Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Ja och de klassiska principerna grundar sej till stor del på vad som arbetats fram vid ridakademier i Europa, tilllbaka till de la Guerinere:) Du kan googla på honom om du vill veta vem det var. Fram till ridinstitut i Tyskland och ett känt verk av en tysk mästare, som sedan skrevs ner som det som senare blev till denna utbildningsskala. Det är inte någonting som har kommit till hastigt och lustigt vid ett skrivbord utan genom århundradens utbildning av ryttare och hästar. Det är ganska välgrundat med andra ord. ..//

Fast - vem äger "rätten" att tolka de gamla mästarna (som alla var präglade av sin tid och den omgivning de verkade i)? Den tyska utbildningsskalan är ju en modern tolkning och går inte att härleda på ett "rakt" sätt. I alla fall har jag inte hittat det. Lägga gärna in länkar eller tips på "sök".

Jag har lagt in ett par länkar tidigare - men de togs bort så jag tipsar istället om följande sökord:
Felix Bürkner + FEI
German Training Scale + background
Skala der Ausbildung

Exakt! Särskilt Guernierere e ju populär som källa inom helt olika ideal. En där man utgår som sitsen som grund och en där man utgår med handen som grund. Båda säger sig härleda ridning till denne gubbe.

Bara som en parantes att tolka..ja det kan man ju göra olika.

Det spelar ingen roll vad jag tycker, poängen är att man kan använda samma uttryck och mena olika saker. Vi ser inte samma sak, fast vi betraktar samma ekipage. Jag kan anse att bjudning hos hästen är att den har en önskan att göra som jag vill (bjuda till) medan andra anser att bjudning är en önskan att röra sig framåt (fortare). Precis som att det danska rolig inte betyder samma sak som det svenska rolig (även om de i ursprunget kommer ur samma begrepp vilket förklarar det svenska uttrycket orolig).

För mig är det egentligen ganska ointressant att diskutera hur hästen rör sig när den går på bogarna eller vad begreppet innebär. Det som är intressant är vad bakdelen gör och varför den gör det den gör. Och här kan jag ha feltolkat dig, du får gärna försöka förklara hur du menar.

Nu när jag tänker lite på det är det inte ett begrepp som vi använder i ridningen alls. Jag antar att det kan liknas vid att hästen blir kort i steget och i sin överlinje samt eller att ryttaren får mycket i handen (men jag rider inte med handen på det sättet längre så därför får jag inte den känslan när jag rider, däremot får jag andra problem).

Just det du skriver "använda samma uttryck men mena olika saker" var anledningen till att jag bad dig beskriva hur du tycker det ser ut när hästen är på bogarna. Det hade varit intressant med ett svar och inte en massa hum flum. Helt enkelt för att se om vi menar samma eller olika. Jag är inte intresserad av filosofi utan av fakta.

Detta
"För mig är det egentligen ganska ointressant att diskutera hur hästen rör sig när den går på bogarna eller vad begreppet innebär. Det som är intressant är vad bakdelen gör och varför den gör det den gör."
blev underligt. Självklart beror det på vad bakdelen inte gör om hästen har hamnat på bogarna. Har jag skrivit något som fått dig att tro något annat?

När man, som jag tolkar det att du skriver, inte använder handen så förstår jag om "andra problem" dyker upp. Utan kontakt ingen hopkoppling. Att man väljer att rida utan kontakt innebär inte att hästen aldrig kan hamna på bogarna, snarare tvärtom. Och jag kan ha feltolkat dig, förklara gärna hur du menar.

Senast ändrad:

Kl

Förresten, en liten fråga bara. Vilka är dom största förebilderna inom den "vanliga dressyren" nu för tiden? Jag har inte så mycket koll på de nya. När jag fortf var i svängen var det ju Brink, Kyra, Minna, Lussan, Anky osv. Å nu har jag ju sett Adelinde oxå.

Kyra möjligtvis i det gänget men varken Brink, Minna är väl några förebilder direkt?
Hubertus Schmidt säger jag :)

Eftersom det klagas på att det läggs in tävlingsbilder/filmer så får det bli en träningsfilm med Hubertus istället.

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Ja det måste jag säga att det såg riktigt trevligt ut! Väldigt avspänt och mjukt :) (trots att han inte hade hjälm ;))

Desto dummare vuxna!!

Vet inte om du är barn eller vuxen men säg åt dom att säkerhetstänk har dom inte och det är otroligt fånigt att sitta och rida utan hjälp som dom gör. Finns ingen som helst ursäkt! Man nästan önskar att dom fick. sej en läxa faktiskt.

Jag vet inte vad som skulle vara inspirerande i filmen jag ser ingenting som inspirerar mej men smaken är ju olika.

Det jag avsåg med omdömeslöst och farligt var att rida utan hjälm. Är det ok att påpeka att det är idiotiskt eller hur lindar du in det snyggt?

Jag ber om ursäkt... Men när jag söker tillbaka i tråden, så är det Exclusivef, som nämnt det där med att rida utan hjälm...

Men... Immer kanske har raderat något inlägg, som jag har missat... inte för att jag kan se nåt...

Mvh

IngelaH
som undrar om det är nu det är dags för reklampaus?

CHIPS!!! POPCORN!!! Billigt!!! Kom o köp!!!

Senast ändrad:

Ooh, chips! Det låter trevligt!

För att återgå till ämnet lite granna igen
Min största förebild, oavsett disciplin, är en man som arbetar i skogen med sin fjording. De har en så otrolig kontakt, och hästen är så fruktansvärt säker på sitt jobb och sin förare, att kusken kan slänga upp tömmen över ena axeln och be hästen lägga stocken någonstans. Ber han, som i att fråga med sin röst, om två steg bakåt så får han det. Både han och hästen lever här och nu med varandra och samspelar verkligen. Man måste nog se det för att förstå, jag har inga ord att förklara.

Jag är otroligt imponerad av hans hästkänsla. :bow:

Han är ju tysk..

De svenska brukar bästa brukar föregå med gott ex. tinne minna m.fl.

Om tråden nu ska handla om det:confused:

Ooh, chips! Det låter trevligt!

För att återgå till ämnet lite granna igen
Min största förebild, oavsett disciplin, är en man som arbetar i skogen med sin fjording. De har en så otrolig kontakt, och hästen är så fruktansvärt säker på sitt jobb och sin förare, att kusken kan slänga upp tömmen över ena axeln och be hästen lägga stocken någonstans. Ber han, som i att fråga med sin röst, om två steg bakåt så får han det. Både han och hästen lever här och nu med varandra och samspelar verkligen. Man måste nog se det för att förstå, jag har inga ord att förklara.

Jag är otroligt imponerad av hans hästkänsla. :bow:

Det är ju inte helt fel tänkt, som AR-föredöme heller då, i och med att AR härstammar från olika former av bruksridning - arbete med häst.

Jag kan också bli imponerad av såna hästmänniskor, som "bara har" fingertoppskänslan, med sin arbetskamrat - hästen.

Mvh

IngelaH

Han är ju tysk..

De svenska brukar bästa brukar föregå med gott ex. tinne minna m.fl.

Om tråden nu ska handla om det:confused:

Det var ju jag som undrade eftersom jag tänkte på att man inte kan vara förebild om man rider utan hjälm...

Äach, det där med att man är idiot om man rider utan hjälm gäller nog bara om man rider akademiskt :D

Om man rider akademiskt verkar man automatiskt falla in som idiot, med eller utan hjälm.

/Migo

Ja det är ju rätt tydligt. Men det är skönt att det inte ( enligt min erfarenhet) är riktigt lika illa i verkligheten som här på buke. Alla jag pratar med brukar ha en positiv inställning till AR även om dom inte själva valt att praktisera det.

Jag minns inte, faktiskt,kanske skrev jag aldrig vad jag tänkte för att jag var för förbannad över att kalla detta förebilder. Så, nu sa jag vad jag tänkte ändå, men det är ditt fel som frågade:angel:
Du ska veta att jag mer än en gång skrivit skarpa svar när något riktigt dumt kommer i ett inlägg, men sen postar jag inte för att jag kommer på bättre tankar. Jag kommer inte ihåg i det här fallet, men jag tycker det var ett skämt att kalla det förebilder! Så har jag sagt det! Ev igen!

***Knapplån***

Den senaste tiden har det dykt upp en del nya nick i diskussionerna här på KR-forumet. Det är inte svårt att känna igen sättet att skriva - flera av nicken tillhör definitivt personer som blivit långtidsbannade. Jag fått en hel del PM om saken.
För närvarande kan jag inte göra någonting åt detta dubbelnickande (och trippelnickande, för det förekommer också).

Till er som undrar över hur vi kan vara förvissade över att det är dubbelnick kan jag bara ge ett råd: läs hur vissa användare slänger ur sig en kommentar, får svar på det inlägget och sedan svarar tillbaks under ett annat nick :angel:

Det sägs att det krävs ett bra minne för att vara mytoman, och detta gäller även om man kör med dubbelnick på ett forum :cool:

Jag förväntar mig fortsättningsvis att tonen hålls behaglig på KR-forumet. Jag kommer också att ta stöd av Gunnars ord i den nålade tråden.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag håller med. Det är annorlunda irl.

Här på Bukefalos är det faktiskt bara en liten klick som har andra åsikter.

Ja på tal om det där med dubbel och trippelnick, tonen och inläggen känns väldigt samma hela tiden men det är väldigt många kravlare som skriver... När jag var kravlare så var jag väldigt mycket mer försiktig med hur jag uttryckte mig för att inte få en stämpel som elak och otrevlig...

Ja det måste jag säga att det såg riktigt trevligt ut! Väldigt avspänt och mjukt :) (trots att han inte hade hjälm ;))

Ja , fast jag är verkligen ingen hjälmtaliban :D Det är väl en sak när man är med i ett tidningsreportage eller tv-inslag då kan jag tycka att man bör ha hjälm pga många ser, och på barn ialla lägen förstås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 521
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar