Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Fast - vem äger "rätten" att tolka de gamla mästarna (som alla var präglade av sin tid och den omgivning de verkade i)? Den tyska utbildningsskalan är ju en modern tolkning och går inte att härleda på ett "rakt" sätt. I alla fall har jag inte hittat det. Lägga gärna in länkar eller tips på "sök".
Jag har lagt in ett par länkar tidigare - men de togs bort så jag tipsar istället om följande sökord:
Felix Bürkner + FEI
German Training Scale + background
Skala der Ausbildung
Ja och de klassiska principerna grundar sej till stor del på vad som arbetats fram vid ridakademier i Europa, tilllbaka till de la Guerinere Du kan googla på honom om du vill veta vem det var. Fram till ridinstitut i Tyskland och ett känt verk av en tysk mästare, som sedan skrevs ner som det som senare blev till denna utbildningsskala. Det är inte någonting som har kommit till hastigt och lustigt vid ett skrivbord utan genom århundradens utbildning av ryttare och hästar. Det är ganska välgrundat med andra ord. ..//
Fast - vem äger "rätten" att tolka de gamla mästarna (som alla var präglade av sin tid och den omgivning de verkade i)? Den tyska utbildningsskalan är ju en modern tolkning och går inte att härleda på ett "rakt" sätt. I alla fall har jag inte hittat det. Lägga gärna in länkar eller tips på "sök".
Jag har lagt in ett par länkar tidigare - men de togs bort så jag tipsar istället om följande sökord:
Felix Bürkner + FEI
German Training Scale + background
Skala der Ausbildung