Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Samlad trav...

Har hittat ett klipp som jag älskar. En häst som är samlad och går med underbar energi och takt, kanske blir lite spänd men dom jobbar på ökningar.
Bäst i början.

http://www.youtube.com/watch?v=4pP_hNjjOvU&feature=related

Den där hästen är ju så underbar så man bara dör!! Duktig ryttare också! Fast min tanke om samling är inte mellan/ökad trav i o f s. Även om det krävs mycket samling för att kunna utföra det som ryttaren gör här. Samlad trav är mer - för mig - när hästen "pumpar" fram, i en fantastisk takt och balans. Men som sagt, jag älskar denna häst och beundrar ryttaren som gör ett oerhört bra jobb!

Jag håller med. Vilken härlig häst! Att den får några taktmissar emellanåt hänger nog ihop med lite bristande styrka. Med de förutsättningar detta ekipage har kommer de snart förbi detta. Även om det inte var någon samlad trav så var det en bra film. Hästen arbetar härligt genom hela kroppen.

Men stopp nu! Alla ni som klagade på Carinas otaktmässiga häst -är ni samma som berömmer den här?

Jag ser bara en mycket fin (och antagligen dyr) häst utan ren takt som rids forcerat.

Det var väl mest jag som klagade..synd bara att moderatorn har plockat bort alla meningar som är kritiska och tycker jag då denna rids bra? eeeh nä skulle inte tro det! Hästen är jättefin men det som visas på videon tycker jag inte alls om. Kanske moderatorn skulle plocka bort alla negativa ord som sägs om denna videon också...

Senast ändrad:

Jag håller med om att det är en fantastisk häst! Skitläcker!

Men jag tycker ej den är på linjen(dvs sladdar lite hit och dit med olika kroppsdelar och går då av i kroppen lite och takten skiter sig). Nu är det lite, lite den gör det. Och det är en så suverän häst att det inte syns så jättemkt iaf. För den rör sig så spektakulärt av naturen och har lätt för sig. Och samlad trav är det ju inte. Däremot rids den i energi och anledningen till att den här hästen tappar takten är inte av samma skäl som tex Carinas gör det. Där upplever jag att(om jag minns rätt.. såg filmen för länge sen och orkar inte dubbelkolla) energin är för låg för graden av försök till samling. Då tappar den av det skälet ist.

Längesen? Är du säker på att det är samma.. denna är från i somras.

Det var väl mest jag som klagade..synd bara att moderatorn har plockat bort alla meningar som är kritiska och tycker jag då denna rids bra? eeeh nä skulle inte tro det! Hästen är jättefin men det som visas på videon tycker jag inte alls om. Kanske moderatorn skulle plocka bort alla negativa ord som sägs om denna videon också...

Väntar med spänning på om så ska ske:idea:

KL
Jag tänker just nu att det är roligt att se hur mycket det kanske påverkar att det är en läcker energisk häst och att man då ser annorlunda på brister i ridningen:confused:
Carinas häst är ju en helt annan typ och kan aldrig visa såna gångarter tex.

Det blir så fel när en inriktning ska få stå till svart för fel som trots allt görs inom alla olika inriktningar. Sektledare har jag öht inte pratat om. Vart kom det ifrån? och vad har det med ridning att göra? Sjölva tjafset om att AR-ryttare gör så här och VD-ryttare gör så, är så dum. Det finns bra och dåliga ryttare överallt, inom alla inriktningar. Det de gör som är fel är inte representativt för inriktningen. Det verkar inte alla förstå.

Fast grunddiskussionen handlar inte om bra eller dålig ridning inom var inriktning..........

KL
Jag tänker just nu att det är roligt att se hur mycket det kanske påverkar att det är en läcker energisk häst och att man då ser annorlunda på brister i ridningen:confused:
Brister i ridningen är ju brister vilken häst ryttaren än sitter på. Däremot får bristerna lite olika resultat beroende på häst förstås. Hästen i den här senaste filmen ser härlig ut. Att det brister i balans emellanåt, blir lite forcerat och resulterar i taktfel ser ju alla, men det tar inte bort det faktum att det ser ut att vara en härlig häst som rör sig mycket bra. Med mera träning, mera styrka kommer den säkerligen bli väldigt bra. Det är ju en träningssituation som visas. Inget helt färdigt. De är på väg åt rätt håll.
Carinas häst är ju en helt annan typ och kan aldrig visa såna gångarter tex.
Nej att jämföra två så helt olika hästar vore rätt meningslöst. (blir ju som att jämföra en shettis med ett fullblod) Men eftsom de är så olika så krävs också olika typer av träning. Man får du anpassa träningen efter vad som passar hästen. Vägen framåt blir väldigt olika på så olika hästar. Dessutom har de troligtvis inte samma mål med hästarnas träning.
Men det är roligt att se just dessa olika typer av hästar och se när de kommer till sin rätt. När de tränas och "får vara sig själva" får de en härlig utstrålning. Såg ett typexempel förra helgen på en häst som reds av en annan ryttare än vanligt. (känner hästen och ryttaren väl). Ryttaren, som är duktig dressyrryttare, kände inte av hästen utan red på som vanligt. Denna häst såg olycklig och stressad ut. utstrålningen försvann totalt. Tekniskt var det inte så illa, men det fanns ingen harmoni över dem. Vissa ryttare är bra på att känna av hästen och anpassa sig och andra är oerhört duktiga på en viss sorts hästar och klarar inte av andra typer av hästar. Ryttare kan vara jätteduktiga, men duktiga på olika sätt. Såg ett par dagar senare samma ryttare på en annan häst. En häst som hon passade ihop med direkt. Vilken skillnad, där kom utstrålningen!

Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Brister i ridningen är ju brister vilken häst ryttaren än sitter på. Däremot får bristerna lite olika resultat beroende på häst förstås.

Minns inte vad du skrev om Carinas film, men den som DressyrMupp la in gillade du ju ridningen på? Det var det jag menade, att flera gillar ridningen för att hästen är läcker och rör sej väldigt bra, och med energi, men det är inte alls det jag skulle lagt in som bra exempel, det är bara det jag menar. (Och ja jag rider mycket sämre själv, på båda hästarna med all säkerhet :D)

Jag hade bara en liten filosofisk fundering om kommentarerna till filmerna. Jag gillar absolut inte heller filmen med Carina.

KL

Det blir väldigt sammanblandat här nu med trådarna, jag svarade i stora diksussionstråden men det ser ut i inlägget som det är ang samlad trav??

Minns inte vad du skrev om Carinas film, men den som DressyrMupp la in gillade du ju ridningen på? Det var det jag menade, att flera gillar ridningen för att hästen är läcker och rör sej väldigt bra, och med energi, men det är inte alls det jag skulle lagt in som bra exempel, det är bara det jag menar.

Det där du skriver där är väl just dressyrens största problem gällande tävling, tas upp på ett bra sätt både här och där bla av Bo Tibblin. Han bloggar ju och menar att detta är den springande punkten som måste ändras ur domarperspektiv.

Jag kan bara hålla med... förstår faktiskt inte alls hur nån kan gilla den ridningen som visas på filmen, tycker det ser hårt, spänt och komprimerat ut som det tyvärr gör när många skall visa ökningar. Hon rider säkert jättebra i andra situationer men inte i denna...

Och nej , jag rider inte bättre själv är väl säkrast att tillägga innan det blir ett jävla liv :grin: Dock strävar jag efter lite mer mjukhet och följsamhet och skulle jag mot all förmodan lägga ut en instruktionsfilm så skulle jag definitivt inte godkänt den videon.

KL

Missarna som blir, ex. taktfelen, har ju som sagts olika anledningar, men det är givetvis dyrare att få en taktmiss för att det går för långsamt (hästen får inget att gå fram till och får heller inte samma lösgjordhet, framåtbjudningen försvinner när den backas av) än att man trycker på för mycket (det rör sig SÅ mycket att det blev för svårt att hålla balansen, dock finns det en stor lösgjordhet och framåtbjudning).

Minns inte vad du skrev om Carinas film, men den som DressyrMupp la in gillade du ju ridningen på?
Jag har bara sett en liten bit av Carinas film så den har jag inte kommenterat. Den andra filmen skrev jag att jag gillade hästen. Jag kommenterade inte ridningen.
Det var det jag menade, att flera gillar ridningen för att hästen är läcker och rör sej väldigt bra,
Så kan det säkert vara i många fall. Det beror ju lite vad man tittar på. Om det är ridningen man vill fokusera på eller själva hästen eller ekipaget som helhet. Jag tror du har rätt i att många blir mindre kritiska när de ser en häst som är utrycksfull, lite flashig och då kanske "missar" att titta på ryttaren lika kritiskt. Sen kanske efrarenheten av att utbilda kallblodshästar (och liknande) inte är så stor hos alla och då är det svårt att relatera.
Det finns en väldigt intressant artikel i senaste Ridsport om vad dressyrdomarna fokuserar mest på i olika rörelser.(vart de tittar mest) Den är klart läsvärd och väldigt tänkvärd.

I förrgår rensade jag i tråden, men enbart det tjafs som var mellan en användare å ena sidan och en grupp användare å andra sidan - ingenting som handlade om ridning eller något om kritik mot någons häst.
Möjligen kan det vara så att det du syftar på har funnits med i något/några av tjafsinläggen, och att detta är anledningen till att du nu inte kan läsa det.

PM:a mig gärna om vilket inlägg du menar, så ska jag se om jag kan hitta det och, om jag gjort fel, ta tillbaks inlägget!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Tillägg: Artikeln jag syftade på heter "Detta är viktigt för domarna" och finns i Ridsport nr 17.

Det där du skriver där är väl just dressyrens största problem gällande tävling, tas upp på ett bra sätt både här och där bla av Bo Tibblin. Han bloggar ju och menar att detta är den springande punkten som måste ändras ur domarperspektiv.

Jag kan bara hålla med... förstår faktiskt inte alls hur nån kan gilla den ridningen som visas på filmen, tycker det ser hårt, spänt och komprimerat ut som det tyvärr gör när många skall visa ökningar. Hon rider säkert jättebra i andra situationer men inte i denna...

Och nej , jag rider inte bättre själv är väl säkrast att tillägga innan det blir ett jävla liv :grin: Dock strävar jag efter lite mer mjukhet och följsamhet och skulle jag mot all förmodan lägga ut en instruktionsfilm så skulle jag definitivt inte godkänt den videon.
Att rida på max är svårt, men man måste be hästen att ta i även om det just då brister- man hittar gränsen.

Sen går det inte att rida en gångartshäst i kort trav om man vill att den ska arbeta- arbetstrav. Den ska jobba genom kroppen- inte på max hela tiden, men den ska kunna det- hitta balansen även där.

Jag måste säga att både Tibblin o Dadde kör lite "allt var bättre förr" o dubbelmoral.
Dadde var just en av dem som red massor med graman som yngre o Bosse tyckte att ridning på max 70% var bäst. Dadde trodde sig därmed kunna begripa vad HF var. hoppryttare är inte kunniga på att rida dressyr- varav gramanen används flitigt, men... när den togs av blev det stärnkikare? ingen nytta av gramanen för att ridningen i sig var undermålig.

Varför ska inte de kriterier som SKA bedömas ..belönas:confused:
Det är mkt lättare att få en häst med mindre gångarter att utföra övningar- som i jogg= ingen risk för taktstörningar eller balansmissar.

Senast ändrad:

Men snälla, den går ju helt bredbent och sätter ut bakbenen åt sidan innan den sätter ner för den är sladdrig och svag bak. Att rida en sådan häst i en sådan stor trav finns ju ingen nytta med alls mer än att det sliter. Varför väljer man att visa en sådan häst i en instruktionsfilm när den inte är färdig för det den skall göra :confused:

Det andra tugget vet jag inte vad det handlar om? Inte om det jag påpekade iallafall.. Det är inte bara Bo Tibblin utan det ligger ända upp i FEI , varför tror du att dom numer vill ha 7 domare internationellt ??

Senast ändrad:

I förrgår rensade jag i tråden, men enbart det tjafs som var mellan en användare å ena sidan och en grupp användare å andra sidan - ingenting som handlade om ridning eller något om kritik mot någons häst.
Möjligen kan det vara så att det du syftar på har funnits med i något/några av tjafsinläggen, och att detta är anledningen till att du nu inte kan läsa det.

PM:a mig gärna om vilket inlägg du menar, så ska jag se om jag kan hitta det och, om jag gjort fel, ta tillbaks inlägget!

Immer

Jaha det var väl mer med dig jag hade diskussionen, du la ut en film på din tränare , jag kritiserade filmen, du tog bort diskussionen. Jag tyckte det i allra högsta grad handlade om ridning men du kanske satte in det i facket tjafs. :confused:

Mitt inlägg, med länk till filmerna, finns kvar i Samlad trav-tråden (inlägg #45).
Jag flyttade sedan en hel del inlägg från den tråden till denna, men länkarna till filmerna finns kvar eftersom du citerat mitt inlägg i ditt. Se inlägg #1253 (sidan 63) i den här tråden.
Inga inlägg är raderade.

De inlägg jag benämnde med tjafs hade öht inget med min tränare eller filmerna att göra.

Immer

Kl
Intressant med diskussionen ang denna senaste film tycker jag, mera intressant än Carinas faktiskt om man nu ska jämföra diskussioner. Jag gillar den inte alls som gott exempel, men det har jag skrivit längre upp redan. Särskilt som det inte är samlad trav alls, det heller. Är alla läckra rörliga fina hästar bra ridna för att de har energi? Är man plötsligt från de flesta håll mera förlåtande då:confused: (även biggan tänkte jag på, som ändå är AR-inriktad trots allt, förklarade bristerna med olika saker) Tyckte det blev ojämnt, forcerat och obalanserat pga att den inte orkade riktigt i den traven, ambitiös och trevlig häst, men pga att det blev för svårt inte heller trevlig ridning att visa upp på film.

Och nej en sån häst kan jag definitivt inte rida och få att komma till sin rätt bättre, så det är inte det jag säger.:p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18