Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

(Kommer du in i mellanskritt blir det bakdelsvändning, kommer du in i samlad skritt (mer energi) så blir det piruett). Det är energin som avgör. Det är alltså inte riktigt samma sak.

Fast man kan inte gå in i mellanskritt och få en bakdelsvändning, alltså 1 m max, det måste göras i förkortad mellanskritt.

Ja när jag är på tävling ser jag oftast en hel klass och ja, jag tycker jag har tillräcklig kunskap för att uttala mig om det.(annars skulle jag inte göra det)[/QUOTE]

Jadu, Immer, det är konstigt att man som ovan får uttala sig negativt om domarkårens menade inkompetens att döma korrekt, men inte ifrågasätta kunskapen hos den som menar att det är så.....

Fast det är ju skillnad på att rida en hel volt av den storleken eller 1/4 som det blir i ett hörn. Någonstans måste man ju börja. Och man svänger ju oavsett hemma på ridbanan också. Iaf jag rider hörnpasseringar även hemma, trots att jag inte tävlar.

Jag tror inte lydnad är av ondo. Snarare tror jag fler hästar skulle må bra av lydnad. Hästar är dels rangdjur/flockdjur och vill gärna ha en ledare. Och dels fattar de inte själva hur de ska bära upp sig själv med ryttare för att slitaget ska bli som minst. Och att bära upp sig och ryttaren måste de göra med musklerna. Det är jobbigare än att hänga i skelettet. Så får de välja skulle de nog välja hänga i skelettet. Alltså krävs viss lydnad för att de ska arbeta ergonomiskt.

Det skrevs ju tom i Ridsport om att svenska veterinärer har svårt att hältbedömma svenska hästar för att de inte vet om det är olydnad eller smärta/hälta. För att hästarna över lag är för olydiga.

Att försöka forcera mer än hästen klarar är stendumt. Men att jamsa för mycket leder inte heller till minskat slitage och trevligare liv för hästen.

Jag är inte för kadaverdisciplin och straffande. Men hästarna kan inte läsa TR eller någon ridhandbok. Så vi måste visa dem hur de ska arbeta. För att det ska bli kvalitativt arbete måste det ju lite vara på våra villkor. Hästen ska jobba när vi ber om det. Inte när den får lust någon gång ibland. För det kommer bli mer och mer sällan om man inte motiverar och håller arbetet på rätt nivå med tydligt ledarskap.

Det är sant det du skriver! Jag har en häst som gärna sätter upp ramarna själv och inte gärna lämnar över kontrollen och det som saknas är lydnad.;) det är inte något man får en gång för alla, hästar är som sagt flockdjur och vissa kommer mer än andra att vilja diskutera ramarna oupphörligt och återkommande och det leder ingenvart att sitta och vänta ut det, för det leder inte till något bra arbete. Man måste många gånger börja om med grundreglerna om hästen har fått för mycket utrymme att göra på sitt sätt och det är inte negativt utan nödvändigt annars händer ingenting åt rätt håll. TÄvling har inget med det att göra.

Jag har en gammal slipad räv som under sina 28 år nu lärt sig en hel del om vilka man kan driva med och hur. Han har varit extremt ranghög och är fortfarande rätt vass mentalt. Idag väljer han sina strider mer. Han orkar inte bråka med stallpersonal vid utsläpp tex. Han vet att maten serveras ute. Så han har mest bara brådis dit.
Iom att jag haft honom nästan 20 år och är rätt tuff så vet han bättre än att köra med mig(idag iaf.. gud vad jag fått kämpa tidigare..). Men rider någon annan är det ju full cirkus trots att han är välutbildad och väldigt tam med mig.

Unghästen är ju ung och testar fortfarande saker. Honom måste man också ge tydliga ramar. För att skola in honom. Han testar också människor i omgivningen.

Hästar är inte dumma. De är lite lata och vill gärna slippa arbeta. De vill springa fort(fly) eller vara ifred och äta. Inte samla sig och bära. Om vi inte lär dem att det är det som är trevligt.

De flesta av våra hobbyhästar blåser oss ägare. De slår i oss saker och lurar oss. Vissa lurar oss lite och andra mer. Men skulle vi låta hästarna få göra som de vill. Ja, då hade det varit helt livsfarligt att rida.
Jag tycker nog de flesta hobbyekipage skulle må bra av mer lydnad.
Hästarna brukar mentalt må bättre av att veta att ledarskapet ALLTID är människans ansvar. De hästar som innan ledarskapet är befäst får ta för mkt initiativ själva blir gärna mer stressade. Man ser ofta hur hästarna blåser ut och sjunker ihop i avslappning om de hanteras av en mer auktoritär person än någon halvvelig.

Sen uppskattar jag att låta hästar lösa situationer för att växa i självförtroende. Men då ger man ju över kontrollen på ett annat sätt än om de tar den själva. Man uppmuntrar dem iom att de håller sig inom givna ramar.

vändningen ska ju vara lika centrerad, den ska 'gå ett varv' runt sitt inre bakben, att man sedan är mer förlåtande om det blir mindre centrerat i en regional eller lokal LA-klass jämfört med en nationell FEIs mästerskapsprogram är en annan femma -ungefär som med hörnpasseringarna!

(Ginnies; ) "Fast man kan inte gå in i mellanskritt och få en bakdelsvändning, alltså 1 m max, det måste göras i förkortad mellanskritt." Ja, mellanskritt?

I (kära) TR; "Vändning på bakdelen skall betraktas som en förberedande övning till skrittpiruett och skall till alla delar utföras på ett så korrekt sätt, att enbart en ökning av samlingen skall leda till en rätt utförd skrittpiruett."

Jag har fått det förklarat av en domare (som också utbildar andra domare), just att det är hur du kommer in i vändningen som avgör vad det blir - alltså inte centreringen.

Senast ändrad:

Nja. antingen rids en bakdelvändning under större rörelse o radie. Sånt som unghästar klarar av.

Först när samlad skritt finns med som förberedelse blir det piruett.

Varför man gör det ur fart är ju för att den ska trampa runt- inte ett enda missat tramp med inner tack.

Självklart får man minska sista stegen innan själva vändningen. Vad 17. min häst tar ji 1½ m kliv o skulle redan vara ute ur leken på första steget.

Däremot får jag mer tänka flytta bogen- just för svängradien. O hästen ska vara ställd o formad- för att komma runt.

Senast ändrad:

Jag anser inte att hästar testar. däremot är hobbyryttaren garanterat inte lika finmotorisk eller uppfattar samma som ett proffs.
Det kan bli mkt tokigt där.

Jag ser det som positiv om hästen vill försöka- egen vilja o inte avtrubbad slav.

Jag tänker på all hantering nu, även avsutten. Och där anser jag många hästar testar lite. De checkar av om man är värdig ledare. Inte testa för att vara dumma(det är inte hästar). Utan för att för sin överlevnad(inte för att de egentligen dör annars utan för att de är programmerade så sen urminnes tider) kolla av att den som är bäst på att bestämma gör det och i sin tur ser till flockens överlevnad.

Jag uppmuntrar försök till att lösa situationer om jag ber om det. Och jag uppmuntrar försök att göra vissa saker i ridningen. Men jag uppmuntrar inte allt i ridningen. Tex om en häst drar iväg då jag leder den så ser jag inte det som något jag uppmuntrar. Detsamma gäller om den drar vid ridning eller annat sånt oönskat beteende.

Jag vill heller inte ha en häst som själv väljer färdriktning och en mer utbildad häst som vet bättre får heller inte välja tempo, takt, form eller så. Det kan jag köpa vid speciella situationer eller missförstånd. Men lite ordning får det vara. Annars kommer man heller inte vidare i ridningen. Det finns inte ett proffs i världen som låter hästarna köra sitt race. Däremot uppmuntrar man visst beteende och skiter i en del missar. Men man låter dem inte göra som de vill för det.

När jag skriver "inte tillåter" så tänker jag bara att jag inte släpper igenom det. Gör hästen något jag inte vill felsöker jag mig själv för att kolla om jag gjorde fel. Vet jag att jag inte gjorde det så testar jag igen. Gjorde jag fel får jag göra om och göra rätt.

Det handlar inte om bestraffning. Utan att bädda som man vill ligga. Dvs förbereda och inte släppa igenom vad som helst. Blir det fel börjar man om.

Min gamling ville tex fatta galopp varje gång jag satt för sluta igår. Han vet nog mkt väl vad jag vill. Men han var laddad av vila och ville hellre busa till det och springa av sig.
Då bryter jag bara av och gör sluta. Alltså får han inte fortsätta galoppera då jag inte bett om det. Jag bara förtydligar vad jag vill lite lugnt. Vi gjorde sluta och jag gjorde piruett för att testa om han då fattade galopp. Provade flytta lite annat också för att han inte skulle fatta galopp lika lätt. Mkt arg ponny gjorde sen sluta fint. Men slutar inte bjuda eller blir viljelös slav för det. Den lille mannen har myyyycket egen vilja. Skulle jag släppt igenom galoppen där och ridit galopp så blir han så stressad så det finns inte. Halvt oridbar.. Nu är han ju extremfall. Men måmnga hästar upplever jag mår bra av tydliga regler.

Vi red galopp sen. Och han ville inte galoppera mindre för att jag bröt av innan.
Jag tycker man får se lite till individen då man väljer hur mkt man kan släppa igenom.
Jag kan låta min ponny härja en del. Han vet att jag kan hämta hem det när jag vill sen. Så jag låter honom hållas rätt mycket.
Men låter någon annan honom ens gå ett ett steg för mycket så brakar helvetet löst rätt fort. Då blir han agressiv och skickar av dem.

PREn jag rider kan man inte heller släppa mkt på. Han spårar ur totalt och blir alldeles för uppjagad. Takten blir tassig och stissig och han spänner till. Till slut kan han explodera. Och då blir det skolor ovan mark, hopp 2 m upp.

Sitter man på halvblod av äldre stammen så brukar jag uppmuntra mycket. De är ofta lite annorlunda i huvudet.

Unghästen uppmuntrar jag till väldigt mycket. Han behöver det. Han måste få självförtroende och få tilltro till sin egen förmåga.
Men en del hästar har väldigt stor tilltro till sin egen förmåga. Ofta ranghöga hästar.

(Ginnies; ) "Fast man kan inte gå in i mellanskritt och få en bakdelsvändning, alltså 1 m max, det måste göras i förkortad mellanskritt." Ja, mellanskritt?

Jag har fått det förklarat av en domare (som också utbildar andra domare), just att det är hur du kommer in i vändningen som avgör vad det blir - alltså inte centreringen.

Ja, förkortad mellanskritt, inte bara mellanskritt.
Rider du sådan mellanskritt i programmet där det ska vara ms då är den inte godkänd så det finns en betydande skillnad.

Och sedan skulle jag vilja uttrycka det du skriver såhär, att man kommer in rätt, alltså för bdv i en förkortad ms eller för sp i en samlad skritt är avgörande för att det ska gå att göra rörelsen, det avgör inte vad det blir finns även andra detaljer som ska stämma.

Jag tänker på all hantering nu, även avsutten. Och där anser jag många hästar testar lite. De checkar av om man är värdig ledare. Inte testa för att vara dumma(det är inte hästar). Utan för att för sin överlevnad(inte för att de egentligen dör annars utan för att de är programmerade så sen urminnes tider) kolla av att den som är bäst på att bestämma gör det och i sin tur ser till flockens överlevnad.

Jag uppmuntrar försök till att lösa situationer om jag ber om det. Och jag uppmuntrar försök att göra vissa saker i ridningen. Men jag uppmuntrar inte allt i ridningen. Tex om en häst drar iväg då jag leder den så ser jag inte det som något jag uppmuntrar. Detsamma gäller om den drar vid ridning eller annat sånt oönskat beteende.

Jag vill heller inte ha en häst som själv väljer färdriktning och en mer utbildad häst som vet bättre får heller inte välja tempo, takt, form eller så. Det kan jag köpa vid speciella situationer eller missförstånd. Men lite ordning får det vara. Annars kommer man heller inte vidare i ridningen. Det finns inte ett proffs i världen som låter hästarna köra sitt race. Däremot uppmuntrar man visst beteende och skiter i en del missar. Men man låter dem inte göra som de vill för det.

Nej jag håller med om det. Men jag tycker ridningen och marken är helt olika saker, min tex är superlydig på marken. Uppför sej väldigt bra under ridning också i stort sett, men det handlar ju just om det här lilla extra, att den ska ta i, jobba inte bara svassa runt, där finns tusen sätt att prova sej fram och se vad som "accepteras" som minsta möjliga ansträngning, "måste jag verkligen ta i sååå mycket, böja såååå mycket, nöjer hon sej med det här tro?" Det är där positionerna flyttas fram hela tiden om man inte ser upp och rätt som det är kan hästen inte göra en vettig övergång ens:eek:
Intelligenta hästar provar hela tiden var gränsen går för det som accepteras, man måste se upp och inte låta sej luras.
Smarta hundar är samma sak förresten. "måste jag komma ända fram när hon ropar eller räcker det med tre meter ifrån? Fem meter ifrån?" osv fram till att hunden knappt lyfter huvudet när matte ropar, om man hårddrar det.

Det tycker jag är det svåraste, att vara så alert hela tiden:o

O Thua.
Jo nu låter det bättre.
Men jag anser inte att de testar mer än ngn gång per år som yngre.

jag håller inte på att drilla ev. framtida problem utan tar tag i det OM o när de dyker upp.

Tracy. Ex. med hunden var klockrent. Min tycker att det är onödigt att komma när den kan vänta in mig- jag är ju på väg:rofl:

Ska inte skriva mer här- man får varningar hela tiden för att moderatorn är partisk.

Fast det är inte centreringen som är skillnaden utan skritten du kommer in i vändningen som gör. (Kommer du in i mellanskritt blir det bakdelsvändning, kommer du in i samlad skritt (mer energi) så blir det piruett). Det är energin som avgör. Det är alltså inte riktigt samma sak.

Men inte rider du väl in i en bakdelsvändning i mellanskritt?

Ja när jag är på tävling ser jag oftast en hel klass och ja, jag tycker jag har tillräcklig kunskap för att uttala mig om det.(annars skulle jag inte göra det)

Jadu, Immer, det är konstigt att man som ovan får uttala sig negativt om domarkårens menade inkompetens att döma korrekt, men inte ifrågasätta kunskapen hos den som menar att det är så.....[/QUOTE]

För det första så har jag inte skrivit att domarkåren är inkompetent. Det är din högst enga tolkning i så fall. För det andra så får man alltid ifrågasätta (tycker jag) VAD är det du vill ifrågasätta? Min kunskap får du ifrågasätta om du vill. Jag svarar gärna.
Flera har skrivit i den här tråden om hur trender går även i bedömning på tävling, vilket ger olika trender i vad som visas upp på tävlingsbanorna. Det har jag ifrågasatt. Det står jag för. Att vissa domare inte ställer tillräckliga krav på grunder står jag också för. Men att domare dömer olika och att deras egen personlighet färgar bedömningen till viss del, det är ju inget nytt. Så har det varit så länge jag kan minnas. (och kommer alltid att vara så länge det är människor som dömer) Jag skrev åt domare i flera år eftersom jag ville bli domare själv. Det lär man sig mycket på liksom att tävla själv. Mellan ekipagen (och ibland t.o.m under ritter) diskuterade alltid domarna ritterna med mig. De hade helt klart olika syn på dressyren och vart de lade sitt fokus. Likaså när jag gick första domarkursen märktes detta på ledare. Under en annan kurs red vi en L:B klass (tror jag det var)som filmades, samtidigt som en av oss dömde. Sen tittade vi på filmerna samtidigt som den som dömt läste upp betyg och poäng. Kursledaren kommenterade också till detta. Det var otroligt nyttigt och lärorikt.
Det är en önskan att man ska vara så objektiv som möjligt självklart, men det blir inte så till 100%. Det smyger sig alltid in lite personligt tyckande. För vad som är riktigt bra dressyr finns det ju också olika åsikter om. Se bara på helgens världscup där Patrik Kittel fick mycket lägre betyg av 2 domare och mycket högre av de resterade 5. Det drog ner hans procent betydligt. (tyvärr, för mig var den ritten fantastiskt bra) Domarna hade inte samma åsikt om hans ritt. Det är så på alla nivårer. Det går inte att komma ifrån när det handlar om en bedömningssport.
Personligen tycker jag domarna i större grad skulle lägga mer vikt vid grunderna i lätta klasser. Hästar som går konstant bakom hand tex ska inte få för högt betyg. Hellre en häst som är ihopkopplad, men lite för öppen i formen, än en som är avknäppt i nacken. Att ekipaget är på rätt väg ska premieras.

Min 28-åring testar fortf. PREn är 21 år i år. Han testar fortf. Båda araberna var strax under och över 20. De testade fortf.
De testar mindre och mindre saker ju längre man haft dem om man varit konsekvent. Men släpper man dessa millimetrar av kontroll på de här hästarna så är det snart en cm och sen en dm och sedan full cirkus.

Jag hinner fånga upp medans det fortf är millimetrar. Någon mindre erfaren kanske inte märker det förrän det är centimetrar, dm eller tom metrar vi pratar om. Då är man körd.

Vissa hästar är bättre uppsuttet. Vissa avsuttet.

Jag tycker det vore trist om du slutade skriva här. Nyansering behövs.

Intelligenta hästar provar hela tiden var gränsen går för det som accepteras, man måste se upp och inte låta sej luras.
Det tycker jag är det svåraste, att vara så alert hela tiden:o

Hej!

Medhåll från mej. Inser alltför ofta att fröken arab än en gång har lurat mej till att göra som hon vill och inte som jag vill.. Jag är alldeles för lättlurad!!

/Lavinia, naiv när det kommer till hästar med stora vackra ögon..

För det första så har jag inte skrivit att domarkåren är inkompetent. Det är din högst enga tolkning i så fall. För det andra så får man alltid ifrågasätta (tycker jag) VAD är det du vill ifrågasätta? Min kunskap får du ifrågasätta om du vill. Jag svarar gärna.
Flera har skrivit i den här tråden om hur trender går även i bedömning på tävling, vilket ger olika trender i vad som visas upp på tävlingsbanorna. Det har jag ifrågasatt. Det står jag för. Att vissa domare inte ställer tillräckliga krav på grunder står jag också för. Men att domare dömer olika och att deras egen personlighet färgar bedömningen till viss del, det är ju inget nytt. Så har det varit så länge jag kan minnas. (och kommer alltid att vara så länge det är människor som dömer) Jag skrev åt domare i flera år eftersom jag ville bli domare själv. Det lär man sig mycket på liksom att tävla själv. Mellan ekipagen (och ibland t.o.m under ritter) diskuterade alltid domarna ritterna med mig. De hade helt klart olika syn på dressyren och vart de lade sitt fokus. Likaså när jag gick första domarkursen märktes detta på ledare. Under en annan kurs red vi en L:B klass (tror jag det var)som filmades, samtidigt som en av oss dömde. Sen tittade vi på filmerna samtidigt som den som dömt läste upp betyg och poäng. Kursledaren kommenterade också till detta. Det var otroligt nyttigt och lärorikt.
Det är en önskan att man ska vara så objektiv som möjligt självklart, men det blir inte så till 100%. Det smyger sig alltid in lite personligt tyckande. För vad som är riktigt bra dressyr finns det ju också olika åsikter om. Se bara på helgens världscup där Patrik Kittel fick mycket lägre betyg av 2 domare och mycket högre av de resterade 5. Det drog ner hans procent betydligt. (tyvärr, för mig var den ritten fantastiskt bra) Domarna hade inte samma åsikt om hans ritt. Det är så på alla nivårer. Det går inte att komma ifrån när det handlar om en bedömningssport.
Personligen tycker jag domarna i större grad skulle lägga mer vikt vid grunderna i lätta klasser. Hästar som går konstant bakom hand tex ska inte få för högt betyg. Hellre en häst som är ihopkopplad, men lite för öppen i formen, än en som är avknäppt i nacken. Att ekipaget är på rätt väg ska premieras.

Personligen? Ja det skulle då innebära att om du varit domare, vilket du inte är så skulle du premiera något som kanske inte ens ska premieras för klassen? Så var det med den kunskapen...

Tycker nog inte du bör jämföra dig själv med en utbildad domare som har dömt x-antal klasser. När man sitter och skriver kan man ALDRIG få hela bilden eftersom du tittar ner i pappret minst halva programmet.

Vad i?? När man trycker på citatsvar skall väl citaten hamna rätt iallafall????

Fast en häst bakom hand skulle ALDRIG premieras i lätt klass i mitt län såvida inte domaren hade svalt en förgiftad groda och såg dubbelt. Vi är ju flera i tråden som är rätt säkra i våra upplevelser av hur lätt klass döms och vad som premieras främst, så det går ju inte att påstå att så är det minsann inte utan då kanske det kan vara lokala skillnader, eller som sagt, några enskilda domare som tyvärr inte greppat konceptet kan jag tänka? Jag VÄGRAR anse att sånt du säger dig bevittna är normen på lätt klass tävlingar, och jag har ALDRIG sett såna ritter snarare har jag träffat på överdomare som är förtvivlade över standarden på startfältet just för att nivån är så låg ibland att det blir svårt att döma ens enligt det som ska dömas, dvs grunderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård