Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jag tror inte du läste mitt inlägg :)

Om "Man 1" gör som tyska utbildningsskalan A, B, C, D...

och "Man 2" gör som akademiska utbildningsskalan a, b, c, d

och både "Man 1" och "Man 2" får fram de önskade effekterna av hur de utbildar och rider sina hästar. Vem har då "rätt" eller "fel"?

Jag tror att både "Man 1" och "Man 2" lyssnar på sina hästar.

Men sen finns det ju även "Man 3", som också lyssnar på sin häst och använder det som fungerar och då kan det vissa dagar vara en kombination av A,b,c,D eller a,B,C,d eller varför inte Aa,b,Cc,D och så vidare.

Givetvis ska man ifrågasätta och det tror jag att både du och jag gör efter vad jag har läst i dina, mina och våra trådar förut. Det var absolut inget illa ment.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Nedan är OFF TOPIC och har inget direkt med svaret här ovan

som ofta både svarar enskilda personer och rent allmänt. Hädanefter ska jag försöka att även förtydliga det med *knapplån*, *delvis knapplån*, *OT*, *delvis OT* och så vidare, eftersom det är väldigt svårt på just bukefalos att låta bli att trampa på tår. Jag är medlem på åtskilliga forum, både häst och inte häst och har ALDRIG och då menar jag ALDRIG behövt skriva OT, knapplån och så vidare... Det skulle vara trevligt om någon någon gång skulle kunna förklara vad det är för skillnad på bukefalos, gentemot andra forum som gör att alla känner sig påhoppade när någon skriver ett svar just här?

Senast ändrad:

Väldigt onödigt och svamligt inlägg i en annars sansad diskussion tycker jag.

Jag ber om ursäkt för det Ettie, men jag kände att jag var tvungen att ändå få ge ett lika öppet svar till Karamelldrottningen, som det hon skrev till mig, då hon tydligen missförstod mitt svar som påhopp vilket det alltså inte var menat som - så att det inte blir några irritationsmoment i en tråd som du så sant säger för närvarande är väldigt lugn och sansad.

Lämnar åter plats för fortsatta diskussioner, på väg till sjukgymnastik - först för mig och sen för häst.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Senast ändrad:

Tagen bakdel och tagen framdel är ett etablerat rätt frekvent uttryck.

:bow:

Det stämmer och det funkar ju lika bra. Men som sagt - Lika etablerat och frekvent uttryck är "tanke öppna" och "tanke sluta", även om det inte är så i dina trakter.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Jadå det är det här också, och det är väl när det är bara ett tänk nästan, en antydan mot öppna eller sluta, medan tagen bakdel tex är inte sluta alls utan bara flytta in bakdelen. Eller tänker ni annorlunda om det?

Jag måste säga att på de ridskolor jag hållit mig har det har betytt samma sak på de lektioner jag varit med på.

Det har bara varit olika namn på samma sak, för instruktörerna. Hästen ska ha varit böjd i bålen och hela köret, men med tanke på att ridskolehästar är brukshästar och inte tävlingshästar, så är de inte i klass med TR.

Utan därför benämns det numera tanke öppna/tagen framdel eller tanke sluta/tagen bakdel.

Förr benämndes det helt sonika skolorna öppna och sluta och det finns även ridskolor som än idag säger skolor öppna och sluta och det inte ens är "i kanten av nästan i närheten" av att kunna benämnas det.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

kl.

Oj nu vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig. På något sätt har jag fått mer förståelse varför så många börjar med piaffen så tidigt. Jag skulle själv aldrig göra det. men det är verkligen intressant att flera här ser piaffen som stärkande för galoppen och inte som jag alltid tänkt- tvärtom. en god samlad galopp måste finnas innan man börjar med piaffen.

Sen fundrar jag lite på hur god kvalité det kan bli av piaffen om hästen inte ens orkar samla sig i galoppen, knappast något vidare lr hur va? Men det kanske inte är meningen att få en perfekt piaff utan meningen är att stärka galoppen? (vad är hönan å ägget ;))

och detta med att samla sin häst för tidigt (och även för sent) kan ju ha en negativ inverkan på frammåtbjudningen mm. Och sen kan jag tycka att många blir lite för monotona i sin ridning, var är tex tempoväxlingarna? detta kan jag ffa se i den akademiska ridkonsten (men även lite varsomhelst). För tidigt samlande syns lite varstans- är det mode i det kanske?

Intressant tråd :d!

Tycker själv det låter lite konstigt att prata om just piaff för att förbättra galoppen, snarare tramp isåfall. En piaff känns lite som en färdig produkt (även om den också kan ha varierande kvalitet givetvis) och som att man redan gjort mycket samlande jobb i form av ex. samlad trav/tramp innan. Då borde ju "bara" den samlingen räcka långt för att stärka.

Tror nog de flesta egentligen tänker "arbetspiaff" eller "tramp" (arbetspiaff = tänker ungefär som någon beskrev, till en början kanske det inte rör sig om en färdig bra piaff, utan mer hitta tekniken för att kunna nyttja i övningen). Men jag kan ha fel såklart. Har aldrig själv hört talas om någon som fått till vad som skulle kunna kallas riktig piaff innan man fått till samlad galopp/skolgalopp och bra fattningar/anslag.
Däremot att piaffen spontant kommit när skolgaloppen börjat bli befäst, efter att redan ha jobbat en del med tramp, eller att galoppen blivit ännu ett snäpp bättre när trampet blivit starkare eller man börjat få till lite "riktig" piaff.

kl
Intressant diskussion det blev ändå. :)
Mycket läsvärt!

För mig är öppna och sluta precis vad det låter. Annars tänker jag mer tagen framdel/bakdel om det är själva tänket (ej slutförd sluta/öppna-"mildare" version) jag är ute efter.

Om jag skulle tänka "Tanke sluta" så skulle jag ändå vilja fullfölja slutan, för mig leder en tanke till handling. Annars blir det onödigt virrigt, tycker jag.

nej det har inte jag heller sett på riktigt, att någon haft en superbra piaff på en häst man knappt kan galoppera. Men det jag undrar/ifrågasätter är just att man tränar piaffen innan man tränar galoppen.

Jag vet en person irl som jag kom att tänka på vars häst har förutsättningar för fina samlade gångarter, men hon tränar inte galoppen, men ute går det minsann bra men nån vidare motivation och kontroll verkar inte finnas där. Piaffen tränas det däremot friskt på. nu är detta bara en person, så jag vill inte döma ut en hel disciplin för den sakens skull. Men visst att de börjas tidigt med tramp. och att många tränar tidigt på piaffen verkar det som, sen vet jag inte om kvalitén på den blir vad den kunde ha varit om man väntat lite med den.

Jag tror att många så gärna vill komma långt och fort. En välkänd AR tränare rider nu skolor mm i alla gångarter på sin häst- hästen är 3 år! då känner jag bara att suck, varför jäkta?

:bow:

Det stämmer och det funkar ju lika bra. Men som sagt - Lika etablerat och frekvent uttryck är "tanke öppna" och "tanke sluta", även om det inte är så i dina trakter.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Jag tolkade ditt inlägg om tanke öppna och sluta som det var ngt säreget unikt, min kommentar var att det är det alltså inte, att benämningen är ngt annorlunda spelar ju ingen roll.

jag har aldrig, ens för 20 år sen, varit med om att ridskole lärare beordrat öppna och sluta när de inte avsett att ryttarna ska prestera en fullvärdig sån rörelse. så där skiljer det sig tydligen rejält.

Jadå det är det här också, och det är väl när det är bara ett tänk nästan, en antydan mot öppna eller sluta, medan tagen bakdel tex är inte sluta alls utan bara flytta in bakdelen. Eller tänker ni annorlunda om det?

Tagen bakdel är ju förstadie/inledande övning till det som blir sluta och bogen innanför är förstadie till öppna. Om man kallar det tagen bakdel eller sluta med mindre böjning, tanke sluta eller annat så blir det ju samma resultat. (vilket elever som varit med ett tag förstår) Olika instruktörer brukar ha lite olika uttryck. Inte speciellt konstigt. Det viktiga är att tränare och elev förstår varandra och vet vad, hur och varför. (tycker jag)

När man tränar skolor även på tävlingshästen så rider man dem i olika stor böjning vid olika tillfällen. Att den uppvisningsmässiga rörelsen sen ska se ut på ett visst sätt, med en viss böjning är ju en annan sak. Man tränar ju inte bara på det som ska visas upp utan varierar.

Senast ändrad:

jag har aldrig, ens för 20 år sen, varit med om att ridskole lärare beordrat öppna och sluta när de inte avsett att ryttarna ska prestera en fullvärdig sån rörelse. så där skiljer det sig tydligen rejält.
Instruktörerna brukar vara lite med precisa med vad de vill. Tex om öppnan ska vara trespårig, fyrspårig eller i väldigt svag böjning.

att sätta orden "tanke" framför det man vill att eleven ska göra är bra när man bara vill ha en aning av något. Annars är risken att det blir för mycket. Jag använder det rätt ofta. När man ber eleven om "en tanke" si eller så så får man bara det lilla som kan göra rätt stor skillnad. "En aning" kan man ju också använda.

Öppnatänk är för unga hästar eller när man vill att eleven mer rider rakt för att den troligen har baken lite innaför. Att man rättar in framdelen på bakdelen o inte tvärtom- får en fladdrig bakdel.

Tänket är oxå bra för att man inte ska flytta in baken eller framdelen för mkt o då får det svårt att böja så mkt.
Man börjr med A o när det går kan man ta lite till -B

Öppnatänk är för unga hästar eller när man vill att eleven mer rider rakt för att den troligen har baken lite innaför. Att man rättar in framdelen på bakdelen o inte tvärtom- får en fladdrig bakdel.
Ja. för min del rättar jag alltid framdelen på bakdelen. Det är en grundläggande sak.
Tänket är oxå bra för att man inte ska flytta in baken eller framdelen för mkt o då får det svårt att böja så mkt.
Man börjr med A o när det går kan man ta lite till -B[/QUOTE Ja exakt!:)
Det lilla ordet "tanke" hänger ju inte bara ihop med skolorna utan fungerar lika bra i andra sammanhang i ridningen, just när man vill att eleven ska göra den där lilla lilla förändringen i kroppen. Det brukar fungera väldigt bra.

Senast ändrad:

nej det har inte jag heller sett på riktigt, att någon haft en superbra piaff på en häst man knappt kan galoppera. Men det jag undrar/ifrågasätter är just att man tränar piaffen innan man tränar galoppen.

Jag vet en person irl som jag kom att tänka på vars häst har förutsättningar för fina samlade gångarter, men hon tränar inte galoppen, men ute går det minsann bra men nån vidare motivation och kontroll verkar inte finnas där. Piaffen tränas det däremot friskt på. nu är detta bara en person, så jag vill inte döma ut en hel disciplin för den sakens skull. Men visst att de börjas tidigt med tramp. och att många tränar tidigt på piaffen verkar det som, sen vet jag inte om kvalitén på den blir vad den kunde ha varit om man väntat lite med den.

Jag tror att många så gärna vill komma långt och fort. En välkänd AR tränare rider nu skolor mm i alla gångarter på sin häst- hästen är 3 år! då känner jag bara att suck, varför jäkta?

Fast jag känner ungefär som du. Å ena sidan förstår jag att det kliar i fingrarna att göra det ena och det andra som mål i sig (tramp t ex) å andra sidan så har jag lärt mig att hålla tillbaka impulserna med motiveringen att jag inte tränar rörelser för rörelsernas skull, utan allt är till för att förbättra helheten i ridningen.

Jag skulle inte heller vilja lära en 3-åring "färdiga" skolor. Och jag har inte sett några nybörjare eller gröna ekipage/unga hästar pyssla med tramp. Men jag tror att när man har tydligt sikte på det som arbetsverktyg snarare än mål, och ju skickligare man är alt. ju bättre hjälp man har, desto snabbare går det, inom en rimlig nivå.
Själv ser jag t ex 2-3 år för en icke-grön ryttare (alltså som var hyfsat duktig eller duktig ryttare redan innan) på en häst som har hyfsat lätt för sig, det känns inte orimligt. Men det kan likagärna vara efter 10 år som är lagom beroende på ekipage.
Som jämförelse tycker jag att om man inte har ett tydligt sikte mot det och se det som en del av arbetet, då tror jag det är större risk att man hamnar i fällan att rida tramp för trampens skull för tidigt och få till något halvkasst som sabbar lika mycket eller mer än det bygger upp. Vare sig det är efter 2 månader eller 20 år. :devil:

Sv: Akademisk ridkonst

Det är ingen hjälptygel direkt.
På en för liten volt o böja in huvudet. För mig är det att ha bråttom.

Förlåt Axel...

...men att du orkar.... *pust*

Låt stridsyxan vila, om det så bara är EN tråd...

Detta verkar ju heller inte vara tråden som handlar om din typ av ridning, så låt den få finnas i frid. Kanske det här kan dyka upp förklaringar på olika saker utan att en "anti" behöver lägga sig i.

Igen, förlåt axel. Jag bara blev så trött.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar