men nu tycker jag förresten att det är lirte ointressant att fortsätta diskussionen om en ritt som bara en person sett, det blir mycket svårt att diskutera.

KL "som kompensation" i domardebatten kan jag väl inflika att jag var och fotade div III dressyr igår, och där var en nordsvensk korsning som lär ha varit 75% nordsvensk och ngt annat lättare, som red in på 13 plats (9 placerade) resp 16 e plats (10 placerade) av 34 startande i LC och LB, med många gångartshästar med stam bakom sig i startfältet.

tilläggas kan väl också att ettan och tvåan i LA var 50% fullblod, med resten av listan bakom sig med återigen gångartshästar med stam : )

det som premierades var precis det som ska premieras i lätt klass - lydnad och noggrannhet och korrekt grundform.

Antingen är jag ovanligt snurrig eller läst fel inlägg och trott att nån annan skrivit den, men nu när jag läster inläggen igen så är det solklart att det handlar om bakom hand och inte bakom lod och detta gör ju inte saken mindre intressant utan ännu mer anmärkningsvärd.

känner mig helt förvirrad, svårt att tro på Biggaln. men aja, hur ska man veta när jag själv inte sett ritten?

tror jag släpper ämnet nu.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård