Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Du behöver inte ha ett bett för att länga överlinjen. det gör hästar som är lösgjorda.

Håller med, men vill tillägga att det är ju inte det lättaste oavsett bett.
Och oavsett bett rätt lätt att tro att det är bra, men kan oftast bli ett eller många snäpp bättre. :angel:

Gillar inte termen "lösgöra med tygeln" som det går lite inflation av inom vissa kretsar. Skulle vilja döpa om det till "lägga hästen på bogarna med tygeln". :rofl:
Å andra sidan så lär det säkert gå på vissa typer av hästar, om man samtidigt håller koll på resten så man inte tappar ramen, bara använder det som en halvhalt mer eller mindre eller påminnelse i de läget det är lätt hänt att överlinjen kortas (lite mer press). Eller rätt ordning kanske snarare?
Först balans, sen kan man börja tänka på lösgörande (om man inte redan fått mycket gratis tack vare bra helhet).

så utifrån detta du skriver om stången är jag nyfiken på varför du själv väljer att rida på just blank stång?

Håller med, men vill tillägga att det är ju inte det lättaste oavsett bett. Och oavsett bett rätt lätt att tro att det är bra, men kan oftast bli ett eller många snäpp bättre. :angel:

Gillar inte termen "lösgöra med tygeln" som det går lite inflation av inom vissa kretsar. Skulle vilja döpa om det till "lägga hästen på bogarna med tygeln". :rofl:
Å andra sidan så lär det säkert gå på vissa typer av hästar, om man samtidigt håller koll på resten så man inte tappar ramen, bara använder det som en halvhalt mer eller mindre eller påminnelse i de läget det är lätt hänt att överlinjen kortas (lite mer press). Eller rätt ordning kanske snarare?
Först balans, sen kan man börja tänka på lösgörande (om man inte redan fått mycket gratis tack vare bra helhet).
:confused::confused:
Jo det är bara att länga tygeln o hästen söker sig neråt

Om den rids i balans innan så går det hur fint som helst- i trav.

Jomen är det inte därför man använder kandar? För att kunna reglera på maximalt sätt? Behålla bridongen (tränsbettets) inverkan tills man uppnått den perfekta bärigheten/kontrollen (vilket vi väl nästan aldrig gör..)
Man använder ju stång i högre klasser i tävlingsdressyr också, så någon poäng måste väl det bettet ha? Eller tycker du det är förkastligt med stång i MSV-GP?
Nog borde de väl kunna länga överlinje utan!? (överdriver lite)
Jag ser/säger ju själv hur fel det kan bli om man har fel utrustning vid fel tillfälle, tror inte vi säger emot varandra där!
Stången är inte på för att länga överlinjen. Den är nog mer för att nacken inte blir för hög- nu tänker jag Svår klass.
Länga överlinjen det gör man genom att lätta- länga tygeln.

2 bett ihop blir oxå en större kontaktyta o blir snällare om man dessutom kan finlira med en av de 4 tyglarna.. som ett ex.

många av dessa rider enbart på brdongen- stångtygeln slackar.

Med ödmjukhet, nyfikenhet och artighet. Som vid vilket annat besök som helst.

Men det är i min värld det...

Vad hände med ärlighet, glömde du det eller fanns det inte med? Ärlighet inför vad man ser? Omdömeslöshet och farligt beteende kommenterar man inte i din värld?

Ärlighet är naturligtvis bra. Men man kan vara ärlig utan att vara otrevlig och obstinat. Jag har full förståelse för att man är kritiska mot varandras sätt att utvilda sina hästar. Men i kritiken kan man förhålla sig utan känslor så att diskussionen kan bli givande för bägge parter. sedan kan man fråga sig vad som är ärlighet i den här diskussionen. Det finns olika sätt att se på saker och ting. I och med det är det svårt att hävda att min ärlighet är vägen till det enda rätta.

I min värld...

Annika

Det är så mycket halmgubbar i en del inlägg här att det känns fullständigt meningslöst att ens diskutera. Igen.

/Migo

***Knapplån***

Den här tråden handlar inte om stångridning utan om förebilder inom den akademiska ridkonsten.
Vill ni diskutera användning av stångbett så får ni gärna göra det - men gör det då i en annan tråd.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Har man inget annat att skriva om än hur ANDRA ska diskutera:confused:

Man kanske själv kan komma med input om det som faktiskt diskuteras eller så har jag rätt i sak, det får inte diskuteras:eek:

Jag läser denna tråden eftersom jag tycker att ämnet är intressant. Men jag tycker att du och andra har en väldigt överlägsen och otrevlig ton. Det är jag i min fulla rätt att skriva. Netikett innebär väl ändå att man har en trevlig ton till varandra. Eller hur...

Du tycker inte att lång och låg är detsamma som att gå på bogarna. Var i ligger den största skillnaden anser du? Om hästen har sitt huvud framåt nedåt borde inte då större delen av vikten även hamna där då baserat på att även ryttaren sitter långt fram på hästen borde de fakto det mesta av vikten hamna på hästen framben och bogar (vilket den ju redan i ursprunget gör).

Nej, lång och låg behöver inte vara detsamma som att gå på bogarna om det rids rätt.

Då kanske du inte rider äkta AR:confused:- för det finns inte en film där ryttarna inte har helt hängande ben o istället viftar med spöt.

Va??

Jag antar att jag inte räknas som bara ridit i 2 år och inte en enda gång med spö..

Filmer är det tyvärr dåligt med, så jag kan inte heller bevisa det, men jag kan lova att hängande ben- det är inget jag lider av längre..

/Lavinia

Att man rider med ett spö som är vinklat rakt upp, är det ett bevis på att man har uppnåt någon viss skala eller är det bara en smaksak? Varför gör man det?

När spöet är rakt upp är det i neutralpositionen. Därifrån är det lätt att vinkla ner det där man vill ha det (t ex alla fyra benen, eller svansroten).
Jag tycker det är väldigt praktiskt.

För att du når hela hästen. Att det hålls rakt upp är ett "neutralläge", där det inte inverkar någonstans. Håller jag spöt rakt ner på högersidan så är det ett tecken till hästen att förstärka böjningen.

Det jag avsåg med omdömeslöst och farligt var att rida utan hjälm. Är det ok att påpeka att det är idiotiskt eller hur lindar du in det snyggt?

Så när Bent rider piaffe, passage, levade eller andra liknande rörelser som kräver samling så anser du att hans häst gör det osamlat?
Hur lyckas han med det?

Det är inte svårt att rida fuskvarianter av rörelser?:confused: Om det finns exempel på film på att han rider rörelserna korrekt så visa gärna dem så ändrar jag mej direkt. Det lovar jag.

Nej jag tycker inte heller att AR:s väg leder till samling, för jag har aldrig sett ett enda bevis på det trots att det finns en hel del AR-ryttare i mina hemtrakter av någon anledning. Jag har också på grund av diskussioner med dem tittat på många filmer på nätet, men icke sa nicke.

Tror du att det skulle bli ngn diskussion överhuvudtaget om alla är eniga?

Nu har du skrivit 4 inlägg o tillför nada..

Skriv istället om det som tråden eller eller det som tråden just nu handlar om- spöt.:idea:
Välkommen o se att det är bättre att ha en åsikt än att bara stå utanför o döma. Åskådare ..
Har man tillräckligt på fötterna för att verka trovärdig, så är man som regel det. Man kan prata för sin sak o oxå kunna utveckla sina tankar om folk inte förstår hur man menar. Vara tydligare.

OK. Kom nu på vad Immer skrev. Det här är väl ett gammalt nick i ny version som har aversion bara....

Kl

Förresten, en liten fråga bara. Vilka är dom största förebilderna inom den "vanliga dressyren" nu för tiden? Jag har inte så mycket koll på de nya. När jag fortf var i svängen var det ju Brink, Kyra, Minna, Lussan, Anky osv. Å nu har jag ju sett Adelinde oxå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 587
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar