För det första så har jag inte skrivit att domarkåren är inkompetent. Det är din högst enga tolkning i så fall. För det andra så får man alltid ifrågasätta (tycker jag) VAD är det du vill ifrågasätta? Min kunskap får du ifrågasätta om du vill. Jag svarar gärna.
Flera har skrivit i den här tråden om hur trender går även i bedömning på tävling, vilket ger olika trender i vad som visas upp på tävlingsbanorna. Det har jag ifrågasatt. Det står jag för. Att vissa domare inte ställer tillräckliga krav på grunder står jag också för. Men att domare dömer olika och att deras egen personlighet färgar bedömningen till viss del, det är ju inget nytt. Så har det varit så länge jag kan minnas. (och kommer alltid att vara så länge det är människor som dömer) Jag skrev åt domare i flera år eftersom jag ville bli domare själv. Det lär man sig mycket på liksom att tävla själv. Mellan ekipagen (och ibland t.o.m under ritter) diskuterade alltid domarna ritterna med mig. De hade helt klart olika syn på dressyren och vart de lade sitt fokus. Likaså när jag gick första domarkursen märktes detta på ledare. Under en annan kurs red vi en L:B klass (tror jag det var)som filmades, samtidigt som en av oss dömde. Sen tittade vi på filmerna samtidigt som den som dömt läste upp betyg och poäng. Kursledaren kommenterade också till detta. Det var otroligt nyttigt och lärorikt.
Det är en önskan att man ska vara så objektiv som möjligt självklart, men det blir inte så till 100%. Det smyger sig alltid in lite personligt tyckande. För vad som är riktigt bra dressyr finns det ju också olika åsikter om. Se bara på helgens världscup där Patrik Kittel fick mycket lägre betyg av 2 domare och mycket högre av de resterade 5. Det drog ner hans procent betydligt. (tyvärr, för mig var den ritten fantastiskt bra) Domarna hade inte samma åsikt om hans ritt. Det är så på alla nivårer. Det går inte att komma ifrån när det handlar om en bedömningssport.
Personligen tycker jag domarna i större grad skulle lägga mer vikt vid grunderna i lätta klasser. Hästar som går konstant bakom hand tex ska inte få för högt betyg. Hellre en häst som är ihopkopplad, men lite för öppen i formen, än en som är avknäppt i nacken. Att ekipaget är på rätt väg ska premieras.