Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Att jag har svårt att tro det är utifrån vad jag sett på lägre nivå (och hur stor båge det känns som i jämförelse med det jag ser som "riktig" hörnpassering), men säger ni att man tillåter väldigt o-snäv hörnpassering i lättare klasser så utgår jag ifrån att det är ni som har rätt såklart! ;)

Blev det rätt länk? Ser bara programmet med punkter att bedöma, men det säger ju inte något om hur hörnpasseringen ska se ut? Hade kunnat vara intressant att läsa :)
Men som jag tidigare skrivit så tycker jag inte det är något fel heller att sitta och öva noggranna ridvägar och öva lydnad. Jag tycker inte man ska ändra uppläggen som de ser ut, det var inte tanken med inlägget.

Jag tycker inte heller lydnad är av ondo, tvärtom.
Däremot som Europa varit inne på kan det man ser som lydnad variera, dels utifrån individuella krav och dels utifrån utbildningsnivå.
Men jag tycker inte det spelar så stor roll, så länge man har en plan som går åt rätt håll och är konsekvent.
Däremot känns det ju logiskt att den plan man har utgår ifrån något, hur man ser för- och nackdelar. För den skull behöver inte det man ser som fördelar betyda att andra metoder som inte har samma fördelar är dåliga. För- och nackdelar med allt. Det man väljer brukar ju i slutändan vara det som bäst stämmer överens med ekipagets filosofi, vad man tror passar ekipaget bäst, eller vad man redan provat.

T ex (borde egentligen sluta med exemplen då de största misstolkningarna verkar komma från att man tolkar dom annorlunda än det är tänkt... men annars klagas det på att det inte är konkret nog - så jag gör ett försök ;) )-
en häst som har taskig balans och är alltså i en grovjobbsfas i träningen. Kan ju vara om den är van att ta mycket stöd i tygeln och man vill lära bort det, eller helt enkelt en häst som inte är van vid att behöva hålla balans med ryttare eller har taskig teknik.

Man kan lägga upp det som att hästen ändå själv behöver ansvara för att hålla balansen. Göra det till en lydnadsfråga. Är man konsekvent och lägger upp det bra, då tycker jag det kan vara en mycket bra metod. För att hästen tränar balansen under tiden man ger den ansvaret att hålla den gångart/väg/det tempo man valt.
Man kan också lägga upp det med tänket att det är ryttarens ansvar att ge hästen förutsättningar för att hålla balansen. Och ta obalansen som kvitto på att så inte var fallet, och inte jobba vidare ur det utan backa tillbaka.
Båda dessa tänk tycker jag är bra, allt beror ju på hur man lägger upp det, hur väl man lyckas utföra det i praktiken, och vad som passar ekipaget/situationen.

OSka inte skriva mer här- man får varningar hela tiden för att moderatorn är partisk.

Att du fått varningar beror öht inte på att jag skulle vara partiskt (vilket jag alltså inte är). Det beror helt enkelt på att du, trots påpekanden, fortsätter att kategorisera när det gäller AR (alla AR-hästar går på bogarna, alla ryttare rider med fruktansvärt långa stigläder, alla rider på stång osv osv).
Så mycket som du hållit till här på detta forum så borde du veta att det inte är så.

Och jag påminner dig - och övriga -återigen om vad Gunnar skriver i den nålade tråden:

I detta forum diskuterar vi klassisk ridKONST
Inte tävlingsdressyr.

Om man anser att de som rider akademisk ridkonst, barockridning och liknande icke tävlingsridning är helt fel ute och att de tongivande tränarna inom denna ridkonst inte vet vad de pratar om så anser jag att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av klassisk ridkonst.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Dressyr, Ridning eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom klassisk ridkonst. Men om man anser att klassisk ridkonst som helhet är fel ute så är detta forum fel plats.

Läs särskilt det stycke jag markerade med fet stil.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Att jag har svårt att tro det är utifrån vad jag sett på lägre nivå (och hur stor båge det känns som i jämförelse med det jag ser som "riktig" hörnpassering), men säger ni att man tillåter väldigt o-snäv hörnpassering i lättare klasser så utgår jag ifrån att det är ni som har rätt såklart! ;)

Blev det rätt länk? Ser bara programmet med punkter att bedöma, men det säger ju inte något om hur hörnpasseringen ska se ut? Hade kunnat vara intressant att läsa :)
Men som jag tidigare skrivit så tycker jag inte det är något fel heller att sitta och öva noggranna ridvägar och öva lydnad. Jag tycker inte man ska ändra uppläggen som de ser ut, det var inte tanken med inlägget.

Nej hur dom bedömer i olika klasser lär dom sig på de olika domarkurserna

Ja, det gör de också.
Om man inte råkar deleta någon klammer i början eller slutet.

Jag provade igen utan att posta och det blev likadant och jag rörde inget och deletade inget så kolla själv får du se.

Jag testade också, och det blev fel.
Det beror troligen på att det finns ett par rader i början av inlägget som ska vara ett citat, men där första klamrarna med innehåll har deletats.
När man sedan citerar så kommer förstaklamrarna tillbaks och det blir ett citat fram till nästkommande klamrar (citat slut). Resten av inlägget räknas liksom inte.

Äsch, kluddig förklaring men jag hoppas du förstår vad jag menade.

Senast ändrad:

Att du fått varningar beror öht inte på att jag skulle vara partiskt (vilket jag alltså inte är). Det beror helt enkelt på att du, trots påpekanden, fortsätter att kategorisera när det gäller AR (alla AR-hästar går på bogarna, alla ryttare rider med fruktansvärt långa stigläder, alla rider på stång osv osv).
Så mycket som du hållit till här på detta forum så borde du veta att det inte är så.

Och jag påminner dig - och övriga -återigen om vad Gunnar skriver i den nålade tråden:

Fast vänta nu det verkar ganska vanligt med varningar här om man ifrågasätter vad just AR-anhängare skriver? Jag fick det också med påpekande om att vara otrevlig.
Om man ska gå på det som står i den nålade tråden du citerar så undrar jag, HUR ska man veta om man är kritisk eller inte om man inte får fråga och inte får svar, då vet man ju inte om man är kritisk eller inte? Borde det inte stå att det är förbjudet att ställa frågor och ha åsikter om inriktningen, då blir det ju mera tydligt i alla fall varför det kommer varningar!

För övrigt verkar det onödigt med dessa varningar bakom kulisserna, det pågår bra och sansade diskussioner i det stora hela som säkert är lärorika och intressanta för många att läsa! Låt det pågå istället!

Senast ändrad:

Så mycket som du hållit till här på detta forum så borde du veta att det inte är så.Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
Nej än har ingen visat ngt annat.

Om jag har missat det så visa gärna var.

Vi har frågat o frågat o ändå får man aldrig ngt svar.

Nu har jag fått 2 varningar idag o när blir jag bannad?

KL

Alltså kan ni inte bara låta den här tråden dö snart. Eftersom den är så totalt ot som nån tråd nånsin varit så är det väl bättre att göra en ny tråd som faktiskt handlar om det som diskuteras? En helt vänlig önskan. /Ts

Personligen tycker jag domarna i större grad skulle lägga mer vikt vid grunderna i lätta klasser. Hästar som går konstant bakom hand tex ska inte få för högt betyg. Hellre en häst som är ihopkopplad, men lite för öppen i formen, än en som är avknäppt i nacken. Att ekipaget är på rätt väg ska premieras.

Jag har aldrig, och jag skriver aldrig, sett en häst eller ponny som gått konstant bakom hand fått höga betyg.
Att bakom lod tillåts till viss del är en helt annan sak, och det betyder inte att det är fel väg.

Jadu, som jag skrivit tidigare lär denna tråd redan gått till världshistorien för att ha behandlat allt, och då menar jag ALLT, vid detta laget i stort sett ;)

skämt åsido: det är tråkigt att din tråd blev förstörd redan från början det tycker jag ärligt, men samtidigt tycker jag det har varit trevligt att den fått ligga för moderator och det har varit högt i tak ang. hur svängiga diskussionerna har gått. Just nu har vi senaste sidorna diskuterat tävlingsdressyr, och det förefaller också ha varit ok, även om forumets riktlinje säger att sådan inte ska diskuteras här. Men alla har ju varit med på noterna i den diskussionen så jag förutsätter att det är därför vi fått hållas, och personligen finner jag den givande, och tackar för att den fått hållas. Men som sagt - ur din egen synvinkel förstår jag fullt ut att det är trist att få sin tråd så sönderhackad ämnesmässigt.:crazy:

Nä det är inte det som inte känns bra. Jag frågade inte bildspelsskaparen om lov att länka innan jag gjorde det. Nu är ju iofs länken borttagen så det är eg lugnt, det är bara jag som känner mig elak. Hade det varit mig bildspelet handlat om så hade jag inte bråkat om att folk gett det negativa kommentarer. Men nu har dom ju inte valt själva. Förvisso låg ju redan filmen på youtube så vem som helst kunde ju se den men man hade kanske inte hittat den så lätt om man inte letat. Äsch det är bara jag som har dåligt samvete och känner mig elak, men världen har väl råkat ut för värre katastrofer än så.

Jag tycker du ska glömma det nu för dels är länken borttagen som du säger och dels har alla i tråden glömt vad den handlade om för typ artonhundra sidor sen, jag lovar :D

Personligen? Ja det skulle då innebära att om du varit domare, vilket du inte är så skulle du premiera något som kanske inte ens ska premieras för klassen? Så var det med den kunskapen...
Du drar för snabba slutsatser. Jag är inte aktiv domare nej. Har gått domarkurser och dömt själv. Har många diskussioner med domare både tididare och i nutid. Känner domare som jag pratar med om detta. De är av precis samma åsikt som mig, trots att de alltså är aktiva domare. Som instruktör och tävlande ryttare bör man kunskaper om bedömning tycker jag. Det finns många tränare som inte är domare själva, men de behöver ha kunskap om bedömning ändå. En av de domare som jag känt sedan många år har numera slutat döma eftersom han tycker han ser så mycket dålig ridning att det inte är roligt längre. Han har själv varit aktivt tävlande dressyrryttare och har varit aktiv domare större delen av sitt vuxna liv. Han tränar numera enbart hästar.
Tycker nog inte du bör jämföra dig själv med en utbildad domare som har dömt x-antal klasser.
Nej det har jag heller aldrig gjort.
När man sitter och skriver kan man ALDRIG få hela bilden eftersom du tittar ner i pappret minst halva programmet.
Nej det kan man inte. Det håller jag med om. Men samtalen med domarna är väldigt givande och man kan prata mycket om det man faktiskt ser. Samtalen med domarna är ju bara en bit i att skaffa sig kunskap och lyssna på hur de resonerar. Eget tävlande, domarkurser, instruktörsrollen och alla övriga kurser är alla olika bitar i att samla kunskap och erfarenhet. Man lär sig hela tiden bara man vill.

Senast ändrad:

Jag har aldrig, och jag skriver aldrig, sett en häst eller ponny som gått konstant bakom hand fått höga betyg.
Att bakom lod tillåts till viss del är en helt annan sak, och det betyder inte att det är fel väg.

Men det har jag. Vunnit t.o.m.
Att hästen hamnar bakom lod ibland behöver inte vara fel om hästen arbetar rätt, men när hästen nästan biter sig i bringan ett program igenom, hoppar jämfota/studsar på stället i fattningarna och kastar sig bakåt i ryggningen och vinner, blir jag ledsen. Det är inte att vara på rätt väg. Jag hoppas domaren hade en sällsynt dålig dag den gången.
Nu är det nästan alltid en domare i lätta klasser, vilket gör att dennes bedömning blir helt avgörande. När jag tävlade var det i stort sett alltid tre domare i L:A. Då hängde det inte på en person. Blev mera rättvist då tycker jag. Det kunde skilja en hel del ibland mellan domarna ibland. Någon som låg klart lägre än de andra två tex Det ÄR svårt med bedömningssport.

När jag tävlade var det i stort sett alltid tre domare i L:A. Då hängde det inte på en person. Blev mera rättvist då tycker jag. Det kunde skilja en hel del ibland mellan domarna ibland. Någon som låg klart lägre än de andra två tex Det ÄR svårt med bedömningssport.

Svårt också för det blir annorlunda synvinkel från olika platser.

Bakom lod: hästens näsa är bakom lodplan.

Bakom hand: hästen har undandragit sig allt stöd på bettet och går inte bara bakom handen utan även bakom övriga hjälper. Ingen ärlig bjudning finns och inte heller aktivitet bakifrån och fram.

det är STOR skillnad på de två begreppen så låt oss hålla dem särskiljda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård