Sv: Samlad trav...
Men snälla ni. lägg ner.
Att Patrik blir hyllad för sin segerritt har ju inte ett dugg att göra med att han för ett par år sedan blev filmadd på en framridning just när hästen råkade få sin tunga i kläm. Det är två helt olika saker. Det går inte att föra en vettig diskussion när man blandar ihop saker så där.
för övrigt har vi sällan en aning om hur eliten tränar. Jag är väldigt förtjust i Mistral Höjris tex (med ryttaren jag aldrig lär mig namnet på) Jag har inte en susniing om hur de tränar. Balagur är ett annat exempel som var underbar att se för några år sedan. Jag har ingen aning om hur han tränades heller, men jag älskade att se honom på tävlingsbanan.
Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion/LDR, men hur man än vrider och vänder på det är det en mycket skicklig ryttare vi pratar om här och måste man göra jämförelser (vilket verkar vara poppis) så finns det hur mycket exempel som helst på mindre duktiga ryttare som dunsar i hästarnas ryggar, är utan förlsamhet och balans, rycker hästarna i munnen både med tränsbett och stångbett i olika former, sparkar med sporrar de inte alls kan hantera etc, vilket är mer plågsamt för dem än Patriks ridning är för hans hästar. Listan kan göras hur jäkla lång som helst.
Ursäkta om jag lägger mig i ert tjafs, (som inte har med tråden ämne att göra egentligen), men jag orkar inte låta bli.
Patriks ritt var fantastiskt bra. Det ska ingen ta ifrån honom. Det är häst och ryttare som är så nära ett man kan komma. Om man inte tycker om det har man knappast någon större kunskap om dressyr.
Toppenbra inlägg, håller för en gångs skull fullständigt med