Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akademisk ridkonst

Det är lite så jag upplever det också, att det snarare är vanligare med kommentarer åt andra hållet. :angel:

Skulle ju vara mer rättvisande kanske att mäta efter 5-6 år någonting för att se hur bra grunderna sitter då när man borde ha haft tid att lägga grunderna ganska bra, lite beroende på förutsättningarna kanske, men då är det ju rätt väl tilltaget tidsmässigt. Och jämföra hur långt de kommit i skolningsgrad och sett till helheten.
Skulle tro att det inte skiljer så mycket om båda haft bra tränare, men blottar motsatsen om något ekipage "kört fast" och inte kommit förbi basic-jobbet utan fortfarande har märkbara brister i grunderna.

Klart det skiljer mkt, en VD ryttare som är duktig med en duktig tränare har tagit sig till Svår dressyr på den tiden.

AR-ryttare som är duktig med en duktig AR-tränare skulle inte klara att rida en LA godkänt efter den tiden. Hur skulle dom kunna när tränarna inom AR själva inte rider med mer kvalite än LC-LB nivå. Såvitt jag har förstått har väl de flesta här ridit AR i mer än 5 år, så antingen är ni som diskuterar här helt katastrofalt talanglösa eller så vet inte tränarna hur man utvecklar ett ekipage inom dressyren och har fokus på helt fel saker.. och jag tippar på det sistnämnda men ser gärna framemot filmer som visar det motsatta. Ja jag länkade ju till en välkänd AR-tränare i tråden taktfel i ökad trav och där visas det upp ridning och hästar som inte har grunder nog för en LB men har ändå forcerats fram till rörelser de inte klarar av och bristerna lyser igen med taktfel, obalans, bristande energi mm mm.

Ett kvitto på grundutbildning och att den är klar för det man gör är ju först och främst renheten och regelbundenheten (takten) i det man utför.
Så att påstå att man jobbar så mkt på grunder inom AR är ju helt åt fanders, eller så betyder begreppet grunder något helt annat inom AR eller hur förklarar man annars ovannämnda film??

Det klagas mkt på VD - dressyr och brister hos ekipagen på hög nivå= svår dressyr (inte alls alltid helt ogrundat) men så sitter AR -ryttare/tränare som tränat och ridit exakt lika lång tid som VD-ryttarna med exakt samma brister men fortarande på LC-LB nivå.

Vad säger det då om utbildningssystemet?

Jag kan instämma med Jacko, jag rider inte heller AR (var nu gränsen går, vet ej) utan VD. Och vi tränar också ren grundridning och har så gjort lääänge. Och kommer att fortsätta med det. Sedan upplever jag att krumelutterna liksom kommer av sig själv när det är dags. Helt enkelt eftersom grunderna inte lämnas åt slumpen.

Just det, krumelutterna kommer i stort sett per automatik när grundarbetet är gjort rätt och är inga isolerade rörelser som vissa verkar tro. Därför är tidsaspekten egentligen helt ointressant utan det är ju hur väl man gjort grundarbetet som räknas.

Jag tänker inte sitta och "försvara AR" eller för den delen en film som jag inte känner någon koppling till. Jag hade ärligt tyckt att det var intressant att objektivt kunna se åt vilka håll ekipagen utvecklats och hur effektiv träningen är i slutändan, oavsett vad resultatet visar, (men gärna med olika tränare så man kan se om det även skiljer märkbart mellan tränarna).

För att kunna göra en sån bedömning måste man ha ungefär samma hästmaterial och startnivå på ryttarna, samma häst och tränare under den tiden och inga större avbrott pga skador eller dylikt som ställt till det jämfört med andra ekipage, regelbunden träning osv, och såklart en jämförbar nivå på tränarna men det är väl toksvårt att få till. Kanske olika tränare helt enkelt så man förhoppningsvis får med från lite olika nivåer.
Och framförallt kan man inte inbilla sig att "helhet" i ridningen och skolningsgrad betyder tävlingsnivå, det är inte bara helheten i ridningen och skolningsgraden som avgör hur långt man tar sig i tävlingssammanhang.

Nej naturligtvis vill ingen kommentera filmen det säger sig självt. Jag hade också om jag ridit AR velat stoppa in den filmen långt in i gömmorna. Man kan dock inte komma ifrån att denna person är väl den utöver Bent som anses har kommit längst inom inriktningen, eller? Så skall man dra den slutsatsen så är resultatet det vi ser på filmen det som utbildningssystemet leder till.

Jo jo, men att den bär sig själv är inte när den struttar runt o bara bär upp bakdelen på sina bakben.

Bakbenen ska vara under ryttarens positionTyngdpunkten. Då är den bärig om det sker i balans förstås. innan den orkar samla sig så är styrketräning viktigt- att den sedan behöver mindre hjälp.

det finns inga genvägar även om man nu försöker hitta såna metoder.
Här har vi ett fint ekipage där hästen har svävmoment i både trav o galopp, sätter in bakbenen under ryttaren, arbetar med mage o rygg:bow::love:

6204972630_e90b0fe834_z.jpg
[/IMG]

Kolla hur den sakta stärker ena bakbenet- bär!

[IMG]http://farm7.static.flickr.com/6175/6205015240_0b6558140c_z.jpg[/IMG]

Det är ju detta som är svårt att bruka energin utan att den rinner iväg o då bromsas upp fel.
Det funkar inte med stångbett.
hästen måste vilja iväg- bjuda, men vänta

Hittade en egen bild där samma träning pågick- tillbaka på bakdelen.

103_0350-1.jpg

Här ser man vikten av yttertygeln- kopplingen till det yttre bakbenet- även om jag inte är så snabb som en skicklig ryttare.
det största felet som vi dödliga gör- blir kvar för länge. Brister i timingen.
I det här läget skulle jag nog ha varit färdig- lättat, men jag drar inte i innern:angel:
hästen är 7 år o har bara småbörjat samling.

AR-ryttare som är duktig med en duktig AR-tränare skulle inte klara att rida en LA godkänt efter den tiden. Hur skulle dom kunna när tränarna inom AR själva inte rider med mer kvalite än LC-LB nivå.
Men det här låt väldigt galet. Den ryttare som är duktig och rider för AR-tränare kan ju lika väl rida för bokstavstränare. Ryttaren är ju inte mindre duktig för att tränaren är inom AR än om tränaren är en B-tränare i dressyr.
Om jag inte skulle kunna rida för en duktig bokstavstränare så skulle det vara bevis för att jag tränat fel. Det finns ju ryttare som tränar både för vanliga dressyrtränare OCH för AR-tränare. Den kombinationen gillar endel väldigt bra. Det skulle ju inte gå alls om de inte strävade åt samma håll.
Såvitt jag har förstått har väl de flesta här ridit AR i mer än 5 år, så antingen är ni som diskuterar här helt katastrofalt talanglösa eller så vet inte tränarna hur man utvecklar ett ekipage inom dressyren och har fokus på helt fel saker..
Vad får dig att skriva ett sådant påstående? Vad i den här tråden säger att just de som tränar AR här är talanglösa? Varken du eller jag har sett ryttarna som skriver här rida. Föstrår inte hur du kan uttala dig så då?:confused:

Ett kvitto på grundutbildning och att den är klar för det man gör är ju först och främst renheten och regelbundenheten (takten) i det man utför.
Så att påstå att man jobbar så mkt på grunder inom AR är ju helt åt fanders, eller så betyder begreppet grunder något helt annat inom AR
Grunderna för mig och mina tränare är de samma oavsett om jag rider för vanlig dressyrtränare eller AR-tränare.
eller hur förklarar man annars ovannämnda film??
Hur kan man lägga så stor vikt i en film? Det fattar inte jag. Den som tittar vet inte något om omständigheterna och då kan det bli mycket feltolkningar. Det kan ju även vara så att den som filmats mycket väl är medveten om bristerna som finns och arbetar med dem. Det vet ju åskådaren inte ett barr om. Man kan bedöma det man ser, precis som på en tävling, men det säger inte något om hur ekipaget varit innan, vilken väg de gått, hur de arbetar för att komma vidare osv.
Det klagas mkt på VD - dressyr och brister hos ekipagen på hög nivå= svår dressyr (inte alls alltid helt ogrundat) men så sitter AR -ryttare/tränare som tränat och ridit exakt lika lång tid som VD-ryttarna med exakt samma brister men fortarande på LC-LB nivå.
Jag fattar ärligt talaat inte varför det ska handla om VD/AR i den här frågan. Det har inte med det att göra. Det finns VD-ryttare som ridit halva (eller nästan hela) sitt liv men ändå inte kan komma längre än till en halvtaskig L:B. Det finns AR-ryttare som tränar och tränar och ändå inte kommer vidare. Det finns VD-ryttare som tävlar på elitnivå på världens stora arenor och det finns AR-ryttare som rider så man tappar andan när de är ett med sin häst och dansar fram tillsammans. Det finns såklart bra och dåliga ryttare inom varenda inriktning i hästvärlden, men inte 17 beror det på inriktningen. Om en attans duktig ryttare inte vill tävla eller rida uppvisningar syns det inte för så många, men det gör inte ryttaren sämre för det.
Kan vi inte njuta av goda ryttare oavsett hur de valt att träna? Det gör jag. (ska boka biljetter till Globendressyren nu) Det är synd om de som kapar en inriktning eller ett träninssätt, tycker jag, för de missar mycket. Dressyr är mer än tävling. Det finns mycket bra dressyr även på andra ställen. :laugh:

Senast ändrad:

Nej naturligtvis vill ingen kommentera filmen det säger sig självt. Jag hade också om jag ridit AR velat stoppa in den filmen långt in i gömmorna.
:rofl: men du menar väl inte att du tycker alla filmer som visar VD-ryttare representerar din ridning? Det var en konstig koppling.
Man kan dock inte komma ifrån att denna person är väl den utöver Bent som anses har kommit längst inom inriktningen, eller? Så skall man dra den slutsatsen så är resultatet det vi ser på filmen det som utbildningssystemet leder till.[/QUOTE Jag skulle dra slutsatsen att det du ser på filmen är vad ridningen/träningen lett till vid filmögonblicket, för just den ryttaren på just den hästen. Ingenting annat. Utbildning av hästar är ju ingenting som går att jämställa med en slutprodukt. Det förändras över tid, har sina toppar och dalar och blir aldrig klart. Det finns hela tiden mera att utveckla.

det finns AR-ryttare som rider så man tappar andan när de är ett med sin häst och dansar fram tillsammans
Men snälla!
Visa då vad du tappar andan av.

För att man ska bli klok på idealet.:confused:

för mig är det Totilas med dess forne ryttare:love:.

:rofl: men du menar väl inte att du tycker alla filmer som visar VD-ryttare representerar din ridning? Det var en konstig koppling.
Man kan dock inte komma ifrån att denna person är väl den utöver Bent som anses har kommit längst inom inriktningen, eller? Så skall man dra den slutsatsen så är resultatet det vi ser på filmen det som utbildningssystemet leder till.[/QUOTE Jag skulle dra slutsatsen att det du ser på filmen är vad ridningen/träningen lett till vid filmögonblicket, för just den ryttaren på just den hästen. Ingenting annat. Utbildning av hästar är ju ingenting som går att jämställa med en slutprodukt. Det förändras över tid, har sina toppar och dalar och blir aldrig klart. Det finns hela tiden mera att utveckla.
Man har ju valt ut vissa delar- de som man anser vara bra.
Men man ser ju på vad ryttaren lyckas plocka fram av var häst o även ryttarens sits.
Inte då att man ser hela världen mellan sadel o stjärt bara för att hästen länger sin trav.- oföljsam. Samt att hästen HÖJER sin rumpa i passageförsök. Lätt bakdel kommer av att den belastar fram mest.

Det finns inget bättre som visas, så då får man utgå ifrån att detta är det optimala. Målet. Eller vad säger du?

Hittade i mina gömmor.
Vad sägs om detta:love::rofl:

Foto0015.jpg
[/IMG]

Forna tidens samling eller kallar ni det frambenssprattel?

Senast ändrad:

Jag hade också om jag ridit AR velat stoppa in den filmen långt in i gömmorna. Man kan dock inte komma ifrån att denna person är väl den utöver Bent som anses har kommit längst inom inriktningen, eller?

Vem/vilka är det som anser att han kommit längst? Jag vet att det står så på hans hemsida, men det finns många, framförallt i utlandet, som kommit en bra bit längre på väg.

AR-ryttare som är duktig med en duktig AR-tränare skulle inte klara att rida en LA godkänt efter den tiden.

I samma AR-träningsgrupp som jag finns en tjej som efter att ha harvat runt för VD-tränare i flera år efter ett (1) års parallellträning med AR nu höjt sina resultat i LA från strax över 50% till bortåt 65%.

Så att påstå att man jobbar så mkt på grunder inom AR är ju helt åt fanders, eller så betyder begreppet grunder något helt annat inom AR eller hur förklarar man annars ovannämnda film??

Jag föreslår att du mailar sagda ryttare och frågar varför det ser ut som det gör på filmen :idea: Då slipper vi spekulera så mycket.

Vad säger det då om utbildningssystemet?

För min egen del så tycker jag att de värsta avarterna inom VD finns på en betydligt lägre nivå, inte på elitnivå.
Och jag tror inte att det är så många av AR-ryttarna/tränarna, hur länge de än ridit, som anser att de är på hög nivå. Snarare tvärtom - ju längre man kommer desto mer förstår man hur svårt det är och hur viktig grunden är. Det är inte alls ovanligt att man backar flera steg i utbildningstrappan och börjar om, allt för att höja kvaliteten.

Det räcker väl med att det som visas upp på nivån är helt åt helvete, hur kan trav i obalans och otakt någonsin vara korrekt? Hur skall man gå vidare från det? Varför hålla på med tramp och piruetter på ett sådant uppenbarligen felaktigt vis när grunden saknas helt?

Vad anser du själv om filmen, är detta något du vill sträva efter på någon nivå i din ridning?

Senast ändrad:

.
Och jag tror inte att det är så många av AR-ryttarna/tränarna, hur länge de än ridit, som anser att de är på hög nivå. Snarare tvärtom - ju längre man kommer desto mer förstår man hur svårt det är och hur viktig grunden är. Det är inte alls ovanligt att man backar flera steg i utbildningstrappan och börjar om, allt för att höja kvaliteten.

Om dom inte anser sig vara på hög nivå så förstår inte jag varför dom isåfall sitter och rider rörelser som om dom vore på hög nivå, :confused:

Hejsan, jag har börjat bli mer och mer intresserad av akademisk ridkonst och jag skulle jätte gärna vilja börja med det :)

Nu undrar jag hur man börjar, vad är grunderna och hur utför man grunderna så att säga?

Jag skulle även vilja ha lite tips på bra böcker och filmer men även tränare som rör sig i Halland. :D

I samma AR-träningsgrupp som jag finns en tjej som efter att ha harvat runt för VD-tränare i flera år efter ett (1) års parallellträning med AR nu höjt sina resultat i LA från strax över 50% till bortåt 65%.

Ja och jag känner en AR-ryttare som gick ifrån AR till en VD -tränare och höjde sina resultat från 43% till 70% på ett halvår i LA

Jag föreslår att du mailar sagda ryttare och frågar varför det ser ut som det gör på filmen :idea: Då slipper vi spekulera så mycket.

Jag citerade in TS fråga igen eftersom det faktiskt fanns en sådan.

Jag behöver inte maila ryttaren för att fråga varför det ser ut så på filmen, det är resultatet av träningen som gör att det ser ut så på filmen.. Ja eftersom i stort sett ALLA filmer som visas på AR ser ut precis exakt såhär.
Den som har en film som visar på annat är välkommen att lägga ut den.

Detta är ett diskussionsforum där vi diskuterar grunder inom AR, eller vi kanske istället skall skicka pm till varandra för att undvika diskussion. Det verkar vara mer önskvärt :cool:

Jag behöver inte maila ryttaren för att fråga varför det ser ut så på filmen, det är resultatet av träningen som gör att det ser ut så på filmen.. Ja eftersom i stort sett ALLA filmer som visas på AR ser ut precis exakt såhär.
Den som har en film som visar på annat är välkommen att lägga ut den.

Detta är ett diskussionsforum där vi diskuterar grunder inom AR, eller vi kanske istället skall skicka pm till varandra för att undvika diskussion. Det verkar vara mer önskvärt :cool:

TS har väl snarare bett om att få veta hur man utför grunderna inom AR, inte hur fel du menar att alla gör?
Och jag påminner om vad Gunnar skriver i den nålade tråden. Om man anser att samtliga tränare inom AR är helt fel ute så bör man kanske hålla sig ifrån diskussionerna på KR-forumet:

I detta forum diskuterar vi klassisk ridKONST

--------------------------------------------------------------------------------

Inte tävlingsdressyr.

Om man anser att de som rider akademisk ridkonst, barockridning och liknande icke tävlingsridning är helt fel ute och att de tongivande tränarna inom denna ridkonst inte vet vad de pratar om så anser jag att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av klassisk ridkonst.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Dressyr, Ridning eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom klassisk ridkonst. Men om man anser att klassisk ridkonst som helhet är fel ute så är detta forum fel plats.

TS har väl snarare bett om att få veta hur man utför grunderna inom AR, inte hur fel du menar att alla gör?
Och jag påminner om vad Gunnar skriver i den nålade tråden. Om man anser att samtliga tränare inom AR är helt fel ute så bör man kanske hålla sig ifrån diskussionerna på KR-forumet:

Jag diskuterar grunderna inom AR , helt rätt! Det kan ju också vara intressant att se vart grunderna leder, eller hur? Eller nej förresten det har jag förstått att det uppenbart är helt ointressant för de flesta....

Nej jag tycker EN AR-tränare är bra och det är inte samtliga så nej jag anser inte att samtliga tränare inom AR är helt fel ute.

Men snälla!
Visa då vad du tappar andan av.
Hur menar du? Jag "tappar andan" när jag ser ekipage som dansar fram som ett. Som utstrålar kraft och styrka, har smidighet och balans.Jag "tappar andan" lika mycket av att se tävlingsekipage som är fantastiska. Hur de tränar för att bli så samspelta och utstråla det de gör är inte något fokus för mig. Jag älskar att se duktiga, samspelta ekipage. (om de är från olika inriktningar spelar för mig ingen roll)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar