Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Bör ridas enligt vem?

AR strävar mer mot den spanska ridstilen eftersom det var där Bent studerade.

Vad det gäller CD har hon väll alltid haft flera ben att stå på. Hon har ju utbildats inom många olika stilar bland annat centrerad ridning och TTEAM vilket var det hon höll på med när jag träffade henne första gångerna. Det hör väll till att man vidare utbildar sig och tar in nya pusselbitar i sin ridning.

Enligt vem? Ja enligt de klassiska dressyrens grundprinciper förstås, finns att läsa överallt på nätet. Det verkar som du tycker allting är godtyckligt och att det inte finns några som helst referenser att gå efter? Då blir det väldigt svårt att få någon logik och en röd tråd vad man strävar efter.

Vill man rida enligt de klassiska principerna så håller man sig till det, vill man rida efter de akademiska a´la Bent ja då håller man sig till det. Konstigare än så måste det ju inte vara, det beror ju helt på vad man strävar efter själv med sin ridning och vad man trivs med.

Angående Bent menar du mot spanska ridskolan eller ridningen i spanien? Jerez?

Att man går vidare för att AR-utbildningen inte är komplett och att det saknas bitar som gör att man kommer vidare menar jag angående CD. Nu strävar hon väl mer åt Anja Beran hållet och det är ju helt annorlunda ridning där än a´la Bent.

Sen ja jag har självklart suttit på en läktare , men jag förstår inte alls vad det har med vad som är vad att göra?

Menar du att du inte ser någon skillnad alls mellan Spanska ridskolan eller Anja Beran och AR? Eller bilden jag la in +SRS och TR kontra AR?

Vad var och en "vet" är inte fakta. Det är en åsikter baserade på personens erfarenheter och slutsatser, vissa mer kvalificerade än andra, men det är fortfarande åsikter och bör inte blandas ihop med fakta.

Ja veterinärer tex vet mera.

Vad som är att "gå på bogarna" är också väldigt åsiktsbaserat. Vad en ryttare anser vara att "gå på bogarna" kan för en annan ryttare vara

Nej. Så är det inte. Lång och låg och gå på bogarna är inte samma sak.

Vad är det som är en fysisk omöjlighet?

Att komma till samling med AR.s utbildningsväg.

Vad är det som är en bister sanning (och vems sanning är det)?

Läs Europas inlägg. Den klassiska dressyren är mycket väl beskriven och grundas i många hundra år av utbildning av häst och ryttare, bland annat vid Spanska Ridskolan i Wien. Tävlingsdressyr bygger på detta.
Det är inte något godtyckligt påhittat som du verkar tro?

Menar du att ridning skall vara obekvämt och spänt (jämfört med avslappnat och bekvämt), för ryttaren, för hästen eller för båda?
Ridning enligt AR är inte heller lätt, vad har du fått det ifrån?

Nej, varför skulle det vara obekvämt och spänt? Om du utbildar en häst enligt den klassiska dressyrens principer blir hästen bekväm att sitta på och det kan inte vara spänt för det är ett av de allra första kriterierna att hästen är lösgjord och då kan den inte vara spänd.

Men tar man bort energin, (och så arbetar många många inom AR och inklusive allt jag har sett av Bent själv på filmer och i hans egen ridning såväl som elevers, ) så känns det mera hanterbart och bekvämare för ryttaren. Men det är inte en framkomlig väg mot samling nånsin.

AR strävar mer mot den spanska ridstilen eftersom det var där Bent studerade.

Bent är utbildad vid flera ridinstitut, inte alls bara "spanskt" (Jerez) och det är första gången någon säger att hans ridning är spansk? Var har du hört det?

Senast ändrad av en moderator:

Enligt vem? Ja enligt de klassiska dressyrens grundprinciper förstås, finns att läsa överallt på nätet. Det verkar som du tycker allting är godtyckligt och att det inte finns några som helst referenser att gå efter? Då blir det väldigt svårt att få någon logik och en röd tråd vad man strävar efter.

Vill man rida enligt de klassiska principerna så håller man sig till det, vill man rida efter de akademiska a´la Bent ja då håller man sig till det. Konstigare än så måste det ju inte vara, det beror ju helt på vad man strävar efter själv med sin ridning och vad man trivs med.

Angående Bent menar du mot spanska ridskolan eller ridningen i spanien? Jerez?

Att man går vidare för att AR-utbildningen inte är komplett och att det saknas bitar som gör att man kommer vidare menar jag angående CD. Nu strävar hon väl mer åt Anja Beran hållet och det är ju helt annorlunda ridning där än a´la Bent.

Sen ja jag har självklart suttit på en läktare , men jag förstår inte alls vad det har med vad som är vad att göra?

Menar du att du inte ser någon skillnad alls mellan Spanska ridskolan eller Anja Beran och AR? Eller bilden jag la in +SRS och TR kontra AR?

Har man suttit på en läktare och lyssnat på folk som kommenterar andra ryttare så hör man att vad en person anser vara gå på bogarna inte alls överensstämmer med vad en annan anser vara att gå på bogarna.

Givetvis ser jag skillnad på Spanska ridskolan och AR, har jag skrivit någonstans att jag tror att de är densamma? Nu gör du mig förvirrad...
AR är en ridstil framtagen av Bent som utbildats vid Ridskolan i Jerez, han har sedan snöat in lite på stridskonst och historik kring ridningen och hans ridstil har formats därefter.
Spanska ridskolan är en ridakademi Österike, som är döpt efter de spanska hästar man från början red på här.
Mig veterligen så skiljer sig ridstilarna åt på så sätt att Spanska ridskolan ridningen i princip liknar vanlig normativ dressyr förutom att man fortsätter utbildningstrappan vidare till skolorna ovan mark.
AR har sin egen trappa där man talar om rakriktning genom att skola vart och ett av bakbenen separat (vilket kan verka väldigt förvirrande för oinvigda).
Anja Beran har jag inte träffat på innan den här diskussionen.

Det mesta är i livet är ganska godtyckligt, få saker går att härleda till någon form av fakta. Man kan ha referenser ändå, man måste bara ha i bakhuvudet att det inte är fakta man har att göra med utan (förhoppningsvis välgrundade) åsikter. Vissa åsikter upprepas så ofta att man tillslut tror att de är fakta.

Någon eller några har skrivit ihop den klassiska dressyrens grundprinciper, frågan är vad de baserat dem på. (Om jag googlar "den klassiska dressyrens grundprinciper" så får jag mest upp en massa reklam för olika kurser där folk gillar att slänga sig med begreppet). Men jag antar att det är samma som TR utgår ifrån.

Någon eller några har skrivit ihop den klassiska dressyrens grundprinciper, frågan är vad de baserat dem på. (Om jag googlar "den klassiska dressyrens grundprinciper" så får jag mest upp en massa reklam för olika kurser där folk gillar att slänga sig med begreppet). Men jag antar att det är samma som TR utgår ifrån.

Ja och de klassiska principerna grundar sej till stor del på vad som arbetats fram vid ridakademier i Europa, tilllbaka till de la Guerinere:) Du kan googla på honom om du vill veta vem det var. Fram till ridinstitut i Tyskland och ett känt verk av en tysk mästare, som sedan skrevs ner som det som senare blev till denna utbildningsskala. Det är inte någonting som har kommit till hastigt och lustigt vid ett skrivbord utan genom århundradens utbildning av ryttare och hästar. Det är ganska välgrundat med andra ord.

Bent en gedigen utbildning vid Escuela Andaluza del Arte Equestre i Spanien, hos Nuño Oliveira i Portugal och hos Egon von Neindorff i Tyskland.

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte ha ett bett för att länga överlinjen. det gör hästar som är lösgjorda.

Det enda som är bra med din tanke är att man rider med lång tygel- inte drar ihop den, men någonstans måste man lära sig rida med kontakt o energi om man vill rida dressyr enligt klassikerna. Men man ser ju oxå att rycken som de får i munnen av en stång gör att de i´nte vågar gå på som de gör annars. De vet- har lärt sig.
När hästarna går på lång tygel o får sig en kontakt med en stång så får de även nacktryck o tar ner nacken mer.

från den positionen utgår hyperflexion- inte som många tror- att man drar ner hästen dit. Man stretchar den dit. De hästarna kan när som helst "läggas" i en "korrekt form", men det är inte bra för hästen att gå i en hög form alltid- för dess rygg o samverkan. Det vet jag att tyskarna hade erfarit tidigt o rek. att man bara red 1/3 av passet i hög form- varav dessa var de första som utvecklade metoden o nu är jäkligt griniga för att holländarna har utvecklat den till en metod där man inte stryper hästarnas energi på kuppen.

Sen är det en dålig metod iom att folk försöker imitera den o den blir synd om hästarna.
man ser oxå de oroliga munnarna på enbart stångridna- inte westernhästarna- de som inte rörs i munnen annant än vid stopp.- på de hästar som ska utföra svårigheter samtidigt. För grova hjälper.

Ingen häst som jag har sett trivs o suger på bettet. som t o m en bettlös häst gör när den är avspänd.

Ja veterinärer tex vet mera.
Eftersom större delen av min bekantskapskrets utgörs av veterinärer kan jag ju säga att de liksom vi andra är likvärdigt förvirrade över vad som är det bästa för att få en hållbar häst. Veterinärer är inte sjukgymnaster eller tränare, däremot så är de väldigt duktiga på att laga det som blivit trasigt.

Nej. Så är det inte. Lång och låg och gå på bogarna är inte samma sak.
Du tycker inte att lång och låg är detsamma som att gå på bogarna. Var i ligger den största skillnaden anser du? Om hästen har sitt huvud framåt nedåt borde inte då större delen av vikten även hamna där då baserat på att även ryttaren sitter långt fram på hästen borde de fakto det mesta av vikten hamna på hästen framben och bogar (vilket den ju redan i ursprunget gör).

Att komma till samling med AR.s utbildningsväg.
Du får ju motivera dig, varför inte då?
Jag tycker att det verkar gå utmärkt.

Läs Europas inlägg. Den klassiska dressyren är mycket väl beskriven och grundas i många hundra år av utbildning av häst och ryttare, bland annat vid Spanska Ridskolan i Wien. Tävlingsdressyr bygger på detta.
Det är inte något godtyckligt påhittat som du verkar tro?
Ridstilen är baserad på tradition och erfarenhet, samt färgad av olika trender inom ridningen. På samma sätt som AR baseras på tradition, erfarenhet och trender. Det är dock inte forskning och fakta som format ridningen som den ser ut idag. Allting är godtyckligt eftersom alla gör sin egen tolkning och lägger till sin egen åsikt.

Nej, varför skulle det vara obekvämt och spänt? Om du utbildar en häst enligt den klassiska dressyrens principer blir hästen bekväm att sitta på och det kan inte vara spänt för det är ett av de allra första kriterierna att hästen är lösgjord och då kan den inte vara spänd.

Men tar man bort energin, (och så arbetar många många inom AR och inklusive allt jag har sett av Bent själv på filmer och i hans egen ridning såväl som elevers, ) så känns det mera hanterbart och bekvämare för ryttaren. Men det är inte en framkomlig väg mot samling nånsin.

Varför inte då?
Vad är samling för dig. Så när Bent rider piaffe, passage, levade eller andra liknande rörelser som kräver samling så anser du att hans häst gör det osamlat?
Hur lyckas han med det?

Bent är utbildad vid flera ridinstitut, inte alls bara "spanskt" (Jerez) och det är första gången någon säger att hans ridning är spansk? Var har du hört det?
Av Bent, att han är utbildad i Jerez och att mycket av hans ridstil kommer därifrån alltså, han kallar den säkert inte för spanskinfluerad. Det här var dock i slutet av 90-talet innan akademien startats. Då han var ny i Sverige och ännu inte skapat sig en egen produkt/ridstil att sälja in.

Senast ändrad:

Ja men det är fortfarande så att det var sina åsikter i frågan som herr de la Guerinere plitade ned i sin bok.

AR har sin egen trappa där man talar om rakriktning genom att skola vart och ett av bakbenen separat (vilket kan verka väldigt förvirrande för oinvigda).
För oinvigda:rofl:
Iom att man rider mkt voltarbete inom vanlig redssyr så sker just detta utan att ngn behöver påtala det- mer att amn lösgör hästen i sidan o får den att spåra- böja sig korrekt., men det krävs oxå energi o korrekt bålböjning- inte halsböjning alls för att komma till rakriktning- vilket aldrig är ngt som man blir färdig med. Ständig träning av lösgörande arbete o samtidigt checka av om den blivit så o liksidig.
Var bakben har sin roll när man rider på böjt spår- därav rida i båda varven.

Det är ju det som fattas- stärkande o lösgörande arbete som inte endast kan ske i skritt, men man kan börja där om man har svårt att ha hästen kvar i balans så fort det blir trav eller galopp. Eller så rider man fyrtielvatusen övergångar som verkligen stärker- OM hästn inte var gång faller framåt utan motorbromsar med rumpan.

och det du just beskrev skiljer sig från AR genom att...?

Jag rider också på volter, med lätt ställning (ögonbåge, näsvinge) i skritt och trav.

Det är det här som gör det svårt att diskutera med dig. Du pratar hela tiden om en AR-ryttare som jag inte känner igen.

Du skrev att AR har patent på att träna bakbenen olika i vart varv. nej det är bara Bent som förklarat det så.
Det handlar dock mest om att den kan kontrahera- extrahera sidrona- om ryttaren kan uppmiuntra/ känna av om hästen försöker att spara mer på ngt ben. Ej liksidig.

Men känner du då inte att hästen måste engageras för att jobba korrekt på volt?

en sdn enkel sak som att galoppera i friskt tempot o lägga en välbalanserad 10- volt gör att den per automatik måste samla sig en gnutta om man nu inte låter hästen sakta in o ändra på takten. bli långsammare.

Senast ändrad:

Kan du beskriva hur du tycker det ser ut när en häst är "på bogarna" vs när den inte är det?

Ja?
Jag har aldrig använt mina skänklar så mycket som när jag började rida AR dressyr. Så jag förstår inte din frågeställning riktigt.

Då kanske du inte rider äkta AR:confused:- för det finns inte en film där ryttarna inte har helt hängande ben o istället viftar med spöt.

Det spelar ingen roll vad jag tycker, poängen är att man kan använda samma uttryck och mena olika saker. Vi ser inte samma sak, fast vi betraktar samma ekipage. Jag kan anse att bjudning hos hästen är att den har en önskan att göra som jag vill (bjuda till) medan andra anser att bjudning är en önskan att röra sig framåt (fortare). Precis som att det danska rolig inte betyder samma sak som det svenska rolig (även om de i ursprunget kommer ur samma begrepp vilket förklarar det svenska uttrycket orolig).

För mig är det egentligen ganska ointressant att diskutera hur hästen rör sig när den går på bogarna eller vad begreppet innebär. Det som är intressant är vad bakdelen gör och varför den gör det den gör.

Nu när jag tänker lite på det är det inte ett begrepp som vi använder i ridningen alls. Jag antar att det kan liknas vid att hästen blir kort i steget och i sin överlinje samt eller att ryttaren får mycket i handen (men jag rider inte med handen på det sättet längre så därför får jag inte den känslan när jag rider, däremot får jag andra problem).

Jag tror ditt referensmaterial är lite missvisande.

Nej det ser lika ut i hela landet, med undantag för biggans närområde.;)

Det som är intressant är vad bakdelen gör och varför den gör det den gör.
Precis. då måste energin finnas där- motorn på, för att just få det engagemang som man vill ha ur rumpan. Aktiva bakben.
Det betyder inte springa fort, utan komprimering. Då ska hästen hela tiden vilja fram, men vänta. Då jäklar.

Jomen är det inte därför man använder kandar? För att kunna reglera på maximalt sätt? Behålla bridongen (tränsbettets) inverkan tills man uppnått den perfekta bärigheten/kontrollen (vilket vi väl nästan aldrig gör..)
Man använder ju stång i högre klasser i tävlingsdressyr också, så någon poäng måste väl det bettet ha? Eller tycker du det är förkastligt med stång i MSV-GP?
Nog borde de väl kunna länga överlinje utan!? (överdriver lite)
Jag ser/säger ju själv hur fel det kan bli om man har fel utrustning vid fel tillfälle, tror inte vi säger emot varandra där!

för att återgå till det tråden en gång startade som... Jag tycker att stämningen i filmen känns väldigt trevlig. Sedan vill jag inte av stillbilder uttala mig om huruvida personerna rider "bra" eller inte. Då behövs det lite längre filmer att studera tycker jag nog.

För övrigt förstår jag inte hur dessa bilder kan skapa så mycket ilska och vara så provocerande för en del människor. Jag förstår inte heller att tonen måste vara så otrevlig och hur någon kan tro/tycka sig ha den enda sanna sanningen.
Det finns naturligtvis olika vägar att gå mot samma mål. Likväl som det finns olika mål utan att det innebär att det jag inte väljer är förkastligt...

Jag kan känna att jag som inte tillhör någon särskild sida utan tar till mig det som känns bra från olika håll vill förhålla mig som att jag är på besök på de olika forumen och beter mig därefter. Med ödmjukhet, nyfikenhet och artighet. Som vid vilket annat besök som helst.

Men det är i min värld det...

Kl

Jag har svårt att hålla med om att stången har bromseffekt! Jag har ridit båda mina på stång ibland, i olika varianter och gemensamt för alla stänger har varit att jag lätt kan länga överlinjen, få dem att slappna av i överlinjen och känns "runda" i kroppen, men tappar bromsen!!

Alltså, om man väl har längningen så MÅSTE bromsen i sitsen sitta som berget, det måste alltså vara så lätt för hästen att bära sig själv utan att behöva hållas in fram, att man inte behöver göra annat med stången än att ibland påminna om längning av överlinjen.

jag hade inte kommit dithän på hästarna och kände det som att det viktigaste verktyget för det läget vi var i var att reglera farten och intensiteten i den avslappnade formen, kunna göra halvhalter och stanna upp i rörelser, få energin uppåt inte framåt och nedåt, för att komma åt bakdelen och väga över med lite mer svikt bak.

Därför tror jag det faller då många sätter på blank stång, man sitter på hästar som inte orkar/vill bromsa upp sig själva på små fina sitshjälper och bära sig genom alla moment, och börjar bromsa i stången. Resultatet blir ihopdragen eller framtung och för låg häst!
-Eller en som börjar smyga sig fram!

Instämmer.
Visst förstår jag (och håller med!) att man tänker att stången blir som en genväg eller inbillad förbättring, men det känns samtidigt nästan tragiskt att läsa om och om igen vilken genväg det är med tanke på hur SVÅRT allt blir! :crazy:
Broms - funkar bara om hästen redan är i balans, minsta lilla hästen är i framvikt eller för mycket skjuta på så funkar inte bromsen
Styrande- försvinner, måste kunna styra med sitsen och/eller möjligtvis att genom övningar få hästen i såpass bra formning att den klarar följa tygellängdsjusteringar, vikt, sits.
Vad finns kvar? Längning av överlinjen- men den måste komma bakifrån, annars hamnar man bara ännu mer i problemet med bromsen där hästen hamnar mer framstupa och får ännu svårare att svara på förhållningar. Man kan inte rent mekaniskt få med hela vägen och försöker man så hamnar man som sagt i regel mer i framvikt.
Halvhalter - yes, men det kräver ju också visst förarbete för att det ska gå igenom.

Genväg? Nope. :crazy:
Däremot har det såklart skarpare inverkan som maxstyrka jämfört med ett vanligt tränsbett. Jag håller inte med om att det -måste- inverka skarpare för man får ju å andra sidan en inverkan även innan man ens har direktkontakt i handen (läs: om man sitter med lös tygel och bara lyfter handen aningens eller kortar tygellängden känner hästen förvarningen redan innan man tagit direktkontakt) jämfört med på tränsbettet där det såklart till viss del också fungerar men inte alls lika tydligt utan i regel har man direktkontakt på en gång när man tar ett tygeltag för att det inte bara ska bli oförståeligt brus.

Men då kommer ju ännu nästa aspekt in: nödbroms? Sure, det har skarpare max-inverkan men det är ju å andra sidan tyvärr så att hästar inte direkt brukar bli coolare och villiga att lyda när man sitter och misshandlar dom i munnen eller allmänt att de känner sig tvingade att lyda i en situation där de är starkt motiverade till något annat (flykt t ex). Om man känner på hästen att den är uppjagad/skraj/tycker situationen är jobbig så tycker jag det är jobbigt att sitta med ett verktyg som blir skarpt så snart man ska ge ett tydligt kommando, blir det skarpt med dålig timing är det lätt hänt att man späder på stissigheten i onödan. Tvärtom tycker jag många hästar brukar bli coolare t ex på bettlöst där de vet att det inte kommer göra ont nästan hur man än gör, att det liksom inte späder på oviljan att vara till lags i den situationen, viljan att ta sig ur situationen.

Jag är mao ingen stång-förespråkare för att jag tycker det finns många fler nackdelar med stången än fördelar och det finns andra betslingar jag föredrar mycket hellre än stången. Men väger för- och nackdelar utifrån olika situationer/hästar/hur det känns utifrån mig själv (man ska ju ändå orka hålla på nästan varje dag) osv.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V