Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Frågan är väl hur hårt och länge håller man i tygeln då, om tungan blir så klämd så den blir blå?

haha Fiador nu är du ute och cyklar och har hoppat över skacklarna när det gäller antaganden vilket din kommentar om westerntråden tydligt visar, där du dessutom inte ens deltog själv utan du har väl bara läst och förfasat dig i bakgrunden.

min kommentar var till Sweden som refererade till händelsen som gett Patrick rubriker, och det var blå tunga, vilket inte har ngn som helst koppling till rollkur i sig utan att hästen fick tungan klämd mellan stång och bridong. så när träningssättet nämns som kommentar till den episoden frågade jag lite sarkastiskt om det fanns en träningsmetod som involverade blå tunga.

jag har inte med ett enda ord försvarat rollkur vare sig här eller i några andra trådar. så ge fan i, ursäkta ordbruket, att komma med spydiga små tjuvnyp helt oprovocerat. du är ute och cyklar och det rejält!

Det kan man ju inte göra. Men eftersom jag såg denna filmen, har inte sett den tidigare konstigt nog, så reagerade jag så starkt eftersom det ändå handlar om en såpass duktig och framgångsrik ryttare.

Inte för det har med saken att göra men jag är säker på att du sett filmen förut, innan du gjorde inlägget.

Skrika och gorma på westernforumet vad menar du med det?:confused: Om du pratar om den hemska filmen från nån framridning så fattar inte JAG hur man ens kan jämföra detta samma dag med den filmen, har ni inte ögon att se med?:eek: Det var ju ren och skär misshandel rakt igenom, grov brutal ridning, och här får hästen tungan mellan betten, han rättar till när han ser. Din kommentar här Fiador säger allt jag behöver veta om dej och var du befinner dej i diskussionen. :crazy:

Jag skulle nog snarare påstå att det du nu skriver säger allt man behöver veta om dig.

Jag har nämligen aldrig påstått att jag tycker det westernryttaren gör är OK. Jag tycker det är fruktansvärt och avskyvärt, ja jag skäms å hans vägnar och skulle aldrig låta en häst komma närmare än 30 meter från en sån ryttare....

...MEN detsamma gäller kittel, det är precis lika avskyvärt att hålla så hårt i tyglarna så att hakan sitter slickad vid bringan och tungan blir så klämd så att den blir blå...och precis som Migo säger...inte särskilt trevlig ridning öht...för du...det kanske finns en anledning till att tungan kommer fel...det är troligtvis hästens försök att komma undan obehaget och dom hårda händerna...men tyvärr....det blev bara värre...

Förstår du inte att tungan kom mellan stång o bridong?, kan faktiskt hända alla.

Jo, jag förstår det, men utan tryck i tygeln skulle inte tungan bli blå...sen kanske man ska fundera på varför tungan hamnar fel....det är ju inte särskilt trevlig ridning man ser överlag...

tungan lär bli blå när den ligger klämd mellan stång och bridong oavsett, det säger sig själv om man förstår hur betten ligger i munnen med sträckt tygel, oavsett hur handen är.
Är lite fascinerad för en ryttare som kan lite om ridning, ser att handen inte är hård, ryttaren har svikt i armbågen och hästen är helt lösgjord i kroppen och bromsas inte. däremot så är hästen oerhört mjuk i sin kropp, hals och nacke, vilket gör att det går att lägga hästen så djup utan att det behövs muskelstyrka som du tror att det handlar om.
däremot förespråkar jag inte rollkur för den skull och jag tycker det är en onaturlig form att rida så djupt så länge och djupt som han gör på filmen.

att jämställa det med extrema tok-ryck i ett blankt stångbett i full fart till fullt stopp, är helt otroligt fascinerande att det ens går att göra den parallellen.

Fast du får ursäkta, men den ridning jag ser är inte särskilt trevlig...oavsett om tungan blir blå eller inte....

...och som jag redan sagt...det finns förmodligen en anledning till att tungan hamnat där den hamnat...

håll dig till ämnet istället för att slinka undan. du har missat hur han rider se tidigare inlägg, och det argument du kopplar till det hela. Hela hästen är hållen under sitsen nämligen. En häst som blåhålls av en elak hand, har inte det otroligt harmoniska och rörliga bjudning som visas och det vet vem som helst som är det minsta insatt genom att titta på ekipaget.

sen att som jag sa, jag inte heller tycker det är trevligt att rida i så djup form så länge som han gör, har fortfarande nada att göra med blå tunga eller som du tror, att han rider med en hård hand. tror du det har du missat rätt mycket, som syns väldigt tydligt om man vet vad man tittar på. Och parallellen böckeberg som sagt är absurd. Att jag säger detta är helt enkelt för att du har gravt fel ang. dina antaganden. att jag tycker hyperflex är osmakligt för den skull, kvarstår fortfarande, å andra sidan har varken du eller jag hästar med den otroliga mjukhet och elasticitet och bjudning som den hästen uppvisar. Dock kan jag väl säga att är du någorlunda insatt även som hobby dressyr ryttare så vet du att en lösgjord häst med bjudning under en skapligt skicklig ryttare, går att lägga på olika nivåer formmässigt med en mjuk korrigering i sits och en kramning i handen utan problem.

har du ridit på kandar ngngång, eller vet hur stång och bridong ligger i munnen? din blå tunga teori faller nämligen om du har koll på det, för i kombon stång och bridong räcker det med att hästen fibblar med tungan precis som en häst på tränsbett skulle fibbla och lyckas med att lägga över tungan, med skillnaden att med två bett i munnen kan tungan hamna emellan betten.

Senast ändrad:

Inte för det har med saken att göra men jag är säker på att du sett filmen förut, innan du gjorde inlägget.

Onödigt inlägg? men svaret är Nej, jag har inte sett denna filmen innan. Inte för att det spelar någon roll, jag tycker som jag tycker.

delvis kl.

Jag tycker inte heller det är riktigt fair att jämföra dessa framridningsfilmer om vad/vilket som är värst. Jag tycker båda ridsätten är fel. Såhär behandlar man inte en häst.

Min åsikt var mer att jag inte kunde berömma PKs ritt eftersom jag vet hur det ser ut på framridningen. Rollkur är ingenting som jag tycker är bra. Därför kan en ryttare som använder sig av detta i mina ögon inte vara glädjande vare sig om det ser fantastiskt ut på tävling eller inte.
´

Senast ändrad av en moderator:

men come on! ditt första inlägg kvar ju glasklart att du hade din uppfattning klar då du gjorde en direkt referens till den episoden ang. ekipaget.

Men va? Förklara dig lite tack.

Jag pratar om rollkur, eftersom det är det han använder sig av. Vart är det du vill komma med föregående inlägg?

Syftar du på mitt svar till guinnies så var det bara en undran eftersom hon skrev att det kan hända alla att hästens tunga kläms mellan bridong och stång. Och eftersom det inte är det jag syftade på helhetsmässigt så undrar jag om det är OK att rida hästen sådär, om nu tungan inte kommit i kläm.

Är det en ursäkt till att han rider sin häst i hyperflexion i 10 min?
Hade det varit ok om tungan inte kommit i kläm?

Men allvarligt Sweden och Fiador! Detta är en tråd om samlad trav på det klassiska ridkonstforumet! Vad f*n gör den gamla blå tungan filmen här överhuvudtaget??? Kan inte ni dra era vendettor på det forumet som denna filmen då hör hemma istället, för nån kommentar om nån samlad trav var det ju inte tal om när du la in filmen eller hur !! :mad:

mitt inlägg var en referens till att du påstod dig inte ha kännt till filmen innan du postade din uppfattning. vilket klart framgår av första inlägget du gjorde att så inte var fallet.

KL
Jag håller med moona ang. både dig och Fiador: vad sjutton har detta att göra med ngt? ni hugger som gammelgäddor på ngt som inte ens är relaterat, och uppenbarligen har iallafall Fiador sen gammalt en massa i bagaget med agg till diverse användare som hon väljer att hugga på nu helt orelaterat. Fånerier!

Jag undrar om det verkligen är Fiador och Sweden som ska anklagas för att dra vendettor på fel ställe... :angel::grin:

/Migo

Men allvarligt Sweden och Fiador! Detta är en tråd om samlad trav på det klassiska ridkonstforumet! Vad f*n gör den gamla blå tungan filmen här överhuvudtaget??? Kan inte ni dra era vendettor på det forumet som denna filmen då hör hemma istället, för nån kommentar om nån samlad trav var det ju inte tal om när du la in filmen eller hur !! :mad:

Men herregud..

Tråden spårade ut långt innan ens PK togs upp! Ska du beskylla oss kan du väl ta med hälften av alla deltagande i denna tråden så blir det mer rättvist. :cool:

KL
Jag håller med moona ang. både dig och Fiador: vad sjutton har detta att göra med ngt? ni hugger som gammelgäddor på ngt som inte ens är relaterat, och uppenbarligen har iallafall Fiador sen gammalt en massa i bagaget med agg till diverse användare som hon väljer att hugga på nu helt orelaterat. Fånerier!

Vad säger man? :grin:

Varför fortsätter du att diskutera om du tycker att ämnet inte hör hit? Patriks ritt hade väl egentligen inte heller med ts fråga? Så klaga på den som la upp klippet istället.

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar om det verkligen är Fiador och Sweden som ska anklagas för att dra vendettor på fel ställe... :angel::grin:

/Migo

Jadu Migo (och Sweden enligt senaste kommentaren). vi kan väl vända på det och säga såhär: om dressyr forumet startar en tråd som ballar ut till att handla om hur AR ryttarna rider kasst och är en skam för omvärlden, en tråd om Kyras ABC börjar handla om AR ryttare som rider krasst med länkar till filmer som underlag till diskussion, så lär den inte leva länge. Och det lär nog gälla oavsett vilket underform det hamnar på.

jag skippar smirksmileysar i mina inlägg förresten.

Vad säger man? :grin:

Varför fortsätter du att diskutera om du tycker att ämnet inte hör hit? Patriks ritt hade väl egentligen inte heller med ts fråga? Så klaga på den som la upp klippet istället.

alltså, du lade upp klippet i tråden :cool:

KL

En fundering bara till er som så glädjande berömmde Patriks vinstritt.

Om man tittar på denna film, http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4&feature=related
hur kan man då prisa en sådan ryttare och hans ridning egentligen?

jag skippar smirksmileysen även denna gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 586
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar