Sv: Akademisk ridkonst
Klart det skiljer mkt, en VD ryttare som är duktig med en duktig tränare har tagit sig till Svår dressyr på den tiden.
AR-ryttare som är duktig med en duktig AR-tränare skulle inte klara att rida en LA godkänt efter den tiden. Hur skulle dom kunna när tränarna inom AR själva inte rider med mer kvalite än LC-LB nivå. Såvitt jag har förstått har väl de flesta här ridit AR i mer än 5 år, så antingen är ni som diskuterar här helt katastrofalt talanglösa eller så vet inte tränarna hur man utvecklar ett ekipage inom dressyren och har fokus på helt fel saker.. och jag tippar på det sistnämnda men ser gärna framemot filmer som visar det motsatta. Ja jag länkade ju till en välkänd AR-tränare i tråden taktfel i ökad trav och där visas det upp ridning och hästar som inte har grunder nog för en LB men har ändå forcerats fram till rörelser de inte klarar av och bristerna lyser igen med taktfel, obalans, bristande energi mm mm.
Ett kvitto på grundutbildning och att den är klar för det man gör är ju först och främst renheten och regelbundenheten (takten) i det man utför.
Så att påstå att man jobbar så mkt på grunder inom AR är ju helt åt fanders, eller så betyder begreppet grunder något helt annat inom AR eller hur förklarar man annars ovannämnda film??
Det klagas mkt på VD - dressyr och brister hos ekipagen på hög nivå= svår dressyr (inte alls alltid helt ogrundat) men så sitter AR -ryttare/tränare som tränat och ridit exakt lika lång tid som VD-ryttarna med exakt samma brister men fortarande på LC-LB nivå.
Vad säger det då om utbildningssystemet?
Det är lite så jag upplever det också, att det snarare är vanligare med kommentarer åt andra hållet.
Skulle ju vara mer rättvisande kanske att mäta efter 5-6 år någonting för att se hur bra grunderna sitter då när man borde ha haft tid att lägga grunderna ganska bra, lite beroende på förutsättningarna kanske, men då är det ju rätt väl tilltaget tidsmässigt. Och jämföra hur långt de kommit i skolningsgrad och sett till helheten.
Skulle tro att det inte skiljer så mycket om båda haft bra tränare, men blottar motsatsen om något ekipage "kört fast" och inte kommit förbi basic-jobbet utan fortfarande har märkbara brister i grunderna.
Klart det skiljer mkt, en VD ryttare som är duktig med en duktig tränare har tagit sig till Svår dressyr på den tiden.
AR-ryttare som är duktig med en duktig AR-tränare skulle inte klara att rida en LA godkänt efter den tiden. Hur skulle dom kunna när tränarna inom AR själva inte rider med mer kvalite än LC-LB nivå. Såvitt jag har förstått har väl de flesta här ridit AR i mer än 5 år, så antingen är ni som diskuterar här helt katastrofalt talanglösa eller så vet inte tränarna hur man utvecklar ett ekipage inom dressyren och har fokus på helt fel saker.. och jag tippar på det sistnämnda men ser gärna framemot filmer som visar det motsatta. Ja jag länkade ju till en välkänd AR-tränare i tråden taktfel i ökad trav och där visas det upp ridning och hästar som inte har grunder nog för en LB men har ändå forcerats fram till rörelser de inte klarar av och bristerna lyser igen med taktfel, obalans, bristande energi mm mm.
Ett kvitto på grundutbildning och att den är klar för det man gör är ju först och främst renheten och regelbundenheten (takten) i det man utför.
Så att påstå att man jobbar så mkt på grunder inom AR är ju helt åt fanders, eller så betyder begreppet grunder något helt annat inom AR eller hur förklarar man annars ovannämnda film??
Det klagas mkt på VD - dressyr och brister hos ekipagen på hög nivå= svår dressyr (inte alls alltid helt ogrundat) men så sitter AR -ryttare/tränare som tränat och ridit exakt lika lång tid som VD-ryttarna med exakt samma brister men fortarande på LC-LB nivå.
Vad säger det då om utbildningssystemet?