Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Jag är fullt medveten om att det finns variation i skolarbetet, utöver det-alla kan inte, men det finns variationer som inte stärker, och det finns variationer som inte är skola, och det är där skillnaden (som bara talar för mig) ligger, icke stärkande variationer kallas hos AR för skola och variationer som inte är skolor kallas för skolor, och menas vara skolor-en grund är ju framåtbjudning och att framdelen lättar, redan där brister det när energi saknas och h äst inte går framåt, så hur kan det då jämföras med TR?
De AR-tränare jag träffat eller ridit för kallar skolor för skolor, men inte andra rörelser, precis som de Strömsholmutbildade tränare jag träffar. Har inte märkt någon skillnad alls där. Om det är vissa tränare som kallar sånt som inte är skolor för skolor så förstår jag förvirringen, men det gäller som sagt inte alla. Är det inte flummiga tränare det handlar om då och inte AR?
Och var finns filmen på den där AR-skolan som passar in i TR -mallen, det är inte särskilt svårt att hitta film på VDskolor som är både bra, mkt bra o tom är utmärkta.
Att fråga mig om film är rätt meningslöst. Jag tittar så sällan på filmer, mest eftersom jag har så långsam uppkoppling, så jag har ingen koll på filmer alls. Varken AR-filmer eller vanliga dressyrfilmer. (sitter på jobbet ibland bara och kollar in Kittels Falsterboritt för den kan jag inte låta bli:)) Att söka bland filmer med så långsam uppkoppling är tidskrävande. Det ska buffra hela tiden och tar bara såååå lång tid, så det är inte värt det.
Men det måste väl finnas folk som har bra koll på filmer? förresten. Hur vet man att det är en ryttare som tränar enligt AR eller inte på en film? (om det inte står i rubriken då) Det syns ju inte alltid menar jag.

Angående framåtbjudningen - om man vill komma någonvart lär de allra flesta förr eller senare stöta på bristande framåtbjudning, just för att man kommer åt en svaghet.

Vissa hästar är så svaga "i grunden" eller t ex i en gångart eller när de ska använda en bra teknik, att det tar stopp mycket snabbare än för andra. Då väljer vissa att inte be hästen gå mer framåt utan gå kvar i det läge den har en sportslig chans att börja hålla ihop kroppen och balansera, och ur det jobba med att hitta lite bättre teknik (vilket för mig även innefattar grovjobbet i rakriktning, även om man inte kan ha särskilt höga ambitioner inom det till en början). För att sen hitta bättre bjudning i hästen när den faktiskt bjuder till det.
Man kan ta olika vägar men alla är nog överens om att bjudning inte är samma sak som tempo, att man får hästen gå fram är inte detsamma som att den bjuder framåt.

Ett annat exempel som jämförelse är att man vill ha "sökning till yttertygeln". Vissa väljer att ta kontakt med yttertygeln även om man från början har noll sökning mot ytter och därifrån jobba vidare till att hitta sökningen.
Andra väljer att jobba utan direktkontakt tills hästen självmant börjar söka yttertygeln tack vare jobbet man redan gjort.
Ytterligare andra kanske väljer ett mellanting av de båda.

Själv tycker jag inte det spelar någon roll vilket man väljer, har man det inte så har man det inte. Bjudning, sökning till yttertygeln med mera. Då känns huvudsaken som att man har en plan för att jobba till sig det, inte om hästen går snabbt eller sakta. Hästen har en anledning till att inte göra det och då får man försöka få bort den anledningen - på ett eller annat vis.

Ett annat exempel som jämförelse är att man vill ha "sökning till yttertygeln". Vissa väljer att ta kontakt med yttertygeln även om man från början har noll sökning mot ytter och därifrån jobba vidare till att hitta sökningen.
Andra väljer att jobba utan direktkontakt tills hästen självmant börjar söka yttertygeln tack vare jobbet man redan gjort.
Ytterligare andra kanske väljer ett mellanting av de båda.
Ett jättebra exempel på lika vägar mot samma mål. Det ena är inte mer rätt än det andra. Man väljer det som passar ryttare och häst bäst.
P.S Hela ditt inlägg var bra!:)

Nytt begrepp igen.
Hästen ska inte "söka" sig till yttertygeln utan ska ridas dit på böjt spår- för att kunna få upp den på bakdelen.

annars strävar man efter att få hästen jämnt på bettet, in mellan tyglarna dvs rak.

Säger jag... som inget vet...

Annars är ju ngn yttertygel inget som brukas i AR eller annat där man rider på enhandsfattning

Bjudning kommer inte bara sådär. Den måste alltid finnas.

annars är det väldigt lätt att den finner en teknik som sen inte fungerar.

Nytt begrepp igen.
Hästen ska inte "söka" sig till yttertygeln utan ska ridas dit på böjt spår- för att kunna få upp den på bakdelen.
Det är väl inget nygg begrepp? Det används ju av tränare inom dressyr. (läste det senast i går i boken "Balans till häst" Att hästen söker kontakt med bettet och att man rider hästen fram till bettet är två beskrivningar av samma sak. Det hon menar är att man inte som ryttare "tar" kontakten. Ingen ide att krångla till det i onödan.
annars strävar man efter att få hästen jämnt på bettet, in mellan tyglarna dvs rak.
Ja det gör man, men hur man arbetar mot rakriktning kan ju skilja åt och bör göra det eftersom hästar och ryttare är olika och det finns olika orsaker till "snedheter"

Annars är ju ngn yttertygel inget som brukas i AR eller annat där man rider på enhandsfattning
Det är väldigt många som tränare enligt AR som inte rider med enhandsfattning. Däremot har du ju en yttertygel även om du rider på en hand.
Bjudning kommer inte bara sådär. Den måste alltid finnas.
Den finns alltid, men mer eller mindre. När saker och ting kommer på plats och ridbarheten blir högre brukar bjudningen öka.
annars är det väldigt lätt att den finner en teknik som sen inte fungerar.
Ryttare och tränare har ju ett ansvar att se vad som fungerar och inte. Det som inte fungerar kan man ju inte fortsätta med utan söka de vägar som fungerar.

Kontakt ingår i de sju "byggstenarna".

Inte sökning.

Det betyder inte att man tar kontakt med ytter.

Om hästen inte har ngn ram- en ryttare som inte erbjuder ett stöd dit bakbenen ska trampa- blir det inget alls.

Skulle tro att hon menar att man inte ska hålla sin egen balans i tygeln.

Angående framåtbjudningen - om man vill komma någonvart lär de allra flesta förr eller senare stöta på bristande framåtbjudning, just för att man kommer åt en svaghet.

Vissa hästar är så svaga "i grunden" eller t ex i en gångart eller när de ska använda en bra teknik, att det tar stopp mycket snabbare än för andra. Då väljer vissa att inte be hästen gå mer framåt utan gå kvar i det läge den har en sportslig chans att börja hålla ihop kroppen och balansera, och ur det jobba med att hitta lite bättre teknik (vilket för mig även innefattar grovjobbet i rakriktning, även om man inte kan ha särskilt höga ambitioner inom det till en början). För att sen hitta bättre bjudning i hästen när den faktiskt bjuder till det.
Man kan ta olika vägar men alla är nog överens om att bjudning inte är samma sak som tempo, att man får hästen gå fram är inte detsamma som att den bjuder framåt.

Fast här tycker jag att du blandar ihop begreppen framåtbjudning och tempo. Självklart rider man inte i ett snabbare tempo än att hästen klarar av att hålla balansen. Vissa hästar behöver ett lugnare tempo medan andra behöver röra sig lite friskare för att hänga ihop. MEN, för den delen gör man inte avkall på framåtbjudningen. Det går att hålla hästen vaken och alert och "på väg" även om tempot är lågt. Det krävs en mycket vaken och fokuserad ryttare.
Jag har fått jobba mycket med mig själv, tycker det är jättejobbigt att rida femtioelva övergångar och nyanser, det gäller verkligen att fokusera hela tiden på det man gör. Pust!

Senast ändrad:

Det är väldigt många som tränare enligt AR som inte rider med enhandsfattning. Däremot har du ju en yttertygel även om du rider på en hand.
Den rids på slack tygel o kommer aldrig upp på den utan kan användas som i western vändande mot halsen.

Du kan aldrig rida med ett stöd eller samma kontakt på enbart stång. Få den att våga bjuda på bettet- ha den enrgin som behövs senare. Man vill inte att hästen ska backa bort från bettet- knäppa av.

Senast ändrad:

Kontakt ingår i de sju "byggstenarna".

Inte sökning.
Ja kontakten ingår i byggstenarna och rätt kontakt får du när hästen söker kontakten. Det är inte svårare än så.
Det betyder inte att man tar kontakt med ytter.
Vissa tränare (inte inom någon speciell inriktning) förespråkar att ryttare ska ta kontakten. Därav kom detta upp. Det är olikheter i hur tränare och ryttare kan se på detta.
Om hästen inte har ngn ram- en ryttare som inte erbjuder ett stöd dit bakbenen ska trampa- blir det inget alls.
Ja just så. Ryttaren erbjuder och hästen kommer dit.
Skulle tro att hon menar att man inte ska hålla sin egen balans i tygeln.
Nja, jag tror att hon pratade om just dessa tränare som vill att ryttaren ska ta kontakten/stödet, men jag är ju inte helt säker. fick den uppfattningen när jag läste. .(Du har väl också mött någon sådan tränare? De är ju inte speciellt sällsynta. finns ju både här och var.) Att ryttaren inte ska hålla sin balans i tygeln är så självklart så det tror jag knappast var vad hon syftade på.

Den rids på slack tygel o kommer aldrig upp på den utan kan användas som i western vändande mot halsen.
Jag vet inte hur vanligt det är det du skriver här, men mina tränare och deras elever rider inte med tyglarna som westernryttarna. Det är inte vad jag pratat om.
Du kan aldrig rida med ett stöd eller samma kontakt på enbart stång. Få den att våga bjuda på bettet- ha den enrgin som behövs senare. Man vill inte att hästen ska backa bort från bettet- knäppa av.
Nej stöd vill man ju inte ha på stången, men däremot kontakt. Det är inte samma kontakt som på ett tränsbett, men det vet du ju. Du har ju heller inte samma kontakt på stången när du rider på kandar, eller hur.
Du verkar prata om ryttare som rider på blank stång och kom ihåg att det är rätt få som gör det, även bland de som tränar AR-inriktat. Ännu färre gör det på en hand. Det stora flertalet ryttare rider tvåhändigt och sällan på blank stång.

I skritt är det en sak, men i trav kan man inte langa iväg hästen utan att ha em mjuk kontakt o att sen hästen följer bettet. Det blir en ojämn kontakt- glapp där hästen inte lär sig att tycka om bettet.

Om hästen är lösgjord o driver på bak över ryggen så kommer den att hamna rätt.

Man ser ofta där hästar inte erbjuds ridning från ryttaren i balans o man vill ha hästen i en låg form o märker inte när hästen hela tiden "kommer upp" o tappar det jämna drivet. Obalans.

Det är ju därför som många dämpar tempot så att hästen håller sin balans i att bli markbundna o måste börja trampa hästen för att RYTTAREN inte förmår att hjälpa den tillbaka till jämnvikt. Hästen klarar av detta i hagen, men inte med ryttare på. Vad fallerar?

Om vi nu pratar om hästar med oren trav o galopptakt, så är det ännu viktigare med support- att ryttaren hjälper hästen med takten.

Ett sdnt bra ex. var/ är Quadrophenia. Takten först- sen kan man rida framåt- utan att behöva gå till ytterligheter som tramp. Det är takten som är A o 0.

Men om man är av uppfattningen att man ska behöva rida så lite som möjligt o lägger all börda på att hästen ska minsann lära sig så...

Håller helt med dig Axel! Du vet ju vilka raser jag brukar sitta på och skulle jag vänta på att de hästarna själva skulle söka kontakt med bettet hade jag fått vänta tills månen ramlade ner. Det absolut enklaste sättet i hela världen att få en häst att gå fram till handen är att sträcka upp tyglarna och rida hästen fram till bettet. Och hästen skall naturligtvis ridas på båda tyglarna och inte bara på ytter eller inner tygel. Att man väljer att rida mer på ytter ibland är en sak, men hästen skall vara jämn på båda tyglarna. Det handlar ju inte om att hästar är olika, det är basic och gäller alla hästar.

*KL*

Nu har jag ju bestämt mig sedan tidigare att jag skall inte racka ner på AR eller någonting annat heller, som inte är så som jag gör. Var och en blir salig på sitt. Och så länge som hästar inte far illa spelar det heller ingen roll vad man gör, hästar tål mer än man tror så länge de kan försvara sig. Och det kan de oftast om det sitter en ryttare på som inte är jätterutinerad.
Däremot kan det vara tänkvärt att väldigt många som rider just akademiskt sitter och hänger i innertygeln när de rider. Detta är inte menat som kritik, det är ren fakta. Förmodligen beror det på att just AR-ryttare vill hålla på och böja och bända sina hästar hela tiden. Många hoppryttare gör i o f s det också. Men man böjer inte en häst igenom att dra i innertygeln, man sätter den ur balans. Och att hästen viker huvudet åt sidan och skjuter ut ytter bog, samtidigt som bakdelen sladdar omkring, det ger ingenting.
Jag tycker att du skriver väldigt många bra saker Axel, men du har inte mycket för det. Tyvärr. Det är synd, för om folk lyssnade på dig skulle säkert en och annan pollett ramla ner. Själv läser jag med glädje det du skriver! :)

Detta är inte menat som kritik, det är ren fakta. Förmodligen beror det på att just AR-ryttare vill hålla på och böja och bända sina hästar hela tiden. Många hoppryttare gör i o f s det också. Men man böjer inte en häst igenom att dra i innertygeln, man sätter den ur balans. Och att hästen viker huvudet åt sidan och skjuter ut ytter bog, samtidigt som bakdelen sladdar omkring, det ger ingenting.
Jag tycker att du skriver väldigt många bra saker Axel, men du har inte mycket för det. Tyvärr. Det är synd, för om folk lyssnade på dig skulle säkert en och annan pollett ramla ner. Själv läser jag med glädje det du skriver! :)

Jag håller med dig helt, och Axels inlägg :bow:, så himla bra ren teori hur det fungerar och inte kan fungera.

Jag håller också med om böjandet i inner tygeln och att det innebär att försätta hästen ur balans! Jag tycker axel skriver superklokt!

KL
det jag kommenterat tidigare i tråden har att göra med att det blir så tröttsamt att istället för en diskussion så går hela tiden allt ut på att bevisa att AR är fel, och helst få AR ryttarna att erkänna att det är fel. Vad är meningen liksom? Det förtar ju hela diskussionen som annars faktiskt kan vara rolig att läsa och delta i.

och Biggan: din kommentar var VISST avsedd att vara dryg och insinuera att folk inte vet vad de pratar om. Så jag står för det jag skrev att du näpsade folk i brist på annat. Ginnies och c/o vet mycket väl vad de pratar om och mer därtill, men som sagt, jag blir less på tjatet från samtliga hela tiden att AR ska erkänna att de inte kan och att det hela tiden går ut på att åstadkomma detta osv osv.

KL
det jag kommenterat tidigare i tråden har att göra med att det blir så tröttsamt att istället för en diskussion så går hela tiden allt ut på att bevisa att AR är fel, och helst få AR ryttarna att erkänna att det är fel. Vad är meningen liksom? Det förtar ju hela diskussionen som annars faktiskt kan vara rolig att läsa och delta i.

fast mackan, jag tycker nog du är en lika god kålsupare som de övriga angående det... det blir konstigt att försöka smälla folk på fingrarna om saker man själv sysslar med.

*kl*
visst kan man använda innertygel, men du måste ju då stötta upp med ytterskänkel isåfall = diagonal hjälpgivning.

vet du det tycker inte jag. Jag sitter inte i varje tråd 365 dagar om året, inte ens 50 dagar. Däremot som jag tidigare skrivit så köper jag inte AR argumenten halva tiden men då argumenterar jag för min sak. Det jag säger här är att ingen av er inklusive du, skriver i ngt annat syfte än att försöka tjata om att tyska skolan är det som gäller punkt slut, och helst att alla andra ska krypa till korset och erkänna att så är det också. i VARJE tråd, VARJE dag. vad är meningen liksom? Det blir bara så jävla tjatigt, och det är precis det jag vänt mig emot. som sagt, förslag från mig: skapa en tråd där vi kan älta sånt här utan att varenda tråd vare sig rubriken är Rödluvans Moster eller Farmor red Dressyr, ska handla om precis samma tjafs oavsett rubrik och ämne.

ang. ditt knapplån: vem har skrivit att man inte kan använda inner tygel? det som skrivits om är det överdrivna fokuset på stöd i inner tygel och överböjning.

Senast ändrad:

I skritt är det en sak, men i trav kan man inte langa iväg hästen utan att ha em mjuk kontakt o att sen hästen följer bettet. Det blir en ojämn kontakt- glapp där hästen inte lär sig att tycka om bettet.

Om hästen är lösgjord o driver på bak över ryggen så kommer den att hamna rätt.
Ja, jag kan bara hålla med dig.
Man ser ofta där hästar inte erbjuds ridning från ryttaren i balans o man vill ha hästen i en låg form o märker inte när hästen hela tiden "kommer upp" o tappar det jämna drivet. Obalans.
Ja visst ser man det här och där, men alla ryttare är inte så duktiga så det är väl inte så konstigt? Du ser det knappast när det gäller goda ryttare.
Det är ju därför som många dämpar tempot så att hästen håller sin balans i att bli markbundna o måste börja trampa hästen för att RYTTAREN inte förmår att hjälpa den tillbaka till jämnvikt. Hästen klarar av detta i hagen, men inte med ryttare på. Vad fallerar?
Jag känner inte igen detta. Vet ingen som tränar så. Det låter helt bakvänt. Vem vill ha en markbunden häst? Tvärtom vill man ju ha luftiga rörelser och arbetar däråt. Ett lågt tempo behöver inte vara fel, men det får inte vara energifattigt för det och blir hästen markbunden är det bara tempot som stryps.
Om vi nu pratar om hästar med oren trav o galopptakt, så är det ännu viktigare med support- att ryttaren hjälper hästen med takten.
Ja visst.
Ett sdnt bra ex. var/ är Quadrophenia. Takten först- sen kan man rida framåt- utan att behöva gå till ytterligheter som tramp. Det är takten som är A o 0.
Ja, men vem trampar hästar som inte ens har takt? Vart ser du sådant? Jag tycker det bara låter konstigt och kontraproduktivt.
Men om man är av uppfattningen att man ska behöva rida så lite som möjligt o lägger all börda på att hästen ska minsann lära sig så...
Men ärligt. Hur många ryttare har du träffat som resonerar så? De kan inte vara många. Det låter bara som någon som inte vill lära sig rida eller som inte förstått hur mycket det krävs och vad svårt det faktiskt är.

Det är dina ord och ingenting jag står för. Jag har inte avsett att vara dryg. Tvärtom skrev jag ju det för att jag blev irriterad på de som hånfullt skrev nedtrycktande mot andra. Det är drygt tycker jag och jäkligt onödigt. Bättre att vara lite ödmjuk och erkänna sin okunskap. Då har man ju dessutom chansen att lära sig något mer.

Jag tycker liksom Kryddan att Axel t.ex. skriver mycket klokt och lättförståeligt. Att inte hålla med är inte detsamma som att vara okunnig. Även jag uppfattade ditt inlägg som drygt och näpsande. Och det är underligt med tanke på att du gärna talar om för andra (mig t.ex.) vad man får och inte får skriva....

Så jag tror vi får be om lite ödmjukhet från alla håll....

Sv: Stora diskussionstråden

.
Du kan ta vilken tävlande ryttare som helst och se att de rider skolor i olika tempon, steglängder, samlingsgrader, takt osv på träning. Det är vad du kan jämföra med och inte med uppvisning/tävling. Den uppvisningsmässiga skolan beskriven enligt TR är enligt mig (som bara talar för mig) det samma oavsett om jag tränar en tävlingshäst eller tränar mera AR-inspirerat. däremot kan man ju träna mängder med variationer som syftar till att stärka och förbättra hela tiden.
Det här upprepar du hela tiden.
Nej det man som regel kan ändra med tiden är böjningen o det kommer förts sedan den lilla böjningen är korrekt. Sedan kommer lite samling med- OM man rider rätt o arbetstraven börjar bli samlad trav. Du måste ha motorn på därbak om den sk börja böja sina ledgångar bak. Tror du att man kan rida ökad trav i öppna?

Takt o tempo o steglängd- var får du det ifrån?Det ändrar man inte på- taktmässighet är A o 0 för bärighet- balans o att det ser jämnt ut med flyt.

Nej jag anser inte att du kommer med några bra ridråd. Mest hemmafixartänk.

Sv: Stora diskussionstråden

Efter att ha kollat på ett antal träningar med mycket meriterad tränare på prestigeanläggning - ja, det rids öppnor i nån sorts mellantrav.

- Ärligt talat förstår jag inte varför - ingen har frågat eller ifrågasatt, jag vill inte gå in i ridhuset och knacka vederbörande på axeln - hrm du "internationell tränare" jag "liten svensk amatör" undrar om det inte vore mera rätt att rida skolorna så att hästen hinner med att vinkla sig och bli balanserad? :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar