Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Ja jag hoppas det var något i den stilen den dagen, för det var bara för mycket. Är domaren blind? undrade vi ganska många.Fast en häst bakom hand skulle ALDRIG premieras i lätt klass i mitt län såvida inte domaren hade svalt en förgiftad groda och såg dubbelt.Jag har aldrig påstått att det jag skrev om nu var normen i lätta tävlingsklasser. jag skrev att det förekommer för ofta. Jag upplever en rätt stor skillnad på bedömningen, (vad som premieras och vad som ger avdrag,) mellan olika domare. De dömer rätt olika och eftersom det nu nästan alltid är enbart en domare per klass blir det ju enbart dennes åsikter och bedömning som gäller. Jag ser mycket hellre två eller tre domare i en klass.Vi är ju flera i tråden som är rätt säkra i våra upplevelser av hur lätt klass döms och vad som premieras främst, så det går ju inte att påstå att så är det minsann inte utan då kanske det kan vara lokala skillnader, eller som sagt, några enskilda domare som tyvärr inte greppat konceptet kan jag tänka? Jag VÄGRAR anse att sånt du säger dig bevittna är normen på lätt klass tävlingar,
Var glad för att du sluppit se sådana ritter. Att domarna tycker standarden på de tävlande är för låg är sådant jag också får höra. En av domarna jag känner har ju till och med slutat att döma för han tycker det är alldeles för mycket dålig ridning. Han tycker inte det är roligt längre.och jag har ALDRIG sett såna ritter snarare har jag träffat på överdomare som är förtvivlade över standarden på startfältet just för att nivån är så låg ibland att det blir svårt att döma ens enligt det som ska dömas, dvs grunderna.
Men... när ritterna som visas är dåliga gäller det ju för domaren att vara tydlig med vad i grunden som bör ändrar/förbättras, för att ekipaget ska kunna komma framåt. Sen är frågan hur tränarna vävs in i det hela. De måste ju också vara med på tåget och sträva åt samma håll.