Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag håller helt med dig, och det gör nog de flesta som är insatta i just stångbettets funktion. Synd bara att det inte är etablerat utan det verkar ha gått total inflation i användandet.

hissbettet du pratar om är ett specifikt hiss/gagbett, dvs det sk. flippanbettet och japp - det blev en fluga precis som du skriver. dock förefaller det varit en flyktig trend som kom och gick, betydligt hastigare än det mer etablerade användandet av stång på tvåhandsfattning på novis nivå.

Faktiskt inte, flippanbettet är ingen stång alls utan 3-delat tränsbett med snöre och valbara ringar. Finns även i rakt bett men Malin och flippan red på det 3-delade

img_1135_61261703.jpg

Den raka varianten av flippanbettet

Flippanbett.jpg

Detta är ett hissbett som var väldigt poppis bland dressyrryttarna ett tag och kallades för "gå på tygeln bett" fanns också i en 2 delad variant.

117003003_1.jpg

Ja just det så kan man ju göra :P det måste jag testa i morgon.

Jag rider oftast 3+1 om jag har stång + kapson. Då har man kvar stången i en hand men delar kapsontyglarna.

Mackan:
Jag skulle vilja säga att hissbetten är populära fortfarande, pessoa sitter ju på var och varannan häst numera... Likaså gör det ont i hjärtat på mig när jag ser ekipage med hård kontakt på stången och tvåhandsridning. Varför har de ens en stång, när de rider med den som om det vore ett tränsbett?

Jag ser aldrig pessoa knappt längre i mitt område bland tävlingsryttarna, det är högst ovanligt att någon rider på det nuförtiden.

Ser inte heller så mycket pessoa längre bland de lite bättre ryttarna eller på tävling men oftare bland lite mer "vanligt" folk och så iaf två ungar på Ponnyakuten :p

Jag rider oftast 3+1 om jag har stång + kapson. Då har man kvar stången i en hand men delar kapsontyglarna.

Mackan:
Jag skulle vilja säga att hissbetten är populära fortfarande, pessoa sitter ju på var och varannan häst numera... Likaså gör det ont i hjärtat på mig när jag ser ekipage med hård kontakt på stången och tvåhandsridning. Varför har de ens en stång, när de rider med den som om det vore ett tränsbett?

japp - exakt ang. stången.

flippanbettet är ju inte ett rent hissbett, och det var flippan bettet som referens som jag svarade på.
pessoat är en helt annan historia och som du säger, ack för vanligt framför allt i de mera obildade ryttarnas händer -ser dem framför allt på ponny senaste åren, tidigare var de mer frekvent förekommande hos vuxen ryttarna då även dessa bett hade sina trendår.

Europa: jag har aldrig ngnsin föreslagit att flippanbettet är en stång : ) hissfunktion var det vi diskuterade.

Jag rider faktiskt tvåhändigt för det mesta med 2+2-fattning på kandaret. Jag ser det som att man med stången om man gör rätt kan reglera överlinjen. Ställa och böja gör man med bridongen. Men då en häst får på sig kandar med mig så är det redan skolad. Då behövs bara små signaler.
Så för mig går inte hela funktionen tappad för att man rider tvåhändigt på dubbel betsling a la kandar eller stång/kapson. Men hästen måste vara skolad innan. Och då på träns i mina ögon.

Jag tycker mig faktiskt ofta se AR-ekipage där jag iaf inte tycker man är färdiga för stång. Ryttaren sitter för obalanserat, handen är inte oberoende av sits och skänkel och hästen är inte skolad nog. Tyvärr är det något jag ser i AR och inte lika mycket inom TR. Däremot säger tränarna att man är redo. Det är lite trist. Så man sitter och pratar om att man aldrig skulle rida på stång innan man vore redo. Men man är inte redo själv. Man vet dock inte om det. Jag har själv varit där kan jag erkänna. Dock för vanlig bokstavstränare.

Ang. betten så har alla med hissfunktion- stång, pessoa , sä är alla för nacktryck.
Stången ger dock mest bara bromseffekt.

det sista bettet som du påstog användas av dressyrryttare har jag aldrig tidigare ens sett användas av ngn.

Ang. kapsonet så ställer den inte utan böjer halsen i sidled.

kan vara bra kanske på mkt stela/ oridna kusar.

I PK så ställer man med en megahög innerhand.

Fast nog fick jag redan tidigt lära mig att mest rida på bridongen ( annars rejäl bassning) o hade fullt sjå med alla tyglar.

Jag tycker att det är mkt märkligt att man vill sätta in ett så skarpt redskap i munnen utan att man ej heller kan använda det. Man behöver kunna rida med tränsbett för att träna upp sin hand till att bättre kunna kommunicera med hästen

det hör mer till westernridningen på en hand som Mackan skrev om. Lång tygel- ej traditionell dressyr. AR ser oxå mer ut så- lång o markbundet. Pleasure med lite böjda hästar.

- ej traditionell dressyr

Det beror ju på vad man lägger in i begreppet traditionell dressyr. Men ja, det är ju därför det har ett eget forum, precis som western eller någon av de andra icke "traditionella" ridstilarna.

Vad jag inte riktigt förstår är varför du är inne på ett forum för en alternativ ridstil och hela tiden jämför den med den "traditionella" ridstilen. Vi har ju olika definitioner både på rörelser och begrepp.

Det finns heller ingen forskning som visar att vare sig det ena eller det andra skulle vara bättre. Man har inte kunnat konstatera någon mätbar vikt förskjutning från fram till bak i dressyrhästens samling. Det enda man kunnat konstatera i forskningen på hästens form är att det enda tillfälle då hästens rygg höjs är när den går lång och låg.

Därför finns det ingen som med säkerhet vet vad som är den bästa ridstilen för hästen. Utan vad som är rätt och fel är bara åsikter, det finns inga konstaterade fakta åt något håll.

Men fyller tvåhändigheten en funktion för stången då eller får den bara åka med på resan för att du rider tvåhändigt på det ledade bettet (bridongen)?

Vad är alternativ ridstil enligt dig? AR? För inte kan du mena klassisk ridning a´la spanska ridskolan?

Det är verkligen en diskutabel sanning som du framför. Att hästen oftare får problem genom att bära upp ryttaren på skelettet, det vet varenda veterinär. Sen varierar det, med ryttarens tyngd, balans osv, med hästens exteriör och allmänna hållbarhet, underlag som man rider på, utrustning osv men visst, vissa verkar klara vad som helst.:o Det är svårt att forska på ridning:)

Men det som man vet är som sagt att hästens kropp mår bättre av att bära upp ryttaren med sina muskler och för att nå dit krävs vissa saker i ridningen, och varenda en vet väl att det blir mjukare rörelser om hästen inte går på bogarna?

Men att höja rygggen som i lång och låg är bara en del, då arbetar inte ryggen, det som ska hända är i musklerna i över och underlinje.

Det finns alltså faktiskt sanningar även om det inte finns så mycket forskning. Man prioriterar inom AR inte saker i den ordning som behövs för att få det man säger att man vill ha fram. Det blir en annan väg, det är sant, men den vägen leder inte till att ovanstående uppnås. Det är en fysisk omöjlighet och därför ser man inte heller AR ekipage som har nått fram till samling. Det är den bistra sanningen att tugga i sej hur gärna man än vill hoppas och tro och förklara annat.
Men bekväm avslappnad ridning för ryttaren är det, en känsla av att behärska svårigheter som är väldigt upplyftande. Men om man lägger till det som behövs för att uppnå samling sitter man bokstavligt som ett korthus som rasar. Ridning på riktigt är inte lätt. Jag hade nog hoppats på at det fanns andra vägar än det jag inte klarade av, men det fanns inga!
Jag hör nu att Bent har ändrat en del för att även han insett vissa saker. Nån som vet mera eller har nyare filmer av honom?

Kl

Jag har svårt att hålla med om att stången har bromseffekt! Jag har ridit båda mina på stång ibland, i olika varianter och gemensamt för alla stänger har varit att jag lätt kan länga överlinjen, få dem att slappna av i överlinjen och känns "runda" i kroppen, men tappar bromsen!!

Alltså, om man väl har längningen så MÅSTE bromsen i sitsen sitta som berget, det måste alltså vara så lätt för hästen att bära sig själv utan att behöva hållas in fram, att man inte behöver göra annat med stången än att ibland påminna om längning av överlinjen.

jag hade inte kommit dithän på hästarna och kände det som att det viktigaste verktyget för det läget vi var i var att reglera farten och intensiteten i den avslappnade formen, kunna göra halvhalter och stanna upp i rörelser, få energin uppåt inte framåt och nedåt, för att komma åt bakdelen och väga över med lite mer svikt bak.

Därför tror jag det faller då många sätter på blank stång, man sitter på hästar som inte orkar/vill bromsa upp sig själva på små fina sitshjälper och bära sig genom alla moment, och börjar bromsa i stången. Resultatet blir ihopdragen eller framtung och för låg häst!
-Eller en som börjar smyga sig fram!

Vad jag har förstått så flirtar spanska ridskolan mycket med tävlingsdressyren numera och är därmed inte så klassisk som den varit. När så många punkter överensstämmer med TR-dressyr så förstår jag inte behovet av ett eget forum.

En alternativ ridstil är en ridstil som väljer att gå en egen väg än den normativa. Normativ här är då TR-dressyr eller normalridning vad det nu är. När forumet startades så har jag för mig att diskussionerna gick angående vad forumet skulle kallas, det handlade titlarna barockridning, akademisk ridkonst och lite andra namn för att slutligen landa på det mer för olika stilar öppna namnet klassisk ridkonst. Nu verkar det här bli ett problem. Det är tydligen väldigt otydligt vad vi diskuterar här, och därför klarar vi inte av att diskutera någonting.

Vad jag har förstått så flirtar spanska ridskolan mycket med tävlingsdressyren numera och är därmed inte så klassisk som den varit. När så många punkter överensstämmer med TR-dressyr så förstår jag inte behovet av ett eget forum.

En alternativ ridstil är en ridstil som väljer att gå en egen väg än den normativa. Normativ här är då TR-dressyr eller normalridning vad det nu är. När forumet startades så har jag för mig att diskussionerna gick angående vad forumet skulle kallas, det handlade titlarna barockridning, akademisk ridkonst och lite andra namn för att slutligen landa på det mer för olika stilar öppna namnet klassisk ridkonst. Nu verkar det här bli ett problem. Det är tydligen väldigt otydligt vad vi diskuterar här, och därför klarar vi inte av att diskutera någonting.

Fast nu är du ändå ute och cyklar tycker jag. AR som du benämner som en alternativ ridstil är ju en avart egentligen ifrån den klassiska ridkonsten som den bör ridas mer än att spanska ridskolan flörtar med tävlingsdressyren. Om du såg bilden jag la ut på målningen på en fullt utbildad stridshäst i tråden funderingar tror jag från ja jag vet inte 1700talet (??) så ser du ändå stora likheter mellan SRS och TR-hästar.

SRS 1945

http://www.youtube.com/watch?v=xv8zaWlJ344

SRS nutid

http://www.youtube.com/watch?v=aQOMrTHT8RU

Jag hör nu att Bent har ändrat en del för att även han insett vissa saker. Nån som vet mera eller har nyare filmer av honom?

Även Christina Drangel har ändrat väg läste jag i något magazin.

Det är verkligen en diskutabel sanning som du framför. Att hästen oftare får problem genom att bära upp ryttaren på skelettet, det vet varenda veterinär. Sen varierar det, med ryttarens tyngd, balans osv, med hästens exteriör och allmänna hållbarhet, underlag som man rider på, utrustning osv men visst, vissa verkar klara vad som helst.:o Det är svårt att forska på ridning:)

Men det som man vet är som sagt att hästens kropp mår bättre av att bära upp ryttaren med sina muskler och för att nå dit krävs vissa saker i ridningen, och varenda en vet väl att det blir mjukare rörelser om hästen inte går på bogarna?

Men att höja rygggen som i lång och låg är bara en del, då arbetar inte ryggen, det som ska hända är i musklerna i över och underlinje.

Vad var och en "vet" är inte fakta. Det är en åsikter baserade på personens erfarenheter och slutsatser, vissa mer kvalificerade än andra, men det är fortfarande åsikter och bör inte blandas ihop med fakta.

Vad som är att "gå på bogarna" är också väldigt åsiktsbaserat. Vad en ryttare anser vara att "gå på bogarna" kan för en annan ryttare vara framåt nedåt sök och förstadiet till formgivning. Och där varierar åsikterna lika mycket inom normaldressyren.

Det finns alltså faktiskt sanningar även om det inte finns så mycket forskning. Man prioriterar inom AR inte saker i den ordning som behövs för att få det man säger att man vill ha fram. Det blir en annan väg, det är sant, men den vägen leder inte till att ovanstående uppnås. Det är en fysisk omöjlighet och därför ser man inte heller AR ekipage som har nått fram till samling. Det är den bistra sanningen att tugga i sej hur gärna man än vill hoppas och tro och förklara annat.
Men bekväm avslappnad ridning för ryttaren är det, en känsla av att behärska svårigheter som är väldigt upplyftande. Men om man lägger till det som behövs för att uppnå samling sitter man bokstavligt som ett korthus som rasar. Ridning på riktigt är inte lätt. Jag hade nog hoppats på at det fanns andra vägar än det jag inte klarade av, men det fanns inga!

Vad är det som är en fysisk omöjlighet?
Vad är det som är en bister sanning (och vems sanning är det)?
Menar du att ridning skall vara obekvämt och spänt (jämfört med avslappnat och bekvämt), för ryttaren, för hästen eller för båda?
Ridning enligt AR är inte heller lätt, vad har du fått det ifrån?

Vad som är att "gå på bogarna" är också väldigt åsiktsbaserat. Vad en ryttare anser vara att "gå på bogarna" kan för en annan ryttare vara framåt nedåt sök och förstadiet till formgivning. Och där varierar åsikterna lika mycket inom normaldressyren.

Men nää det kan du väl ändå inte mena att det bara skulle handla om en personlig åsikt om hästen hasar sig fram på bogarna eller om den bär sig med lätt framdel. ???

Att hästen går i framvikt i lång och låg är ju en sak men det är inte samma sak som att gå på bogarna. De flesta hästar går i framvikt i lång och låg av naturliga skäl och i jämvikt när man samlar ihop dom. Nästa steg blir ju bakvikt och tja det är väl inte förrän i levad dom uppnår det.

Bör ridas enligt vem?

AR strävar mer mot den spanska ridstilen eftersom det var där Bent studerade.

Vad det gäller CD har hon väll alltid haft flera ben att stå på. Hon har ju utbildats inom många olika stilar bland annat centrerad ridning och TTEAM vilket var det hon höll på med när jag träffade henne första gångerna. Det hör väll till att man vidare utbildar sig och tar in nya pusselbitar i sin ridning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar