Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bör ridas enligt vem?
AR strävar mer mot den spanska ridstilen eftersom det var där Bent studerade.
Vad det gäller CD har hon väll alltid haft flera ben att stå på. Hon har ju utbildats inom många olika stilar bland annat centrerad ridning och TTEAM vilket var det hon höll på med när jag träffade henne första gångerna. Det hör väll till att man vidare utbildar sig och tar in nya pusselbitar i sin ridning.
Vad var och en "vet" är inte fakta. Det är en åsikter baserade på personens erfarenheter och slutsatser, vissa mer kvalificerade än andra, men det är fortfarande åsikter och bör inte blandas ihop med fakta.
Vad som är att "gå på bogarna" är också väldigt åsiktsbaserat. Vad en ryttare anser vara att "gå på bogarna" kan för en annan ryttare vara
Vad är det som är en fysisk omöjlighet?
Vad är det som är en bister sanning (och vems sanning är det)?
Menar du att ridning skall vara obekvämt och spänt (jämfört med avslappnat och bekvämt), för ryttaren, för hästen eller för båda?
Ridning enligt AR är inte heller lätt, vad har du fått det ifrån?
AR strävar mer mot den spanska ridstilen eftersom det var där Bent studerade.
Enligt vem? Ja enligt de klassiska dressyrens grundprinciper förstås, finns att läsa överallt på nätet. Det verkar som du tycker allting är godtyckligt och att det inte finns några som helst referenser att gå efter? Då blir det väldigt svårt att få någon logik och en röd tråd vad man strävar efter.
Vill man rida enligt de klassiska principerna så håller man sig till det, vill man rida efter de akademiska a´la Bent ja då håller man sig till det. Konstigare än så måste det ju inte vara, det beror ju helt på vad man strävar efter själv med sin ridning och vad man trivs med.
Angående Bent menar du mot spanska ridskolan eller ridningen i spanien? Jerez?
Att man går vidare för att AR-utbildningen inte är komplett och att det saknas bitar som gör att man kommer vidare menar jag angående CD. Nu strävar hon väl mer åt Anja Beran hållet och det är ju helt annorlunda ridning där än a´la Bent.
Sen ja jag har självklart suttit på en läktare , men jag förstår inte alls vad det har med vad som är vad att göra?
Menar du att du inte ser någon skillnad alls mellan Spanska ridskolan eller Anja Beran och AR? Eller bilden jag la in +SRS och TR kontra AR?
Någon eller några har skrivit ihop den klassiska dressyrens grundprinciper, frågan är vad de baserat dem på. (Om jag googlar "den klassiska dressyrens grundprinciper" så får jag mest upp en massa reklam för olika kurser där folk gillar att slänga sig med begreppet). Men jag antar att det är samma som TR utgår ifrån.
Eftersom större delen av min bekantskapskrets utgörs av veterinärer kan jag ju säga att de liksom vi andra är likvärdigt förvirrade över vad som är det bästa för att få en hållbar häst. Veterinärer är inte sjukgymnaster eller tränare, däremot så är de väldigt duktiga på att laga det som blivit trasigt.Ja veterinärer tex vet mera.
Du tycker inte att lång och låg är detsamma som att gå på bogarna. Var i ligger den största skillnaden anser du? Om hästen har sitt huvud framåt nedåt borde inte då större delen av vikten även hamna där då baserat på att även ryttaren sitter långt fram på hästen borde de fakto det mesta av vikten hamna på hästen framben och bogar (vilket den ju redan i ursprunget gör).Nej. Så är det inte. Lång och låg och gå på bogarna är inte samma sak.
Du får ju motivera dig, varför inte då?Att komma till samling med AR.s utbildningsväg.
Ridstilen är baserad på tradition och erfarenhet, samt färgad av olika trender inom ridningen. På samma sätt som AR baseras på tradition, erfarenhet och trender. Det är dock inte forskning och fakta som format ridningen som den ser ut idag. Allting är godtyckligt eftersom alla gör sin egen tolkning och lägger till sin egen åsikt.Läs Europas inlägg. Den klassiska dressyren är mycket väl beskriven och grundas i många hundra år av utbildning av häst och ryttare, bland annat vid Spanska Ridskolan i Wien. Tävlingsdressyr bygger på detta.
Det är inte något godtyckligt påhittat som du verkar tro?
Nej, varför skulle det vara obekvämt och spänt? Om du utbildar en häst enligt den klassiska dressyrens principer blir hästen bekväm att sitta på och det kan inte vara spänt för det är ett av de allra första kriterierna att hästen är lösgjord och då kan den inte vara spänd.
Men tar man bort energin, (och så arbetar många många inom AR och inklusive allt jag har sett av Bent själv på filmer och i hans egen ridning såväl som elevers, ) så känns det mera hanterbart och bekvämare för ryttaren. Men det är inte en framkomlig väg mot samling nånsin.
Av Bent, att han är utbildad i Jerez och att mycket av hans ridstil kommer därifrån alltså, han kallar den säkert inte för spanskinfluerad. Det här var dock i slutet av 90-talet innan akademien startats. Då han var ny i Sverige och ännu inte skapat sig en egen produkt/ridstil att sälja in.Bent är utbildad vid flera ridinstitut, inte alls bara "spanskt" (Jerez) och det är första gången någon säger att hans ridning är spansk? Var har du hört det?
För oinvigdaAR har sin egen trappa där man talar om rakriktning genom att skola vart och ett av bakbenen separat (vilket kan verka väldigt förvirrande för oinvigda).
Precis. då måste energin finnas där- motorn på, för att just få det engagemang som man vill ha ur rumpan. Aktiva bakben.Det som är intressant är vad bakdelen gör och varför den gör det den gör.
Kl
Jag har svårt att hålla med om att stången har bromseffekt! Jag har ridit båda mina på stång ibland, i olika varianter och gemensamt för alla stänger har varit att jag lätt kan länga överlinjen, få dem att slappna av i överlinjen och känns "runda" i kroppen, men tappar bromsen!!
Alltså, om man väl har längningen så MÅSTE bromsen i sitsen sitta som berget, det måste alltså vara så lätt för hästen att bära sig själv utan att behöva hållas in fram, att man inte behöver göra annat med stången än att ibland påminna om längning av överlinjen.
jag hade inte kommit dithän på hästarna och kände det som att det viktigaste verktyget för det läget vi var i var att reglera farten och intensiteten i den avslappnade formen, kunna göra halvhalter och stanna upp i rörelser, få energin uppåt inte framåt och nedåt, för att komma åt bakdelen och väga över med lite mer svikt bak.
Därför tror jag det faller då många sätter på blank stång, man sitter på hästar som inte orkar/vill bromsa upp sig själva på små fina sitshjälper och bära sig genom alla moment, och börjar bromsa i stången. Resultatet blir ihopdragen eller framtung och för låg häst!
-Eller en som börjar smyga sig fram!