Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Fast en häst bakom hand skulle ALDRIG premieras i lätt klass i mitt län såvida inte domaren hade svalt en förgiftad groda och såg dubbelt.
:laugh: Ja jag hoppas det var något i den stilen den dagen, för det var bara för mycket. Är domaren blind? undrade vi ganska många.
Vi är ju flera i tråden som är rätt säkra i våra upplevelser av hur lätt klass döms och vad som premieras främst, så det går ju inte att påstå att så är det minsann inte utan då kanske det kan vara lokala skillnader, eller som sagt, några enskilda domare som tyvärr inte greppat konceptet kan jag tänka? Jag VÄGRAR anse att sånt du säger dig bevittna är normen på lätt klass tävlingar,
Jag har aldrig påstått att det jag skrev om nu var normen i lätta tävlingsklasser. jag skrev att det förekommer för ofta. Jag upplever en rätt stor skillnad på bedömningen, (vad som premieras och vad som ger avdrag,) mellan olika domare. De dömer rätt olika och eftersom det nu nästan alltid är enbart en domare per klass blir det ju enbart dennes åsikter och bedömning som gäller. Jag ser mycket hellre två eller tre domare i en klass.
och jag har ALDRIG sett såna ritter snarare har jag träffat på överdomare som är förtvivlade över standarden på startfältet just för att nivån är så låg ibland att det blir svårt att döma ens enligt det som ska dömas, dvs grunderna.
Var glad för att du sluppit se sådana ritter. Att domarna tycker standarden på de tävlande är för låg är sådant jag också får höra. En av domarna jag känner har ju till och med slutat att döma för han tycker det är alldeles för mycket dålig ridning. Han tycker inte det är roligt längre.
Men... när ritterna som visas är dåliga gäller det ju för domaren att vara tydlig med vad i grunden som bör ändrar/förbättras, för att ekipaget ska kunna komma framåt. Sen är frågan hur tränarna vävs in i det hela. De måste ju också vara med på tåget och sträva åt samma håll.

Bakom lod: hästens näsa är bakom lodplan.

Bakom hand: hästen har undandragit sig allt stöd på bettet och går inte bara bakom handen utan även bakom övriga hjälper. Ingen ärlig bjudning finns och inte heller aktivitet bakifrån och fram.

det är STOR skillnad på de två begreppen så låt oss hålla dem särskiljda.

Ja, vi skiljer på dem.

Nej då förstår jag bättre, jag läste ditt inlägg som att du tyckte det var standard att man dömde så. Tyvärr finns det ju alltid avarter som sagt är det en bedömningssport. som jag tidigare skrev om vilket du även citerade, när startfältet har väldigt låg standard så blir hela bedömnings skalan skev, någon måste fortfarande stå som vinnare och det är beklagligt när startfältet har dålig kvalitet rakt igenom, för då blir man placerad på 50 procent, vinnaren har typ 62 procent dvs två enheter över godkänt. Då blir man förtvivlad som domare och det har jag full förståelse för och tycker att man borde bli! Men som sagt, det är ju långt ifrån att säga att domare är ute efter att premiera folk som inte rider ett vettigt program, för det tror jag hör till yppersta sällsyntheter, likaså att favorisera och döma ett ekipage som går bakom hand som etta i en klass om det finns andra som rider bättre.

Jag tycker nog att domarna gör ett bra jobb med att i helhetskritiken innefatta förbättrings punkter och vad som behöver göras för att få bättre poäng. Det ska de dessutom göra då det hör till kriterierna när man dömer.

Men det har jag. Vunnit t.o.m.
Att hästen hamnar bakom lod ibland behöver inte vara fel om hästen arbetar rätt, men när hästen nästan biter sig i bringan ett program igenom, hoppar jämfota/studsar på stället i fattningarna och kastar sig bakåt i ryggningen och vinner, blir jag ledsen.

Hur höga poäng i procent fick ekipaget och vilken klass var det?

Vad är det för domarkurser?eller menar du att du är utbildad domare men nu inte aktiv?

Jag menar kurser som man går för att bli domare. (+ en specialkurs som min ridskolechef anordnade på egen hand) Nej jag är inte färdigutbildad domare för jag gick inte alla kurser. Det hände så mycket annat i livet då att jag inte fortsatte hela vägen. Det var ändå väldigt nyttiga och lärorika kurser och detta har jag ju med mig ändå även om jag valde att inte bli domare i slutändan.

Ja, precis, visst kan ett sådant beskrivet ekipage vinna- de andra kan ju faktiskt även vara sämre.

Men då måste du ansökt och kommit in på en dressyrdomarutbildning för en dressyrdomarutbildare-annars får man väl inte gå bara sådär för skojs skull?

Ja visst. Jag gick inte för skojs skull. När jag började hade jag ju målet att bli domare. Senare tog jag andra beslut beroende på sådant som hände i livet. (hästdelen är väl den enda väg som varit rak i mitt liv. I övrigt har jag gått krokiga vägar)

Svårt också för det blir annorlunda synvinkel från olika platser.

Med tre domare på kortsidan tycker jag det är bra att de ser ur lite olika vinklar. Mer komplett bedömning. Och om en ligger väldigt mycket under de andra betyder det inte lika mycket som om det varit enbart den domaren som dömde.

Jadu, Immer, det är konstigt att man som ovan får uttala sig negativt om domarkårens menade inkompetens att döma korrekt, men inte ifrågasätta kunskapen hos den som menar att det är så.....

Som du har läst nu så har bigganl faktiskt en viss domarutbildning.

På ett annat forum, här på Bukefalos, dömer dina tävlande kamrater ut domarkåren under världscupdressyren i Leipzig. Du kanske ska gå in i den tråden och ifrågasätta deras kompetens?

Några citat:

Över huvud taget var det en dålig tävling att ha som referens för dressyrtävling. Jag misstänker att hela domarteamet var bakis efter ett kungligt firande dagen innan. Eller nåt.

Ja domarna var nog mer än bakis, fega och blinda och jag vet inte vad? Riktigt hemskt, nog för att dressyr är en märklig sport många gånger men detta tar priset.

Trodde hon skulle få mycket låga procent och blev helt stum av chocken att hon fick så pass bra. Snacka om att man går på namn och inte vad man ser för dagen. Fegt!

Och vad domarna höll på med vet i .... mutade ??!

Nu låter jag som en typiskt bitter svensk men helt ärligt undrar jag vad domarna tänkte på?

Också jag blev förvånad över hur domarna dömde..

Åker jag på stryk om jag säger att Adelinde fick på TOK för mycket poäng? Hästen gick och gapade hela programmet och i (iaf an, jag kollade lite slarvigt) så nickar den ju in hakan till bogen varje steg. Hästen är alltså inte eftergiven...!

Senast ändrad:

För övrigt verkar det onödigt med dessa varningar bakom kulisserna, det pågår bra och sansade diskussioner i det stora hela som säkert är lärorika och intressanta för många att läsa! Låt det pågå istället!

Visst är det intressanta diskussioner som pågår! Jag vill bara betona att du kan ha missat några av de inlägg som gett upphov till varningar, eftersom dessa inlägg (oftast) plockas bort. Det kan vara svårt som användare att förstå att det varnas, då man inte sett inläggen med påhopp eller övrigt otrevligt beteende.

Ja, jag tänker låta diskussionerna pågå, men inte i vilka tongångar som helst.

Alltså kan ni inte bara låta den här tråden dö snart. Eftersom den är så totalt ot som nån tråd nånsin varit så är det väl bättre att göra en ny tråd som faktiskt handlar om det som diskuteras? En helt vänlig önskan. /Ts

Jag kommer att slakta tråden så fort jag får tid. Dvs jag kommer att ta bort de inlägg som handlar om ursprungsämnet (den film du lade ut) och så får resten leva kvar.

Fram tills detta är gjort (och även fortsättningsvis) förutsätter jag att ni som diskuterar håller en hövlig ton mot varandra!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Med tre domare på kortsidan tycker jag det är bra att de ser ur lite olika vinklar. Mer komplett bedömning. Och om en ligger väldigt mycket under de andra betyder det inte lika mycket som om det varit enbart den domaren som dömde.

Men du skrev att tre domare dömde olika, gav olika poäng,jag svarade att det kan bero på detta, de ser ur olika vinkel, jag har aldrig antytt att det skulle vara dåligt, mer du isåfall.

Senast ändrad:

På ett annat forum, här på Bukefalos, dömer dina tävlande kamrater ut domarkåren under världscupdressyren i Leipzig. Du kanske ska gå in i den tråden och ifrågasätta deras kompetens?

Några citat:

För det första så har jag vad jag vet inga kamrater härinne för tillfället som tävlar.

För det andra så har jag tidigare faktiskt gjort det du vill jag ska göra nu, men jag antar mot ickekamrater.

För det tredje så hade jag utan vidare fått en varning om jag länkat in så mycket negativa kommentarer låt säga från en AR-tråd, som kom från en annan tråd, in här-som du nu gör.

För det fjärde så hittar jag inte tråden du pratar om så du kan ju länka.

För det femte, angående att du inte är partisk....jo, jo, får man som jag en varning när man skriver något om att hoppa över takten och att det är fusk.....eller som nu, en varning till, när jag ifrågasatte "döma från läktaren" eller då ytterligare en då jag skrev att din film inte överensstämde med din skriftliga ridning...........

För det femte, angående att du inte är partisk....jo, jo, får man som jag en varning när man skriver något om att hoppa över takten och att det är fusk.....eller som nu, en varning till, när jag ifrågasatte "döma från läktaren" eller då ytterligare en då jag skrev att din film inte överensstämde med din skriftliga ridning...........

Jag vill bara poängtera att det inte var jag som gav dig en varning för det inlägget. Men - om du hade skrivit så om en annan användare hade jag inte tvekat att varna dig.

Vidare: mina citat är helt tillåtna, och även de du nämner hade varit det. Att citera från en annan tråd är inget brott mot Bukefalos regler, så det hade inte varit grund för en varning.

Dina övriga tre punkter i uppräkningen kommenterar jag inte.

Kom att tänka på en sak när jag var domarsekreterare för länge sedan och såg en ritt (dock gångatstävling) och det var höga benlyft och så tkt jag då att det såg riktigt trevligt. Gissa min förvåning när de fick noll poäng av alla domarna. hästen hade gått i korsgalopp :o.

Man blir ju bättre med åren. tror inte jag skulle missa en korsgalopp igen. är ju lite skadad kanske. Kollar tom på alla hundar och katter hur de rör sig. Vissa människor ser ju passtaktiga ut ibland. Har kommit fram till att många är dyslektiker av dessa, men det ligger nog ingen djupare analys om det. Annars är det kanske bara ett sammanträffande.

sen är de ju mer fokus på att hästen ska ha rätt gångart på Sifs tävlingar än på vanliga dressyrtävlingar, man tar väl lite för givet att hästen galopperar, travar och skrittar rent. Fast så är ju inte fallet alltid ändå.

Senast ändrad:

Men du skrev att tre domare dömde olika, gav olika poäng,jag svarade att det kan bero på detta, de ser ur olika vinkel, jag har aldrig antytt att det skulle vara dåligt, mer du isåfall.

Nej du har nig missuppfattat mig. jag skrev att med tre domare blir det bättre (tycker jag) De dömer ju inte exakt lika, (de är ju inte klonade.) Eftersom alla domare väver in sitt eget tycke och smak i bedömningen skiljer det ju lite mellan dem och ibland riktigt mycket, men med flera domare får man ju ett snitt, vilket jag tycker är bättre än att det ska hänga på enbart en domare. Om en domare ligger mycket lägre eller högre än de övriga får det inte lika stor effekt på slutresultaten jämfört med om denne domare varit ensam om bedömningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 347
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård