Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Men snälla ni. lägg ner.
Att Patrik blir hyllad för sin segerritt har ju inte ett dugg att göra med att han för ett par år sedan blev filmadd på en framridning just när hästen råkade få sin tunga i kläm. Det är två helt olika saker. Det går inte att föra en vettig diskussion när man blandar ihop saker så där.
för övrigt har vi sällan en aning om hur eliten tränar. Jag är väldigt förtjust i Mistral Höjris tex (med ryttaren jag aldrig lär mig namnet på) Jag har inte en susniing om hur de tränar. Balagur är ett annat exempel som var underbar att se för några år sedan. Jag har ingen aning om hur han tränades heller, men jag älskade att se honom på tävlingsbanan.
Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion/LDR, men hur man än vrider och vänder på det är det en mycket skicklig ryttare vi pratar om här och måste man göra jämförelser (vilket verkar vara poppis) så finns det hur mycket exempel som helst på mindre duktiga ryttare som dunsar i hästarnas ryggar, är utan förlsamhet och balans, rycker hästarna i munnen både med tränsbett och stångbett i olika former, sparkar med sporrar de inte alls kan hantera etc, vilket är mer plågsamt för dem än Patriks ridning är för hans hästar. Listan kan göras hur jäkla lång som helst.
Ursäkta om jag lägger mig i ert tjafs, (som inte har med tråden ämne att göra egentligen), men jag orkar inte låta bli.
Patriks ritt var fantastiskt bra. Det ska ingen ta ifrån honom. Det är häst och ryttare som är så nära ett man kan komma. Om man inte tycker om det har man knappast någon större kunskap om dressyr.

Toppenbra inlägg, håller för en gångs skull fullständigt med:bow::bow::bow:

Jag tycker att din fråga visar hur dumt det är med inriktningar där det är så mycket fokus på att "samla" och där det fås att låta som att det kommer bara man gör lite si eller så, även om man inte har en susning om vad man gör egentligen. Det ges förhoppningar och ett felaktigt fokus. Så kan det förstås vara inom andra inriktningar också, men det verkar just inom AR vara mycket fokus på att snabbt och enkelt komma till "samling".

Med mina (iof begränsade) erfarenheter ser jag inte AR-ryttare som fokuserar på att snabbt och enkelt komma till vare sig samling eller något annat. De flesta "harvar med basics". En del (många) kompletterar med annan träning (eller går över till) för att de faktiskt saknar något att "komma fram till". Typ WE.

Att hävda att AR-ryttarna söker genvägar till samling låter för mig helt konstigt eftersom många som söker sig till AR upplevt "dra-ihop-samling" och söker alternativ.

Fast om man ska fundera över det här så tänker jag att pengar, sponsorer, uppmärksamhet hos större publik o så har styrt över grenen dressyr till mer flashighet och show, medan inom fälttävlan har det lagts på svårare terräng istället, dressyren är fortfarande ett prov på lydnad och uppnådda kvalitéer som det ska vara, men i terrängen är hindren mer spektakulära och svåra och vägarna svårare och sånt, tror jag i alla fall, alla grenar har fått ge efter för såna krav fast på olika sätt.

Ja ja ja det är OT jag vet!

Åh vad jag håller med om detta. Inte sker utvecklingen för hästens bästa inte. Lägger till att i fälttävlan (som jag i grunden VAR positiv till och just därför numera väldigt kluven) ingår dressyrmomentet i sitt rätta sammanhäng och ritterna utförs PÅ AMATÖRNIVÅ ofta mer sympatiskt än ritterna på dressyrtävlingar PÅ AMATÖRNIVÅ.

Jag tycker också det är tråkigt att aveln påverkas så mycket att vissa rastypiska drag försvinner. Förståeligt - men tråkigt.

Hela tråden är väl OT.......

Senast ändrad:

Ja, (nästan) hela tråden är OT, och jag lovar att snygga till den inom kort.
Hinner dock inte just nu.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Med mina (iof begränsade) erfarenheter ser jag inte AR-ryttare som fokuserar på att snabbt och enkelt komma till vare sig samling eller något annat. De flesta "harvar med basics". En del (många) kompletterar med annan träning (eller går över till) för att de faktiskt saknar något att "komma fram till". Typ WE.

Att hävda att AR-ryttarna söker genvägar till samling låter för mig helt konstigt eftersom många som söker sig till AR upplevt "dra-ihop-samling" och söker alternativ.

Det som man verkar göra inom AR är att fokusera på "samlandet" på fel sätt, redan från början. Jag tror den här tråden kom till delvis på grund av det. Det talas om "samling" på ett slarvigt sätt . Det är i alla fall mitt intryck. Man ger hopp till dessa som harvar med grunder (det gör jag också kan jag bara säga) att det går att tänka samling ändå.

Jag tycker att filmen som mooona la in (den HÄR) är bra exempel på min bild av AR. Det är en av de främsta tränarna har jag insett som visar upp detta:eek::o Det han håller på med leder inte nånsin till nån samling så varför ens använda ordet i samband med inriktningen:confused: Om detta är alternativet till sk draihop-samling som du säger så :crazy:

Det som man verkar göra inom AR är att fokusera på "samlandet" på fel sätt, redan från början.
Det finns ryttare som rider och tränar dressyr på olika sätt, som fokuserar på samling innan de ens har grunder. Visst är det så. Men det är inget som är speciellt för AR. Ingen av de tränarna jag träffat har gjort det. Det finns såklart ryttare som har för bråttom och tror att de kan springa innan de lärt sig krypa, men de finns lite överallt. Det är ju inget ovanligt inom den vanliga dressyren heller. Dock är det lika fel vilken inriktning man än har på sin ridning.
Jag tror den här tråden kom till delvis på grund av det. Det talas om "samling" på ett slarvigt sätt . Det är i alla fall mitt intryck. Man ger hopp till dessa som harvar med grunder (det gör jag också kan jag bara säga) att det går att tänka samling ändå.
De som slarvar med ordet är säkert de som inte är så kunniga och inte riktigt vet vad det innebär kan jag tänka mig. Många ryttare verkar tro att samling är någon helt separat företeelse, men de glömmer ibland att samlingsgraden kan varieras stort. Grunden/förutsättningar för högre samling måste ju läggas i grundarbetet och därför måste man ju även prata om den tycker jag. Ryttare borde i många fall vara mera pålästa så att de förstår vad, hur och varför. Då kan de få en helhetsbild och förståelse. Man måste få dem att se sambandet, vad träningen gör i hästens kropp, hur det ska leda framåt, vad de vill uppnå osv. Helhetstänkandet är för dåligt ibland upplever jag.

Traven måste inte vara samlad för att man ska kunna rida skolor.

Fast skolorna har ju en samlande effekt när man gör dom rätt, jag kan i alla fall inte undvika att traven samlar sig när jag går in i en skola.. jo om jag gör den fel men då är det ju inte en skola.

Eller hur menar du?

Jag ser som sagt inga fel med att "leka" lite embryon eller i detta fallet ngt så pass "enkelt" som att "samla upp" några steg, bara man är införstådd med att energin och bjudningen ska bibehållas och att man inte överdriver det hela, därav min tidigare kommentar när du frågade ang. att den saktar ner till skritt, jag hade försökt rida det du vill rida ännu lite kortare sekvens och rida ur innan den gör så för att inte göra det för svårt.

Jag säger detta generellt och struntar i vilken skola det handlar om eller inte handlar om. Ibland tycker jag det går lite till överdrift med förbud att gud förbjude så får man inte göra/prova x y eller z under några villkor såvida man inte har fått guds signatur på att man är godkänd att prova typ. skämt åsido allihopa :cool: att ta tillbaks lite och försöka höja energin för att sen lätta ur gör nog de flesta även om hästarna inte går MSV liksom.

..//
Jag säger detta generellt och struntar i vilken skola det handlar om eller inte handlar om. Ibland tycker jag det går lite till överdrift med förbud att gud förbjude så får man inte göra/prova x y eller z under några villkor såvida man inte har fått guds signatur på att man är godkänd att prova typ. skämt åsido allihopa :cool: att ta tillbaks lite och försöka höja energin för att sen lätta ur gör nog de flesta även om hästarna inte går MSV liksom.

:bow: mackan
"bjudning - lösgjordhet - överlinje - energi - "lyssna"" - amen.

Jag ser som sagt inga fel med att "leka" lite embryon eller i detta fallet ngt så pass "enkelt" som att "samla upp" några steg, bara man är införstådd med att energin och bjudningen ska bibehållas och att man inte överdriver det hela, därav min tidigare kommentar när du frågade ang. att den saktar ner till skritt, jag hade försökt rida det du vill rida ännu lite kortare sekvens och rida ur innan den gör så för att inte göra det för svårt.

Men handlar det verkligen om hästarna? Jag tycker då mer att det handlar om ryttarna, vad ryttarna gör och inte gör.

Det ska ju inte vara så stor skillnad på hästarna, dom skall gå likadant men på sin respektive nivå.

eller nu kanske jag missuppfattade hur du menar?

Jag förstår inte alls hur du menar? Ryttarna kan väl knappast bedömas här utan att vi sett dom? och inte hästarna heller? att hästarna går där dom går beroende på nivå stämmer väl knappast, då torde det ju vara så att alla som deltar i en LA:3 och rider godkänt, hamnar på delad 1 plats? och alla under 60% delar 2:a platsen? Mig veterligen finns det nyanser i exakt varje ekipage oavsett nivå, och det lär inte vara rikskatastrof om man tar upp och provar på att "embryo samla" lite här och där även om Gud inte konstaterat att man klarat testet på alla punkter enligt utbildningsskalan i alla lägen 365 dagar tillbaks, enligt kriteriet jag var inne på tidigare.

Senast ändrad:

du skrev " att ta tillbaks lite och försöka höja energin för att sen lätta ur gör nog de flesta även om hästarna inte går MSV liksom."

Men vad man gör beror ju inte på hästarna alls utan ryttarna oavsett om hästarna går Msv eller LB, det skall inte vara någon skillnad på hästarna, det är ju bara nivån som skiljer dom åt..ryttarna sätter ju nivån så självklart blir det skillnad på individer :confused: Det är ju det jag säger.

Jag pratar inte om någon specifik ryttare eller specifik häst, jag hängde upp mig på att du pratade hästnivå när det för mig handlar om ryttarnivå på det vi diskuterar.

Det kanske inte var det du menade, du kanske talade om någon specifik.. vad vet jag..

jag skrev att jag inte förstod varför det skulle vara så fy och hemskt om man prövar att ta tillbaks och "samla upp" lite här och där, även om man i ngns ögon på distans, inte uppfyllde de exakta kriterierna för att "vara på den nivån". Var finns frågetecknen? oavsett om det är hästarna, ryttarna, eller mer troligt, ekipaget i sig som helhet, det gäller?

Jag tror inte att erfarna hästmänniskor säger att man måste vara på en viss nivå tävlingsmässigt utan att man måste ta saker i den ordning som fungerar annars är det inte en större vits, man tar bit för bit, och då kommer det till det du pratar om också så småningom, men då vet du vad du gör och vad du känner. Man behöver veta och få hjälp med vad man känner och det är faktiskt ingen som helst självklarhet att veta att det är rätt, och om man inte vet det finns ingen större vits med att leta själv och inte veta om det är rätt. Risken är att bara hamna mer och mer fel istället. Visst kan man "leka" men för en del blir det då en grej som leder till alla möjliga konstiga tricks för att man tror man är på rätt väg och så är det kanske helt fel. Det är nog bara det som dessa erfarna menar.

det jag säger är att pratar vi om att ta upp lite här och där så kommer inget katastrofalt att hända för den skull liksom, även om det inte skulle bli hundra korrekt, eller ryttaren gud förbjude trodde den befann sig högre på kunnighets skalan än den gjorde liksom : ) Alltså jag vet inte, men jag tycker inte det är så vanligt att man som ryttare har helt fel bild av vart man befinner sig utbildnings och nivå mässigt, att det skulle vara så gravt fel att man tror att man rider GP när hästen går LC liksom :D

att folk har en tränare förutsätter jag, som bidrar till en korrekt helhetsbild. Fast även utan tränare har jag lite svårt att tänka mig att folk tror de rider GP när de rider LC i.o.f.

Håller helt med dig Mackan! Man skall inte vara rädd för att testa nya saker. Man får se det som en lek och det värsta som kan hända är att det inte gick så bra. Det är inte hela världen. Ryttare är alltid så rädda för att göra fel, gör man inte fel kan man heller aldrig göra rätt. Det är bara att bjuda upp sin häst till dans och se vad man får för svar :)

Håller också med dig Mackan! Det är trist när folk är så rädda för att göra fel att de inte vågar göra något alls. Och tror nog -helt ovetenskapligt- att detta är vanligare inom AR än inom "tävlingsdressyr".

Bara tonen på det här forumet avslöjar en hel del -folk klankar ner på varandra men vågar inte visa upp något själva. Trist. Alla rider väl för att det är kul? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 584
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar